Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Regelverk/forskrifter - montering & fallende gjenstander


MassEffect

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har peiling på lover /forskifter/regelverk i forhold til gjenstander som henges opp/fastmonteres -og hvilke fallsikrings forhåndsregler man må ta for montering.
Varierer etter  forskjellige  fallhøyder.

Jeg tenker om du skulle montere en tv/monitorer i en tipping hall/info tavler el. i forskjellige  høyder. 
1: 0-1 meter  -Tv vegg, "bord" osv.
2: 1-2 meter -tv mount, osv
3: 2-3 meter -tv mount, info tavler, musems gjenstander osv
(se bilde)
Det er nok forskjellige lover og regler for sikkring ved fall høyde og i forhold til vekt.
Har prøvd å google, men er litt utsikker på de riktige søke ordene, men er det noen som kan evt, navn på forskifter /regler?
Senario: (vedlagt bilde) dersom uhellet er ute og ett tung fastmontert gjenstand/opphengt skulle falle ned å treffe en person/barn. Hvilke forskrifer ville gjendet for de forskjellige "sonene"(på bildet)

 

post-210376-0-82485300-1495408602_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vanskelig for å se for meg at dette er regulert ved hverken lov eller forskrift, med forbehold om at jeg ikke er jurist.

 

Det som dog finnes, er fagtekniske anbefalinger vedrørende festemåter avhengig av apparatets vekt og materialet i veggen. Er det noe slikt du er ute etter?

 

Ellers: ved et uhell slik du skisserer vil det vel være innboforsikring som gjelder for skader på apparatet, og for skader på person har vi jo et framifrå lavkost helsevesen her i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå tar jeg dette litt på sparket, men jeg mener å huske fra mine dager i stillaset at forankringer skal stresstestes med 20% overlast. Dersom du gjør dette og utstyret likevel svikter skulle jeg mene at ansvaret vil kunne legges på leverandøren av utstyret som sviktet og de vil igjen kunne gå på sin leverandør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes så vidt jeg vet ingen generell teknisk lovgivning eller forskriftspraksis for slike temaer. Lovgivningen om produktansvar bygger på prinsippet om at produsenten er ansvarlig hvis produktet ikke har den sikkerhet en forbruker "med rimelighet kunne vente" av produktet. I praksis er dette overlatt til bransjestandarder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som står i lov og forskrift er vanligvis berre ei rund formulering om at det arbeidet du gjer må være forsvarlig og trygt nok.

Det er svært sjeldan at regelverket snakker om slike soner i forhold til krav til sikring, rett og slett fordi ein tung gjenstand som velter frå 1 meters høgde vil være like farlig for eit lite barn, som ein gjenstand i 3 meters høgde som velter over ein mann på to meter.

Ein lagar derfor ikkje regelverk som gir aksept for at korte personar skal måtte tåle større risiko enn høge personar.

 

For meir tekniske detaljer så må du gå til bransjenormer, standardar, eller veiledningstekst.

Det mest detaljerte som eg fant i farta er TEK10 § 10-3 om nedfall frå byggverk. I denne forskrifta så er det tenkt på ting som heng på ytterveggane slik som balkongar og reklameskilt, men tematikken er ganske lik.

I TEK10 står det blant anna at utstyr og innretningar skal festast slik at dei ikkje faller ned under dimensjonerande last, i veiledninga står det i tillegg at materialer som henger på fasade ikkje skal kunne løsne og falle ned slik at det medfører skade på folk, dyr eller eigendelar.

Som preakseptert ytelse står det enkelt og greit at slike ting skal forankrast i bygningas bæresystem.

 

 

Reint praktisk for din del så må du sørge for at du bruker festeanordningar som er godkjent til den aktuelle vekta, og at du monterer i henhold til monteringsveiledninga. I tillegg så må/bør virksomheita som eig skjermane gjere ei risikovurdering på om det er nødvendig med ytterligare sikring.

Det kan f.eks. være aktuelt å vurdere å kalkulere inn ein sikkerheitsmargin som er så stor at ein voksen person ikkje vil klare å rive ned skjermen frå veggen, både av hensyn til personsikkerheit, men kanskje også vell så mykje for å forebygge hærverk og tjuveri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

Gir meg litt klarere vinkling til det jeg tenkte på. Kanskje jeg bare drev for sent med slik googling  :hmm: 

- Det er en viss standard produktet skal holde(forventet), eller en igjennom sertifisering som sier noe om generell kavlitet
- hvordan den ble montert(forsvalig - i tyngde forhold til materialet den er montert på & måte)

-sikkring/ankring av gjenstand - og stress testing - dersom produktet ikke holder mål, vipper ansvar til levrandør/produsent.

fort oppsummert  - Omtrentlig slik? 

Igjen - Takker for alle svar! +poeng til alle! :w00t: 


 

Lenke til kommentar

Jepp.

 

Sunn fornuft.

Les datablad og spesifikasjoner.

Benytt korekt festematriell i forhold til underlag.

Kjenn begrensninger til byggematrialer. (Hjelper ikke å feste i taket om taket faller ned...)

Og evt. dokumenter utreksmotstand ved behov/krav eller når du er usikker på underlaget.

 

Drev en periode med montering av prosjektorer i møterom. Ekstrakontrollen min var da stort sett å ta en pull up eller to i festet før prosjektor var montert. Tanken var enkel, tålte den 80Kg gorilla tåler den 10Kg prosjektor..... :tease:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...