Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har utleier lov til å inspisere leilighet?


kanad3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor stresse med det hvis han ikke har noen grunn, da er det vel overstått på noen få minutter hvis alt er i skjønneste orden og du slipper å forsure forholdet ytterligere?

 

Fordi jeg verdsetter privatliv og utleier er en ræv som kommer på besøk uten varsel hele tiden og blir sint når jeg sier at det ikke er greit.

Lenke til kommentar

Vist du vil være 100 prosent sikker på at det du finner ut gjennom denne tråden er rett vil jeg anbefale deg å sjekke ut lovdata.no der vil du finne info du evt trenger om denne saken :) bare en liten "heads up"

 

På Lovdata står det § 5-6.Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

 

Dette tolker jeg som at d ikke er ok å komme inn uten god grunn. Men har lest andre steder hvor de sier at inspeksjon er greit.

Lenke til kommentar

Den første setningen i § 5-6 sier rett ut at "[l]eieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn". Merknaden til paragrafen i forarbeidene, i Ot.prp.nr.82 (1997-1998), bekrefter at utleier kan "forlange å foreta en besiktigelse av husrommet for å forvisse seg om at leierens bruk er i samsvar med avtalen".

 

 

Leierens plikt er riktignok begrenset av hva som er "nødvendig utstrekning". Jeg tolker det som at utleier ikke kan komme innom i tide og utide bare ved å si "jeg skal foreta tilsyn". Det finnes en grense. Men det kan ikke bety at leier selv kan bestemme at tilsyn er unødvendig.

 

(Personlig heller jeg mot at "tilsyn" en gang i året, eller eventuelt i halvåret, burde være ok. Men jeg vet ikke om det finnes noen praksis på dette.)

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Husleieloven § 5-6 kommer ikke opp særlig ofte i Husleietvistutvalget eller domstolene. Det finnes et par saker om midlertidig forføyning (TOBYF-2014-171051 og LB-2010-56611), men disse går ikke inn på det det spørres om her.

 

"I nødvendig utstrekning" innebærer at utleier trenger et grunnlag for å føre tilsyn. Grunnlaget må naturligvis være saklig (det må ha med husrommet/leieforholdet å gjøre). Det følger av tredje ledd at leietaker har krav på melding i rimelig tid før tilsynet skjer.

 

Jeg var i en sak borti at utleier (som hadde kjøpt leiligheten med utleieforhold) har varslet om at det ønskes å føre tilsyn med boretten, dvs. at det var ønskelig at leietakerne under møtet la frem husleiekontrakter mv.

 

Hva slags utstrekning som er nødvendig kommer an på hva utleier ønsker å føre tilsyn med. Leilighetens fysiske stand vil det antagelig være tilstrekkelig med en årlig kontroll av. Oppfølging av antall beboere, ulovlig fremleie, bruksvilkår, ordensregler, og andre forhold vil nødvendigvis måtte skje mer tilfeldig og antagelig oftere.

 

Jeg vil generelt sett ikke anbefale leietakere å motsette seg tilsyn med begrunnelsen at tilsyn er unødvendig med mindre tilsynet har et sjikanøst preg.

Endret av krikkert
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hopper inn i tråden da jeg er leietaker selv. Hva vil man regne som tilstrekkelig varsel? Vil huseier kunne si at "Jeg kommer på tilsyn i morgen."? Eller er det for kort frist? Opplevde at huseier låste seg inn da jeg først kom inn på leiemarkedet som 17-åring, men har heldigvis ikke opplevd det i mer voksen alder. Bare lurer på hva som regnes som tilstrekkelig frist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...