Gå til innhold

Å ta inn innvandrere for å gjøre opp for lav fertilitet er ikke lurt


Anbefalte innlegg

 

Her gikk det litt fort i svingene. Burde sagt TV eller Walkman istedenfor videokamera (som var helt feil).

Jeg nevner Sony som eksempel fordi Sony er et Japansk firma som mistet deler av markedsandelen sin til Apple og Samsung. Kunne også brukt Panasonic som eksempel.

Sony produserer deler til Iphone, men Apple selger hele telefonen. Derfor får Apple den største gevinsten. Dessuten er ikke Sony eneste produsent, de lager kun deler av hovedkameraet. Frontkamera og linser står andre firma for. Produksjonen av telefonen foregår forøvrig i Kina.

 

For å referere tilbake til mitt første innlegg  så skjedde det et digitalt-skifte som japanske firma ikke klarte å henge med på. Overgangen endret ikke bare produktene, men måten produktene ble bygget. Mye av produksjonen ble flyttet til land med lavere produksjonskostnad og som krevde mindre penger for å ha produksjonen (BBC og Weforum).

Jeg husker du kommenterte Sør-Korea som "lavkost landet" som overtok produksjonen. Direktøren i Hiatchi sier selv at Kina og Sør-Korea var disse landene. Om Sør-Korea er det idag vet jeg ikke, men disse endringene skjedde rundt 1990-tallet og er historie sånn sett. 

 

Japan virker å dreie bort fra primær- og sekundærnæringer og trenger en overgang til tjenesteytende næringer. En overgang som ikke har vært suksessfull enn så lenge. Du nevnte Silicon Valley i ditt første svar til meg. Noe som er et eksempel på at USA holder på å lykkes i denne overgangen fra produksjon av enkel elektronikk til skapelse av digitale produkt. Når det kommer til Samsung og produksjon av enkelt elektronikk så skal de bygge en fabrikk i USA, men bransjen har på ingen måte gjenoppstått i USA. 

 

Det virker som at Japan aldri har hatt en betydelig produksjon av digitale produkt. Sony klarer seg bra, men det har visst sammenheng med at de selger livsforsikringer i tillegg til andre produkt (BBC artikkelen). Enda et bevis på at japanske firma sliter med overgangen fra enkel elektronikk til digitale produkt.

 

Vedrørende delen med Kina og Taiwan mente jeg ikke å plassere de i samme kategori, eksempelvis lik de asiatiske tigerne, men det var disse to landene deler av produksjonen faktisk gikk til

 

Når det er snakk om befolkningsvekst for å bedre økonomien er vitenskapen noe delt på dette området.

Eksempelvis i Storbritannia er korrelasjonen mellom vekst i populasjon og vekst i BNP blitt svekket. Enkelt studier tyder på at reduksjon i dødelighetrate og fødselsrate (eldre befolkning) kan være positivt for privatøkonomier, påvirker ikke den økonomiske veksten og  sammenheng mellom økonomisk- og befolkningsvekst ofte er negativ. Videre fremstår betydningen befolkningsvekst har på BNP per innbygger som minimal eller ikke eksisterende i OECD (graf A og B).

 

På en annen side omtaler Finansdepartementet i Norge aldringen i befolkningen som en utfordring, men jeg kjenner ikke velferdssystemet til Japan godt nok til å sammenligne disse. I tillegg "vet" Norge at inntekter fra oljenæringen og avkastningen fra fondet vil synke. Da kan en moden befolkning bli et problem.

 

Bevisene tatt i betraktning fremstår stagnasjonen til Japan som et resultat av en teknologisk utvikling de ikke klarte å følge. Ikke som et resultat av et demografiske problem.

 

 

Så TVer er jeg enig i at er et godt eksempel. Der så du Japan virkelig dominere markedet. Så begynte de å tape. De første store som utfordret dem fra Asia var jo LG og Samsung. De kom med det som var billige TVer nå, men det var ikke grunnen til at Japan tapte. Det er bare dårlig unnskyldning. Fakta er at de to selskapene fra SK begynte å lage bedre skjermer. Og Kineserne begynte å komme inn langt senere. Med mindre du tenker på Taiwan, Hong Kong, Singapore. Kineserne er inne NÅ, og har begynt for alvor de 10 siste årene. De var SK som virkelig knuste Japan, der LG og Samsung når har over 50% av verdens produksjon. De taper også til kineserne på de dårlige billige, men det er de to som lager de avanserte og gode panelene. Så "lavkostland" tok over er en unnskyldning for at LG og Samsung tok igjen Japanerne. Hvordan har det seg at dette "lavkostlandet" har OLED paneler og Japan ikke har?

 

Det samme gjelder NAND (SSDer) RAM, SoCer og diverse andre chiper til mobiler og slik. Ingenting av de nevnte over kan lages i lavkostland. Det er noe utviklede land lager. Likevel har Japanerne tapt så mye der til SK/Taiwan/USA. Faktisk har USA tatt tilbake endel de tapte av elektro til Japan. Og se på hvordan det er i dag. Sør-Korea er definitivt ikke noe lavkostland lengre. Dra på Elkjøp og se der. Du finner Samsung alt av elektronikk. Hvordan har det seg at de ikke taper alt til lavkostland? Du kan tom se på japanerne selv. Toyota er et utrolig populært bilmerke i Afrika/Asia og mange som ikke har så bra råd kjøper Toyotaer. Det er rett og slett mangel på adopsjon til nye forhold fra mange japanske selskaper. Toyota derimot har beviselig vært flinke og er der oppe med VW som et gigantisk bilselskap. Betyr det kanskje at Toyota må ha fabrikker i India for biler de selger i India? Ja, men som en av artiklene dine påpeker så har Apple fabrikker i Kina, men de sitter fortsatt igjen med nesten hele profitten. 

 

Samsung har masse greier i USA. Spesielt forskning. I motsetning til japanerne er de mye mer åpne for å opprette og kjøpe seg inn i andre steder av verden. De har forøvrig allerede fabrikker i USA.

 

 

Befolkning i Norge og Japan er et problem pga eldrebølge, ikke det at den synker (for Japan altså). Som vil skape et ratio mellom folk som tjener penger og de som trenger penger er dårlig. Helt til det stabiliserer seg igjen. Kina har og lignende eldrebølge. Demografien til Japan er ikke skyld i problemet de er i. Det kan gi mer problemer i fremtiden derimot, som er grunnen til at de f.eks kommer til å trenge utenlandske sykepleiere som vi har i Norge. Argumentasjonen min var at innvandrere vil komme med nye ideer og måter å se ting på. Og hjelpe japanerne å adaptere til globale trender og komme skikkelig inn i det igjen. Har ikke noe med antall mennesker å gjøre. Midlertidig vil de derimot kunne trenge påførsel pga eldrebølge. Men jeg er sånn sett enig med TS at om du tar inn folk utelukkende for fertilitetsrate så føler jeg ikke det har mye for seg i seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så TVer er jeg enig i at er et godt eksempel. Der så du Japan virkelig dominere markedet. Så begynte de å tape. De første store som utfordret dem fra Asia var jo LG og Samsung. De kom med det som var billige TVer nå, men det var ikke grunnen til at Japan tapte. Det er bare dårlig unnskyldning. Fakta er at de to selskapene fra SK begynte å lage bedre skjermer. Og Kineserne begynte å komme inn langt senere. Med mindre du tenker på Taiwan, Hong Kong, Singapore. Kineserne er inne NÅ, og har begynt for alvor de 10 siste årene. De var SK som virkelig knuste Japan, der LG og Samsung når har over 50% av verdens produksjon. De taper også til kineserne på de dårlige billige, men det er de to som lager de avanserte og gode panelene. Så "lavkostland" tok over er en unnskyldning for at LG og Samsung tok igjen Japanerne. Hvordan har det seg at dette "lavkostlandet" har OLED paneler og Japan ikke har?

 

 

 

Det samme gjelder NAND (SSDer) RAM, SoCer og diverse andre chiper til mobiler og slik. Ingenting av de nevnte over kan lages i lavkostland. Det er noe utviklede land lager. Likevel har Japanerne tapt så mye der til SK/Taiwan/USA. Faktisk har USA tatt tilbake endel de tapte av elektro til Japan. Og se på hvordan det er i dag. Sør-Korea er definitivt ikke noe lavkostland lengre. Dra på Elkjøp og se der. Du finner Samsung alt av elektronikk. Hvordan har det seg at de ikke taper alt til lavkostland? Du kan tom se på japanerne selv. Toyota er et utrolig populært bilmerke i Afrika/Asia og mange som ikke har så bra råd kjøper Toyotaer. Det er rett og slett mangel på adopsjon til nye forhold fra mange japanske selskaper. Toyota derimot har beviselig vært flinke og er der oppe med VW som et gigantisk bilselskap. Betyr det kanskje at Toyota må ha fabrikker i India for biler de selger i India? Ja, men som en av artiklene dine påpeker så har Apple fabrikker i Kina, men de sitter fortsatt igjen med nesten hele profitten. 

 

Samsung har masse greier i USA. Spesielt forskning. I motsetning til japanerne er de mye mer åpne for å opprette og kjøpe seg inn i andre steder av verden. De har forøvrig allerede fabrikker i USA.

 

Begynner å se at vi er omtrentlig enige. Jeg gjør et forsøk på å sammenfatte det vi begge sier vedrørende Japan:

Nedgang skyldes en manglende tilpassing i forbindelse med moderniseringen og at deler av produksjonen ble flyttet utenlands eller overtatt/utkonkurrert av utenlandske selskap. 

 

Vedrørende Samsung finner jeg kun fabrikker som produserer digitale produkt. Ikke enkel elektronikk som hvitevarer, som nå produseres eksempelvis i Mexico. Noe som således eksemplifiserer at USA klarte overgangen til produksjon av digitale-produkt. 

LG vurderer også et lignende trekk som Samsung.

 

Også er jeg enig med at utenlandske studenter og arbeidskraft kan hjelpe Japan med å tilpasse seg tidsånden.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil påstå at forgubbingen av samfunnet og den voksende mangelen på arbeidskraft da blir mye verre.

Det er allerede for mange mennesker i verden

 

 

Hva er det du antyder, at du bare vil stille deg apatisk til massedød så lenge det ikke skjer her?

 

Jeg antyder at det ikke er nødvendig med stor fødselrate når vi allerede er langt over antall mennesker som burde være her.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil påstå at forgubbingen av samfunnet og den voksende mangelen på arbeidskraft da blir mye verre.

Det er allerede for mange mennesker i verden

 

 

Hva er det du antyder, at du bare vil stille deg apatisk til massedød så lenge det ikke skjer her?

 

Du kan si nok er nok som Kina i et par tiår, og så vil fødselsratene naturlig være på et nivå der befolkningen i verden er noelunde stabil. Ingen trenger å dø, men vi trenger ikke å føde så utrolig mange millioner i pluss hvert år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner å se at vi er omtrentlig enige. Jeg gjør et forsøk på å sammenfatte det vi begge sier vedrørende Japan:

Nedgang skyldes en manglende tilpassing i forbindelse med moderniseringen og at deler av produksjonen ble flyttet utenlands eller overtatt/utkonkurrert av utenlandske selskap. 

 

Vedrørende Samsung finner jeg kun fabrikker som produserer digitale produkt. Ikke enkel elektronikk som hvitevarer, som nå produseres eksempelvis i Mexico. Noe som således eksemplifiserer at USA klarte overgangen til produksjon av digitale-produkt. 

LG vurderer også et lignende trekk som Samsung.

 

Også er jeg enig med at utenlandske studenter og arbeidskraft kan hjelpe Japan med å tilpasse seg tidsånden.

 

Ja elektronikk som hvitevarer og slikt har ikke Samsung i USA. Det er en type produkter som du kan si at lavkostland utkonkurrerer deg på bare pga pris. Jeg tror problemet i Japan der var uvilje til å flytte fabrikker til utlandet for selve produksjonen og behold dem i Japan til de måtte legge ned. I Sør-Korea er de og veldig ivrige til å beholde fabrikker innenlands, men de vet og hvilke ting de bare må lage i Kina, Vietnam osv. Noen japanske selskaper har klart det (Toyota) og mange har ikke.

 

Men ja, jeg innså det når jeg skrev forrige innlegg, jeg tror vi er rimelig enige når alt kommer til alt.

 

Morsomt ting med japanere i USA. De liker mexicanere ganske godt, fordi de jobber mye. Så de foretrekker mexicanere til fabrikkjobber over amerikanere, fordi de vet mexicanerne jobber flere timer. Du kan se det på OECD statistikk også at Mexico er høyt oppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...