Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tråden om operasjon av trang forhud


Gjest Gjest :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg har nettopp hatt en utredningstime hos urolog på aleris. Det er de som tar seg av trang forhud operasjoner i Trondheim. Jeg ble tilbudt narkose, noe jeg takket ja til. Jeg har ca 1 cm diameter åpning nå. Urologen kommer til å enten lage et snitt eller kutte i en sirkel rundt den åpningen jeg har.

Jeg gleder meg veldig til å få det gjort og kjenne hvordan det føles etterpå. Jeg er 27 og burde gjort dette for lenge siden.

 

Anonymous poster hash: feaed...ea5

 

Anonymous poster hash: feaed...ea5

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tusen takk til alle som har skrevet her! Har hjulpet meg med å besvare masse spørsmål jeg har hatt både før og etter operasjonen.

Jeg var hos urolog i mars og på mandag den 22 ontober var det endelig min tur til å omskjæres.

Jeg hadde en helt vanlig forhud til for ca to år siden. Da begynte det å bli en ring ca midt på forhuden. Den ble strammere og strammere til det var så stramt at jeg ikke kunne se hodet mer enn helt ytterst ved der urinen kommer ut. Mannet meg opp og tok dette opp med fastlegen. Da ble jeg henvist til urolog som sa det var lichen sclerosus. Ble satt opp til operasjon og etter endeløs venting fikk jeg endelig et brev med dato.

Var ekstremt nervøs da jeg skulle inn og skalv som et aspeløv, men ble godt tatt i mot. La meg på benken og ble klargjort. Fikk sprøyter i roten, noe som var der vondestw som skjedde der. Etter å ha blitt tegnet på begynte de å skjære i meg. Følte ingenting og hadde heldvigvis en "skjerm" over magen slik at jeg ikke så noe.

Kjente at de gjorde noe der nede, men ingen smerter. Hadde med meg headsett slik at jeg kunne høre på musikk og koble bort det som skjedde. Etter ca 45 min var alt over. Ble bandasjert, fikk informasjon om at jeg skulle tisse ut av hullet på toppen (når jeg skulle tisse) og kunne gå hjem. Fikk med meg et skriv, kompresser og basimysinkrem. Fikk ikke med tape eller noe for å feste kompresser, så skulle spurt etter det.

 

Der var veldig merkelig å skulle tisse, og fikk litt sjokk da jeg skulle bytte bandasje. En stor kjøttklump stakk fram foran hodet og det så ganske maltraktert ut. Men nå på femte dagen ser det bra ut! Hevelsen har gått ned, men er veldig følsomt. Har prøvd å stå og tisse, men da ble det som en vannspreder. Så tenker man må lære seg å tisse på nytt.

Dusjing gikk veldig bra, null smerter og egentlig veldig digg å kunne vaske seg riktig og føle seg veldig ren!

 

 

Oppsummert gikk alt fint, men savner mer info om hvordan det blir etter operasjon. Takker derfor for dette forumet!

 

Har noen spørsmål, håper dere kan svare på de.

-Er det flere som har merket at de blir ekstremt lysten? Boner i tide og utide. (Heldvigvis for meg har det ikke vært smertefullt). Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å holde meg fra onani i ukevis..

- Når sluttet dere å bruke bandasje og kompresser?

- Når onanerte dere første gang etter operasjonen? Må man lære seg på nytt hvordan det gjøres?

- hvilke reaksjoner har dere fått når andre har sett penisen etter operasjonen?

- har dere smerter etter operasjonen?

-

 

 

Tips;

- Spør om alt du tenker på før du drar fra sykehuset!

- hvil mye!

- vær nøye med å holde det rent!

- les masse her på forumet både før og etter operasjon.

- hvordan takler dere å gå uten bandasje og kompresser? Synes det er ekstremt følsomt.

 

På forhånd takk for gode svar.

Lenke til kommentar

Tusen takk til alle som har skrevet her! Har hjulpet meg med å besvare masse spørsmål jeg har hatt både før og etter operasjonen.

Jeg var hos urolog i mars og på mandag den 22 ontober var det endelig min tur til å omskjæres.

Jeg hadde en helt vanlig forhud til for ca to år siden. Da begynte det å bli en ring ca midt på forhuden. Den ble strammere og strammere til det var så stramt at jeg ikke kunne se hodet mer enn helt ytterst ved der urinen kommer ut. Mannet meg opp og tok dette opp med fastlegen. Da ble jeg henvist til urolog som sa det var lichen sclerosus. Ble satt opp til operasjon og etter endeløs venting fikk jeg endelig et brev med dato.

Var ekstremt nervøs da jeg skulle inn og skalv som et aspeløv, men ble godt tatt i mot. La meg på benken og ble klargjort. Fikk sprøyter i roten, noe som var der vondestw som skjedde der. Etter å ha blitt tegnet på begynte de å skjære i meg. Følte ingenting og hadde heldvigvis en "skjerm" over magen slik at jeg ikke så noe.

Kjente at de gjorde noe der nede, men ingen smerter. Hadde med meg headsett slik at jeg kunne høre på musikk og koble bort det som skjedde. Etter ca 45 min var alt over. Ble bandasjert, fikk informasjon om at jeg skulle tisse ut av hullet på toppen (når jeg skulle tisse) og kunne gå hjem. Fikk med meg et skriv, kompresser og basimysinkrem. Fikk ikke med tape eller noe for å feste kompresser, så skulle spurt etter det.

 

Der var veldig merkelig å skulle tisse, og fikk litt sjokk da jeg skulle bytte bandasje. En stor kjøttklump stakk fram foran hodet og det så ganske maltraktert ut. Men nå på femte dagen ser det bra ut! Hevelsen har gått ned, men er veldig følsomt. Har prøvd å stå og tisse, men da ble det som en vannspreder. Så tenker man må lære seg å tisse på nytt.

Dusjing gikk veldig bra, null smerter og egentlig veldig digg å kunne vaske seg riktig og føle seg veldig ren!

 

 

Oppsummert gikk alt fint, men savner mer info om hvordan det blir etter operasjon. Takker derfor for dette forumet!

 

Har noen spørsmål, håper dere kan svare på de.

-Er det flere som har merket at de blir ekstremt lysten? Boner i tide og utide. (Heldvigvis for meg har det ikke vært smertefullt). Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å holde meg fra onani i ukevis..

- Når sluttet dere å bruke bandasje og kompresser?

- Når onanerte dere første gang etter operasjonen? Må man lære seg på nytt hvordan det gjøres?

- hvilke reaksjoner har dere fått når andre har sett penisen etter operasjonen?

- har dere smerter etter operasjonen?

-

 

 

Tips;

- Spør om alt du tenker på før du drar fra sykehuset!

- hvil mye!

- vær nøye med å holde det rent!

- les masse her på forumet både før og etter operasjon.

- hvordan takler dere å gå uten bandasje og kompresser? Synes det er ekstremt følsomt.

 

På forhånd takk for gode svar.

Jeg hadde operasjonen på mandag 29. Oktober. Så det er 3 døgn siden min operasjon. Fjernet en en del av forhuden, dorsal slit og noe greier med min forhudsstreng. Hele pakken.

Hvordan gikk det med sexlysten din?

Jeg har ikke hatt noen smerter.

Min samboer ble positivt overrasket over hvordan det så ut. Men ser ganske grusomt ut spør du meg. Jeg tror ikke hun kommer til å være noe annet enn positiv til hvordan den ser ut. Hva hun egentlig mener kommer jeg aldri til å få vite :)

 

Anonymous poster hash: feaed...ea5

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Ikke så mye aktivitet her om dagen ser jeg. Men jeg vil takke alle som har bidratt til denne tråden, etter å ha lest mye her i høst bestemte jeg meg for å ta steget og på mandag (04/02) ble jeg omskåret. Operasjonen ble gjort med lokalbedøvelse og gikk forholdsvis bra med litt småprating. Hadde en nerve som ikke ville bli bedøvd, så det ble litt smerter, men jeg var nok bare uheldig.

 

Jeg har en slags hoven kul på høyre side av skaftet som gjør litt vondt, litt usikker på hva dette er. Noen som har opplevd noe lignende? Var tilbake på sykehuset for en liten sjekk på onsdag og sykesøsteren sa at det var en helt vanlig hevelse som ville gå ned etterhvert, men jeg er litt bekymret siden det gjør litt vondt. Hvor lenge hadde du hevelse og smerter?

Noen som har noen triks for å unngå at bandasjen blir klissbløt under urinering?

 

Jeg fikk med våtservietter med aloe vera som jeg skal bruke som bandasjer og det vil jeg virkelig anbefale! Setter seg ikke fast i det hele tatt og suger ut blod og greier veldig bra.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg sliter med dette problemet akuratt nå, mannet meg opp og gikk til legen og ble henvist til kiurgisk avdeling. Søkte meg opp på nett og kom over denne tråden mye nyttig informasjon her men også mange skrekk historier. Jeg har fått inkalling i april til kiurgisk avdeling men jeg er livredd for å gjøre dette. Hvordan var det med inkalling ble dere operert samme dag? eller var det et møte med urolog først også fikk dere en time? visst der sånn at de stikker sprøyter i penis for å bedøve så tror jeg at jeg ikke greier å fullføre det. 


Anonymous poster hash: 02775...b9e



Anonymous poster hash: 02775...b9e
Lenke til kommentar

Jeg sliter med dette problemet akuratt nå, mannet meg opp og gikk til legen og ble henvist til kiurgisk avdeling. Søkte meg opp på nett og kom over denne tråden mye nyttig informasjon her men også mange skrekk historier. Jeg har fått inkalling i april til kiurgisk avdeling men jeg er livredd for å gjøre dette. Hvordan var det med inkalling ble dere operert samme dag? eller var det et møte med urolog først også fikk dere en time? visst der sånn at de stikker sprøyter i penis for å bedøve så tror jeg at jeg ikke greier å fullføre det. Anonymous poster hash: 02775...b9e Anonymous poster hash: 02775...b9e

Hei du....ta det helt helt med ro. Disse på kirurgen er superflinke til å håndtere alt.

Mitt råd er å bare slappe av å la fagfolkene kjøre showet.

Det du skal ta med deg, det gjelder egentlig alle, det å gå til legen å be om hjelp til noe der nede er faktisk det tøffeste en mann gjør. Jeg syntes det var helt for jævlig da jeg stod foran min kvinnelige fastlege men da jeg gikk ut derifra og ble henvist videre var egentlig alt startet og jeg pusta lette ut. Det er nå 2,5 år siden og jeg angrer ikke på at jeg fikk fjernet forhuden. Alt er bedre!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg ble operert på mandag, de fjernet en cm av forhuden, mao delvis omskjæring.

Våkna fra narkosen, fikk beskjed om å trekke tilbake forhuden mens kirurgen så på, så fikk jeg mat, beskjed om å pisse, en tube Xylocain, litt mat og taxi hjem.

 

Når jeg aldri har forholdt meg til mitt eget penishode, hvordan skal jeg vite hvordan det skal være etter en operasjon? Føler jeg fikk alt for lite informasjon, vet ikke hvordan det skal se ut, hvordan progresjonen skal være framover.

 

Det blør enda litt, 4 dager etter, det er klart mindre blod enn det var først. De tok dog strengen min også, så jeg har et sting i selve penishodet, dette gjør jo såklart vondt. Når jeg ikke har hatt noe kontakt med penishode før, så er dette veldig sensitivt fra før, og med sting og ømhet nå så klarer jeg såvidt være borti det til tider.

 

Jeg er livredd for betennelse, jeg dusjer hver dag, bruker iskaldt vann for å bedøve området samtidig, lunket vann er umulig smertefullt. Det er også en pose av hud under hodet, der sømmen er synlig til enhver tid. Her er det en del svart, regner med størknet blod. Ser jo helt jævlig ut, og har ingen anelse om det skal se slik ut en gang. Er tegn til noe gult belegg rundt stinget i penishodet, samt litt ved den uitposningen under. Jeg klarer ikke vaske det vekk, det er alt for ømt.

 

Skal til fastlegen eller legevakta imorra for å utvide sykemelding og samtidig få dem til å se på det, men selv på 30mg Sobril gikk kjeven min så mye at jeg ble selv skremt av reaksjonen min når jeg var på sykehuset for operasjonen. Så det å komme inn til fastlegen og evnt la ham gjøre noe, det finnes ikke annet enn narkose som får meg gjennom det. Og selv det er jeg så redd for at jeg vil heller la det bli betent enn å få Venflon uten å faktisk ha Emla-plaster og masse beroligende innabords. Jeg kan bli meget aggressiv når jeg blir redd.

 

Per dags dato: Mitt verste mareritt. Aner ikke hva som skjer, hvordan det ser ut (i forhold til at det gror), om det er betent, er livredd for sprøyter, blodprøver, selv å ta blodtrykk klarer jeg ikke, jeg blir stressa og får uberhøyt blodtrykk, og så faller det som en stein og jeg svimer av, så jeg kan ikke tas blodtrykk på.

 

Dette er, utenom for dårlig informasjon, ikke sykehus eller legen sin feil, men psyken min. Det kan godt hende at dette går akkurat som planlagt, og jeg er på god vei til å bli bedre. Men jeg vet ikke, og jeg takler ikke å ikke vite.

 

Akkurat nå så angrer jeg fryktelig, jeg vet det er helt normalt, men når man er sykemeldt for stress og depresjon, så hjelper dette ikke på. Ikke i det hele og det store.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Ser at siste svar her nå er i Mai, men søkte litt på google og linken sendte meg til side 45 i denne tråden. Lest frem til hit. Tråden er riktignok 12 år gammel. 

 

Tenkte jeg skulle dele min opplevelse. Tok både snitt i strengen og forhuden. Kort streng og litt stram forhud. Egentlig ingen store problemer, men oppsøkte legen allerede for vel 8-10 år siden og fikk en salve som hjalp en del, men nåværende fastlege anbefalte meg å fikse det ordentlig en gang for alle. 

 

Da jeg har helseforsikring gitt dette ganske fort, operasjonen foregikk på Volvat i Oslo, veldig flink Kirurg/Urolog.

 

Opererte mandag, det er nå søndag. Skal ta de dagene som betyr noe. 

 

OPERASJONSDAGEN

Satt litt og ventet, så kom sykepleier å hentet meg. Kledde av meg, la meg ned, hun vasket og gjorde klar. Fikk en mini-ereksjon når hun holdt på, men det har hun vel sett før. 

 

Litt forsinket kom kirurgen inn og startet med å sette bedøvelsene. Både sykepleier og kirurg var veldig hyggelige og hensynstakende mtp min sprøyteskrekk. 

 

Fikk da først 4 sprøyter i skaftet av penis. Selve stikket er ikke så værst, men litt ubehagelig det sekundet den er inn. Ble bedre etterhvert. Skulle da også ta strengen, og legen spurte om vi skulle bedøve der også, mtp min sprøyteskrekk. Jeg spør: Er det vondt? Hun var ærlig og sa; Ja, men det er vondere å skjære i den. Så jeg satt den, men måtte ha to forsøk, fordi jeg var ikke klar for at den var vondere enn de andre. Så lenge du er klar over at de to sekundene er lite behagelig så går det fint. Det er ikke direkte smertefull, men det svir litt, så du burde holde i noe så ikke du skvetter til. Fikk også en ekstra bedøvelse under seansen da jeg merket litt under syingen. Tok vell en 20-25 min totalt. Kirurgen gikk og sykepleieren gikk gjennom etterbehandlingen med meg. Det som irriterte meg litt var litt lite info, og at de la penis tilbake med forhud trukket tilbake, når den skulle være trukket frem... Så hadde den bakover i et døgn. Fikk med en liten "bolle" i trusa som gjorde at penis lå oppover, som var viktig første døgnet. Kjøpte deretter en krem på veien ut. Fikk ingen bandasje da de hadde dårlig erfaring med at de ble for stramme. Det har egentlig vært ganske greit å slippe. 

 

HJEMKOMST

Slapp da å dra forhuden tilbake for å urinere første døgnet da jeg trodde den skulle være tilbaketrukket. Kan komme blod ved de første gangene du tisser, hos meg kom det blod den første dagen, men da fra såret til strengen. Drypte litt ned i skåla, litt småstressa, men sluttet etter første døgnet. Lite smerter, men tok 2x500mg Paracet 4 ganger i døgnet for å forebygge, hehe. 

 

DAG 2

Kunne da slutte med denne "bollen", men gikk med den litt lenger fordi jeg syntes det var betryggende. Deretter hadde jeg kjøpt bind på forhånd som jeg hadde boxeren. Litt ubeghaglig å trekke forhud tilbake for å tisse, man venter lengst mulig med å tisse, men det gikk greit. 

 

DAG 3

Denne dagen skulle jeg begynne å rense morgen/kveld og ha på salven jeg kjøpte. Renset bare med en våt mesoft kompressbind eller hva det heter. Litt vanskelig å rense strengen, men går greit. Husk å vaske deg på henda hver gang du skal ta der uansett. Såret til strengen småblør litt ved rensing. Ubehagelig å bevege seg, Spess trapper og ut/inn av bil. Dusjing gikk fint, men trakk ikke forhuden tilbake i dusjen. 

 

DAG 4

Nå hadde jeg ferie, men kirurg mente jeg kunne gått på jobb i dag. Jeg ville bedt om 1-2 uker sykemelding hvis du har en jobb hvor du er mye i bevegelse. Ville tatt en uke uansett. 

 

DAG 6

Såret på forhuden har begynt å gro litt, mindre ubehag å dra forhuden tilbake nå, men såret der strengen var er fortsatt litt småblødende ved rensing. Bevegelse er litt bedre nå. 

 

Noen andre som har litt info på grotid på strengen? 

 

Mine tips:

Skriv ned ting du lurer på.

Spør om hvordan forhuden skal være.

Spør hvordan du skal rense og hvor lenge ting kan blø og om du skal rense mer etter dag 9. Man skal rense og smøre i en uke fra dag 3. 

 

Håper dette var nyttig. 

 

Edit:

(Anbefaler at du har noen med deg de første 4-5 dagene da det er vanskelig å dra på butikken, bevege seg mye osv.)

 

Mange snakker om hovenhet. Jeg var bittelitt hoven dag 3-5, men veldig lite. Lite smerter generelt. 

Endret av Exazer
Lenke til kommentar

Jeg ble operert på mandag, de fjernet en cm av forhuden, mao delvis omskjæring.

Våkna fra narkosen, fikk beskjed om å trekke tilbake forhuden mens kirurgen så på, så fikk jeg mat, beskjed om å pisse, en tube Xylocain, litt mat og taxi hjem.

 

Når jeg aldri har forholdt meg til mitt eget penishode, hvordan skal jeg vite hvordan det skal være etter en operasjon? Føler jeg fikk alt for lite informasjon, vet ikke hvordan det skal se ut, hvordan progresjonen skal være framover.

 

Det blør enda litt, 4 dager etter, det er klart mindre blod enn det var først. De tok dog strengen min også, så jeg har et sting i selve penishodet, dette gjør jo såklart vondt. Når jeg ikke har hatt noe kontakt med penishode før, så er dette veldig sensitivt fra før, og med sting og ømhet nå så klarer jeg såvidt være borti det til tider.

 

Jeg er livredd for betennelse, jeg dusjer hver dag, bruker iskaldt vann for å bedøve området samtidig, lunket vann er umulig smertefullt. Det er også en pose av hud under hodet, der sømmen er synlig til enhver tid. Her er det en del svart, regner med størknet blod. Ser jo helt jævlig ut, og har ingen anelse om det skal se slik ut en gang. Er tegn til noe gult belegg rundt stinget i penishodet, samt litt ved den uitposningen under. Jeg klarer ikke vaske det vekk, det er alt for ømt.

 

Skal til fastlegen eller legevakta imorra for å utvide sykemelding og samtidig få dem til å se på det, men selv på 30mg Sobril gikk kjeven min så mye at jeg ble selv skremt av reaksjonen min når jeg var på sykehuset for operasjonen. Så det å komme inn til fastlegen og evnt la ham gjøre noe, det finnes ikke annet enn narkose som får meg gjennom det. Og selv det er jeg så redd for at jeg vil heller la det bli betent enn å få Venflon uten å faktisk ha Emla-plaster og masse beroligende innabords. Jeg kan bli meget aggressiv når jeg blir redd.

 

Per dags dato: Mitt verste mareritt. Aner ikke hva som skjer, hvordan det ser ut (i forhold til at det gror), om det er betent, er livredd for sprøyter, blodprøver, selv å ta blodtrykk klarer jeg ikke, jeg blir stressa og får uberhøyt blodtrykk, og så faller det som en stein og jeg svimer av, så jeg kan ikke tas blodtrykk på.

 

Dette er, utenom for dårlig informasjon, ikke sykehus eller legen sin feil, men psyken min. Det kan godt hende at dette går akkurat som planlagt, og jeg er på god vei til å bli bedre. Men jeg vet ikke, og jeg takler ikke å ikke vite.

 

Akkurat nå så angrer jeg fryktelig, jeg vet det er helt normalt, men når man er sykemeldt for stress og depresjon, så hjelper dette ikke på. Ikke i det hele og det store.

Huff, det høres ikke bra ut, men håper det er blitt nå? Når det kommer til sprøyteskrekk og blodtrykkmålingskrekk, har du prøvd eksponeringsterapi? Hva er du redd for? (Sprøyter; se blod, stikket, prøvesvar, evt alt/flere faktorer, og blodtrykk: selve resultatet (om det er for høyt) eller at det klemmer for hardt eller begge deler? Litt etter hva det gjelder så kan ulike tiltak settes i gang for å gjøre det bedre for deg når du først må. Og vet en del ikke liker at det strammer ved blodtrykksmåling, men det er forskjell mellom apparatene etter hvor hardt de strammer og det å få det manuelt målt (med stetoskop) går oftere fortere og ikke så ubehagelig som med maskin. Du kan også bestille en blodtrykksmaskin og prøve deg frem hjemme i ro og fred, hvis det blir ubehagelig så bare ta deg av mansjetten men prøv å holde ut litt og litt lenger for hver gang. Legg beina høgt og pust med magen og inn/ut med nesen, rolig hvis du kjenner deg svimmel.

 

Hvis det kommer til sprøyter så er det jo så kan du prøve å ligge under . Se bort, gjerne ut av vinduet. Og det har mye å si hvem som stikker og teknikken de bruker. Hold deg hydrert så er årene lettere å finne og da går prosessen fortere. Prøv å få fast person til å stikke om mulig som du stoler på. Kjemi har mye å si. Og bruk den tiden du trenger, og si absolutt ifra om ubehaget til den som skal stikke så vil de tilrettelegge så godt som mulig.

Lenke til kommentar

Huff, det høres ikke bra ut, men håper det er blitt nå? Når det kommer til sprøyteskrekk og blodtrykkmålingskrekk, har du prøvd eksponeringsterapi? Hva er du redd for? (Sprøyter; se blod, stikket, prøvesvar, evt alt/flere faktorer, og blodtrykk: selve resultatet (om det er for høyt) eller at det klemmer for hardt eller begge deler? Litt etter hva det gjelder så kan ulike tiltak settes i gang for å gjøre det bedre for deg når du først må. Og vet en del ikke liker at det strammer ved blodtrykksmåling, men det er forskjell mellom apparatene etter hvor hardt de strammer og det å få det manuelt målt (med stetoskop) går oftere fortere og ikke så ubehagelig som med maskin. Du kan også bestille en blodtrykksmaskin og prøve deg frem hjemme i ro og fred, hvis det blir ubehagelig så bare ta deg av mansjetten men prøv å holde ut litt og litt lenger for hver gang. Legg beina høgt og pust med magen og inn/ut med nesen, rolig hvis du kjenner deg svimmel.

 

Hvis det kommer til sprøyter så er det jo så kan du prøve å ligge under . Se bort, gjerne ut av vinduet. Og det har mye å si hvem som stikker og teknikken de bruker. Hold deg hydrert så er årene lettere å finne og da går prosessen fortere. Prøv å få fast person til å stikke om mulig som du stoler på. Kjemi har mye å si. Og bruk den tiden du trenger, og si absolutt ifra om ubehaget til den som skal stikke så vil de tilrettelegge så godt som mulig.

Det gikk såpass ille første gang jeg opererte i april at jeg måtte re-opereres i juli. Samme dag som operasjonen var i juli så pikken bedre ut enn 3 måneder etter første operasjon.

 

Det jeg sliter med er egentlig alt, det er ikke mulig å forklare hvorfor, ang sprøyter. Ang blodtrykk så er det pga. trykket på armen. Klarer fint måle blodtrykk med enheter du bruker på underarmen. Sist jeg målte med en slik hadde jeg 118/78, helt innafor. Når jeg ble lagt i narkose så jeg på skjermen, og jeg hadde 110/68 eller der i området, og 39 i puls. Det var såklart med en god del beroligende i meg, men jeg har naturlig ganske lav puls, pappa er av samme ulla. Så det er ikke resultatet jeg frykter, på noe sett.

 

Tilbake til saken, så var det på torsdag 4 uker siden operasjonen, og jeg har enda sting rundt hele, det virker som det er en gjenganger hos meg, at stingene sitter lenge i. Veldig kjipt mtp at jeg skal på festival om ei og ei halv uke.

Lenke til kommentar

Det gikk såpass ille første gang jeg opererte i april at jeg måtte re-opereres i juli. Samme dag som operasjonen var i juli så pikken bedre ut enn 3 måneder etter første operasjon.

 

Det jeg sliter med er egentlig alt, det er ikke mulig å forklare hvorfor, ang sprøyter. Ang blodtrykk så er det pga. trykket på armen. Klarer fint måle blodtrykk med enheter du bruker på underarmen. Sist jeg målte med en slik hadde jeg 118/78, helt innafor. Når jeg ble lagt i narkose så jeg på skjermen, og jeg hadde 110/68 eller der i området, og 39 i puls. Det var såklart med en god del beroligende i meg, men jeg har naturlig ganske lav puls, pappa er av samme ulla. Så det er ikke resultatet jeg frykter, på noe sett.

 

Tilbake til saken, så var det på torsdag 4 uker siden operasjonen, og jeg har enda sting rundt hele, det virker som det er en gjenganger hos meg, at stingene sitter lenge i. Veldig kjipt mtp at jeg skal på festival om ei og ei halv uke.

Ok, men det blir ikke pålitelige målinger med målinger på underarm, og de er som lavere også. De trenger som regel ikke å pumpe så hardt om når de gjør det manuelt og det er uansett anbefalt at leger sjekker blodtrykket manuelt siden apparatene viser feil. Noen av automatiske apparater strammer ikke så hardt heller, de er mer "smarte" og måler bare opp til det nødvendige, ikke opp til maks av hva det apparatet kan måle. Hvis du skal ta blodtrykk også, så prøv å hold armen så rolig, bevegelser vil gjøre at det presser mer og mer. (Litt off topic til denne tråden, men håper det kan være til hjelp om du må ta blodtrykk i framtiden, for det er jo mer sannsynlig enn usannsynlig).

 

Tilbake til saken. Høres bare jævli kjipt ut, men glad du fikk ny operasjon siden pikken så bedre ut denne gangen. Har du vært innom fastlegen og fått hen til å se på dette? 

Lenke til kommentar

Ok, men det blir ikke pålitelige målinger med målinger på underarm, og de er som lavere også. De trenger som regel ikke å pumpe så hardt om når de gjør det manuelt og det er uansett anbefalt at leger sjekker blodtrykket manuelt siden apparatene viser feil. Noen av automatiske apparater strammer ikke så hardt heller, de er mer "smarte" og måler bare opp til det nødvendige, ikke opp til maks av hva det apparatet kan måle. Hvis du skal ta blodtrykk også, så prøv å hold armen så rolig, bevegelser vil gjøre at det presser mer og mer. (Litt off topic til denne tråden, men håper det kan være til hjelp om du må ta blodtrykk i framtiden, for det er jo mer sannsynlig enn usannsynlig).

 

Tilbake til saken. Høres bare jævli kjipt ut, men glad du fikk ny operasjon siden pikken så bedre ut denne gangen. Har du vært innom fastlegen og fått hen til å se på dette? 

Off-topic:

Når jeg tok blodtrykket på sesjon for 10 år siden, så fikk jeg målt 180/120, det var manuell. Samme skjedde i Italia i sommer, fikk 160/80 der. Jeg blir bare rape gal av det presset, være seg manuell eller elektronisk. Pdd er eneste måte å måle blodtrykk på meg å legge meg i narkose med ketamin om det skal måles over overarm. Alt annet senker blodtrykk og puls så det blir aldri helt rett uansett. Nå er det å ta den litt langt å legge meg i narkose for slikt, men det blir aldri riktig ellers. Dog regner jeg med at målingen på 120/80-ish var ganske riktig, mtp alder og fysisk form. At jeg fikk litt lavere enn det noen år senere med beroligende forteller jo egentlig det samme. For å spore enda mer av, så holdt jeg på å klappe ned helsesøstra når jeg skulle få vaksine, fight-or-flight kicka inn godt. Jeg blir rett og slett bare rape gal av alt med blod og stikk.

 

On-topic:

Nei, fastlegen så på det to ganger etter første operasjon, da var også stingene fryktelig trege, tror det siste kom ut etter 7 uker. Denne gang var det tilnærmet 0 smerter, tok såvidt smertestillende. Noe ubehag når man beveger seg og stingene gnager på hodet, men det er å regne med! Første gang så hadde jo ikke store deler penishodet mitt sett dagens lys på 20 år, så det var meget ømt bare det, men smertene var ille da, slet med å gå normalt på 3xParalgin Forte i en smell 1.5 uker etter operasjonen.

 

Det var rett og slett gått fra fimose til parafimose da de tok for lite første gang, så det enda var for trangt. Så, å våkne med morrabrød var et helvette, nå er det, utenom stingene som stikker, null smerter i forbindelse med ereksjon.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Mann 20 år
Ikke så aktivt felt lenger, men for fremtidige som eventuelt skal gjennom dette gjennom året 2020, så kan dette trolig være nyttig! 

Må starte med å si at dette forumet har bidratt mye til å fjerne nerver i forkant av en operasjon for trang forhud (fimose). 
Jeg velger å fortelle min opplevelse fra start til slutt.

Jeg har i mange år slitt med trang forhud, helt tilbake i barneskolealder begynte både jeg og foreldrene mine å merke at noe ikke var som det skulle med lillemann. Vi prøvde selvfølgelig å ta tak i saken allerede da, men vi ble dessverre aldri tatt seriøst. De sa kort og greit at det ble bedre med oppveksten. Jeg dro 13. desember 2019 til fastlegen med problemet, han brukte 10 korte sekunder på å se at her var det trangt. Han henvendte meg derfor til urolog med en gang. Allerede uken etter fikk jeg innkalling til urolog, 21. januar 2020 skulle jeg endelig få finne ut om jeg kunne få en bedre forhud, og endelig kunne tisse normalt. 


21. januar
Dagen 21. Januar kom ubeskrivelig kjapt, og jeg var helt klar den dagen, riktignok også veldig nervøs for hva urologen kom til å si. Kom inn til urologen og han brukte omtrent like lang tid som fastlegen, ikke mer enn 10-20 sekunder på å se at dette kun kunne løses med kirurgi. Det ble da også nevnt at vi hadde prøvd å få til denne type operasjon mye tidligere, men at de sa at dette ble bedre. Vi fikk et kort og greit svar: Det var bare tull, når det først begynte å bli trangt, som hos meg så var kirurgi det beste. 

Jeg fikk da velge om jeg ville utføre det hos Urologen i lokalbedøvelse, som da hadde 14 dagers ventetid, men ble anbefalt av han selv å gjennomføre det på sykehus i full bedøvelse i form av narkose. Jeg valgte sistnevnte, en av grunnene pga sprøyteskrekk, og det å skulle ligge våken og helt i ro når noen holder på nede i et område man gjerne bare vil ta på selv. 

Ventetid som står på valg av behandling på helsenorge kan man til tider ta med en klype salt, men det er ikke alltid ventetiden som står er den reelle ventetiden. Jeg fikk behandling lenge før det som var oppsatt som ventetid på helsenorge. 

24. januar:
Brev fra sykehuset med info om at jeg hadde krav på helsehjelp i form av behandling, og en dato på når jeg skulle være ferdig behandlet. Jeg skulle få operasjonen innen 22. juli 2020. Jeg kjente da at både nerver og glede om hverandre begynte å komme. Begynte mer og mer å lete etter plasser for å se info om operasjonen. Tok tid før jeg fant dette forumet, men det har hjulpet meg MYE i forkant av operasjonen. 

13. februar:
SMS fra SYKEHUSET! Du har fått time 27. februar kl 08:00. Innkalling er sendt pr post i dag

17. februar:
Innkallingen kom i posten, og jeg fikk all info jeg trengte å vite i forkant av operasjon, blant annet at jeg skulle komme fastende, da operasjonen skulle fullføres i narkose. Det stod også mye fin info om hva jeg skulle gjøre etter hjemreise, med behandling og renhold osv.

Dagene gikk, og gikk, men skal være ærlig og si at det går UTROLIG sakte når du venter på noe.. 

27. februar:
ENDELIG! Dagen har kommet, jeg må opp kl 05, grunnet at det er litt over 1 time å kjøre inn, og at man gjerne vil våkne litt osv før man drar, samt at man skal komme ren, og derfor også må dusje før man drar innover. 06:30 var jeg klar til å dra hjemmefra, og veien inn gikk fort, meldte ankomst, også ble det den siste oppgaven.. vente på å bli ropt inn. Litt forsinkelser denne dagen var det nok, for ble ropt opp rundt halv ni, når timen min var klokken åtte. Dette gjorde meg forsåvidt ingen verdens ting, for jeg viste uansett at det ikke var noen vei tilbake nå. 

Når jeg ble ropt inn fikk jeg først snakke med en intensivsykepleier, som dobbeltsjekket vekt, og ga litt beroligende og smertestillende før jeg skulle inn i operasjonssalen. Var riktignok ganske nervøs, så fikk også litt beroligende for å bli mer avslappet. Ble også der bekreftet at jeg fikk narkose, og ikke lokalbedøvelse. Etter dette fikk jeg skifte til sykehusklær. Man følte seg godt ivaretatt fra man ble ropt opp frem til man dro. 

Etter en liten stund kom legen og snakket med meg, og så på lillemann, og vi ble enige om at de gjennom operasjonen gjorde det som ble best resultat, da vi synes det var vanskelig å avgjøre det på forhånd. 

Kl 09:30 var det endelig min tur, og jeg ble godt tatt imot av amnestisykepleier, som skulle passe på at jeg hadde det bra under operasjonen mens jeg sov. Vi gikk inn på operasjonsstua, der hadde alle grønne fine hetter, samt at også jeg hadde fått en fin grønn hette også! De som var på operasjonsstua var fantastiske ALLE mann! :D 

De passet på å ikke snakke for mye om hva jeg var der for osv, for de ville sikkert holde meg så rolig som mulig, og det er jeg evig takknemlig for! Fikk inn veneflon i armen, som skulle gi sovemedisin. Fikk så beskjed om at de la masken over ansiktet, og at jeg ville merke at hånden ble kald, og at det ville svi litt når de ga sovemedisin, og at den var borte når jeg våknet. Det siste jeg husker fra operasjonsstua er at de flyttet på en lampe. Våknet deretter av at de sa jeg var ferdig og var på oppvåkningen. Fikk kvikne til, og fikk litt å spise, fikk også snakke med kirurg som fortalte hva hun hadde gjort. Det ble bare snitt, da det var det som trolig må til. 

Fikk til slutt før jeg fikk dra hjem beskjed om å gå på do, for å se til at jeg fikk tisset, og at det ikke var noe blødning. 

Var riktignok sliten gjennom hele dagen pga narkosen, fikk også lokalbedøvelse i tillegg, så jeg merket ingen smerte over hodet i går kveld, annet enn når jeg tisset de siste gangene på kvelden. Det var svie trolig pga at de tross alt har snittet. Smertene er helt klart mulig å overleve med, og vil bare vare i noen dager. 

Jeg fikk med litt kompresser hjem, men det er nok ikke nok, så har vært på apoteket og kjøpt litt flere, jeg velger å bytte kompress når den ikke ser delikat ut lenger. Gjerne morgen og kveld, pga salven man smører på. Vasker også daglig med rent vann. Skulle ikke bruke såpe den første perioden da det skapte mer ubehag enn lykke. 

Penis vil se ekkel og hoven ut etter en operasjon som dette, men det vil bli normalt igjen :) Sting forsvinner av seg selv etter 2-3 uker fikk jeg også beskjed om. Penis begynte å bli mer eller mindre normal igjen på omtrent samme tid som man mistet sting. 

Fikk også 1 ukes sykemelding, jobber i butikk, så det er mye gåing på gulv, og kan nok skape mye ubehag når man har gjort et inngrep som dette. 


Siden operasjonen var i går (torsdag 27. februar, og at jeg skriver dagen etter fredag 28. februar) er det ikke så mye mer jeg får fortalt enda. Oppdaterer hvis det er andre ting jeg føler det vil være viktig å få med.

***Positive ting med operasjonen***
*Du føler deg godt i varetatt
*Du bør ikke være redd for å stille spørsmål
*De vil at du skal få den beste opplevelsen som mulig.

***Negativt*** (ikke så mye negativt for min del)
*Svie de første dagene ved vannlating (Kan være svien oppleves grunnet at jeg kun har fått et snitt, og ikke en full omskjæring der alt fjernes)

Endret av marc_990
  • Liker 2
Lenke til kommentar

marc_990

bra oppsummering. Jeg følte meg også veldig godt ivaretatt av helsevesenet når jeg var der. Alle var helt supre og damene på salen vare superflørtete. 
 

Jeg brukte både mye hvit vaselin i perioden etterpå. Hos meg var det ikke noe smerte etter operasjonen, ingenting.

Eneste smerten var etter 18 dager da jeg skulle ha sex men etter det har alt bare vært fryd og gammen.

lykke til. Dette blir bra.

Endret av _m39_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...