Gå til innhold

Studielaptop


Anbefalte innlegg

Jeg må en kjøpe en PC med spesifiaksjonenen angitt på denne siden. De mest vesentlig kravene er vel:

 

1. Være kraftig nok til å kunne importere, bearbeide og lagre lyd, bilder og videoklipp i god kvalitet med enkel programvare

 

2. Ha en god skjerm, et godt tastatur og en god styreflate/mus. Du kommer til å bruke denne maskinen mye, så disse egenskapene er viktig

 

3. Ikke være for tung

 

4. Ikke være for dyr

 

5. Det er en fordel dersom den ikke kan brukes til gaming

 

Den som skal bruke PCen har godt syn så det er mulig at det holder med en 14'', men er litt  usikker på hvordan det blir å jobbe med en så liten skjerm.

 

Veldig takknemlig dersom det er noen som har noen råd og innspill.

Endret av PelleP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjertlig takk!

Det synes å være en knallbra pris Lenovoen, men på den annen siden er det ikke sikkert det er den PCen vi trenger.

Det er viktig med en god skjerm, og jeg tror det bør være en 15 tommer.

Hvordan kan man vite om skjermen er bra?

 

Jeg fant for øvrig anbefalinger ift studie-PC på tek.no

Endret av PelleP
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Kaster meg på denne. Har sett meg ut to laptoper, Dell xps 15 og HP spectre 15. 

 

Begge har 4k skjerm, 16 gig ram og 512gb ssd og der stopper det. HP har en dual core cpu og Dell har en quad core. Spørsmålet er om jeg trenger det. Har ingen planer om å drive tunge programmer, men det kan jo være lurt å se fremover. Flere nettlesere begynner å ta nytte av flere kjerner. 

 

Utformingen til HP er mye penere, xps virker mer som en arbeidspc. Litt vanskelig å bestemme seg, noen som har råd å gi?

Lenke til kommentar

Vi endte opp med en HP Pavilion Notebook15-aw016no

Det er min sønn som skal bruke den. Han ønsket en 15 tommer skjerm og likte tastatur og peke-plate. Skjermen virker bra og spesifikasjonene o.k. 

Lenovoen som Locrin nevnte har plutselig gjort et prishopp. 

 

 

Gratulerer. Du har kjøpt bærbar datamaskin som har:

 

- et ubrukelig grafikkort

- en svak cpu

- DVD rom i 2017

- TN skjerm ( elendig sammenliknet med IPS når det kommer til bildekvalitet)

- Stygg (plast materialer og diger )

 

Jaja, håper den som skal ha den blir fornøyd. Men jeg er veldig glad jeg ikke skal gjøre noen form for bilde eller videoredigering på denne maskinen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

 

Locrin, takk for videolink men, for en ubrukelig måte å svare noen på slik du svarte PelleP..

 

Er det feil?

 

 

Ønsker ikke å moralisere, synes bare at når noen allerede har gjort et kjøp og er fornøyd med det, så kan man holde sånt for seg selv. Men du om ditt og jeg om mitt. 

 

Når det er sagt vil jeg spørre deg om denne: Lenovo T470p

 

Hva tenker du om den? Den har mindre formfaktor og er robust, det betyr noe for meg. Den har også 4g som er veldig greit når det ikke er wifi tilgjengelig. Speccs er bra og skjermen er 4K.

 

Thinkpads virker mindre selvhøytidelige, om man kan si det om en PC :p, men holder de samme kvalitet etter Lenovo tok over? 

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar

Vi endte opp med en HP Pavilion Notebook15-aw016no

Det er min sønn som skal bruke den. Han ønsket en 15 tommer skjerm og likte tastatur og peke-plate. Skjermen virker bra og spesifikasjonene o.k. 

Lenovoen som Locrin nevnte har plutselig gjort et prishopp. 

Ser ut til å være et greit valg, dekker kravene.

CPU og grafikkort litt svakt, men ok.

Positivt med den valgte er:

1920x1080 skjerm

256GB SSD

8 GB ram

RJ45

USB2

USB3

9 timer batteritid

Prisen

Lenke til kommentar

Ønsker ikke å moralisere, synes bare at når noen allerede har gjort et kjøp og er fornøyd med det, så kan man holde sånt for seg selv. Men du om ditt og jeg om mitt.

 

Var innlegget mitt litt bittert? Ja, men det er to grunner til at jeg valgte å kommentere. Den første er egoistisk og bunner i at det er frustrerende å se folk spørre om hjelp for så å gå i stikk motsatt retning og gjøre et dårlig kjøp.

 

Den andre er for å gi PelleP muligheten til å angre kjøpet  nå, istedenfor senere når det er for sent. Jeg mener genuint at det finnes bedre laptoper i samme prisklasse. Jeg har ikke greie på bil og den dagen jeg trenger en vil jeg heller bli irettesatt enn å kaste bort penger på et dårlig kjøp.

 

 

 

Når det er sagt vil jeg spørre deg om denne: Lenovo 

 

Hva tenker du om den? Den har mindre formfaktor og er robust, det betyr noe for meg. Den har også 4g som er veldig greit når det ikke er wifi tilgjengelig. Speccs er bra og skjermen er 4K.

 

Thinkpads virker mindre selvhøytidelige, om man kan si det om en PC   :p, men holder de samme kvalitet etter Lenovo tok over? 

 

 

 

 

Jeg er ingen laptop guru, men skal svare så godt jeg kan.

 

Kvaliteten på Lenovo har basert på min kunnskap holdt seg ved like på bedriftsklasse laptopene (T og X serien). 

Thinkpads har tre svakheter som er gjengangere på de fleste modeller. Svak lysstyrke på skjerm, dårlig webcamera og litt svake batterier. T470p ser ikke ut til å være et unntak. Når det kommer til hardware ser det veldig bra ut. Masse kraft og god kjøling. Kan ikke se at den har 4k skjerm. Høyeste på Lenovo sine egne sider er 2560 X 1440. 

http://www3.lenovo.com/us/en/laptops/thinkpad/thinkpad-t-series/Thinkpad-T470p/p/22TP2TT470P

 

Jeg liker maskinen. Sørg for at maskinen du bestiller har SSD, utvidet batteri hvis lang batteritid er viktig og 940 nvidia kortet dersom du skal drive med mye video og bilde redigering. Skru av adaptiv lys styrke på skjermen under strøm innstillinger.

Endret av Locrin
Lenke til kommentar

 

Vi endte opp med en HP Pavilion Notebook15-aw016no

Det er min sønn som skal bruke den. Han ønsket en 15 tommer skjerm og likte tastatur og peke-plate. Skjermen virker bra og spesifikasjonene o.k. 

Lenovoen som Locrin nevnte har plutselig gjort et prishopp. 

 

 

Gratulerer. Du har kjøpt bærbar datamaskin som har:

 

- et ubrukelig grafikkort

- en svak cpu

- DVD rom i 2017

- TN skjerm ( elendig sammenliknet med IPS når det kommer til bildekvalitet)

- Stygg (plast materialer og diger )

 

Jaja, håper den som skal ha den blir fornøyd. Men jeg er veldig glad jeg ikke skal gjøre noen form for bilde eller videoredigering på denne maskinen.

 

 

 

Ønsker ikke å moralisere, synes bare at når noen allerede har gjort et kjøp og er fornøyd med det, så kan man holde sånt for seg selv. Men du om ditt og jeg om mitt.

 

Var innlegget mitt litt bittert? Ja, men det er to grunner til at jeg valgte å kommentere. Den første er egoistisk og bunner i at det er frustrerende å se folk spørre om hjelp for så å gå i stikk motsatt retning og gjøre et dårlig kjøp.

 

Den andre er for å gi PelleP muligheten til å angre kjøpet  nå, istedenfor senere når det er for sent. Jeg mener genuint at det finnes bedre laptoper i samme prisklasse. Jeg har ikke greie på bil og den dagen jeg trenger en vil jeg heller bli irettesatt enn å kaste bort penger på et dårlig kjøp.

 

 

 

Når det er sagt vil jeg spørre deg om denne: Lenovo 

 

Hva tenker du om den? Den har mindre formfaktor og er robust, det betyr noe for meg. Den har også 4g som er veldig greit når det ikke er wifi tilgjengelig. Speccs er bra og skjermen er 4K.

 

Thinkpads virker mindre selvhøytidelige, om man kan si det om en PC   :p, men holder de samme kvalitet etter Lenovo tok over? 

 

 

 

 

Jeg er ingen laptop guru, men skal svare så godt jeg kan.

 

Kvaliteten på Lenovo har basert på min kunnskap holdt seg ved like på bedriftsklasse laptopene (T og X serien). 

Thinkpads har tre svakheter som er gjengangere på de fleste modeller. Svak lysstyrke på skjerm, dårlig webcamera og litt svake batterier. T470p ser ikke ut til å være et unntak. Når det kommer til hardware ser det veldig bra ut. Masse kraft og god kjøling. Kan ikke se at den har 4k skjerm. Høyeste på Lenovo sine egne sider er 2560 X 1440. 

http://www3.lenovo.com/us/en/laptops/thinkpad/thinkpad-t-series/Thinkpad-T470p/p/22TP2TT470P

 

Jeg liker maskinen. Sørg for at maskinen du bestiller har SSD, utvidet batteri hvis lang batteritid er viktig og 940 nvidia kortet dersom du skal drive med mye video og bilde redigering. Skru av adaptiv lys styrke på skjermen under strøm innstillinger.

 

Det gikk litt fort i svingene. Jeg verdsetter dine råd, men av forskjellige grunner så var ikke noen av de tre du foreslo aktuelle/tilgjengelig. Vi trengte en PC til maks 7000 og vi trengte den nå, og de ble det som det ble.  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gikk litt fort i svingene. Jeg verdsetter dine råd, men av forskjellige grunner så var ikke noen av de tre du foreslo aktuelle/tilgjengelig. Vi trengte en PC til maks 7000 og vi trengte den nå, og de ble det som det ble.   :)

 

 

:thumbup:

 

Det blir sikkert bra. Det er ikke alle som er like pirkete og kravstore til bærbare som meg. Håper dere blir fornøyd.  :)

Endret av Locrin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...