Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

FooGadgets http://foogadgets.tictail.com/

Har lansert en ny multisensor, kalt Mk2.

Etter noen dagers test med noen 1 wire temperatursensorer type Dallas DS18B20 synes denne å fungere like stabilt som den gamle men Mk2 har en bedre protokoll;

Den forrige multisensorene fungerte også upåklagelig, men protokollen sendte informasjon om fuktighet selv om ingen slik enhet var tilkoblet....

Multisensorene fra FooGadgets kan tilkobles mange forskjellige typer sensorer (Se dok https://docs.google.com/document/d/1midne-y18RAHNK6rtSwB-Co-_Y6VREwPHJPOYCnOKR8/pub)

 

Mk2 er avhengig av 5 volt ekstern strømforsyning, batteri eller USB lader via USB microplugg eller loddet direkte på kortet .

For tilkobling av temperatursensorer finnes enkel skruetilkobling eller man kan lodde direkte på kortet.

Kortet er svært lite og man bør være litt dreven med loddebolten.

Man kan koble til omtrent så mange temperatursensorer man bare vil, og for lengre distanser kan CAT-5 (eller bedre) benyttes. Jeg har montert en RJ45 kontakt og sensor-kortet i en liten boks og koblet til med en CAT-6 kabel.

Mulig lengden på kabelen er ikke konkret definert, men den er testet med 33 sensorer og 75 meter.

Sensorene kan kobles til i stjerneform i begrenset antall og lengde, eller som bus.

 

Det fine med 1-wire sensorene er, foruten at de er svært billige, (se E-bay) er at alle har sin egen kode/adresse og den forandres aldri. Etter strømbrudd vises den som før.

 

Selv om den er svært liten er den kanskje bedre egnet til litt tekniske installasjoner og i kjelleren enn i stua.

Men den er såpass liten at det går fint å gjemme den neste hvor som helst.

Selv benytter jeg den gamle typen i kjelleren for å overvåke diverse temperaturer i sentralfyren, vv-beholder og diverse (5 sensorer tilkoblet i stjerneform).

Planen med denne nye Mk2, er å trekke opp en kabel(bus) for alt som kan tenkes overvåket/målt i hele kjelleren, men det tar nok litt tid å lage bus-kablen.

 

Ellers har Foogadget en ny sensor, wireless pulse counter, for å lese strømforbruk via led-blink på strømmåleren (eller alt som kan måles via led-blink), Jeg har den gamle, wireless energy meter og den fungerer greitt nok.

Sensorene kan benyttes med TellsticDuo, TellsticNet og RFXtrx433.

 

post-31410-0-81242100-1409775578_thumb.jpg

Boksen måler 50x35x20mm, Rj45 og USB 5 volt er koblet til.

 

post-31410-0-65669900-1409775595_thumb.jpg

Inne i boksen sees Mk2-kortet til høyre, min Rj45 kontakt til venstre

 

post-31410-0-71149900-1409775644_thumb.jpg

Et par typer 1-wire temperatur-sensorer (DS18B20), en vanntett med kabel og en enkel.

 

NB! Boksen følger ikke med, men kjøpes separat, adresse finnes på sidene til FooGadgets. Sendes som brev fra Sverige og tar ca 3 dager.

 

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

KD 101 Røykvarslere har fått omsetningsforbud i Norge.

 

 

 

Den som står omtalt heter KD 101 LD. Gjelder det også KD 101 LC? Og vet man hva problemet er?

 

Hmmm, ble litt bekymret nå, har nettopp anskaffet og montert et antall LM-101LC.

De ligner veldig...

Lyden er det i hvertfall ikke noe å si på, skremte nesten vettet av kona i forbindelse med installasjon og testing.

Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt meg HomeSeer 3, så nå gjenstår det bare å få seg litt hardware...

 

Er det noen som har erfaring med å kjøre HS3 på Raspberry r2? Jeg ser det skal være mulig, selv om det ikke er offisielt støttet. Det blir en veldig lett bruk, kun temperaturstyring og noen andre småting. Eventuelt om det er andre rimelige mini-pcer som kan være aktuelle. Ser at det er nevnt å bruke en gammel laptop eller liknende, men jeg vil ha noe som er smått med lavt energiforbruk og lite støy.

 

Når det gjelder å kjøpe seg Z-stick, rfx-transceiver, termostater, webkamera og annet utstyr, har dere noen anbefalte nettsider?

Lenke til kommentar

 

Det kjipe er jo som nevnt at når man vil gjøre hakket mer enn hva Tellstick lar deg gjøre. Nevnte dørlåser, rullegardiner, ny antenne for å få dekning inn i vedskjulet, ny protokoll, etc.

Du har nok ikke fulgt helt med i timen når det gjelder hva TelldusNet kan;

Jeg har alt dette og mye, mye mer både på hytta og hjemme, bortesett fra dørlås, venter med den til ny inngangsdør skal monteres. (Men den manuelle sikkerhetslåsen skal nok uansett beholdes.)

Rullgardin kan styres m/Rollertrol, Hasta mfl.

Antenner kan svært lett skifte, alle for 433 Mhz kan benyttes. (Jeg har montert en halvbølge antenne, ca 33cm lang)

Nye protokoller dukker opp sånn av og til.

Og man behøver ikke bekymre seg om server.

Har fibernett hjemme og på hytta finnes en 4G router fra Huawei, denne og billigste Telenor abb (99/mnd) er mer enn nok, (men bytter til et bedre abb. når vi skal være der lenge).

Jeg ser ikke helt hva man ikke kan gjøre med TelldusNet.

(NB! Tellstick blir for enkelt)

 

OK, så Rollertrol fungerer. Somfy gjør ikke (allfall ikke enda).

Fint at antennen kan byttes. :)

 

At det kommer tillegg til protokollene er bra, men en ny protokoll (som f.eks. Z-wave) kommer nok neppe. Automatiske dørlåser er veldig praktisk, og f.eks. på ovner vil jeg fremdeles si at tilbakemelding om status er viktig (iallfall for meg, det har det vært så lenge jeg har holdt på med hjemmeautomasjon). Noen Z-wave-moduler kan rapportere strømforbruk, og med bakgrunn i det kan jeg vurdere om robotgressklipperen klipper, lader eller har kjørt seg fast.

 

HStouch taler for seg. Den enkle måten i implementere f.eks. Global Cache, og dermed alt annet som styres via IR (som varmepumpa) er kjekt. Jeg har lyst på Harmony Ultimate Hub, for nå har det kommet en HS-plugin til den også. Squeezebox eller Sonos-integrasjon, styring av forsterkere, TVer, LED-skilt, Arduinoer, talestyring (eller iallfall talemeldinger) etc, er hendig.

 

For vårt bruk er det lettere med Z-wave å få satt et "korrekt" dim-nivå på lyset i stua, da alle lamper rapporterer tilbake nivået de har nå. Jeg kan f.eks. dimme taklampa til et vilkårlig nivå ved å bruke den fysiske bryteren i stua, og vips blir automatisk (og instantant) alle de andre lampene satt til det samme nivået. I tillegg kan man gjøre ulike hendelser basert på dim-nivå siden du vet at nivået som er rapportert er det lampen faktisk har.

 

Man setter rett og slett opp automasjonen basert på de mulighetene man har. Har man mindre så klarer man seg med det, har man mer, så gjør man det mer avansert. Hvis du mener at "det ikke er nødvendig", så er det godt mulig at det stemmer. For deg. ;)

 

Ikke misforstå, jeg har brukt X10 og Nexa i årevis, og det fungerer aldeles utmerket sammenlignet med kostnadsnivået! Men jeg kommer ikke til å gå tilbake til det igjen hvis jeg skal sette opp et nytt system i større skala (absolutt alle veggmonterte brytere hos oss er automatisert). For to-tre eller opptil 10 lamper betyr det imidlertid fint lite.

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaring med å kjøre HS3 på Raspberry r2? Jeg ser det skal være mulig, selv om det ikke er offisielt støttet. Det blir en veldig lett bruk, kun temperaturstyring og noen andre småting. Eventuelt om det er andre rimelige mini-pcer som kan være aktuelle. Ser at det er nevnt å bruke en gammel laptop eller liknende, men jeg vil ha noe som er smått med lavt energiforbruk og lite støy.

 

Når det gjelder å kjøpe seg Z-stick, rfx-transceiver, termostater, webkamera og annet utstyr, har dere noen anbefalte nettsider?

Jeg kjøper det meste av Z-wave utstyr hos smarthus.info. Ang. termostater er det litt diskusjon om hva som fungerer "fint" i det europeiske markedet, mulig jeg hadde ventet med det (det kan også settes opp med programvaren. Hvis du har temperaturfølere som leses av RFX-plugin'en har Bert laget en fin termostatfunksjon som styrer en panelovn uavhengig hvilken protokoll den bruker). Webcams kjøper jeg på eBay eller DealExtreme (men kjøper strømforsyninger på Clas Ohlson).

 

Jeg har bare lest om muligheten til å kjøre HS3 på RaPi. Når noen lager en idiot-sikker guide, så skal jeg prøve meg. ;)

HS Zee er en fin boks det, men mangler avanserte funksjoner som jeg savner.

Lenke til kommentar

FooGadgets http://foogadgets.tictail.com/

Har lansert en ny multisensor, kalt Mk2.

Ooooh! Spennende! Takk for tipset. :)

 

 

 

 

 

KD 101 Røykvarslere har fått omsetningsforbud i Norge.

 

http://dibk.no/no/Om_oss/Arkiv/Nyhetsarkiv/direktoratet-stanser-salg-av-roykvarslere/

Den som står omtalt heter KD 101 LD. Gjelder det også KD 101 LC? Og vet man hva problemet er?

 

Hmmm, ble litt bekymret nå, har nettopp anskaffet og montert et antall LM-101LC.

De ligner veldig...

Lyden er det i hvertfall ikke noe å si på, skremte nesten vettet av kona i forbindelse med installasjon og testing.

 

Jeg har brukt KD-101 i 4-5 år, og kan ikke se noen problemer. De utløses når de skal utløses, kanskje litt overfølsomme.

 

Det er litt synd at det problemet ikke beskrives. Det gjør det vanskelig å vurdere faren. De har stoppet salget men ikke krevd tilbakekalling, hvordan man nå skal tolke det...

Lenke til kommentar

Jeg har bare lest om muligheten til å kjøre HS3 på RaPi. Når noen lager en idiot-sikker guide, så skal jeg prøve meg. ;)

HS Zee er en fin boks det, men mangler avanserte funksjoner som jeg savner.

Jeg tror at Banana Pi kan være et alternativ, den har litt mer krutt en raspberry i samme nesten samme formfaktor. 1 GB ram kontra 512 MB på Pi, 1 GHz prosessor kontra 700 MHz. Koster 650 her på berget.

 

Leste et sted på HS forum at produsenten kunne sende et ferdig SD image, så da bør det være mulig å få dette til også for en med mitt kompetansenivå. Om ikke så får jeg bare bruke boksen til noe annet spennende...

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Leste et sted på HS forum at produsenten kunne sende et ferdig SD image, så da bør det være mulig å få dette til også for en med mitt kompetansenivå. Om ikke så får jeg bare bruke boksen til noe annet spennende...

Ja, du kan kjøpe Zee-imaget som en egen versjon. Men det har jeg jo allerede.

 

Jeg skal ha full HS3 på en Pi... ;)

Jeg har sendt E-post til kontaktpersonen i direktoratet. Hvis jeg ikke får svar i løpet av dagen, ringer jeg! Jeg skal vite hva som er i veien med den røykvarsleren.

Flott! Håper på et fornuftig svar. :)

Lenke til kommentar

 

Ja, du kan kjøpe Zee-imaget som en egen versjon. Men det har jeg jo allerede.

Jeg skal ha full HS3 på en Pi... ;)

Det var full versjon jeg tenkte på, se http://board.homeseer.com/showpost.php?p=1129979&postcount=53

 

Hmmm... det var bl.a. meg Rich svarte i den tråden (jeg uttrykte min skuffelse over at Zee'en ikke kunne kjøre Linux-plugins, som var tanken da den ble lansert), men akkurat denne biten "If some of you want to do this but don't know how to get it installed, I can create an SD image already configured" fikk jeg ikke med meg.

 

Tror jeg skal ta han på ordet! :)

Lenke til kommentar

Moskus, du skriver tidligere i tråden at du har musikk i hele huset, nøyaktig hvilket system har du som er linket opp mot HomeSeer? Regner med du har en form for mottaker i hvert rom?

Jeg bruker Squeezebox. Har 3 stk. Duet og 3 stk. Radio.

 

Duet:

7287-squeezeboxduetimg3.jpg

 

Radio:

squeezebox1.jpg

 

... og en egnet plugin.

 

Squeezebox var tidligere solgt under SlimDevices sitt eget merke, og var kjent for sin gode lydkvalitet (i forhold til prisen, selvfølgelig). Logitech kjøpte dem opp for en del år siden. Så for et par år siden la de ned hele greia. De er fremdeles støttet av SlimDevices, men det kommer nok ingen nye produkter med det første.

 

Dermed hender det at du får fatt i Squeezebox produkter til en skikkelig god pris. Men skal du ha noe som er mer fremtidsrettet, så er det vel Sonos som gjelder. Samme lydkvalitet men dyrere. ;)

Lenke til kommentar

Finnes det virkelig ikke elektriske panelovner med innebygget trådløs styring? Så man må inn med en pluginn-modul eller en bryter på kretsen for å regulere disse med trådløs termostat?

 

Apropos pluginn, er det noen viktige forskjeller mellom de ulike typene hos Tronika, AN1582/DSC24/QSOS/Etc? Tenker da ut over det som står i beskrivelsene...

Lenke til kommentar

Finnes det virkelig ikke elektriske panelovner med innebygget trådløs styring? Så man må inn med en pluginn-modul eller en bryter på kretsen for å regulere disse med trådløs termostat?

 

Apropos pluginn, er det noen viktige forskjeller mellom de ulike typene hos Tronika, AN1582/DSC24/QSOS/Etc? Tenker da ut over det som står i beskrivelsene...

Du kan velge mellom de som rapporterer strømforbruk og de som ikke gjør det. Det er ikke i alle tilfeller det gir mening å rapportere strømforbruket (hvis du skal styre en trafo eller noe annet som bruker lite strøm), og da er det like greit å fjerne opsjonen. Men for ovner etc, er det praktisk.

 

Alle er ca. like greie, men kan du unngå "QSOS" (laget av danske QEES) så gjør det. Den er ikke så enkel å ha med å gjøre.

 

 

Det finnes vel et par panelovner med trådløs styring, men de har enten 1) proprietær protokoll eller 2) xComfort (og da unødvendig dyrt).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

 

Dermed hender det at du får fatt i Squeezebox produkter til en skikkelig god pris. Men skal du ha noe som er mer fremtidsrettet, så er det vel Sonos som gjelder. Samme lydkvalitet men dyrere. ;)

Eller så kan du bruke squeezelite på en pi, og potensielt ha noen sensorer koblet til også - så får du en sensor, lydavspiller og bitteliten pc via wifi(/lan) i ett.

Koster ca halvparten av den billigste sonos-avspilleren og har mye flere muligheter.

Lenke til kommentar

Prøver å lage en skjerm på HSTouch med Passcode, det virker fint på windows clienten, men ikke på android.

Jeg har satt inn passcode på den screenen jeg vil beskytte, for å åpne den har jeg laget en knapp for å "show another screen by itself", har også prøvde de andre valgene uten at det har virket noe bedre.

 

Det verste er at jeg har fått det til å virke tidligere, men altså ikke nå :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...