Gå til innhold

Er liberalisme egentlig bra?


Anbefalte innlegg

Staten MÅ ikke kreve inn skatt, heller. Så da er vel det også frivillig, da?

Hvis den skal overleve så må den ha noe å leve av. Og så lenge folket via demokratiet stemmer for at vi skal ha den, da har den vel intet valg.

 

Jeg har uansett ikke avtalt med noen stat at jeg skal måtte betale denne skatten om jeg tar meg arbeid. Hvorvidt jeg tar meg arbeid er ikke en byråkrats jobb å snuse rundt i, heller.

Strengt tatt er det jo det (en av) jobbene er.

 

Det samme gjelder selvsagt ansvarsforsikring på bil. Har jeg ikke slik forsikring? Synd for meg om det skjer noe hvor det hadde vært kjekt å ha den.

Nei... Du har ansvarsforsikring for at du skal kunne dekke opp for de du eventuelt måtte "påvirke" med din lugubre kjøring. Ansvarsforsikring kommer deg aldri til gode. Den er der for alle andre enn deg. Og, den er lovpålagt nettopp av den grunn at folk ikke vil betale for noe som ikke direkte kommer dem selv til gode. Du vet, i tilfellet folk som Skatteflyktning får det for seg at han aldri påvirker folk rundt seg og dermed ser det som unødvendig å ha forsikring for slikt. Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Selvsagt kan ett enkeltindivid avgjøre hva som er mest gunstig for vedkommende, dog det er umulig å finne noe som er udelt mest gunstig for alle.

Og det er vel der vi er uenige. Av en eller annen grunn virker du til å mene at du ikke påvirkes av folk rundt deg. Ikke engang om matproduksjonen synker vil det affektere deg. Og, klart, får du dette til å fungere så er man jo 100% i kontroll over egen situasjon til enhver tid, og man vil være i stand til å ta gunstige valg for en selv hele tiden.

Men slik er ikke verden. Man påvirkes av folk rundt seg. Også de som tar ugunstige valg eller av andre grunner havner i en ugunstig situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det er vel der vi er uenige. Av en eller annen grunn virker du til å mene at du ikke påvirkes av folk rundt deg.

Pussig, hvordan i all verden har du klart å komme til den konklusjonen?

 

Ikke engang om matproduksjonen synker vil det affektere deg.

Det vil øke matvareprisene for meg, og for alle andre, medmindre staten prøver å forhindre økningen ... for da vil hyllene gå tomme som i Venezuela.

 

 

Og, klart, får du dette til å fungere så er man jo 100% i kontroll over egen situasjon til enhver tid, og man vil være i stand til å ta gunstige valg for en selv hele tiden.

???

 

 

 

Men slik er ikke verden. Man påvirkes av folk rundt seg. Også de som tar ugunstige valg eller av andre grunner havner i en ugunstig situasjon.

Har noen sagt noe annet? Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Pussig, hvordan i all verden har du klart å komme til den konklusjonen?

Vil du delta i en diskusjon om det står du fritt til å komme med dine egne tanker. Om du vil intervjue folk er kanskje ikke et diskusjonsforum det rette stedet.

 

Det vil øke matvareprisene for meg, og for alle andre, medmindre staten prøver å forhindre økningen ... for da vil hyllene gå tomme som i Venezuela.

Så hvis prisen går opp er det plutselig nok mat (hyllene ikke går tomme)? Ja, det var jo logisk.

 

???

!!!

 

Har noen sagt noe annet?

Gitt at du tror man kan betale seg til å ha nok mat så har vel du gjort det.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vil du delta i en diskusjon om det står du fritt til å komme med dine egne tanker. Om du vil intervjue folk er kanskje ikke et diskusjonsforum det rette stedet.

 

Så hvis prisen går opp er det plutselig nok mat (hyllene ikke går tomme)? Ja, det var jo logisk.

 

!!!

 

Gitt at du tror man kan betale seg til å ha nok mat så har vel du gjort det.

Da har vi avklart at du ikke har noe som helst kjennskap til økonomi.

 

Bare å begynne å lese seg opp det.

Lenke til kommentar

  Da har vi avklart at du ikke har noe som helst kjennskap til økonomi.

 

Bare å begynne å lese seg opp det.

Siden dere er så flinke på dette kan dere sikkert også si hvilket parameter som mangler i grafen? Du vet - det parameteret som implisitt ligger bak det jeg snakker om. Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden dere er så flinke på dette kan dere sikkert også si hvilket parameter som mangler i grafen? Du vet - det parameteret som implisitt ligger bak det jeg snakker om.

 
Jeg vet ikke hvilken parameter du snakker om, men jeg vet at den mangler tid. 
 
Grafen over beskriver hva som skjer etter kort tid. Her kan du se hva som skjer etter lang tid.
 
Long-run-supply-curve-Perfect-competitio
Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det bildet der viser ikke at sosialisme ikke fungerer - det bare viser at bedriten ledelse ikke fungerer.

Ja selvsagt, alle bedriftsledelser i hele Venezuela har da selvsagt problemer.... problemer med sinnsyke sosialister som stikker kjepper i julene på alt som bare lukter litt av privat næringsvirksomhet.

 

Og hvis du ikke har fått med deg at det også skjer i et kapitalistisk samfunn...er nok av selskaper som tryner selv om de har produkter folk vil ha, nettopp pga bedriten ledelse.

2 kjente er Kodak og Nokia.

Flytting av målposten.

Lenke til kommentar

Se på hvordan ting er i dag. Selv med regulering og kontroll er det mange griske eiere som gjør hva som helst for å maksimere profitt. Og selv "anerkjente" selskaper blir tatt i juks og fanteri til tider. Og steder som USA der bedriftene har det friere så er det ekstremt hvor ille de oppfører seg til tider.

Friere for de store bedriftene som walmart, starbucks, publix, etc. De små blir rævpult overalt av de større kjedene. 

 

Og det skal forestille frihet? Eh.. okay... if you say so.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Arbeidsgiver er slett ikke avhengig av å få dyktige og motiverte ansatte. Tvert imot gjør arbeidsgivere det motsatte: De har en bruk og kast-mentalitet der de ikke bryr seg om folk slutter, for de ansetter bare nye. Det står alltid en haug med folk i kø.

 

Mange arbeidsgivere behandler sine ansatte som dritt selv i dag, selv i samfunn med stor grad av regulering og kontroll. Tenk det da hvor jævlig det hadde blitt i et samfunn uten slikt.

 

Fint med FUM hvis man faktisk har muligheten til å spare. Det vil veldig mange ikke ha i et liberalistisk samfunn.

Beklager igjen hekomo, din sedvanlige synsing og skremmselspropaganda er ikke gyldige argumenter... det er dessverre bare: ja synsing og skremmselspropaganda.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Så hvis prisen går opp er det plutselig nok mat (hyllene ikke går tomme)? Ja, det var jo logisk.

Kan jeg anbefale Økonomi Grunnkurs? For nå beviser du bare at du ikke kan noe som helst om selv helt grunnleggende tilbud, etterspørsel og prismekanismer. 

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilken parameter du snakker om, men jeg vet at den mangler tid.

Ja, den mangler tid. Så det jeg lurer på er hvordan for lite mat kan repareres med at maten blir dyrere. Det er jo den stående påstanden så langt, og matproduksjon tar så lang tid at folk sulter lenge før produksjonsmangelen er kompensert for.

Det virker som om den bakenforliggende tanken er at dersom det skjer da må man bare skaffe fra andre steder. Men da har man jo ikke for lite mat, har man vel? Da er det bare vanskelig tilgjengelig. Det er jo ikke det samme.

Men det er klart at dersom man bare bryr seg om seg selv og gladelig overpriser slik at kun et fåtall med feit lommebok kan spise så har jo Skatteflyknings prispåstand noe for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nå er ikke jeg noen drittsekk så jeg ønsker ikke ulykke på andre, men av og til skulle jeg ønske noen av dere liberalister kunne fått en prøvesmak på hvordan det ville vært å være i en slik situasjon bare for at dere kunne lært litt.

Nå tror jeg du svarer på noe helt annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...