Gå til innhold

[Løst] Kjøpe Nikon D4s, i Norge eller utlandet?


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe Nikon D4s.

Her i landet må eg da ut med over 55000kr.

Har bestilt tur til New York i september. B&H selger D4s til ca 40000kr.

Det går også å kjøpe det via ebay for en enda rimeligere pris, men da må en nok betale moms.

 

Hva mener dere om å kjøpe det her eller der?

Hva med garanti?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøper du i USA og tar det med hit må du jo selvsagt også betale mva-avgiften hvis du ikke skal bryte loven (dvs at du må gå på rødt på flyplassen). Og da er det vel ikke så mye å spare? Husk at du har fem års reklamasjonsrett i Norge, den synes jeg er "verdt" noen kroner.

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe Nikon D4s.

Her i landet må eg da ut med over 55000kr.

Har bestilt tur til New York i september. B&H selger D4s til ca 40000kr.

Det går også å kjøpe det via ebay for en enda rimeligere pris, men da må en nok betale moms.

 

Hva mener dere om å kjøpe det her eller der?

Hva med garanti?

 

Veldig enkelt valg - HER ;)

Lurer mer på hvorfor du vurderer D4s når det finnes så mange BEDRE alternativer til en brøkdel av prisen... :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg personlig lurer nå langt mer på hva som er et bedre alternativ til D4s - for en som har bruk for de egenskapene huset faktisk byr på?

 

Hvilke egenskaper har D4s å by på? som er verdt å nevne....og så spesielle....at det forsvarer en pris hinsides hva man faktisk stort sett kan oppnå med et kamerahus til en brøkdel av prisen....i praktisk bruk

Lenke til kommentar

 

Jeg personlig lurer nå langt mer på hva som er et bedre alternativ til D4s - for en som har bruk for de egenskapene huset faktisk byr på?

 

Hvilke egenskaper har D4s å by på? som er verdt å nevne....og så spesielle....at det forsvarer en pris hinsides hva man faktisk stort sett kan oppnå med et kamerahus til en brøkdel av prisen....i praktisk bruk

Vel, det er et profesjonelt kamera beregnet for hard og tøff bruk. Og MYE bruk. Hver eneste dag. Altså et verktøy som fotografer som er helt avhengig av at MÅ virke hver dag og i hver eneste situasjon. Det vil si situasjoner der akkurat dette kamera er det rette verktøyet. For en sånn fotograf så er denne investeringen en forholdsvis beskjeden investering når det gjelder prisen på kamera...

Lenke til kommentar

 

Uten at jeg ønsker å kuppe tråden...

 

Det går sikkert greit å belyse flere faktorer....så lenge TS åpner innlegget med "Vurderer å kjøpe Nikon D4s"....det åpner helt klart for et ønske om innspill på flere plan

 

 

Fair enough, men jeg avventer fortsatt eksempler som svar på forrige spørsmål.

Lenke til kommentar

Kjøper du i USA og tar det med hit må du jo selvsagt også betale mva-avgiften hvis du ikke skal bryte loven (dvs at du må gå på rødt på flyplassen). Og da er det vel ikke så mye å spare? Husk at du har fem års reklamasjonsrett i Norge, den synes jeg er "verdt" noen kroner.

 

Ikke 15 000,- kroner

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kjøper du i USA og tar det med hit må du jo selvsagt også betale mva-avgiften hvis du ikke skal bryte loven (dvs at du må gå på rødt på flyplassen). Og da er det vel ikke så mye å spare? Husk at du har fem års reklamasjonsrett i Norge, den synes jeg er "verdt" noen kroner.

 

Ikke 15 000,- kroner

 

Nei, men 10 000 kroner (og evt noen gebyrer). Da er det plutselig bare 5000 kroner spart, og det ville jeg personlig ha ment ikke var verdt det med tanke på reklamasjonsmulighetene vi har i Norge.

 

Er jo kanskje mulig å prøve å prute litt hos de norske butikkene også.

Lenke til kommentar

Nei, men 10 000 kroner (og evt noen gebyrer). Da er det plutselig bare 5000 kroner spart, og det ville jeg personlig ha ment ikke var verdt det med tanke på reklamasjonsmulighetene vi har i Norge.

 

Er jo kanskje mulig å prøve å prute litt hos de norske butikkene også.

Kanskje greit om TS kan opplyse hvorvidt kjøpet utføres som privatperson eller næringsdrivende...? Bare sånn for å redusere unødvendige spekulasjoner.....

Lenke til kommentar

Har D3 og driver som fotograf. Trenger et kamera til. Det er D4s som er eneste alternativ, kjøper ikke et mindre enn det, og nikon er eneste merke av interesse, pga mitt utvalg objektiver.

Tolker dette som at du enten er ansatt som fotograf eller driver for deg selv. Da er valget enkelt, du handler i Norge.

Lenke til kommentar

Vær klar over at 5 års reklamasjonsrett gjelder kun ved privatkjøp. Ved kjøp i næringsvirksomhet gjelder leverandørens standard garantibetingelser. Da fører man også gjerne momsregnskap og kan trekke den fra. Men ettersom TS nevner moms som et poeng, gjør han vel ikke det?

Lenke til kommentar

Hva er "leverandørens standard garantibetingelser"?

 

Så hvis eg vil ha det med i regnskap, så må det kjøpes her i landet, slik at momsen kan fås igjen, og kamera kan skrives av?

Da er det jo klart at det å kjøpe det i Norge er en bedre handel enn å dra det med hjem fra New York.

 

Kan jo heller se om eg finner noe annet moro hos B&H. Det bør nok være mulig. Fantastisk butikk, vært der en gang tidligere, og ble mektig imponert.

Lenke til kommentar

Så hvis eg vil ha det med i regnskap, så må det kjøpes her i landet, slik at momsen kan fås igjen, og kamera kan skrives av?

 

Du kan sikkert handle hvor som helst, men skal du ha det med i regnskap "må" det jo tas lovlig inn i Norge og da betaler du momsen (som du kan trekke fra igjen). For meg høres handle i Norge ut som det enkleste og uten at det koster vanvittig mye ekstra når alt skal gjøres korrekt.

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe Nikon D4s.

Her i landet må eg da ut med over 55000kr.

Har bestilt tur til New York i september. B&H selger D4s til ca 40000kr.

Det går også å kjøpe det via ebay for en enda rimeligere pris, men da må en nok betale moms.

 

Hva mener dere om å kjøpe det her eller der?

Hva med garanti?

Koker vel ned til en ting, skal du kjøpe ett kostbart leketøy eller tar du bilder som er viktige ?

 

Alle har vel fått med seg at Norge er verdens dyreste land og ting koster deretter. Noe av det du betaler for hvis du kjøper kameraet i en eller to spesialbutikker her i fjorden er service og support som bla kan innebære låne eller leie kamera for noen få kroner skulle uhellet være ute. Å sende ett sånt kamera til Burundi for service tar nok både tid og koster kroner.

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe Nikon D4s.

Her i landet må eg da ut med over 55000kr.

Har bestilt tur til New York i september. B&H selger D4s til ca 40000kr.

Det går også å kjøpe det via ebay for en enda rimeligere pris, men da må en nok betale moms.

 

Hva mener dere om å kjøpe det her eller der?

Hva med garanti?

 

Er usikker på om prisen hos B&H er med eller uten amerikansk tax.

Men har du muligheten til å ta kameraet i momsregnskapet ville jeg definitvit kjøpt kameraet i Norge og fått igjen momsen. Da blir kameraet 44300,-

Det er kanskje litt billigere å kjøpe fra USA. Men som næringsdrivende blir det mye dyrere hvis du ikke får dette inn i regnskapet. Husk de pengene du kjøper kameraet for i Norge betaler du ikke skatt av først.

Kjøper du et kamera i USA til 40000,- som ikke blir tatt inn i regnskapet må du betale skatt av pengene før du kjøper kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...