Gå til innhold

Realistisk vann i spill. Elver og fossefall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, Dette er et litt merkelig spørsmål, men kom til å tenke på det når jeg testet LOTR. Der er vannet meget pent, men de fossefallene ser utrolig dårlige ut.

Så kom jeg til å tenke på, at jeg ikke kan komme på noe spill med noe ordentlig vannfysikk i form av elver osv.

Er dette rett og slett for vanskelig? Refleksjonene har blitt bra i mange spill, men hvert spill som har en foss ol, så ser ikke det mye realistisk ut.

Jeg spiller Silent Hunter 4, hvor grafikken/fysikken på havet er meget bra.

Jeg skulle likt å ha sett en liten bekk eller noe i Armed Assault eller andre spille med ellers fine omgivelse.

Kom til å tenke på den lille bekken i 3Dmark03. Den var ikke værst. :hmm:

Finnes det noe spill i det hele tatt som har en elv/bekk som oppfører seg litt som i virkeligheten? I så fall, legg gjerne med et bilde.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bioshock har rimelig deilig vann :thumbup: Det er vel faktisk også temmelig dynamisk.

Sjekk denne:

http://download.gametrailers.com/gt_vault/..._7minute_gp.wmv

De fleste spill har ikke dette, fordi det rett og slett ikke trengs. Vann spiller ikke en stor nok rolle til at de velger å satse på det. Det virker som om de fleste er fornøyd med litt refleksjoner.

Men Halo 3, Farcry på Xbox 360 or Crysis har jo alle ganske deilig og realistisk 3d vann. Og spill der vann spiller en stor rolle har jo også levert ganske bra f.eks Silent Hunter.

Det kommer nok mer og mer nå som de fleste pc'er og konsoller klarer å kjøre effektene. Men først og fremst i spill det vannet eller "eye candy" spiller en større rolle.

Skrevet (endret)

Mente jeg så noe om et kommende spill som skulle ha rimelig heftig vannfysikk. Var vel sikkert her på Gamer.no jeg så det.

Edit: Ikke Bioshock

Edit2: Jeg fant jeg fant

Med en grafikkmotor som heter hydroengine vil jeg tro at de har noen heftige vanneffekter :p

Endret av Konamixx
Skrevet

Vel grafikken i spill per idag er bra nok hvis du ser på Farcry og Crysis. Vet ikke hvor mange ganger jeg har sittet på sjøen og fisket og tenkt inni meg selv " Satan for noe dårlig grafikk det var på vannet her ".

Skrevet
crysis kommer til å ha digg vann :)

8755142[/snapback]

Grafikken der ser jo fantastisk ut. Mye jungel, og i jungeler burde det være en del små bekker osv. Se om de klarer de?

Skrevet (endret)

Vann er rett og slett for krevende å simulere i forhold til gevinsten det gir i de fleste tilfeller (litt mer bling bling eyecandy) til at man skal gidde å simulere alle mulighetene med fossefall, bølgebrytning o.l.

Det hadde vært heftig om de hadde fått det til å se og oppleves bra ut, det hadde hevet nivået på immersion, evnen til å leve seg inn, betraktelig kontra vannet som er i flertallet av spill i dag, men pr. dags dato er vel egentlig ikke maskiner kraftige nok til å simulere realtime vann, i tillegg til at det andre? Iallefall ikke uten f.eks. Aegia kort?

Endret av MrLee
Skrevet

Vet at broren min nettopp har skrevet en masteroppgave på UiO, hvor han blant annet har jobbet med simulering av oppførselen til vann, med henhold til f.eks bølger og bølgebrytning. Problemet er bare at ligningene som brukes, er så avanserte at for å simulere en frame med data må datamaskinene bruke evigheter med utregninger og de eneste maskinene som virkelig fikser dette er gigantmaskinene på FFI på Kjeller.

Det er nok ikke realistisk at vi får dynamisk "spillvann" til annet enn helt spesielle spill som Hydrophobia på en god stund. Selv det dynamiske vannet i hydrophobia må være en forenkling. Jeg tror ikke spillet kommer til å simulere vannet, for så kraftige spillmaskiner finnes ikke ennå.

Skrevet

Steelrose: Ja jeg så den vann-formelen på discovery channel for noen år siden, og den var værre enn det meste innenfor atomfysikk. Utrolig at noen har hatt tid til å regne ut dette...

Nå bruker spill i dag en forenklet utgave av denne formelen, gjerne en som er operert inn i 3D-programmet spillet er laget med som f. eks. Maya, et program som er populert hos spillutviklere (FFXIII er blir laget med dette). Jeg har selv puslet litt med det. Når jeg lager et 'Ocean' kan jeg fikse på vannet med form og høyde på bølgene, viskositet, osv osv. Nå bruker Maya en forenklet form av denne formelen, men reultatet er ganske imponerende når jeg trykker Render. Jeg kan sette et objekt som en terning til 'Boat', som enkelt sagt gjør at jeg kan få de til å flyte og oppføre seg som en båt og endre hvor dypt de ligger, eller jeg kan sette den til 'Motor Boat' hvor jeg i tillegg kan sette et tall til å angi gass eller ror. Jeg kan også sette 'Collision', som gjør at vannet vil reagere med et objekt.

Det er sannsyneligvis mye av dette utviklere bruker

Laman: MEGAFETT SPILL!

Skrevet (endret)

Så "Pirates of the Caribbean" i helga og kom til å tenke på, hvor mye animert vann/vannfysikk det er i filmer. Vet at dette er noe annet en hjemmepc med et gamerkort men, det viser at mye er mulig.

Endret av langtongting

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...