Gå til innhold

DHL driver uansvarlig. Skjulte avgifter.


Anbefalte innlegg

Jeg bestilte en vare til ca.300 NOK fra ebay, som jeg fikk tilsendt m/ DHL express.

 

Jeg fikk nå en regning på 679 NOK fra DHL. Avgiften er som følger:

 

Importfortolling NOK 469

eksp.gebyr toll/moms NOK 111

Innførsel mva NOK 99

 

Jeg forstår avgiftene for innførsel mva og eksp.gebyr toll/moms, men ikke for importfortolling. Hva kan være grunnen til en avgift, som er høyere enn verdien på pakken? Jeg sente DHL en mail, og fått svar at 469 kr tar dem for fortollingsjobben, samme hva verdien på pakken er. Jeg ble IKKE informert om denne avgiften på forhånd.

 

Måten DHL driver på er uansvarlig og uetisk, men har jeg noe grunnlag til å klage til forbrukerrådet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du det er useriøst av et selskap at du ikke setter deg inn i deres priser på varer/tjenester?

 

Hadde du forventet at de gjør ting gratis?

de må enten ta et gebyr på de pakkene som blir tollet eller øke prisen på alle forsendingene, da er helt klart det første mest riktig vil nå jeg si.

 

posten har vel akkurat samme gebyret, dog ikke sikker på hvor mye den er på.

Lenke til kommentar

Om det er føste gang han får varer via ett transportselskap så bør de hente inn tillatelse til at de kan fortolle varen for han. Dette er fordi mange ønsker og betale avgiftene på varene sine selv via tollkontoret for å spare penger. og deretter forevise bevis på betalt toll/avgifter når de leverer på døra

 

Første pakkene jeg bestilte fra utlandet via post så fikk jeg brev fra posten om jeg ønsket at de skulle fortolle for ett gebyr på kroner 75, eller ta jobben selv via tollen, jeg valgte postengjorde dette arbeide da 75 kroner var akseptabel pris for meg, denne avtalen tror jeg at jeg kan si opp med posten om jeg ønsker å gjøre jobben selv.

 

 

Edit, husk at om du bestiller varer for over 200 kroner så betales det moms for varen+frakt. så kan være at det store beløpet kommer av at u har fått moms på dhl express frakta også.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Når man bestiller noe, er det som regel selger som i praksis er "kjøper" av frakttjenesten. Det synes derfor å stride mot god skikk å belaste mottaker med et høyt gebyr uten å informere om dette på forhånd, dersom det er slik at mottaker selv kan utføre tjenesten. Det er faktisk ikke mottaker som er DHL's kunde her. Jeg ville forsøkt en klage.

Lenke til kommentar

Dette er et utbredt problem, noe som startet for noen år siden. Tidligere tok DHL kun vanlig "fortollingsgebyr" som tilsvarte omtrent det Posten tok. Men så begynte de å legge på et gebyr for å gjøre jobben også... At det skal koste over 500kr for å få inn en pakke som koster over 200kr er urimelig, men det verste er at de ved flere anledninger også tar dette gebyret selv om varen IKKE koster over 200kr, fordi de "har måtte gå gjennom tollen med det likevel". Det er bare å google "importfortolling dhl" så finner man utallige saker (også noen eksempler fra dette forumet) som går på akkurat det samme.

 

Andre fraktfirma gir deg iallefall informasjon om at hva det koster før du selv kan velge hvordan du skal fortolle (eller kanskje du ikke ønsker å fortolle i det heletatt).

 

Forøvrig så er det ikke akkurat enkelt å finne informasjon om gebyret hos dhl.no...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått noe info annet enn faktura i etterkant ifra ups, fedex og dhl.

Sånn jeg tolker det, er at dhl ikke ønsker småpakker, da prisen for å fortolle en pall er omtrent den samme.

 

Det som er synd, er at man ikke får valget med å fortolle selv, men mulig det er DHL (fraktselskapet) som får baksmellen om vi ikek gjør jobben vår, noen som har oversikt på det?

Lenke til kommentar

Fikk noe lignende fra DHL for to år siden, husker ikke helt, men var et gebyr på et par hundrelapper, som jeg ikke fant noe informasjon om. Pakken skulle jeg få på døra, men det gjorde jeg ikke. Fikk heller en lapp rett i postkassa hvor det stod at pakken var forsøkt levert, men siden jeg ikke var hjemme var den å hente på nærmeste postkontor eller noe. Bare tull hele greia. Jeg ringte angående dette latterlige gebyret, siden jeg ikke fant noe informasjon om det. Var visst en feil, skulle være et annet. Dette stod det riktig nok noe om i vilkårene, så jeg måtte punge ut.

 

Skulle ønske jeg husker hva slags gebyrer det var snakk om slik at denne posten var til noe hjelp. Men uansett, min erfaring med DHL er skikkelig dårlig, håper flere styrer unna i fremtiden :)

Lenke til kommentar
Når man bestiller noe, er det som regel selger som i praksis er "kjøper" av frakttjenesten. Det synes derfor å stride mot god skikk å belaste mottaker med et høyt gebyr uten å informere om dette på forhånd, dersom det er slik at mottaker selv kan utføre tjenesten. Det er faktisk ikke mottaker som er DHL's kunde her. Jeg ville forsøkt en klage.

Som du sier så er det vanligvis selger som ordner med frakten, dog har jeg enda ikke sett en eneste selger på ebay som ikke tar forbehold om at mottaker selv er ansvarlig for avgifter og gebyrer i forbindelse med fortolling av varen mellom landegrenser.

så vil nå si at vis det står på salgsannonsen/auksjonen på ebay så burde kjøper faktisk undersøke litt rundt hva gebyret er.

Lenke til kommentar
Når man bestiller noe, er det som regel selger som i praksis er "kjøper" av frakttjenesten. Det synes derfor å stride mot god skikk å belaste mottaker med et høyt gebyr uten å informere om dette på forhånd, dersom det er slik at mottaker selv kan utføre tjenesten. Det er faktisk ikke mottaker som er DHL's kunde her. Jeg ville forsøkt en klage.

Som du sier så er det vanligvis selger som ordner med frakten, dog har jeg enda ikke sett en eneste selger på ebay som ikke tar forbehold om at mottaker selv er ansvarlig for avgifter og gebyrer i forbindelse med fortolling av varen mellom landegrenser.

så vil nå si at vis det står på salgsannonsen/auksjonen på ebay så burde kjøper faktisk undersøke litt rundt hva gebyret er.

Det er et forbehold selgeren tar for å unngå at kjøper klager til ham. Forholdet mellom selger, DHL og kjøper endres ikke av et slikt forbehold. Hvordan i all verden skal mottaker kunne velge å fortolle selv, når DHL ikke gir beskjed? Jeg fastholder min påstand om at DHL ikke har rett til å pålegge mottaker et slikt gebyr uten videre, med mindre det bygger på noen slags internasjonale regler om frakt og spedisjon.

Lenke til kommentar
Mener du det er useriøst av et selskap at du ikke setter deg inn i deres priser på varer/tjenester?

 

Hadde du forventet at de gjør ting gratis?

de må enten ta et gebyr på de pakkene som blir tollet eller øke prisen på alle forsendingene, da er helt klart det første mest riktig vil nå jeg si.

 

posten har vel akkurat samme gebyret, dog ikke sikker på hvor mye den er på.

 

Ok, kanskje jeg skulle ha prøvd å få en oversikt over prisene. Men jeg var nå må siden deres, og jeg fant faktisk ikke den informasjonen. Enten så er den ikke tilgjengelige, eller så er den veldig godt gjemt.

 

Og nei, jeg forventer ikke at de gjør ting gratis. Men jeg ventet heller ikke at de kom til å ta omtrent 500 kr mer enn det Posten ville ha tatt.

 

Hovedgrunnen til at jeg tok opp dette temaet, var for å advare dere andre fra å havne i den samme fella.

Endret av thegreatkhali88
Lenke til kommentar

Jeg har samme erfaring med DHL.

 

Jeg bestilte en sykkel fra Sverige. Butikken brukte DHL og skulle ha 580 svenske kroner i frakt til Norge.

Jeg betalte og de trakk i fra den svenske momsen på sykkelen og alt så bra ut.

 

Når varen så kom til Norge skulle DHL ha kr 800 i gebyr, det er mer en frakta fra Sverige.

 

De kalte gebyrene for Importfortolling(469.-) og Eksp.gebyr toll/moms (331.-) .

 

Fortolling av varer er meget enkelt siden det er nesten ingenting som har toll (klær har tror jeg),

så det de tar seg betalt for er å beregne mva og sende ut en faktura.

 

Jeg klaget og sa de tok urimelige høye avgifter for en så enkel oppgave, men de sa bare at sånn er det bare....

Jeg hadde prøvd å finne prisen på fortolling før jeg bestilte, men klarte ikke å finne det.

Selgeren i Sverige ble veldig overrasket over det høye gebyret.

Men men sånn er det bare....

Lenke til kommentar
Posten gjør jo det samme, gjorde i det minste det sist jeg handlet paintball utstyr ifra usa, kom bare i oppkrav på postkontoret.

Kan ikke helt huske at jeg har skrevet under på at de skal ta seg av min fortolling.

Den (store) forskjellen er at Posten tar et gebyr som faktisk er noenlunde rimelig. Det rimer ikke at det skal være flere hundre prosent forskjell mellom Posten og DHL for nøyaktig samme tjeneste. Men man kan vel i teorien fortolle selv; det sleipe er bare at Posten tar like mye i "lagerleie" for å oppbevare pakken din, som de tar for å også fortolle den for deg..

 

Edit: I tillegg er det veldig enkelt å finne ut hva Posten tar for denne tjenesten, så man selv kan velge om man vil bruke Posten eller ikke. Det kan ikke sies om DHL sine nettsider.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Så lenge det ikke er lovbestemt at det skal være nullfortjeneste på fortolling, har det lite å si om posten elelr dhl er dyrest.

Det svir for oss som ønsker å ta inn produkter, men det er nå engang sånn at man gjerne velger den tjenesten man er mest fornøyd med.

DHL slår i det minste posten på frakttider, ikke at det er noen stor bedrift å klare dette, da posten er omtrent noe av det tregeste som er i min erfaring.

Lenke til kommentar

Posten tar seg IKKE automatisk betalt om ikke du har eksplisitt gitt de tillatelse til det! De sender en fullmaktsbekreftelse-forespørsel til deg hvor du bekrefter at du tillater at posten skal utføre fortolling for deg, og om du ikke gir de tillatelse til det så får du brev i posten om at en pakke har kommet til tollstedet, og så kan du velge om du vil fortolle selv (svært enkelt via toll.no) eller la posten gjøre det. De fleste gir dog fullmakt første gang de får et slikt brev, som så gjelder til man trekker den tilbake - så jeg har sånnsett selv ikke sett dette på flere år. Så posten opptrer rimelig rent etter min mening, dessuten kan du velge å la være å hente en pakke om du bestrider fortollingen. Da blir pakken sendt tilbake til avsender, og ikke fortollet.

 

DHL kommer med pakken på døren din, uten melding om ekstra gebyrer osv. Så kommer det dumpende en faktura noen uker etterpå. Det er heller ikke opplyst noe sted som jeg kan finne hva kostnadene er, og du får ikke akkurat et valg om at du kan la være å ta imot pakken, siden kravet kommer i etterkant av pakken.

 

og det er ikke bare snakk om at dhl er "litt dyrere" - her snakker vi om en prisforskjell på nesten 500kr, noe som er ganske betydelig om man snakker om en fortolling av en vare som opprinnelig koster 1000kr. Da betaler man til posten (inkl moms) i overkant av 350kr, mens man betaler til DHL i overkant av 750kr. Altså dobbelt så dyrt. Uten at man har fått noe forvarsel eller indikasjon på at det skulle være slik. Det er jo på en måte negativt salg, for de selger en tjeneste som mottakeren av pakken ikke har bestilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...