Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får blå skjerm rett etter bios.


Anbefalte innlegg

Pcen fungerte fint en dag etter at windows var installert. (raid0)

Men så i dag krasjet pcen under nedlasting/installasjon av et spill. (så ingen blåskjerm)

 

Og nå kræsje pcen med en gang etter bios, får utallige forskjellige blåskjerm koder.

 

Har prøvd å installere W10 med hver av Ram brikkene alene uten hel.

Har prøvd å installere W10 på begge ssd.

 

Jeg kommer igjennom hele W10 installasjonen fra USB, men får blåskjerm etter restart og bios igen.

 

Asus Maximus XI Extreme

i9-9900k

G.skill 2x8gb 4266mhz

2stk Samsung 970 EVO m.2 500gb

Msi 2080 (brukt 1 måned i forje pc)

 

 

Edit: bilder

post-146417-0-73966500-1543605385_thumb.png

post-146417-0-80167300-1543605392_thumb.png

post-146417-0-63622700-1543605399_thumb.png

post-146417-0-29780000-1543605409_thumb.png

post-146417-0-39600200-1543605420_thumb.png

Endret av Jdyver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows som ger blåskärm då windows tror du skall installera det igen. WIndows hittar inte korrekt MBR då du har installerat på bägge diskarna. Gör följande:

Lasta ned windows installation på en USB som du bootar i från. När du skall välja installationsdisk så formatterar och deletar du alla partitioner på bägge diskar. Till slut väljer du vilken disk du skall installera windows på. Efter första reboot drar du ut USB pinnen så pc bootar i från disken med nya windows på och fortsätter installationen.

Lenke til kommentar

Windows som ger blåskärm då windows tror du skall installera det igen. WIndows hittar inte korrekt MBR då du har installerat på bägge diskarna. Gör följande:

Lasta ned windows installation på en USB som du bootar i från. När du skall välja installationsdisk så formatterar och deletar du alla partitioner på bägge diskar. Till slut väljer du vilken disk du skall installera windows på. Efter första reboot drar du ut USB pinnen så pc bootar i från disken med nya windows på och fortsätter installationen.

 

 

Har prøvd dette også uten at det fungerte desverre.  

Lenke til kommentar

Har du gjort noen endringer? Oppdatert programvare? Aktivert XMP på minne? Overklokka?

 

 

Akkurat nå har jeg default settings i bios. Prøvde AI overklokking, som var stabil. Fikk ikke aktivert XMP på 4266mhz (noe som jeg regnet  med)

 

Når windows kræsjet var det ingen overklokke på cpu men minnet var satt til 4000mhz CL 19, 1,40 volt

Kom aldri inn i bios etter dette. 

 

Ettersom jeg ikke kom inn igjen i windows etter flere forsøk prøvde jeg å installere W10 på nytt. Dette er ikke mulig uten å få BSOD

Endret av Jdyver
Lenke til kommentar

Du kan fint ha 1.5 volt  på det minnet utan att det ger fel. B-Die klarar det helt fint. Det kan ju vara FEL på minnena, men du hade provat bägge för sig, tvivlar på att bägge är förstörda. Men får du BSOD om du BARA har boot USB'n i pc'n? Alltså ta ut bägge M.2'erna?

 

Det kan se ut som någon form av hardware error i alla fall.

Endret av mackanz
Lenke til kommentar

Det kan hende problemet ligger hos rammen. Hva skjer om du resetter CMOS? 

 

Har prøvd CMOS og prøvd å flashe til nyeste bios en gang til.

 

 

Du kan fint ha 1.5 volt  på det minnet utan att det ger fel. B-Die klarar det helt fint. Det kan ju vara FEL på minnena, men du hade provat bägge för sig, tvivlar på att bägge är förstörda. Men får du BSOD om du BARA har boot USB'n i pc'n? Alltså ta ut bägge M.2'erna?

 

Det kan se ut som någon form av hardware error i alla fall.

 

Jeg har kommet meg igjennom hele den første biten med windows installasjon på usb, og at installasjonen restarterter pcen. Er etter omstart etter bios da installasjonen forsetter på M.2 at problemet kommer med blå skjerm kommer med en gang.

 

Har sikkert gjort dette 10-12 ganger. Og BSOD kommer på samme sted 

Lenke til kommentar

Kanskje det er noe feil med raidet?

 

Prøv å installer på èn ssd :)

 

Synn å si det, men raid-0 med m.2 ssd hjelper ikkje mye på opplevd hastighet. 4k random read har en tendens til å gå litt net, mens sekvensiell les-og skriveytelse går opp. Sekvensiell ytelse over 3GB/s merker man skjeldent. Iallefall om man ikkje flytter eller kopierer store filer fra et medium til et annet som er like raskt eller raskere.

 

 

Har selv hatt 3x 960pro 1TB i raid-0, uten at det gav noe særlig mening annet enn å se høye benchmarktall :D

Det som derimot hjalp var å ha Intel Optane 900p til OS.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Kutt ut raid-0 på z390 m.2 med de drives du har. Det gir ingen mening da man overstiger kapasiteten tilgjengelig på DMI 3.0 bussen. Ingen «reell» nytteverdi .

Det tilførerogså et helt nytt separat problem å forholde seg til og måtte feilsøke på i situasjoner som dette.

 

Angående windows installasjon som stopper opp.

Før og under windows installasjon.

Sett minnet til SPD verdi (ikke xmp)

Disable i bios onboard devices , Audio, alle LAN kontrollere.

Ikke ha WIFI kortet installert.

 

Ofte feiler hw detection og påfølgende default driver installasjon og ender med bsod.

Lyd og nettverk skiller seg alltid ut når det gjelder dette.

 

Ved fullført installasjon og verifikasjon om at alt funker så gjør ett og ett nytt device tilgjengelig og kontrollert med påfølgende rett whql driver til enheten.

Test mye før neste enhet.

 

Minnetweak tar man til sist når alt annet er friskemeldt.

 

 

Drar man det helt ut kan man gjøre windows installasjonen klar og gjennomført også med onboard igp. For å ta pci-express grafikk kortet til sist.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Pcen virker i dårligere humør i dag, nå får jeg BSOD selv når jeg jeg boot'er W10 fra usb :( 

 

 

Kanskje det er noe feil med raidet?

 

Prøv å installer på èn ssd :)

 

Synn å si det, men raid-0 med m.2 ssd hjelper ikkje mye på opplevd hastighet. 4k random read har en tendens til å gå litt net, mens sekvensiell les-og skriveytelse går opp. Sekvensiell ytelse over 3GB/s merker man skjeldent. Iallefall om man ikkje flytter eller kopierer store filer fra et medium til et annet som er like raskt eller raskere.

 

 

Har selv hatt 3x 960pro 1TB i raid-0, uten at det gav noe særlig mening annet enn å se høye benchmarktall :D

Det som derimot hjalp var å ha Intel Optane 900p til OS.

 

Har prøvd på en M.2 også men går dessverre ikke. Men skal ta ut begge M2 diskene nå fra hovedkortet. Og se hvordan pcen oppfører jeg.

 

Er det vert å prøve en av M.2 diskene i DIMM sporet isteden?? 

 

Kutt ut raid-0 på z390 m.2 med de drives du har. Det gir ingen mening da man overstiger kapasiteten tilgjengelig på DMI 3.0 bussen. Ingen «reell» nytteverdi .
Det tilførerogså et helt nytt separat problem å forholde seg til og måtte feilsøke på i situasjoner som dette.

Angående windows installasjon som stopper opp.
Før og under windows installasjon.
Sett minnet til SPD verdi (ikke xmp)
Disable i bios onboard devices , Audio, alle LAN kontrollere.
Ikke ha WIFI kortet installert.

Ofte feiler hw detection og påfølgende default driver installasjon og ender med bsod.
Lyd og nettverk skiller seg alltid ut når det gjelder dette.

Ved fullført installasjon og verifikasjon om at alt funker så gjør ett og ett nytt device tilgjengelig og kontrollert med påfølgende rett whql driver til enheten.
Test mye før neste enhet.

Minnetweak tar man til sist når alt annet er friskemeldt.


Drar man det helt ut kan man gjøre windows installasjonen klar og gjennomført også med onboard igp. For å ta pci-express grafikk kortet til sist.

 

Kan du forklare SPD verdi mere? Nå står selvfølgelig alt i default i bios

Skal prøve meg frem med å disable ting i bios

Pcen kræsjet litt etter jeg oppdaterte en lyddriver til en HyperX 7,1 "usb lydkort".

Denne er ikke koblet til pcen nå, men kan pcen kræsje av at jeg plugget denne i usb og windows automatisk laster ned nye driveren?

 

Men nå er pcen helt vrang, får BSOD rett etter bios selv om jeg laster fra hardisk eller usb.

Har fått ordnet med MemTest88 på usb, så skal få testet denne etterpå  :ph34r:

Lenke til kommentar

ser ut som minne feil ja. 

 

Test med èn brikke av gangen, så kanskje du finner ut hvilken som er feil med

 

Har prøvd, får at testen avsluttes av for mange errors.

Er det noen hensikt å øve volt fra 1,2 til feks 1,4 på minnet når man har på 2133mhz (auto)?

 

 

 

Jeg får ikke de testene til å stemme.

16GB = 16384MB

Adresse range 0x000000000 - 0x400000000

Feilene dine peker på adresser utenfor/over 16GB

 

 

Jeg vet ikke :/ 

 

Men jeg skal få lånt et 2x4gb DDR4 sett på mandag

 

Hva hadde dere gjort videre nå? Er det like stor sjanse for at det er hovedkortet som er problem som RAMen eller cpu?

post-146417-0-53446100-1543689465_thumb.png

post-146417-0-36128400-1543689475_thumb.png

post-146417-0-83636800-1543689482_thumb.png

post-146417-0-23601800-1543689490_thumb.png

post-146417-0-84085100-1543689497_thumb.png

post-146417-0-29933000-1543689506_thumb.png

post-146417-0-64292600-1543689513_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...