Gå til innhold

NRK-lisens - Hvordan unngå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du ikke en kompis eller noe med bil?

 

Du kjenner vel en eller annen person med bil som du kan gi en hundrings eller to for en vennetjeneste?

 

Å få NRK til å komme å plombere TV'n din tror jeg du kan se langt etter.

Hvor har du forresten dette fra? Jeg har aldri hørt om dette. Kan du henvise til en kilde som bekrefter dette?

 

Edit: Har du sett på denne tjenesten? De kommer hjem til deg: http://www.lisensfri.no/

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Har du ikke en kompis eller noe med bil?

 

Du kjenner vel en eller annen person med bil som du kan gi en hundrings eller to for en vennetjeneste?

 

Å få NRK til å komme å plombere TV'n din tror jeg du kan se langt etter.

Hvor har du forresten dette fra? Jeg har aldri hørt om dette. Kan du henvise til en kilde som bekrefter dette?

 

Edit: Har du sett på denne tjenesten? De kommer hjem til deg: http://www.lisensfri.no/

NRK tolkar det annleis, men sånn eg og mange andre les teksten i forskriften, så er det NRK som skal ha adgang til og utføre plombering. Dette gjeld når mottakar ikkje er i bruk. Der dukkar det opp eit nytt problem med at NRK tolkar "mottakar" som heile apparatet, mens andre meiner det er kun antenneinngangen. Dersom heile apparatet er mottakaren, så kan ein ikkje seie at den er ute av bruk sjølv om antenneinngangen ikkje er i bruk.
Lenke til kommentar

Hvor langt unna er de en ny lisensordning forresten? Litt kjipt å betale for plombering nå om man uansett blir tvunget til å betale lisens via skatten om et par år. Litt kjipt om man da må betale for lisens, og så sitter der med en plombert tv uten mulighet til å bruke det man igjen må betale for. En ny ordning basert på inntekt vil gjør at det blir billigere for meg, men kunne tenkt meg å sluppet hele lisensen nå.

 

Nåværende regler sier vel at det er greit med tv-signal inn i leiligheten så lenge det ikke er noen mottaker der? Canal Digital er endel av husleien her jeg bor, så har ingen mulighet til å stoppe den.

Lenke til kommentar

Legger ved brev jeg mottok fra NRK 09.03.16. 

Brev mottat fra NRK 09.03.16.pdf

 

Det saksbehandleren sier i kort:

 

- Ifølge mottatte opplysninger inneholder ditt fjernsyn avgiftspliktig mottaker.

Det er altså ikke TVen i seg selv som er mottakeren, men antenneinngangen.

 

- Forskriftene pålegger ikke NRK Lisensavdelinga en plikt til å foreta plombering.

 
- Plikten til å betale kringkastingsavgift vil kun opphøre dersom rapport fra serviceverksted som dokumenterer utført plombering av fjernsynsmottakeren sendes NRK Lisensavdelinga.
 
Hvor jeg da plasserer min dekoder fra Canal Digital er ett fett, da den ikke kan brukes på TVen uansett.
 
Det jeg synes er foruroligende, er at det virker som det er svært forskjellig fra saksbehandler til saksbehandler. Enkelte får fritak fra lisens dersom de setter dekodere på hylla, andre må betale uansett hva de gjør, så lenge de har en skjerm i huset..
 
Det at folk ikke ønsker å betale lisens, dersom de ikke ser på TV på den gammeldagse måten, skjønner jeg godt. Jeg kommer til å oppsøke serviceverksted, og få mottakeren helt plombert.
Endret av Callemannz
Lenke til kommentar

Problemet for mange er at dei ha ein TV eller monitor med antenneinngang og dei ikkje bryr seg om inngangen er i bruk eller ei. Så lenge apparatet er i bruk er det avgiftspliktig. Har du TV utan antenneinngang eller dekoderplass er det veldig greit. Då kan du setje vekk alt av bokser og dekodere og skrive til NRK at alt utstyr er satt bort.

 

Dei som set dekoder vekk, men framleis må betale, er dei som har ein TV i bruk som kan ta inn signal. Eg trur dei fleste kundebehandlerene frå NRK er like på det området.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvorfor skal vi lytte til de "ekspertene" som passer havresekken og meler sin egen kake?

 

https://www.nrk.no/kultur/ekspertutvalg_-alle-husstander-bor-betale-nrk-lisens-1.13022174

 

 

Er det ikke bedre å få det over skatteseddelen da, men at støtten til statskanalen gradvis reduserer litt på, fram til de har fått omstillet seg til den konkurranse som de har vært forskånt for? Å ha det over skatteseddelen er sosialt mest rettferdig overfor de fattigste.

 

Uansett så virker alle parter å være bittelitt interesserte i å få apparattilknyttelsen fjernet? Om man skal lytte til eksperter som tar parti med NrK, så får man det dårligste alternativet, altså at NrK får beholde støtten de har hatt. Det er ihvertfall ikke jeg interessert i.

 

Det beste alternativet til å gjøre feil endringer, det er å beholde regelen slik den er nå. Slik at folk faktisk har et reellt valg igjennom å kunne velge bort avgiften dersom de også kan klare seg uten NrK-sendingene. Folk har så mange andre nett- og mediainteresser i våre dager:

 

Facebook, Nettaviser, Nettforum, Netflix (med flere), piratnettlastning, et familieliv uten å benke seg i sofaen hver kveld.. listen er lang. At NrK blir smått skviset litt er bare en helt naturlig utvikling også helt fristillet i fra en hver apparatteknisk utvikling. Internettet er allerede her, og det har tilbud som rekker mye lengre enn gammeldagse enveis TV-sendinger.

 

Folk har det travelt, og ønsker å velge når og hva selv.

Folk har sosiale behov. Og det å kikke passivt på TV er egentlig ikke særlig mer sosialt enn å se på kino i sammen. Man snakker lite under en filmvisning, fordi det er forstyrrende for de andre rundt én.

Endret av G
Lenke til kommentar

For en teit underskriftskampanje.

 

Jeg kan forstå at mange synes det er kjedelig å betale KRINGKASTINGSAVGIFT, men det er på denne måten man gjøre NRK til skyteskive. Det er STATEN som sier du skal betale en avgift fordi du er eier av et apparat som kan ta imot kringkastede tv-signaler (en kringkastingsavgift, get it?) - det er ikke NRK som har bestemt dette.

 

Men joda, siden det er NRK som har som oppgave å inndrive (og forvalte) denne avgiften, skjønner jeg at det er lett å misforstå.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Blir man avgiftspliktig umiddelbart etter at TV er kjøpt?

 

Jeg har aldri eid TV selv, og således aldri vært avgiftspliktig. Skal nå kjøpe TV, men vil plombere denne da streamingtjenester blir plenty nok for meg, og ideelt ikke trenge å betale lisens for et halvt år.

 

Så... hva skjer hvis jeg går på Elkjøp og kjøper en TV i mitt navn? Må jeg betale lisens for et halvår hvis jeg plomberer den dagen etter? Hva med samme dag? Eller kan jeg unngå å betale så lenge jeg plomberer og dokumenterer dette før ny halvårsperiode begynner?

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Godt poeng. Skal sjekke med en av de store kjedene om de kan gjøre det; det hadde potensielt fungert.

Vil helst holde meg til en stor kjede, da jeg skal kjøpe TV, Sonos og vaskemaskin i samme slengen - så tenkte å kombinere alt til ett stort kjøp og prøve å hanke inn en grei rabatt.

 

Men - hvis dette ikke er mulig, hva er da tidsfristene for avgidtsplikten slår inn?

Lenke til kommentar

Godt poeng. Skal sjekke med en av de store kjedene om de kan gjøre det; det hadde potensielt fungert.

Vil helst holde meg til en stor kjede, da jeg skal kjøpe TV, Sonos og vaskemaskin i samme slengen - så tenkte å kombinere alt til ett stort kjøp og prøve å hanke inn en grei rabatt.

 

Men - hvis dette ikke er mulig, hva er da tidsfristene for avgidtsplikten slår inn?

Ikke noe problem å få Elkjøp til og blombere den. Bare vær obs på at nrk lisensen sannsynligvis kommer inn på skatteseddelen snart, så da er det begrenset hva man bør gjøre med TVen.

 

Du vil uansett ikke få regningen i posten med en gang. bare send inn papiret fra det verkstedet som utfører plomberingen til NRK så får du det iallefall inn i systeme demmes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...