Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har prøvd denne? Lurer på å kjøpe en slik for å bruke den som hovedkontroll enhet i tillegg til Samsung Galaxy Tab og android telefoner.

ELO er kjent for gode touch-skjermer. Det at den kan bygges inn i valgfritt møbel/vegg er jo supert når det kommer til hjemmeautomasjon(hvor ting faktisk skal være estetisk). :)

 

Men linket fungerte ikke :)

Lenke til kommentar

Hmm, linken funker her, men anyway planen er å felle denne inn i veggen på gangen der den vil bli veldig sentralt plassert i leiligheten. eneste abret er hvor lenge skal jeg bo i denne leiligheten? er det dumt å skjære hull i veggen for innfelt montering, eller bør jeg gå for en vegghengt skjerm som enkelt kan fjernes igjen.

 

Litt om mine planer:

 

1. styring av alle lamper i hele leiligheten (hovedsak brukt Nexa men kommer også til å bruke noe X10)

2. styring av termostat på alle radiatorer (med denne)

3. område sikring ved hjelp av magnet brytere og bevegelses sensorer.

4. Styring av Stereo/TV/Prosjektor/Xbox 360/DVD osv ved hjelp av Global Cache iTach IP2IR

5. Overvåking av vannlekkasjer, strømforbruk osv

6. Vekkeklokke scriptet til Moskus (pluss noen andre script når jeg kommer på noen)

7. alt styres via touch screen(master) i gangen pluss et par Android telefoner og en Galaxy Tab.

 

Kommer med en mer detaljert beskrivelse av utstyr osv, etterhvert som det blir ferdig

Lenke til kommentar

Vel, husk at ved salg så skal alt fastmontert utstyr følge med huset/leiligheten. Så om du ikke har tenkt å bo det over tid(3+ år) så ville eg benyttet meg av en utenpåliggende skjerm. Men det ser ikke så pent ut. Skal du bo der i mer enn tre år ville eg definitivt bygget den inn.

 

Og når du da skal selge må du enten la skjermen følge med huset/leiligheten, eller så må du ta den ut ved visning, og evnt tette igjen hullet :)

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd HomeSeer i 30 dager i en periode i fjor, kan jeg prøve den i enda en ny 30 dagers periode? Evt. må pc'n formateres eller lignende?

Send dem en mail og om nye 30 dager. De er ikke vanskelige. :)

 

 

Moskus: Eg har forstått det slik at du har trykksensormatter i senga di for å registrere tilstedeværelse. Eg holder på med et vekkerklokkeprosjekt(frittstående mikrokontroller med WLAN) og har planer om tilsvarende. Prosjektet har eg jobbet med i årevis(finner aldri tid til å gjøre det ferdig :) ) og har til nå kun brukt en bryter som erstatning for trykkmatten(trykk for å registrere tilstede, trykk igjen for borte).

 

For ei tid tilbake kjøpte eg ei trykkmatte fra Clas Ohlson for å koble til. Sist uke fikk eg litt tid og koblet denne til, og det fungerte ypperlig. Ei stund. Problemet mitt er at det virker som om matten slutter å fungere etter at den har ligget under overmadrassen i noen dager. Har du merket noe tilsvarende? Har du matta over eller under overmadrassen? Eg vet at du bruker noen andre matter, så eg lurer på om det kan være Clas si matte som er dårlig egnet eller lignende.

Jeg fikk ikke Clas sine matter til å fungere med mitt system, så jeg har ikke brukt dem. Kjøpte mine matter fra harbourfreight.com og de fungerer enda.

 

 

Noen som har prøvd denne? Lurer på å kjøpe en slik for å bruke den som hovedkontroll enhet i tillegg til Samsung Galaxy Tab og android telefoner.

Ser vel ingel grunn til at den ikke skulle fungere. Men du trenger en PC til å drive den...

 

 

Noen som vet om disse funker med X10:

 

- Trådløs gassdetektor - GD18

- Trådløs gassdetektor - UIN8222AK

- Trådløs vannlekkasje detektor - WWD

 

Jeg ser at de står under Sikkerhetsprodukter - X10 systemer på smarthus.no men det står ingenting i dokumentasjonen angående X10

Pass. Det hadde jeg spurt Bert i RFXCOM om.

Lenke til kommentar

Her er svaret jeg fikk av Bert

The DS90 and the GD18 can be received by the RFXCOM 433.92MHz receivers.

 

I don’t know if the UIN8222AK transmits X10 compatible signals. But if this sensor transmits X10 packets it can be received by the RFXCOM receivers.

 

It is not in your list of questions but if you like to use a smoke detector select than the SD90. This sensor transmits X10 compatible packets while the SD18 does not and battery usage is much better of the SD90.

Lenke til kommentar

Alternativet er å bruke Nexa sine batteri-brytere. Du kan parre direkte mot mottakeren, eller la HomeSeer stå for alt (som jeg gjør). En kombinasjon er også mulig (og anbefalt av Bert, mannen bak RFXCOM).

 

Da mener du at man enten bruker Nexa's sine brytere som kommuniserer med HomeSeer

evt. å ikke ha brytere i det hele tatt, men ta alt via HomeSeer?

Lenke til kommentar

Her er svaret jeg fikk av Bert

The DS90 and the GD18 can be received by the RFXCOM 433.92MHz receivers.

 

I don't know if the UIN8222AK transmits X10 compatible signals. But if this sensor transmits X10 packets it can be received by the RFXCOM receivers.

 

It is not in your list of questions but if you like to use a smoke detector select than the SD90. This sensor transmits X10 compatible packets while the SD18 does not and battery usage is much better of the SD90.

Det kan virke som om Bert blandet SD90 og GD18... SD90 er en røykdetektor. GD18 er vel en gassvarsler? (Har du gass i huset?)

Jeg har Nexa røykvarslere, men Bert personlig anbefaler SD90.

 

DS90 er magnetbryter (og en åpen/lukket) bryter. Jeg har en koblet til ytterdøra og dørlåsen (så jeg kan se statusen om ytterdøra er igjen og låst), og en i innergangen koblet til indre gangdør og ringeklokka. Ellers er resten av huset pepret med DS10 (amerikanske, 311 MHz) for dører, vinduer, kjøleskap/fryser og trykkmatter.

 

 

Alternativet er å bruke Nexa sine batteri-brytere. Du kan parre direkte mot mottakeren, eller la HomeSeer stå for alt (som jeg gjør). En kombinasjon er også mulig (og anbefalt av Bert, mannen bak RFXCOM).

Da mener du at man enten bruker Nexa's sine brytere som kommuniserer med HomeSeer

evt. å ikke ha brytere i det hele tatt, men ta alt via HomeSeer?

Eksempelvis, ja.

Sistnevnte har en ulempe hvis HomeSeer-maskinen går ned av en eller annen grunn (det kjører på en datamaskin, det kan skje) så får du ikke på eller av lyset. Men jeg må si at i løpet av de 3-4 siste årene har det ikke vært et problem for meg... Kanskje en kveld i året har et eller annet streiket, eller noe slikt, men WAF har ikke tatt permanent skade 8g og er nå ganske høy.

 

Men det er fullt mulig å trekke kabel selv. Men som nevnt blir det mye jobb.

Lenke til kommentar
GD18 er vel en gassvarsler? (Har du gass i huset?)

Jepp, har komfyr på gass, tenkte gassvarsler og magnetventil på tilførsel. Hvis gassalarmen eller brannvarsleren går så stenger magnetventilen for gasstilførsel.

 

 

Jeg har en koblet til ytterdøra og dørlåsen (så jeg kan se statusen om ytterdøra er igjen og låst), og en i innergangen koblet til indre gangdør og ringeklokka. Ellers er resten av huset pepret med DS10 (amerikanske, 311 MHz) for dører, vinduer, kjøleskap/fryser og trykkmatter.

 

Hehe, ser uante muligheter her, kult med magnetbryter på kjøleskapet da. Men skulle ønske disse var mindre. Syntes DS90 virker litt klumpete.

Endret av LEHoisveen
Lenke til kommentar
GD18 er vel en gassvarsler? (Har du gass i huset?)

Jepp, har komfyr på gass, tenkte gassvarsler og magnetventil på tilførsel. Hvis gassalarmen eller brannvarsleren går så stenger magnetventilen for gasstilførsel.

Fancy!

 

 

Jeg har en koblet til ytterdøra og dørlåsen (så jeg kan se statusen om ytterdøra er igjen og låst), og en i innergangen koblet til indre gangdør og ringeklokka. Ellers er resten av huset pepret med DS10 (amerikanske, 311 MHz) for dører, vinduer, kjøleskap/fryser og trykkmatter.

Hehe, ser uante muligheter her, kult med magnetbryter på kjøleskapet da. Men skulle ønske disse var mindre. Syntes DS90 virker litt klumpete.

Du kan bare la være å bruke selve magneten til DS90, og trekke ledninger til en egen magnetlås.

Det er fordelen med den amerikanske varianten, DS10. Der er magneten koblet til via en 30-40 cm ledning:

DS10A.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Men med DS10 som er den amerikanske, da må jeg vel sette inn receiver for denne i lanboksen også? Men er det løse ledninger på DS10? Hvis det er det kan man jo benytte knøttsmå reed kontakter og magneter, strekke ledninger skjult og gjemme unna selve boksen. Nice

 

Kan forresten RFX Lan ta i mot signaler på 433.52 eller bare på 433.92 MHz båndet?

Tenker litt på denne saken man kan kjøpe på chlas for en rimelig penge.

Endret av LEHoisveen
Lenke til kommentar

Noen som har noe erfaring med Arduino og HomeSeer?

 

Mye kult innen arduino som muligens kan kombineres sammen med HS, enten via 1-wire, ir, lan/wlan eller rf.

 

Sjekk Sparkfun.com

 

Kanskje mekke en liten touch til å benytte som brytere. Klikk på skjermen, signal sendes trådløst til en arduino rf mottaker, status på skjermen endrer seg. Vise forskjellige skjermbilder etter hva status for feks. en lampe er.

 

Hovedenhet sjekker status i HomeSeer, sender status til bryteren som viser rett status på skjermen. Når noen trykker på skjermen endrer den status, sender ny status til hovedenhet, som går inn og korigerer status i HS samtidig som den ber HS sende RF signal til mottakeren.

 

Lurer på hvor omfattende og dyrt et slikt system ville blitt. En hovedenhet som komuniserer med PC/HS og X antall veggmonteret "brytere/kontrollpanel"

 

Lese mer, ville bare lufte tanken min med dere, kanskje noen andre har prøvd eller tenkt samme tanke.

Endret av LEHoisveen
Lenke til kommentar

Noen som har noe erfaring med Arduino og HomeSeer?

Nei, men jeg er iferd med å skaffe meg erfaring med HomeSeer og Netduino. Mye spennende å få til. :)

 

Jeg har laget meg en søvnsyklus-monitor (samler og analyserer data for å finne en passende trigger for vekkeklokkescriptet, samt å tenke litt mer på algoritmene mine), og venter på motorer fra DealExtreme til å lage en "lamell-kontroll" (justere vinkel og trekke fra/for). For sistnevnte er planen å programmere en virtuell device i HomeSeer for kommandoer som "Trekk fra", "Trekk for", "Åpen" og "Lukket".

 

Nedenfor er siste natts søvn. Passer bra at min 7 måneder gamle datter var våken fra ca. 03:30 til 4-ish. :)

 

post-13975-0-68976300-1318354429_thumb.jpg

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Et slikt system kan bli relativt billig, om du skipper HS og bruker lan, evt billige x10 kontrollere. Passer mao best om du har mulighet til noe ledningsbruk. Om du er villig til å tukle med arduino vil du sannsynligvis være fornøyd med flere av alternativene som er gratis. Om du ønsker et mer komplett programvaresett å bygge på, kan du f.eks. se på linuxMCE.

Lenke til kommentar

Men med DS10 som er den amerikanske, da må jeg vel sette inn receiver for denne i lanboksen også? Men er det løse ledninger på DS10? Hvis det er det kan man jo benytte knøttsmå reed kontakter og magneter, strekke ledninger skjult og gjemme unna selve boksen. Nice

 

Kan forresten RFX Lan ta i mot signaler på 433.52 eller bare på 433.92 MHz båndet?

Tenker litt på denne saken man kan kjøpe på chlas for en rimelig penge.

Ja, du må ha en 311 MHz mottaker også. Bert selger deg gjerne en. ;

Fordelen med DS10 er at de er billige! X10.com selger dem ofte for "nesten ingenting" ved et av sine "salg".

 

Selv om RFXCOM skulle kunne lese 433.52 MHz betyr det ikke at den er i stand til å tolke protokollen. Faktisk er det ganske sikkert at den ikke gjør. (Og 433.52 MHz høres ut som en skrivefeil). Men OWL CM119 (f.eks.) fungerer fint. :)

Lenke til kommentar

Nedenfor er siste natts søvn. Passer bra at min 7 måneder gamle datter var våken fra ca. 03:30 til 4-ish. :)

Av ren nysgjerrighet, hva viser grafene? :)

Den røde er foreløpig den mest interessante. Den viser om jeg snur meg i senga. Ser du en spiker, så bytter jeg stilling.

Den blå er et forsøk på å vurdere hvor i søvnsyklusen jeg er. Denne trenger litt mer arbeid, jeg må lage en algoritme som fungerer noe bedre.

 

De to siste er med som kuriositeter og venter litt mer analyse.

Den grønne er litt mer ufiltrert data, og plukker opp ting som når kona beveger seg, putter tutten i munnen på den lille, jeg som flytter en fot, etc.

Den gule er det samme som den grønne, men med et annet beregningsgrunnlag (maksnivåer istedenfor gjennomsnitt), og "smoothet" over de siste 5 minuttene.

 

 

Det blir vanvittige mengder data av slikt, så mye av jobben går ut på å filtrere bort det man ikke behøver. Jeg sampler så fort jeg kan, og får ut tall litt over 100 ganger i sekundet. Gjennomsnitt, maksimum og minimum beregnes for hvert sekund. Det samme beregnes hvor hvert minutt. "Spikes" telles for antall sekund med maksimal og/eller gjennomsnitt over et visst nivå. Sekund og minutt-data lagres og lastes opp til en serveren min som kan generere grafer og gjøre mer analyse (som å finne søvnsykluser, etc). Foreløpig er det kun minuttdata som benyttes, sekunddata er litt for detaljert...

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...