Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men det er slik å forstå at jeg må ha en netduino for hver enhet? i mitt eksempel da kontrollpanel/bryter?

Det bestemmer du helt selv, det er den praktiske verden som setter begrensningene.

Hvis Netduinoen bare skal benyttes til brytere finnes det metoder for å få inn så mange brytere du vil.

 

 

Din Netduino snakker med HS via Wlan ikke sant? men kjører du på batteri eller nettspenning?

Bruker ikke WLAN enda, har kablet nettverk også på soverommet, så jeg klarer meg uten. Jeg har Netduino Plus, med innebygget kablet nettverkstilkobling.

Kjører på nettspenning (en typisk "USB-lader"), ellers vil det nok gå med litt for mye batterier.

 

 

Merk at jeg ikke har scriptet koblingen mellom Netduino'en og HS enda, men det er så trivielt at jeg ikke har tenkt på det som et problem.

Lenke til kommentar

Sånn. Der var det lagt en temperatursensor under overmadrassen. Vet ikke hvor nyttig det blir, men kan jo bli litt gøy å se temperaturforskjellen mellom romtemperatur og temperatur "under dyna". Overmadrassen kan jo gjøre at den vil vise litt lavere temperatur, men ikke mer enn at eg kan kalkulere avviket(tror eg).

 

Temperatur på soverommet nå: 16,7

Temperatur "under dyna" nå: 17,2

 

Enten så er det en reell temperaturforskjell her, eller så skyldes forskjellen at sensoren nettopp ble loddet, og dermed fortsatt kan være litt varm.

 

edit: I rommet er temperaturen nå 16,5, under dyna er den 16,7. Ser ut til å utligne seg.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Høyeste temperatur under dyna i natt var 26,4 grader, kl 05:56. Bør jo kunne stemme bedre enn forventet.

 

Nå gleder eg meg nesten til eg blir syk så eg kan sammenligne, og se om eg kan konkludere med feber eller ikke basert på "dyne-temp" :)

 

Og så fyre av en melding til sjefen om vekkerklokka mener eg har feber ;)

Lenke til kommentar

Har du kjøpt noen bøker angående Andurio? Noe du evt kan anbefale?

Nei. Men kjøpte "Getting started with the Internet of Things" og venter på "Getting Started with Netduino" av Netduino-guru Chris Walker.

 

Hvor ligger config filen til HomeSeer?

Trenger å ta backup av tidligere 30 dagers version.

Ligger i Config-mappa. I hovedsak er det "settings.ini" og "sample.mdb" (hvis du ikke har endret navn på databasen) du trenger, men det er bare å ta en kopi av hele Config- mappa eller hele HS2-mappa.

 

 

Sånn. Der var det lagt en temperatursensor under overmadrassen. Vet ikke hvor nyttig det blir, men kan jo bli litt gøy å se temperaturforskjellen mellom romtemperatur og temperatur "under dyna". Overmadrassen kan jo gjøre at den vil vise litt lavere temperatur, men ikke mer enn at eg kan kalkulere avviket(tror eg).

Jeg har en temperatursensor under min lille datter for å sjekke om hun blir kald (typisk sparker av seg dyna). Faktisk litt praktisk.

 

 

Høyeste temperatur under dyna i natt var 26,4 grader, kl 05:56. Bør jo kunne stemme bedre enn forventet.

Nå gleder eg meg nesten til eg blir syk så eg kan sammenligne, og se om eg kan konkludere med feber eller ikke basert på "dyne-temp" :)

Og så fyre av en melding til sjefen om vekkerklokka mener eg har feber ;)

Spørsmålet er jo om systemet blir nøyaktig nok til å kunne skille mellom en kroppstemperatur på 37.0 og 37,5 grader... ;)

 

 

Bah. Hvorfor tenke så smått. Dersom vekkerklokka mener eg har feber så må eg selvfølgelig få tilført febernedsettende medisiner via en kanyle eg kobler til når eg legger meg. At eg ikke så den muligheten før :whistle:

Eller et lite elektrisk sjokk slik at du sover litt lenger...hmm.gif

Lenke til kommentar

Moskus: Driver å bestiller Netduino og litt nå, er det noe du mener jeg bør bestille samtidig fra SparkFun? Motstander og loddestasjon har jeg.

 

Tenker i hovedsak da på breakoutbords, releer, dioder, osv.

Noen erfaringer om hva jeg trenger for å komme i gang og hva jeg evt kan vente med. Kjenner jeg meg selv rett kjøper jeg en masse skit som ikke blir benyttet på lang tid.

Men det er greit å få med det som er nødvendig med en gang.

 

Greit å få bestilt alt i en pakke i grunn.

Endret av LEHoisveen
Lenke til kommentar

Driver å bestiller Netduino og litt nå, er det noe du mener jeg bør bestille samtidig fra SparkFun? Motstander og loddestasjon har jeg.

Et breadboard eller to med tilhørende ledninger er praktisk.

 

Jeg har i tillegg kjøpt et serial LCD display, trimpots og akselerometer.

 

Skulle gjerne hatt noen flere knapper/brytere.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Ikke direkte, nei. Dette er en motstand hvor motstanden varierer etter hvor mye trykk det er på overflaten, uansett hvor på overflaten. Og siden den er 60 cm så dekker den nesten hele senga mi(på 80 cm). I tillegg reagerer den også på å bli fysisk bøyd(selv om den ikke tåler for mye bøy).

 

Så eg har 5v inn på den ene siden og den andre siden koblet til en analog inngang på en mikrokontroller. Så sjekker mikrokontrolleren inngangen en gang i sekundet. Dersom inngangen er på 3.4v, eller mer, ligger eg(eller noen) i sengen. Dette er nok til at den ikke reagerer på klesvask, dyne osv.

 

Så om inngangen er 3.4v, eller over, så ligger eg i sengen. Er den under så ligger eg ikke der. I mikrokontrollene har eg da en verdi som settes til true når eg er der, og false når eg ikke er der. Men, som en ekstra sjekk så må inngangen være over 3.4v to ganger(i to sekund) før den setter present til true, og to ganger under 3.4v for å sette present til false. Dette er nok til at bevegelse osv ikke plutselig gir feilavlesninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...