Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Er kjøpt på SparkFun: http://www.sparkfun.com/products/9674

 

Selve triggeren i seg selv fungerer godt, i det minste de to siste nettene den har vært montert. Når eg legger meg så skal vekkerklokka planlegge en alarm om morgenen ut i fra gitte kriterier, og når eg står opp så skal alarmen som går(eller planlagte fremover) automatisk stoppes. Dette er dog ting eg ikke vil gjøre før det er sikkert om eg har lagt meg eller stått opp.

 

Så i koden har eg laget en forsinkelse. Først sjekkes tilstedeværelse en gang i sekundet. Er resultatet likt over to sekund så endres status. Om status går fra not present til present, og fortsatt er present etter 15 minutt, så startes planleggingen av vekkingen. Dersom status går fra present til not present, og den er lik etter 30 minutt, så slettes alarmen.

 

Dvs, at eg kan legge meg, og så stå opp igjen innen 15 minutt, uten at det blir gjort noe aktivt i forhold til vekking. Og eg kan stå opp midt på natta i 30 minutt(dobesøk osv) uten at vekkingen som er planlagt blir påvirket.

 

Når eg legger meg, og har ligget i senga i 15 minutt, så sjekkes det hvilken ukedag neste morgen er. Dersom det er en arbeidsdag så settes vekketidspunktet til kl 06:00. Er det ei helg så settes vekketidspunktet til kl 08:00. Eg skal og legge inn kommunikasjon mot Google Calendar her, men det fungerer ikke helt enda. Så når alarmtidspunktet er kommet så sjekkes det først om eg faktisk ligger i senga(av og til står eg opp av meg selv, og irriterer meg da at eg må tilbake for å slå av alarmen). Om eg ligger der så går alarmen. Slås den ikke av i løpet av to minutt(noe den gjør automatisk), eller eg trykker på en knapp(snooze), så stopper den automatisk og så planlegger den ny alarm om 8 minutt. Så gjentas prosedyren. Er eg fortsatt i senga etter 8 minutt så går alarmen. Har eg stått opp i mellomtiden så går ikke alarmen.

 

Eg tenkte og å montere en "støtsensor" mot veggen slik at "bryteren" for snooze blir dunkelyder i veggen. Passe solid, og passe enkelt å både huske og å gjennomføre når eg ligger i halvsøvne.

 

Man kan jo undres hvorfor eg gidder å legge så mye tid i ei vekkerklokke som grovt sett ligner veldig på ei avansert klokke fra Elkjøp, men det er et par punkter eg irriterer meg over:

- Eg er litt glemsk, og om eg står opp før alarmen går(eller i en snooze-periode) så husker eg ikke å slå av alarmen. Når eg da spiser frokost eller står i dusjen og eg må tilbake til rommet for å slå den av så er det et lite irritasjonsmoment for min del.

- I halvsøvne så trykker eg på alt av brytere for å stoppe alarmen. Og på de aller fleste alarmer i dag er det FOR enkelt å endre noe slik at alarmen ikke går neste morgen. Og så glemmer eg å sjekke når eg legger meg. Resultatet blir at eg ikke blir vekket til rett tidspunkt morgenen etter.

- Alle klokker kommer med display. Når eg legger meg så kan det være såpass sent at eg får dårlig samvittighet og ligger og bekymrer meg over at eg må sovne raskt, eller hvor lite søvn eg får, slik at eg allikevel ikke får sove. Når eg legger meg vet eg ca hva klokken er, men når eg ligger i senga vil eg ikke få en påminnelse om det.

- Og etter en time uten å få sove vil eg ikke vite at det bare er 5 timer til eg skal stå opp(dårlige leggerutiner lenge leve!).

- Eg liker å høre på musikk når eg legger meg, men via internett eller egne album. Og om morgenen liker eg å høre på morgenradio. På soverommet har eg derfor en Squeezebox. Problemet er at når eg legger meg må eg både slå den på, velge musikk, og deretter aktivere innsoving. Dette vil eg at skal skje automatisk. I tillegg må eg også justere klokkeslett for vekking manuelt, så den og vekkerklokka er lik, og så slå den av igjen når eg står opp. Dette vil eg også at skal skje automatisk. Og siden begge er koblet opp i nettverk så skal dette være mulig :)

 

Her er et bilde av siste prototype:

post-14502-0-53699900-1318674520_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ønsker meg generelt å kunne mer elektronikk, det er så mye spennende man kan få til! :)

 

- Eg liker å høre på musikk når eg legger meg, men via internett eller egne album. Og om morgenen liker eg å høre på morgenradio. På soverommet har eg derfor en Squeezebox. Problemet er at når eg legger meg må eg både slå den på, velge musikk, og deretter aktivere innsoving. Dette vil eg at skal skje automatisk. I tillegg må eg også justere klokkeslett for vekking manuelt, så den og vekkerklokka er lik, og så slå den av igjen når eg står opp. Dette vil eg også at skal skje automatisk. Og siden begge er koblet opp i nettverk så skal dette være mulig :)

Jeg vet ikke hva slags programvare du bruker til å styre heimen, eller om du bruker noe i det hele tatt, men dette burde jo være ekstremt enkelt å scripte/lage eventer for med HomeSeer. Eller annen programvare for den slags skyld.

 

Jeg har selv laget en virtuell "device" i homeseer hvor ønsket våkne-tid stilles, og huset kjører vekkerutiner for å ordne det. :)

Lenke til kommentar

Elektronikk er gøy. Som et lite "5-minutts"-prosjekt holder eg på å lage en "sensor" til vaskemaskinen som kan gi beskjed når vasken er ferdig, og minne meg på å ta vasken ut til tørk :)

 

Pr i dag har eg ingen sentral styring. Det meste av lys har Nexa-mottakere, men blir styrt av Nexa-fjernkontroll eller veggsendere pr rom. Tanken min er å kjøpe Homeseer og RFXcom. Tenkte å vente til black friday for å se om de har gode tilbud da.

 

Årsaken til at eg både lager en krets til vekkerklokke og at kretsen direkte skal styre Squeezeboxen er å kutte ut flest mulig mellomledd. Er det noe galt så skal kretsen kunne vekke meg uansett, selv om alle servere i huset har feilet.

 

Så selv om eg får meg Homeseer så skal kretsen være uavhengig.

Lenke til kommentar

Arg, rotet bort cd'n til RFX Lan boksen...

 

trenger brukernavn og passord, er det standard på alle boksene? Noen som eventuelt kan hjelpe meg ut med dette?

 

Det er vel et spørsmål som muligens passer bedre enn i Hjemmeautomasjonstråden.
Noen forslag? Har lett litt på diskusjon.no uten å finne et elektronikk forum. :( Endret av LEHoisveen
Lenke til kommentar

Elektronikk er gøy. Som et lite "5-minutts"-prosjekt holder eg på å lage en "sensor" til vaskemaskinen som kan gi beskjed når vasken er ferdig, og minne meg på å ta vasken ut til tørk :)

Hvis du kommer opp med en enkel løsning som kan kobles til en åpen/lukket-krets sak (en DS10a), så si i fra. Tror det hadde øket WAF betraktelig.

 

Cocoon har en løsning her, men jeg har ikke prøvd den enda (har 10 tommeltotter når det gjelder loddebolter).

 

Pr i dag har eg ingen sentral styring. Det meste av lys har Nexa-mottakere, men blir styrt av Nexa-fjernkontroll eller veggsendere pr rom. Tanken min er å kjøpe Homeseer og RFXcom. Tenkte å vente til black friday for å se om de har gode tilbud da.

Årsaken til at eg både lager en krets til vekkerklokke og at kretsen direkte skal styre Squeezeboxen er å kutte ut flest mulig mellomledd. Er det noe galt så skal kretsen kunne vekke meg uansett, selv om alle servere i huset har feilet.

Så selv om eg får meg Homeseer så skal kretsen være uavhengig.

OK, ser poenget ditt. Men det var da voldsom til failback...

 

Hvis ingenting fungerer, er det da noen vits i å stå opp? :p

Da er det vel like sannsynlig at strømmen har gått... ;)

 

 

Arg, rotet bort cd'n til RFX Lan boksen...

trenger brukernavn og passord, er det standard på alle boksene? Noen som eventuelt kan hjelpe meg ut med dette?

admin / rfxcom

Det er vel et spørsmål som muligens passer bedre enn i Hjemmeautomasjonstråden.
Noen forslag? Har lett litt på diskusjon.no uten å finne et elektronikk forum. :(

Hehe! Du er i elektronikk-forumet nå. Hjemmeautomasjon-tråden ligger i det forumet.

Lenke til kommentar
OK, ser poenget ditt. Men det var da voldsom til failback...

Hvis ingenting fungerer, er det da noen vits i å stå opp? :p

Da er det vel like sannsynlig at strømmen har gått... ;)

Bortfall av strøm er ingen grunn til å ikke stå opp :)

 

Kanskje en grunn til å vekke 10 minutt tidligere? :)

Men du må ha backup i form av batteri i slike tilfeller, og Squeezeboxen starter nok ikke.

Hos meg piper UPSen på serveren så jævlig at det blir vanskelig å sove selv om den er to etasjer under meg...

 

Mitt største problem akkurat nuh er at jeg ikke får bruke vekkeklokkescriptet mitt da fruen er i mammapermisjon, og har dermed ikke intensjon om å stå opp samtidig som meg.

Hvordan vekker du bare én av to personer?

 

 

Lenke til kommentar

Batteri er en selvfølge, ja. Alle vekkerklokker med respekt for seg selv har nettspenning + batteri. :)

 

Hadde eg hatt mulighet for kablet nettverk inn til soverommet hadde eg derimot valgt strøm via nettverkskabelen ettersom eg har UPS på switchen.

 

Pr i dag har eg ikke det problemet som to personer gir, men eg har hatt det i bakhodet at vekkerklokka må designes mtp to personer. Eg får derimot ikke testet dette i praksis(enda).

 

Men, teorien min er å bruke vibratorer som første trinn i vekkingen. Har noen bed shakers eg kjøpte på Clas som går på 12V(samme som inn-spenningen) og rister noe for j***ig. Tanken da var å ha to slike, og på første vekkeforsøk kun aktivere den som ligger under puta til den som skal vekkes. Om ikke vedkommende står opp de to første gangene så skal vekkerklokka pipe, som vanlig.

Lenke til kommentar

Men, teorien min er å bruke vibratorer som første trinn i vekkingen. Har noen bed shakers eg kjøpte på Clas som går på 12V(samme som inn-spenningen) og rister noe for j***ig. Tanken da var å ha to slike, og på første vekkeforsøk kun aktivere den som ligger under puta til den som skal vekkes. Om ikke vedkommende står opp de to første gangene så skal vekkerklokka pipe, som vanlig.

Hmmm.... en mulighet. Er det mulig å justere ristingen med spenningen?

Lenke til kommentar

Nja, ikke så mye på de eg har. Eg har klart å kjøre de på 9V, men da trekker de bare mer strøm(1.2A). Så det er ingen styring der som regulerer hastigheten etter spenningen inn. Men det finnes nok noen der ute som er laget slik.

 

Eg prøvde å finne de hos Clas Ohlson nå, men det ser ikke ut til at de er i sortimentet lenger.

Lenke til kommentar

har nettopp satt opp HS demo, men får ikke opp SquuzeBox, RFXcom og UltraGcir plugin. Disse skal vel komme opp som rosa/orange knapper på toppen av HS siden? Alle tre er enabled.

 

Noen som kan hjelpe med dette? Fant ut av det, hadde disablet alle, trodde de var enablet.

 

Men sliter med å finne ut hvordan jeg skal lage en output device, har lagt til fire input devices fra fjernkontrollen. men lurer på hvordan jeg setter opp output device.

Endret av LEHoisveen
Lenke til kommentar

har nettopp satt opp HS demo, men får ikke opp SquuzeBox, RFXcom og UltraGcir plugin. Disse skal vel komme opp som rosa/orange knapper på toppen av HS siden? Alle tre er enabled.

 

Noen som kan hjelpe med dette? Fant ut av det, hadde disablet alle, trodde de var enablet.

 

Men sliter med å finne ut hvordan jeg skal lage en output device, har lagt til fire input devices fra fjernkontrollen. men lurer på hvordan jeg setter opp output device.

RFXCOM -> Output Dev. -> Add.

 

Hva slags type du skal velge er avhengig av hva du skal styre. Er det Nexa uten kodehjul (altså selvlærende) skal det være AC MODULE eller DIMMER. Legg den til å ønsket hus- og unit-kode. Trykk på learn-knappen på enheten og skru devicen på i HomeSeer.

 

 

Jeg har testet en av Nexa sine innfellbare dimmermoduler en stund nå... er det normalt at det skal ta 5+ sekunder fra jeg slår på lyset til det faktisk kommer på.

5 sekunder er jo treigere enn X10! Så treigt skal det ikke være, med mindre du har masse, masse RF bakgrunnstøy.

Hva styrer du de fra? HS? Fjernkontroll?

 

Lenke til kommentar

Google it, and you will find... http://www.nexa.se/M...Produktblad.htm
Det er litt forskjell fra mottaker til mottaker. 


Prøv å holde inne knappen i seks sekunder, slipp og trykk en gang til. 

 

Takk, jeg gjorde som du foreslo og googlet, etter mye om og men fant jeg ut at jeg måtte holde knappen inne i seks sekunder, slippe og trykke en gang til :)

 

Men takk for hjelpen anyway.

Lenke til kommentar

Hva er grensen for på gave fra utlandet? prisen tenker jeg på?

Sitter og bestiller fra SparkFun og SeedStudio.

 

Skal høre om de kan merke pakken som gave, og sette en annen verdi på innoldet.

 

Masse snadder:

- Netduino

- Arduino

- Protoboard

- Breadbord

- Electronic brick kit

- SparkFun inventor kit

- Joystick Shield

- Wirer, motstander, brytere, kondensatorer, LCD, +++++

 

Så nå er det bare å lene seg godt tilbake, sette på loddebolten og kaffen og sitte å vente! :) :) :)

Lenke til kommentar

Sparkfun merker ikke pakkene som gave, meg bekjent. Men når du registrerer ordren så kan du sette ned verdien noe, men ikke alltid så mye man ønsker :)

 

Og siden du har bestilt Arduino kan det og være praktisk med et ProtoShield, evnt ProtoScrewShield. Og med Protoboard er det alltid kjekt med en liten ferdig strømforsyning som du kan sette rett på og få 3.3-5v. for ikke å nevne koblingsledning. Mye koblingsledning. Og protoledninger :)

 

Koblingsledning: http://www.sparkfun.com/products/8022

Protoledninger: http://www.sparkfun.com/products/9388

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...