Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har testet en av Nexa sine innfellbare dimmermoduler en stund nå... er det normalt at det skal ta 5+ sekunder fra jeg slår på lyset til det faktisk kommer på.

5 sekunder er jo treigere enn X10! Så treigt skal det ikke være, med mindre du har masse, masse RF bakgrunnstøy.

Hva styrer du de fra? HS? Fjernkontroll?

 

Ja jeg synes det tar ekstremt lang tid. Jeg styrer de med Nexa sin veggbryter.

 

Kan det være at veggbryteren er for nært mottakeren? Kanskje jeg skal prøve å flytte den lengere bort.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Hmm sliter med å få lagt inn input devices i RFXCOM plugin'en, noen som vet hvordan?

 

Jeg gjør slik:

 

1. går til RFXCOM -> Input dev.

2. Trykker på på-knappen på bryteren jeg vil legge til.

3. Trykker deretter på Add knappen i RFXCOM.

 

Da får jeg bare beskjed om "No device found to add!"

Prøver å legge til en Nexa 1-veis bryter. (denne har kode hjul.)

 

Tenkte jeg skulle sette en bryter ved utgangsdøra som starter en event som slår av alt lys og padder i leiligheten.

Lenke til kommentar

Kode hjulene snakker en annen protokoll, og brukes med RFXCOM som X10 enheter.

 

På config sia for RFXCOM går du inn på X10 siden, og aktiverer X10 støtten for en valgt bokstavserie av huskoder. Du kan velge å re-dirigere ved behov, slik at dersom kodehjulet står på B3, så kan Homeseer likevel oppfatte dette som F6, dersom du allerede har brukt eller reservert B3 til noe annet.

Lenke til kommentar

Kode hjulene snakker en annen protokoll, og brukes med RFXCOM som X10 enheter.

 

På config sia for RFXCOM går du inn på X10 siden, og aktiverer X10 støtten for en valgt bokstavserie av huskoder. Du kan velge å re-dirigere ved behov, slik at dersom kodehjulet står på B3, så kan Homeseer likevel oppfatte dette som F6, dersom du allerede har brukt eller reservert B3 til noe annet.

 

Tusen takk for hjelpen, regner med det blir letter å få inn input devices nå.

Teste det når jeg kommer hjem :)

Lenke til kommentar

Da fikk jeg registrert bryteren, men får ikke til å lage en event som slår av og på lyset. Jeg kan kjøre eventen ved å trykke på Run og da virker det. men det funker ikke med bryteren.

 

 

Hvorfor er det et rundt symbol med strek på skrå igjennom forran noen av eventene? ser ut som et parkering forbudt skilt

 

Fant ut av begge delene :) så da er det bare å legge til alle de andre bryterene også. :)

Endret av LEHoisveen
Lenke til kommentar

Jeg har testet en av Nexa sine innfellbare dimmermoduler en stund nå... er det normalt at det skal ta 5+ sekunder fra jeg slår på lyset til det faktisk kommer på.

5 sekunder er jo treigere enn X10! Så treigt skal det ikke være, med mindre du har masse, masse RF bakgrunnstøy.

Hva styrer du de fra? HS? Fjernkontroll?

ja jeg synes det tar ekstremt lang tid. Jeg styrer de med Nexa sin veggbryter.

 

 

 

Kan det være at veggbryteren er for nært mottakeren? Kanskje jeg skal prøve å flytte den lengere bort.

Jeg styrer fra Nexa-brytere til HomeSeer til Nexa-mottaker. Alt tar stort sett under et halvt sekund. Direkte fra bryter til mottaker er omtrent instant.

 

 

Jeg tørr ikke tippe hvorfor det ikke fungerer...

 

 

Er det noen måte å lagre en og en kode i Glabal Cache?

 

Registrerer alle knappene på en fjernkontroll og importerer disse i ultraGCIR, men opplever stadig at noen av de ikke virker, så da må jeg lagre alle på nytt.

 

Må jeg trykke på trim knappen for hver kode?

 

Lagre i ASCII-format, det er fint. Trimknappen er strengt tatt nødvendig, men en god idé da det gir deg mindre IR støy.

 

 

 

Lenke til kommentar

Da har jeg fått meg en RFXCOM lan box og installert HS trial. så nå har jeg 30dager og prøve alt på :-))

 

Noen som kan svare meg på følgende

 

*Har fulgt RFXCOM guiden, men den nevner at jeg kun skal installere de protokollene jeg hadde bruk for, ved å bruke NEXA learning code, hvilken protokoll bruker jeg da?

 

I HS når jeg skal legge til en device, og igjen jeg bruker NEXA learning code enheter, hva velger jeg på Device Type og Lettercode/unitcode?

Lenke til kommentar

Da har jeg fått meg en RFXCOM lan box og installert HS trial. så nå har jeg 30dager og prøve alt på :-))

 

Noen som kan svare meg på følgende

 

*Har fulgt RFXCOM guiden, men den nevner at jeg kun skal installere de protokollene jeg hadde bruk for, ved å bruke NEXA learning code, hvilken protokoll bruker jeg da?

 

I HS når jeg skal legge til en device, og igjen jeg bruker NEXA learning code enheter, hva velger jeg på Device Type og Lettercode/unitcode?

For Nexa med kodehjul må du bruke ARC-protokollen. For selvlærende Nexa er det AC-protokollen. :)

Lenke til kommentar

Da har jeg fått meg en RFXCOM lan box og installert HS trial. så nå har jeg 30dager og prøve alt på :-))

 

Noen som kan svare meg på følgende

 

*Har fulgt RFXCOM guiden, men den nevner at jeg kun skal installere de protokollene jeg hadde bruk for, ved å bruke NEXA learning code, hvilken protokoll bruker jeg da?

 

I HS når jeg skal legge til en device, og igjen jeg bruker NEXA learning code enheter, hva velger jeg på Device Type og Lettercode/unitcode?

For Nexa med kodehjul må du bruke ARC-protokollen. For selvlærende Nexa er det AC-protokollen. :)

 

Ved å gå inn i HS -> RFCOM så kan jeg legge til output dev.

er ikke helt sikker på hvordan jeg knytter denne til en enhet når jeg har selvlærende Nexa enheter, blandt annet denne dimmeren jeg tester med nå, skal jeg bruke Devide ID: AC dimmer, hva gjør jeg med HS Unit Code

og hvordan knytter jeg selve enheten til denne devicen i HS?

Lenke til kommentar

Ved å gå inn i HS -> RFCOM så kan jeg legge til output dev.

er ikke helt sikker på hvordan jeg knytter denne til en enhet når jeg har selvlærende Nexa enheter, blandt annet denne dimmeren jeg tester med nå, skal jeg bruke Devide ID: AC dimmer, hva gjør jeg med HS Unit Code

og hvordan knytter jeg selve enheten til denne devicen i HS?

Devicen i HS lages helt automatisk, du må velge en hus- og enhetskode selv, f.eks. B4 (her kan det være lurt å bruke hodet, f.eks. alle mine enheter i stua er rangert fra B1 til B8, kjøkken og gang fra C1 til C5, og så videre, hovedenheter ligger på A-bokstaven).

 

 

Så...

1. RFXCOM -> Output dev. -> Add

2. Velg AC DIMMER

3. Skriv inn navn og velg plassering (hvis du vil)

4. Velg en kode i HS, f.ek.s A10

 

 

Nå gå til "Status" siden (valg øverst til venstre). Finn Devicen kalt A10 med navnet du nettopp gav den. Koble Nexa-enheten til strøm, koble til en enkel lampe (f.eks.), og hold inne knappen et par sekunder. I HomeSeer trykker du så på "ON" signalet for devicen.

 

Nå skal du kunne skru den av, på og dimme.

 

 

Lenke til kommentar

 

Nå gå til "Status" siden (valg øverst til venstre). Finn Devicen kalt A10 med navnet du nettopp gav den. Koble Nexa-enheten til strøm, koble til en enkel lampe (f.eks.), og hold inne knappen et par sekunder. I HomeSeer trykker du så på "ON" signalet for devicen.

 

Nå skal du kunne skru den av, på og dimme.

 

Hei,

 

Takk for svar, den siste delen er jeg litt usikker på,

må jeg knytte enheten til RFXCOM på en måte først, eller går alt via HS?

dersom alt går i HS fikk jeg det ikke helt til å funke ved å skru på lyset ved å bruke nexa enheten for å så prøve HS knappen. Virker litt som om jeg mangler et ledd i selve knyttingen mellom rfxcom/hs og enheten

Lenke til kommentar

Lager du en enhet med kode A5 i RFXCOM, så finner du A5 på Status-siden.

 

Det er vel den jeg lurer litt på, finner ingen måte eller dokumentasjon på hvordan jeg lager en enhet med selvlærende kode i rfxcom.

 

Edit: Løst: feil knapp ;) alt funker nå !

Endret av MRmP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...