Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Jeg fikk ikke Clas sine matter til å fungere med mitt system, så jeg har ikke brukt dem. Kjøpte mine matter fra harbourfreight.com og de fungerer enda.

Ser nok ut til at eg må forkaste Clas Ohlson matten. Har testet litt i kveld og resultatet er at når eg setter på 5V inn så er utgangen maks 4,8V. Og da eg trenger 5V for å trigge logisk høy, så skjer det ikke lenger. Men eg vet at den gjorde det til å begynne med, så her er matten enten blitt ødelagt etter kort tids bruk, eller så hadde eg flaks.

 

Så nå vil eg enten kjøpe slike du har, som eg ikke klarer å finne noe sted eg kan kjøpe fra(disse? http://www.harborfreight.com/pressure-sensitive-alarm-mat-96481.html), eller å montere load celler på hver sengefot. En fordel dette gir, selv om det er ekstra arbeid/styr, er at eg faktisk kan veie meg på nattestid og kan kaste baderomsvekta(som eg aldri bruker allikevel).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg fikk ikke Clas sine matter til å fungere med mitt system, så jeg har ikke brukt dem. Kjøpte mine matter fra harbourfreight.com og de fungerer enda.

Ser nok ut til at eg må forkaste Clas Ohlson matten. Har testet litt i kveld og resultatet er at når eg setter på 5V inn så er utgangen maks 4,8V. Og da eg trenger 5V for å trigge logisk høy, så skjer det ikke lenger. Men eg vet at den gjorde det til å begynne med, så her er matten enten blitt ødelagt etter kort tids bruk, eller så hadde eg flaks.

Jeg har kun prøvd Clas-mattene med 3V, men da ble tapet så stort at jeg ikke var istand til må måle det...

 

 

 

Så nå vil eg enten kjøpe slike du har, som eg ikke klarer å finne noe sted eg kan kjøpe fra(disse? http://www.harborfre...-mat-96481.html), eller å montere load celler på hver sengefot. En fordel dette gir, selv om det er ekstra arbeid/styr, er at eg faktisk kan veie meg på nattestid og kan kaste baderomsvekta(som eg aldri bruker allikevel).

 

Ja, det er de mattene. Om de fungerer med 5V vet jeg ikke (noe tap må jo de også ha). Jeg har kun brukt dem med DS10'er som bruker enkle åpen/lukket kretser, og de er vel dermed litt mer tolerante?

 

Men load cells hadde jo vært praktisk! Logger du over tid, kan du jo finne vibrasjoner á la min Sleep Monitor.

Har du tenkt på en spesiell type celle enda? ;)

Lenke til kommentar
Ja, det er de mattene. Om de fungerer med 5V vet jeg ikke (noe tap må jo de også ha). Jeg har kun brukt dem med DS10'er som bruker enkle åpen/lukket kretser, og de er vel dermed litt mer tolerante?

De mattene der er nesten identiske med de som Clas Ohlson selger, både matte, ledning og alarmen(som eg kastet). Ideen er jo at matten er en motstand som er veldig høy = ingen spenning. Disse mattene er veldig unøyaktige, men når kraft/press tilføres skal motstanden normalt sett være lik 0 og dermed skal du kunne måle samme spenning på utgangen som på inngangen. Noe som stemte på matta mi før eg monterte den. Nå er det alltid en motstand i matta, og dermed får eg ikke lenger 5V på utgangen. Alternativet er å måle analogt, dvs alt over 0 over et gitt tidsrom aktiverer. Problemet her nå er at når eg testet den fremgangsmåten så varierte den mellom 0 og 4.4V ved trykk. Dette skyldes da enten en feil i koblingene mine(som eg dobbeltsjekket) eller ganske enkelt at matten ble ødelagt av for mye trykk over for lang tid. Min låg da under overmadrassen, som er ca 8-10cm tykk.

 

Men load cells hadde jo vært praktisk! Logger du over tid, kan du jo finne vibrasjoner á la min Sleep Monitor.

Har du tenkt på en spesiell type celle enda? ;)

De eg kikker litt på er disse: http://www.phidgets.com/products.php?category=3&product_id=3137

 

3137.jpg

 

Trenger da fire stk, en per hjørne. Det upraktiske er da at eg må lage nye føtter til senga som disse monteres i. Summen av disse - vekt av seng og sengetøy = mi vekt. Det morsomme da vil være at eg kan måle vekta mi fast på samme tidspunkt hver eneste dag, og få frem en graf(når eg vil meg vondt ;) ) som viser utviklingen over tid. Så er det jo mulig å legge inn automatikk i å legge inn noen ekstra treningsøkter i kalenderen dersom utviklingen er negativ :)

 

Når eg først setter av tid til å kose meg med dette så ønsker eg å ha komponenter som ikke svikter pga dårlig kvalitet. Så eg er fristet til å kjøpe disse load cellene og bli ferdig med det :)

 

En siste ting eg skal prøve før eg kjøper er noen strimler med FSR(Force-Sensitive-Resistor). Disse er ca 60cm lange og var det eg hadde tenkt å bruke i utgangspunktet. Problemet, og årsaken til at de ikke ble brukt, er at kontaktpunktene er veldig skjøre. Og i senga vil de bli utsatt for såpass mye påkjenning dag ut og dag inn at eg forventer nesten at de ryker etter kort tids bruk. Men det eg skal prøve på er å forsterke kontaktpunktene, slik at de forhåpentligvis tåler bruken eg har planlagt.

 

09674-02.jpg

Lenke til kommentar

De lastsensorene har faktisk jeg også kikket på (som okkupasjonssensor for sofaen hvor jeg ikke får inn trykkmatter), men det slo meg at prisen vil bli ca. 1000 kr for fire sensorer, og det er før frakt og moms... så det ble litt dyrere enn jeg hadde lyst til... :(

 

Men trykkmatter under overmadrass har jeg god erfaring med, iallfall Harbor Freight sine. Jeg fikk, som nevnt, aldri Clas-mattene til å fungere, men jeg målte ikke motstanden.

Lenke til kommentar

Ja, dyrt kan det bli. Men vi gjør vel ikke dette fordi det er billig? :)

Touché!

 

Men det må ikke blir FOR dyrt heller.. ;)

Jeg har jaktet litt på eBay, med blandet resultat. Men Phidgets stoler jeg litt mer på, selv om det er dyrere. RFID-leseren dems fungerer iallfall fint og det er enkelt å programmere for den (se min HomeSeer plugin).

 

 

Eg kan jo begynne med en, men da uten å få pålitelig vektdata, for å se at det fungerer og deretter utvide med tre til.

Du må nok minimum ha to. 3 av 4 ben kan være for stabilt, men som "proof of concept" vil det vel fungere...

 

 

Lenke til kommentar

Er det mye pes å skrive et script som leser ut status på enheter fra HS?

 

Tanken min er følgende:

 

Arduino/Netduino/Gumstix eller lignende med en liten touchskjerm. (Benyttes som kontr.panel)

 

Denne skal sende et trådløst signal til pc med HS, som igjen sender RF signal til NEXA enhet når noen trykker på AV, PÅ eller SLIDER.

 

Nå skal PC sjekke status på NEXA enheten i HS, sende denne tilbake til kontroll panelet som oppdaterer status på skjermen, slik at status på kontrollpanel og i HS alltid er lik.

Lenke til kommentar

Er det mye pes å skrive et script som leser ut status på enheter fra HS?

Nei. Det er veldig enkelt. Scripting i HomeSeer foregår i VB.net (og VBscript men det er på vei ut så ikke bry deg om det). VB.net er et enkelt språk å bruke, samtidig som det er kraftig.

 

Her er noen funksjoner som kan brukes med HomeSeer:

Sub Main(byval params as String)
	hs.Writelog("From my script", "Device status of A1 is " & hs.DeviceStatus("A1"))
End Sub

Vil skrive f.eks. "12.10.2011 12:03, From my script, Device status of A1 is ON" til loggen.

 

Funksjonene finner du her:

http://www.homeseer....g_indexlist.htm

 

Hele hjelpfilen er her (fungerer best i IE, dessverre):

http://www.homeseer....p2/homeseer.htm

 

 

Tanken min er følgende:

Arduino/Netduino/Gumstix eller lignende med en liten touchskjerm. (Benyttes som kontr.panel)

Denne skal sende et trådløst signal til pc med HS, som igjen sender RF signal til NEXA enhet når noen trykker på AV, PÅ eller SLIDER.

Nå skal PC sjekke status på NEXA enheten i HS, sende denne tilbake til kontroll panelet som oppdaterer status på skjermen, slik at status på kontrollpanel og i HS alltid er lik.

Den tanken har jeg også hatt, og jobber med et Netduino Plus interface med en Nokia 5110 LCD skjerm.

Jeg hadde håpet dette var litt enklere, mye må gjøres fra bunn...

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

"Hei! Pga manglende vask av hus på din side i det siste støvmålinger som overgår miljøkrav satt av deg i fellesskap har eg nå sørget for at Roomba'en tar en runde før du kommer hjem. Med vennlig hilsen mannen din! *klem*"

Hahahaha! :D

Men man bruker jo Neato, ikke Roomba. :p

 

 

Moskus: bruker du usb kabel for å programmere Netduino'en? Hva følger med i esken ?

Det følger med en micro-USB kabel, ja. Det har iallfall gjort det for mine 3.

Det følger med:

- En Netduino

- En micro-USB-kabel

- En Microsoft tag (for et eller annet)

- 4 gummiben.

 

SDK laster du ned fra netduino.com. Skal du bruke VB, må du oppgradere til versjon 4.2 (RC1). Endelig versjon av 4.2 ventes "plutselig".

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...