Gå til innhold

Oktoberfest 2010 - Trondster - Voigtländer SL 125mm APO-Lanthar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en stor sånn en rett ut mot veien - uten dødninghoder, men er like giftig.. ;)

 

Takker for kommentarer, kaian - var redd forsøket skulle bli litt for klossete, eller at jeg burde holde opp.. ;)

 

 

Ellers: Yay! Cokin Z-Pro-kittet mitt har kommet! Filter-verdenen, here I come! :new_woot:

 

Får ikke tatt noen bilder med lang lukkertid til utfordringen helt enda, da - ND-filtrene, og for den del 58mm-adapteret, er bestilt annetsteds, og har enda ikke blitt levert.. ;)

 

 

Så - her er rigg med holder og grad-filter - så fikk jeg brukt 20D'en igjen også - for første gang på en laaang stund.. :D

 

20. Oktober - Fullrigger

post-71211-1287605262,9122_thumb.jpg

ISO 100, f/4, 1/60s

Lenke til kommentar

18. Oktober - Take II dagen derpå - Elefant på kloss hold

Enklere, renere og mer fyndig. :fun:

Den er god. Enklere kan være bedre.

 

 

Ahem. Så over til dagens - et hus borti gata er til de grader pyntet til Halloween, og da syntes jeg dette skulle til:

19. Oktober - Giftig busk

Halloween? Bar-tre. Røde bær. Tilbake til åpningstemaet ditt - Jul (med morbid twist)? ;~)

Lenke til kommentar

Fru Luna: Ofsleg bra med detaljer tross stuttele. Godt månen var ny så det den ikke var så støvete.

 

Elg på kloss hold: Rimelig bokstavtro, om enn litt klosset. Neida, jeg bare tøy-ser.

 

Giftig busk: "Skull"e til du lissom. Men du klarer ikke å vri deg unna den kompositoriske plasseringen, selv om hodepersonene er utsatt for tautonic plague.

 

Fullrigger: Jeg har det motsatte problemet, har ND-filtrene, men mangler adapterring fra Cokin-Z til 77mm. Nå går det riktignok greit å håndholde til en viss grad. Riggen ser raff ut, men du vet at du får solblender til kit'et også? Så skarpt og mykt som man kan forvente fra Lanthar'en.

 

Beklager de plumpe forsøkene på platt omgang med ord, jeg bare øver meg enn så lenge...

Lenke til kommentar

Var en tur i Tivoli i går - Halloween- og Vinter-Tivoli i Køben anbefales på det varmeste - det er så mange koselige småboder med Skomakergata-stemning, med storslagne dekorasjoner og Lumbumba overalt. ..Og ja - med grenseløse fotomuligheter. Skal få dratt dit en gang på dedikert fototur - med stativ.

 

Denne gangen nøyde jeg meg med noen snapshots og litt enkelt fotografering - målet i en Oktoberfest er jo, tross alt, å teste ut objektivet, så da tok jeg et par skudd av pjokken, med fokus på

 

23. Oktober - Blikket

post-71211-1287911640,9103_thumb.jpg

ISO 100, f/2.5, 1/160

 

 

 

The eyes have it

post-71211-1287911661,8591_thumb.jpg

 

 

Det ble ellers noe obskønt over vinneren av gresskar-konkurransen..

Hnnnghgnnnghnnngh!

post-71211-1287911653,3351_thumb.jpg

 

 

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Tok et par skudd på trilletur her på morgenen, mens jeg pønsket ordspill for å ta igjen på k.n.b, og kom fram til at det er et problem med digital fotograf kontra bilder med tradisjonell film - bildene blir ofte

 

24. Oktober - Pixellert

post-71211-1287912569,4922_thumb.jpg

ISO 400, f/2.5, 1/125s

 

 

Burde kanskje brukt stativ og mindre blender, men man har tid til det man har. Er på vei til å gjennomføre som Entusiast! :new_woot:

 

Outtake:

 

 

Lukket grunnet regn

post-71211-1287912840,3595_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Med referanse til skarphetsdigresjonene tidligere i tråden her, er det ihvertfall ingen tvil om at 23. oktober var skarpt. Flott portrett selv om det er litt urettferdig enkelt å få attention når modellen er låst fast i 4 punkts sele :)

 

24. oktober likte jeg først veldig godt. Det var noe med det. Så med bakgrunn i tittelen ble jeg bekymret for at dette var et teknisk dårlig bilde og at jeg ikke burde like det likevel. Etter ca 5 minutter skjønte jeg plottet. På tide å gå å legge seg.. Flott var det ihvertfall.

Lenke til kommentar

Takker for kommentarer om blikk og plantebilder! :)

(Morsomt at noen tok den, forresten! :fun: )

 

I dag ble det en klassisk Trondster - dette var bildet jeg hadde tenkt å ta da det ble "nødløsning" tidligere i konkurransen. Men - nå hadde jeg kjøpt inn portvin, og så kunne jeg ta bildet. Vel - teknisk sett er dette ikke portvin - den mørke flasken er fra Sør-Afrika, og så får de hverken lov til å kalle det portvin eller å skrive "Port" på flasken. Men - smakte på den i butikken, og den var så god at jeg bare måtte ha den. Derfor ekstra forklarende tekst her - det er altså egentlig portvin! ;)

 

Ellers har Isle of Skye på etiketten til venstre ikke så mye med resten av motivet å gjøre, men jeg har altså hørt følgende:

 

25. Oktober - Det er generelt en god idé å ha..

post-71211-1288043117,7718_thumb.jpg

ISO 100, f/2.5, 1/60s

 

 

Forklaring

..følger i en senere post. :fun:

 

 

 

Outtake:

 

 

Morgenstund

post-71211-1288043108,7107_thumb.jpg

 

 

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hihi.. :whistle::innocent:

 

Jobbet hardt med at midten av Talisker-etiketten skulle være helt skarp - med stativ, speillås, fjernutløser, og ikke minst pinlig nøyaktig manuell fokusering, med liveview på maks forstørrelse..

 

 

Og her er, by popular demand, forklaring til et visst tidligere bilde: ;)

 

Tittelen var en referanse til at de forskjellige cellene i bladene hadde forskjellig farge, og så ut som forskjellige "pixler" i bladene.. :)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...