Gå til innhold

Maritim utdanning i Norge og DK! [Bilde update 03.05.10]


Hotel Papa

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nå fått den absurde ideen om å søke på et studie hos A.P Møller i Danmark, som heter Skibsofficeruddannelsen.

Jeg fikk et brev i dag, hvor jeg skal ringe inn og avtale en tid til opptaksprøven..

 

Er det noen som vet hva denne opptaksprøven går ut på?

 

Evig takknemlig for svar!

 

/Evenrud

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo takk. Det blir nok gøy ja, er du mer nysjerrig kan du lese om det her: www.getonboard.dk

 

Har hørt litt rundt omkring, og denne opptaksprøven består visst av en matematisk test, en personlighets test og en sånn logikk test. I tillegg skal man visst også inn til en samtale =/

 

Blir nok en spennende opplevelse ja, har hørt snakk om at det er dress-code på skolen xD

 

Men hvis det er noen som har vært inne til noe liknende, så tar jeg gjerne i mot erfaringer og tips!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da kommer jeg med en bitteliten update :D

 

Kan starte med opptaksprøven. Den foregikk i en nydelig by ved navn Svendborg, som ligger syd på Fyn. Oppmøte var kl.10:00 og varte for min del til ca kl.14:30. Vi var 7 stykker, 4 dansker, 1 nordmann og 2 svensker :p .Først startet en hyggelig dame med å gi oss en innføring i hva slags jobber man kunne få, hvordan utdannelsen er bygget opp og hva vi sånn generelt kunne vente oss ila de neste 5årene.

Etter det fulgte det en personlighetsanalyse som man kunne bruke så lang tid som man følte for. Her skulle man først krysse av på ord, som man tror andre tenker om deg når du f.eks møter andre kjente. Neste ark var likt, men her skulle man krysse av ord som man selv mente beskrev en som person. (Selvom dette var i Danmark, fikk man utlevert ark på norsk. Svenskene som var der fikk ark på svensk.)

Etter dette fulgte det en logikktest hvor man fikk utdelt 50 spørsmål på 12min. For min del gikk det rett i dass, hvor jeg svarte på ca 25 spørsmål. Utrolig hvor bra hjernen kan svikte hvis man skal løse simple matteoppgaver o.l på dårlig tid :blush:

Da den var ferdig, ble det servert et stort fat med sandwicher og brus. Da alle var mette og hadde fått snakket sammen, fulgte det en samtale med en av de som jobbet der og som hadde vært gjennom samme utdannelsen.

Her ble man spurt de vanlige rutinespørsmålene som man gjerne får under en jobbsamtale, personlighetsanalysen ble også tatt opp hvor de gikk gjennom hva slags person man er.

Skremmende nok syns jeg det stemte ganske bra med det jeg hadde krysset av på skjemaet, doh.

 

Anyway, det tok ca 45min og etter det kunne man dra hjem.

Må si jeg ble ganske overrasket over at jeg fikk kontrakten i posten Lørdag den 13.september, da opptaket fant sted den 9.september. :D

Så gjenstår det bare å se om dette er en kul utdannelse, det er ihvertfall en start =D

 

Tips til dere som kunne tenke dere å prøve det samme:

- Møt opp med et smil, fast håndtrykk, se dem i øya og rett opp ryggen.

- Møt i fine klær. Skjorte, fine bukser osv.

 

Kan også nevne at under utdannelsen, så skal man ut på praksis to ganger. Første er på 3mnd mens andre er på 12mnd. Her får man lønn av rederiet, noe jeg ikke fikk inntrykk av at var en selvfølge hvis man gikk på de skolene vi har her i Norge?

 

Alle stillinger som besættes af skibsofficerer er vellønnede. Danske søfarende i Rederiet inklusive studerende i praktik er omfattet af særlige skatteregler. Det betyder, at du får udbetalt nettoløn, som du ikke skal betale skat af.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har jeg spurt og gravd litt om fagene, spess. matte og fysikk.

Her er pensumlisten, som man skal gjennom på ett semester:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Der anvendes følgende taksonomi:

 

K = Kendskab

F = Forståelse

 

A = Anvendelse

 

Følgende emner indgår i matematikpensum:

 

 

 

· Komplekse tal (F)

 

· Vektorer (F)

 

· Geometri (F)

 

· 1. & 2. gradsligninger (F)

 

· Differentialligninger af 1. & 2. grad samt integralregning (K)

 

 

 

Følgende emner indgår i fysikpensum:

 

 

 

· Mekanisk fysik, herunder:

 

o Kræfter & Newtons love (F)

 

o Inertimomenter (F)

 

o Energibevarelse (A)

 

· Hydrodynamik, herunder:

 

o Kontinuitetsligningen (K)

 

o Bernoullis ligning om bevarelse af trykenergi (K)

 

· Termodynamik & varmelære, herunder:

 

o Temperatur (A)

 

o Længde- & rumudvidelse (A)

 

o Tilstandsændringer (A)

 

o Luftfugtighed (F)

 

o Idealgasligninger (F)

 

· El-lære, herunder:

 

o Magnetisme: Magnetfeltets natur samt magnetiske kredsløb (F)

 

o Induktion: Selvinduktion & fremmedinduktion (F)

 

Merker jeg ble litt mer skjelven nå, spesiellt da jeg gikk ut med 2 i 3mx og 3 i 2mx. Da blir det fram med matte og fysikk bøker, og pugge som faen inntil August. :no:

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Da har jeg fått brev fra både skolen og rederiet.

 

Virker ganske lovende hittil. Var lett å skaffe seg bolig i Svendborg, som forøvrig er en veldig koselig by.

I brevet opplyser de om at man har flere utdanninsmuligheter i år, som man kan lese om her:

http://www.blivskibsofficer.dk/Hvordan-for...-5-uddannelser/

Så nå er muligheten for å spesifisere seg større.

 

Er det noen som har vært gjennom en liknende utdannelse?

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, så vet jeg ikke hvordan de norske skolene er. Tror man må ta det via vidregående eller på en høyskole (evt militæret).

Jeg har ihvertfall ikke funnet en liknende skole her i Norge, hvor man velger om man enten vil utdanne seg som styrmann, maskinmester eller begge deler.

På SIMAC studerer man også via et rederi (A.P Møller - Mærsk i mitt tilfelle), hvor man også får "jobbe" for det aktuelle rederiet under studiene. Det er vel også ganske lett å få seg jobb hos rederiet i etterkant av studiene.

 

Står en del informasjon på www.getonboard.dk, som da er rekruterings siden til Mærsk.

 

Undervisningen er vel hovedsaklig på dansk, men det er flere svensker som går der, så tviler på at språket er til hindring.

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

En liten bump for de nysjerrige.

 

Vi har nå fått seileplanen for våres første praktik periode. Jeg skal påmønstre Clementine Maersk, en skjønnhet på 347m.

 

Skoleforløpet hittil har vært kanon, tror faktisk jeg vil påstå at det har vært ett av de beste semestrene jeg noen sinne har vært gjennom. Vi har hatt noen fantastiske lærere og man føler at man har fått noe ut av hver skoledag, noe jeg nesten aldri gjorde på Vgs.

 

For å nevne noen av de fagene vi har hatt:

Sveising

Diesellære

Drejning

El

Hydraulik

Seiling i skolens båter, vending av livredningsflåter, sikkerhetskurs ++

Navigasjon og vakttjeneste

 

Så har vi vært på turer inn til Mærsk sitt hovedkvarter (Esplanaden) og vi har fått en guidet tur gjennom MAN B&W sine fabrikker. Noen helvettes store motorer de lager.

 

Den ruten holdet mitt fikk er kanskje ikke den mest spennende, men jeg må si at det er digg med kun et par timers flytur. Er noen andre grupper som påmønstre i Dubai, Suez og Malaysia. Ruten deres er også litt mer konsentrert rundt om i Asia, mens vi får oppleve litt av det hele.

 

Ruten:

Felixstowe

Rotterdam

Hamburg

Bremerhaven

Algeciras

Suez Canal

Jeddah

Jebel Ali Dubai

Da Chan Bay

Ningbo

Shanghai

Kaohsiung

Yantian

Hong Kong

Tanjung Pelepas

Suez Canal

Le Havre

Felixstowe

Zeebrugge

Gdansk

 

 

 

700x300_clementinemaersk_s01_2007_01.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...