Gå til innhold

Maritim utdanning i Norge og DK! [Bilde update 03.05.10]


Hotel Papa

Anbefalte innlegg

Det var ikke rent få anløp på den ruten! Er det slik at Jebel Ali blir et slags vendepunkt i forhold til hvor man stort sett laster fulle containere og hvor man stort sett får tomme som skal til fjerne østen for å fylles?

 

Edit: trykkleif

 

Det vet jeg faktisk ikke. Vi vet ikke spesielt mye om hvordan det foregår enda.

 

Har du brukt simulatoren som er der?

Har kjørt et par oppgraderinger på den siden firmaet jeg jobber i har laget den :cool:.

Skal forresten på jobb til Svendborg uka som kommer nå. Ikke til SIMAC men skal jeg jobbe med den nye ankerhåndterings simulatoren til MAERSK.

 

Vi har kun såvidt testa noen av de små simulatorene der, men ikke de store. Det er på Maersk Traning Center du skal være?

Skal du bo på Hotel Svendborg da eller? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være helt ærlig, så vet jeg ikke hvordan de norske skolene er. Tror man må ta det via vidregående eller på en høyskole (evt militæret).

Jeg har ihvertfall ikke funnet en liknende skole her i Norge, hvor man velger om man enten vil utdanne seg som styrmann, maskinmester eller begge deler.

På SIMAC studerer man også via et rederi (A.P Møller - Mærsk i mitt tilfelle), hvor man også får "jobbe" for det aktuelle rederiet under studiene. Det er vel også ganske lett å få seg jobb hos rederiet i etterkant av studiene.

 

 

 

Kjekk denne side Link

Lenke til kommentar
Vi har kun såvidt testa noen av de små simulatorene der, men ikke de store. Det er på Maersk Traning Center du skal være?

Skal du bo på Hotel Svendborg da eller? :p

Maersk Traning Center ja. Forhåpentligvis er det plass på MTC guest house, men hvis ikke så blir det nok Hotel Svendborg ja. Ikke at det betyr så mye hvor jeg bor da, jobber vanligvis ca 15 timer hver dag, så hotellet er bare hvor jeg sover og spiser frokost ;).

 

Den største broa på den nye simulatoren til Maersk blir kul når den er ferdig. Sylindrisk skjerm på ca. 15m i diameter med 210 grader view (7 prosjektører) for front view. Samt akter del av brohuset med 2 plasmaer og skjerm med 4 prosjektørs view for ankerhåndteringa. Vibrering i gulvet og 2 stk ankerhåndterings stoler på skinner. For ikke å glemme dual redundant DP system.

Morsomt leketøy for sånne som meg som ikke liker å faktisk være på sjøen :cool: .

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Får komme med en liten update her..

 

Har nå vært hjemme i litt over en uke. Avmønstret i Gøteborg den 22.april. Det som har skjedd siden sist er at jeg har hoppet over til skipsfører linja, det vil si at man kun utdanner seg til å bli styrmann.

Vi merket at det kom litt ann på hvilken besetning man seilte med. De fleste som seilte med en 'dual' besetning fortsatte som dualer (maskinmester og styrmann), mens de som har seilt med "singel utdannede" har valgt enten skipsfører eller maskinmester.

 

Ellers har turen vært knall. Jeg kan si at man lærer utrolig mye av å være ombord på et skip.

 

Som cadetter fikk vi også lov til å gå i land, selvom det var mitt i uka og vanlige arbeidstider. Fikk sett litt av Dubai, Hong Kong, Ningbo, Hamborg og Gdansk i Polen.

 

Siden jeg hoppet over til skipsfører linja, skal jeg ut og seile en gang til før vi skal tilbake til skolen.

Så jeg og en annen skal ta flyet til Panama City på Fredag, hvor vi påmønstrer Johannes Mærsk. De neste 15 ukene skal vi så seile mellom St. Antonio i Chile og Europa. Og ja, vi kommer gjennom Panama kanalen TRE ganger :D

 

Litt bilder fra turen: Kan forklare noen av bildene, selvom de ikke kom i den rekkefølgen jeg hadde håpet på. På det første bildet ser vi hovedmotoren vår. En deilig 12cyl som yter rundt 83.000bhp. Man kunne godt merke at den var der da vi seilte i rundt 20knop (maks fart) :p Bilde nr.5 viser et heavy lift skip i Suez, med 4 kraner som last. Ganske imponerende. Ellers er det litt blandet fra Suez, Hong Kong, Dubai, Ningbo (Kina) og fra maskinen. Der hvor jeg står nede i "hullet", står jeg faktisk nede i foringen og lager nye gjenger for noen bolter. Står også ved siden av foringen litt lenger ned. (Foringen veier 9006kg, Topstykke komplett veier 10442kg og stemplet veier rundt 5474kg). Siste bildet viser posisjonen til to skip som ble angrepet, hvor det ene ble kapret. Linjen som går igjennom er kursen vår, så vi merket godt at piratene var i samme farvann som oss. Bare å komme med spørsmål :)

post-60576-1272894519,3856_thumb.jpg

post-60576-1272894730,7173_thumb.jpg

post-60576-1272894919,0201_thumb.jpg

post-60576-1272895024,996_thumb.jpg

post-60576-1272895108,3103_thumb.jpg

post-60576-1272895203,4575_thumb.jpg

post-60576-1272895297,2524_thumb.jpg

post-60576-1272895338,1043_thumb.jpg

post-60576-1272895514,8651_thumb.jpg

post-60576-1272895617,9356_thumb.jpg

post-60576-1272895635,9945_thumb.jpg

post-60576-1272895693,7226_thumb.jpg

post-60576-1272895778,3938_thumb.jpg

post-60576-1272895873,8595_thumb.jpg

post-60576-1272895988,5765_thumb.jpg

post-60576-1272896067,029_thumb.jpg

post-60576-1272896180,0034_thumb.jpg

post-60576-1272896277,5649_thumb.jpg

post-60576-1272896396,5826_thumb.jpg

post-60576-1272896409,4447_thumb.jpg

post-60576-1272896475,508_thumb.jpg

post-60576-1272896563,7183_thumb.jpg

Endret av EvenruD
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Livet til sjos er epic... Nettop hatt en hel dag i Balboa, vandra rundt i noen timer paa et psyko stort kjopesenter.

Deilig med 30 grader klokken 2100, smaalig varmt om dagen.

Seilte gjennom Panama kanalen i dag, sinnsykt nice :D

Reiser igjen i morgen med kurs mot Chile ogsaa tilbake til Panama og Europa.

FOr vi kom hit, laa vi en hel dag utenfor London hvor vi fikk dra inn og nyte livet i 6t.

 

For dere som kunne tenke dere en litt utenom det vanlige arbeidsplass, saa er det bare aa slenge seg paa. I vaerste fall sitter man igjen med ett aar fylt med opplevelser og en del spenn paa kontoen.

 

Tattis skal jeg ihvertfall ikke ta her, det blir nok hos en "proff" i skandinavia et sted :p

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke drepe lysten til folk som har planer om å begynne som sjømann, heller helle litt kaldt vann i blodet på dere. Det er et interessant og utfordrende yrke, det kan jeg ikke komme bort, men det er også mange lange timer med hardt arbeid, i verste fall så kan man risikere å gå opptil 30 – 40 timer uten søvn (har selv gjort det flere ganger). For til sjøs kan det ofte bli lite med søvn, det er ikke alltid man kan stupe til køys når man har lyst, dessverre.

 

For å komme inn til mange havner kan det være snakk om los kjøring opptil 30 timer, altså null søvn, deretter kommer havne-, toll-, og immigrasjonsmyndigheter osende ombord med sitt. Avhengig av hvilket land du er i, kan det hende at man slipper å vise ansikt for immigrasjon, et av landene du ikke slipper det er i USA. Og USA er også et av de verste landene å mønstre på i fordi du blir ikke behandlet som de vanlige turistene som kommer dit. Men det var ikke dette jeg skulle snakke om.

 

Man merker nok ikke så mye til alt maset og kjaset som kadett eller som junior offiser, men når du blir overstrymann, kaptein eller maskinsjef, ja da vil du nok merke forskjell. Det er også forskjell på hvilket type skip man er på, container skip er vel ikke så galt, slikt sett er jeg blant de ”uheldige” som er på kjemikalie tanker. Vi kan ha opptil 10 – 15 kaier i en havn, som f. eks. Rotterdam eller Houston. Inn i mellom prøver man å gjøre noe arbeid, men på grunn av alle kaiene, blir det lite tid til overhaling av ditt og datt. Har vi flaks blir vi liggende til ankers noen dager og makter å få gjort noe.

 

Og i tillegg kommer alle port state kontrollene, inspeksjoner fra selskap som vi har last for eller skal laste for. Det er lover og regler for alt, det verste er at ikke en gang port state tolker MARPOL eller SOLAS reglene likt alt etter som hvilket land du er i. Og glem ikke ISPS, det har gjort det ganske så vanskelig å komme seg i land for å handle, spise litt eller rett og slett drikke seg god og full. Dette gjelder kun enkelte plasser, men ser ikke ut til å bli bedre.

 

Men som EvenruD sier, har dere lyst, sleng dere med, dere får med dere en del erfaring, får se litt av verden, pluss en del cash som er kjekt å ha. :thumbup:

 

By the way, tattis er nok best å ta hjemme. Renslighet kan variere mye rundt i den store verden.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke drepe lysten til folk som har planer om å begynne som sjømann, heller helle litt kaldt vann i blodet på dere. Det er et interessant og utfordrende yrke, det kan jeg ikke komme bort, men det er også mange lange timer med hardt arbeid, i verste fall så kan man risikere å gå opptil 30 – 40 timer uten søvn (har selv gjort det flere ganger). For til sjøs kan det ofte bli lite med søvn, det er ikke alltid man kan stupe til køys når man har lyst, dessverre.

 

For å komme inn til mange havner kan det være snakk om los kjøring opptil 30 timer, altså null søvn, deretter kommer havne-, toll-, og immigrasjonsmyndigheter osende ombord med sitt. Avhengig av hvilket land du er i, kan det hende at man slipper å vise ansikt for immigrasjon, et av landene du ikke slipper det er i USA. Og USA er også et av de verste landene å mønstre på i fordi du blir ikke behandlet som de vanlige turistene som kommer dit. Men det var ikke dette jeg skulle snakke om.

 

Man merker nok ikke så mye til alt maset og kjaset som kadett eller som junior offiser, men når du blir overstrymann, kaptein eller maskinsjef, ja da vil du nok merke forskjell. Det er også forskjell på hvilket type skip man er på, container skip er vel ikke så galt, slikt sett er jeg blant de "uheldige" som er på kjemikalie tanker. Vi kan ha opptil 10 – 15 kaier i en havn, som f. eks. Rotterdam eller Houston. Inn i mellom prøver man å gjøre noe arbeid, men på grunn av alle kaiene, blir det lite tid til overhaling av ditt og datt. Har vi flaks blir vi liggende til ankers noen dager og makter å få gjort noe.

 

Og i tillegg kommer alle port state kontrollene, inspeksjoner fra selskap som vi har last for eller skal laste for. Det er lover og regler for alt, det verste er at ikke en gang port state tolker MARPOL eller SOLAS reglene likt alt etter som hvilket land du er i. Og glem ikke ISPS, det har gjort det ganske så vanskelig å komme seg i land for å handle, spise litt eller rett og slett drikke seg god og full. Dette gjelder kun enkelte plasser, men ser ikke ut til å bli bedre.

 

Men som EvenruD sier, har dere lyst, sleng dere med, dere får med dere en del erfaring, får se litt av verden, pluss en del cash som er kjekt å ha. :thumbup:

 

By the way, tattis er nok best å ta hjemme. Renslighet kan variere mye rundt i den store verden.

Kan ikke si meg uenig i det du skriver. Har selv sett overstyrmannen gå over 24t, spesielt under bunkring. Nå har vi en ganske chill rute, med ikke så alt for mange havneanløp. Men fikk kjenne på kroppen hvordan det er å gå en uke med gj.snittlig 4t søvn om dagen. Nå vet jeg ikke hvordan dere går vakter, men her rullerer styrmennene 4t på 8t av, og i havn går de 6t på og 6t av. Nå er det sikkert forskjellig fra skip til skip og firma til firma, men det virker ikke som at kapteinen eller overstyrmannen jobber sååå fryktelig hardt her. Selvfølgelig blir det noen lange timer, men syns ikke det virker så fryktelig ille. Kan være ting er litt lettere når man seiler på en fast rute og har agenter og gudene vet hva i hver havn som kan fikse papirarbeid osv. Har hørt mange historier om US Coastguard ja, håper jeg aldri skal seile borti der :p Et dansk flagget skip har jo heller ikke lov til å seile mellom to amerikanske havner.. Kan uansett ikke tenke meg et vanlig 08-16 jobb etter å ha prøvd dette. Hard-Worker: Det kommer ann på hva du legger i død tid? Når vi krysser atlanterhavet er det ikke spesielt mye som skjer, men det er alltid noe å gjøre. Ta stedlinjer med sekstanten, gjøre dine daglige rutiner/oppgaver osv. Man går ikke å kjeder seg akkurat, det gjør ihvertfall ikke jeg. Jeg valgte utdannelsen i Danmark fordi praktiktiden er implementert i utdannelsen, slik at man etter 6mnd får komme ut og seile. På den måten kan man se om man klarer å være ute og seile i 1-3mnd og om det er et liv man vil leve med. Endret av EvenruD
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mener kravene står inne på www.simac.dk. Du skal nok ha matte, fysikk og engelsk. Etter turen jeg er ferdig med nå, fant jeg ut at spansk er utrolig nyttig å kunne... Synd jeg valgte tysk på vidregående. Avmønstret i går og ble sendt på hotell i 2 dager i Panama City, før jeg skal fly hjem :D Temp som aldri går under 25 grader, billig øl og mat. Mmmmmm :D Og hvorfor har man ikke Hooters i Norge??

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Tøft at du satser på denne yrkesretningen. Jeg har selv vært ute på "langfart" på Frontline sine tankere, noe jeg er evig taknemmlig for at jeg gjorde etter at jeg avsluttet utdannelsen. Desverre velger de fleste som utdanner seg i dag å hoppe rett ombord i en supplybåt i Nordsjøen. Alle burde ta et år utenriks først for å få med seg de opplevelsene og erfaringene en slik tjeneste tilbyr.

 

Nå jobber jeg som 1. maskinist i Nordsjøen, og stortrives med det. Jeg må innrømme at jeg savner de svære totakterene av og til (hovedmotorene der jeg er nå er mindre enn den minste hjelpemotoren vi hadde ombord på VLCCen jeg var på). Det jeg derimot ikke savner, er varmen i Mexicogulfen om sommeren, immigrasjonsmyndighetene i Russland, dassen på flyplassen i Dubai, piratfaren i Nigeria, fullstappede Lufthansa-flights på 8 timer, tungoljelekkasjer i maskinen og overivrig US Coast Guard.

 

Det ser ut som om du er godt i gang med sjølivet, og jeg håper du står løpet ut og fullfører. Du vil ikke mangle jobb, uansett hvor du velger å søke deg etter endt utdanning. Vet du forresten hvordan det blir med sertifikater? Kommer du til å ta ut norske offiserssertifikater, eller må du ta ut de danske?

Lenke til kommentar

Deilig å lese slike innlegg! Jeg er overbevist om at dette er yrket for meg. Elsker bare det at man kommer rundt og får opplevd ting og saker som man ellers aldri ville gjort. Du seiler på supply i dag? Hvordan er det? Har dere noen kadetter ombord egentlig? Begynner å kjenne meg litt igjen i de tingene man bare hater. Feks det at man skal gjennom en million sikkerhetssjekker og immigrasjons kontroller bare for å få lov til å forlate et land. Sist vi var i Frankrike kom det også tollere som skulle gjennomsøke HELE skipet. Et containerskip på 110.000t (346m langt), det tok litt tid for å si det sånn. Men man opplever også mange kule ting og møter mange forskjellige mennesker. Jeg er usikker på de sertifikatene. Jeg regner med at vi, etter 1års seiletid som ferdig utdannet, kan løse inn STCW 2/II eller hva det heter, slik at man kan seile som 2.off. For å være ærlig, så pønsker jeg på å bytte til HIVE (Høgskolen i Vestfold). Jeg begynner å tvile litt på Simac i Danmark nå. Blant annet fordi de har kortet ned bachelor utdannelsen, så nå skal vi kun ha ca 4 semester kontra 6 på HIVE. Også det er det noen ganger er vanskelig å få en klart svar fra skolen. Hadde en styrmann som ble ferdig på Simac for et år siden, og da jeg spurte om hun følte hun hadde fått noe ut av utdannelsen så rystet hun bare på hodet og sa nei. Rederiet og skolen kommuniserer heller ikke med hverandre, noe som er sykt belastende for oss som er kadetter. I tillegg fant jeg ut av at man kunne få sommerjobb som kadett, og at HIVE har kontakt med flere rederier. Så jeg vurderer sterkt å skifte. Noen her som kjenner noen som har tatt bachelor i nautikk her i Norge? Jeg har ihvertfall planer om å seile noen år på langfart. Utrolig spennende og til tider ganske utfordrende.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Båten jeg er på ble bygget for supply, men ble ombygget for å drive brønnstimulering så snart den ble levert fra verftet i fjor. Vi er på kontrakt med COPNO for å behandle brønnene på Ekofisk/Eldfisk. I forhold til supplyfarten, så er dette himmelen. Vi har god tid mellom jobbene, og jobber ikke i det hele tatt når det er ruskevær. Det er ingenting som haster så voldsomt, og vi ligger alt fra 2-14 dager stand-by ute på feltet mellom jobbene. Det betyr mye for oss i maskinavdelingen siden vi får utført veldig mye testing som er nødvendig på en ny båt.

 

Siden vi har klienter ombord er det noe begrenset lugarplass. Det gjør det vanskelig å ta inn kadetter. Vi har en kar ombord nå, men det er mer sommerjobb for hans del enn en vanlig kadettplass.

 

Jeg tok bachelorgraden i marinteknisk drift ved HIVE for en del år siden, så jeg kan sikkert hjelpe deg litt hvis du har noen spørsmål om skolen. Akkurat det året jeg sluttet, ble det satt i gang et større byggeprosjekt på skolen, så selve bygningsmassen er endret en del siden jeg gikk der. Uansett, det er en bra skole, med mange dyktige lærere.

 

Hvis du vil, så kan jeg sende deg navn og nummer på PM til et par personer på nautikk der som sannsynligvis kan svare på det meste ang. utdanningen. Siden jeg gikk maskin selv, kan jeg ikke si så mye om den spesialiserte delen av nautikkutdanningen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...