Gå til innhold

Maritim utdanning i Norge og DK! [Bilde update 03.05.10]


Hotel Papa

Anbefalte innlegg

Tja, syns ikke det er så mye å være trist over. Er ganske fornøyd, med tanke på hvilket utbytte jeg fikk.

Var jo veldig fornøyd med utdannelsen, inntil jeg så at mitt matematiske grunnlag ikke holdt, og man havnet i en studiegruppe med ikke så alt for motiverte folk.

Men slik er det nå en gang, man lærer noe hele tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, syns ikke det er så mye å være trist over. Er ganske fornøyd, med tanke på hvilket utbytte jeg fikk.

Var jo veldig fornøyd med utdannelsen, inntil jeg så at mitt matematiske grunnlag ikke holdt, og man havnet i en studiegruppe med ikke så alt for motiverte folk.

Men slik er det nå en gang, man lærer noe hele tiden.

 

så du valgte å slutte ja.. uansett var det nok er fantastisk opplevelse! Takk for at du lot oss bli med på reisen! ;)

Endret av jj_89
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg går på Skoleskipet Sjøkurs, ja :)Er inne

på mitt andre år nå, lærer utrolig mye :)

Blir læretid til våren, før jeg tenker å

søke meg inn på SIMAC eller college i USA.

Tvilsomt at jeg er typen som går for bacheloren..

Fagskole låter bedre :D

Endret av The Idanator
Lenke til kommentar

Hvordan har du tenkt å komme deg inn i Usa? Gjennom Ansa?

På Simac tar du jo en bachelor, det samme kan du gjøre på fagskole bare ved å bygge på et år. Slik jeg har skjønt det, så er undervisningen den samme på HiVe, både for dem fra fagskolen og dem som går bachelor i nautikk.

 

Simac ja.. Lykke til. Mitt tips til deg, er å søke deg inn i Norden eller Torm, med mindre du har et super høyt ønske om å seile container eller supply.

Lenke til kommentar

Artig tråd, det og reise til sjøs er en utrolig kul og spennende opplevelse. Alle sjømenn burde prøve utenriks, det og farte rundt langs kysten og nordsjøen er kjedelig i forhold, det er greit nok det kan være behagelig og godt betalt, men opplevelsene du får ved å reise rundt hele verden iallefall bare for noen år er unike. Ingenting er som å sitte på poppen med en øl i hånden og nyte 20-30grader i januar er godt. Følelsen av å gå i land i Venezuela, Brasil, Chile, Trinidad og plasser du ikke kommer til å reise til på fritiden er god! Langfart er det nærmeste du kommer sjøfart slik det var i gamledagr. Det eneste som er så synd er at skipet ofte ikke ligger til kais lenger enn 1-2dager, og når du først er der så er det utrolig mye og gjøre.

 

SIMAC skolen høres ut som en artig skole, liker ideen om å implementere seiling i skolegangen. slik at man får prøvd livsstilen tidlig. Det eneste jeg ikke liker er måten de prøver og utdanne folk til å kunne være både styrmann og maskinist. Det er utrolig mye som krever stor teknisk forståelse i maskinen nå til dags og jeg mener at en og samme person ikke kan utføre begge jobbene godt nok. Det er også ofte forskjeller på styrmenn og maskinister på hvordan de passer til jobbene også.

Lenke til kommentar

Stemmer det du sier der ja. Tror den duale linjen er på vei ut, da det til slutt var en del som hoppet over enten til styrmann eller maskinist. Fikk også høre at på kullet etter oss, så var antallet duale kadetter sunket drastisk. Det er visstnok et nederlansk fenomen, det å være dual, og ut i fra det jeg har hørt av andre offiserer, så klarer de det ganske bra.

DFDS kjører såvidt jeg vet også med mange duale offiserer.

 

Jobber du selv på sjøen? Evt hvor og som hva?

Lenke til kommentar

Jobber selv som 2.maskinist på bøyelast i nordsjøen. Men har vært på litt av det meste egentlig som lærling og motormann utenriks.

Vet iallefall hos oss så ville det ikke gått med dual, vi har tre 2.maskinister to motormenn og en rep som hovedsakelig skal gjøre jobbene nede i maskinen i tillegg har vi chief, 1.mask og trikker. Og det er såvidt det går rundt noen ganger, er lett og merke at det er nedbemannet og vi er ofte avhengig av servicefolk for og rett og klare og ta unna alt.

 

En ting er sikkert at det å være sjømann det er ikke noe som er for alle. det burde være lettere og få testet sjølivet uten noen utdannelse, er massevis av jobber og muligheter som kan utføres av personer som er unge og uten utdannelse ombord på et skip.

Jeg og en gjeng med kompiser bestemte oss for at vi skulle bli sjømenn når vi var 14-15 og var 8stk som fulførte vgs og skulle ut som lærlinger, en droppa ut som lærling og resten fikk fagbrev, og etter det var vi bare tre igjen som begynnte på fagskolen. Alle greide skolen men er kun jeg igjen som seiler som maskinist på skip.

Nei det er faktisk mange som ikke orker og seile og det oppdager de først etter at de har tatt utdannelse.

Lenke til kommentar

Ganske så enig med deg, i det siste du sier der. Det var en av grunnene til at jeg søkte inn på Simac, da man kom ut og seile etter litt over 6mnd. Så slapp man liksom å sløse masse tid på noe man kanskje ikke syns var så kult likevel.

Men tror da man kommer ut og seiler sånn relativt fort på de norske høgskolene, ca etter to semester?

 

Uansett, hvordan trives du på sjøen da? Du er jo maskinist, har en halv trillion av muligheter for å skaffe deg jobb i land, litt værre med styrmennene :p Man burde vel kanskje bygge på med no økonomi greier, slik at man kan få jobb i land, hvis man skulle gå lei.

Lenke til kommentar

Jeg stortrives på sjøen! lengter egentlig litt også etter å komme meg på noe annet, som chemical tanker eller bilbåt, men lønnen bli mye lavere og seilingsperioden høyere og det føler jeg ikke er noe som jeg er villig til å ofre. er nok litt mere valg muligheter dersom man velger og avslutte seilingen som maskinist, men det er fult mulig å ha en jobb der man kommer hjem hver kveld som styrmann også. så er bare og kjøre på egentlig for dere også :)

 

Så du hadde avsluttet utdanningen ved SIMAC, synes det er litt trist virket som en bra plass. Har flere kjenninger som har begynnt på skolen ved HIVE og de klager iværtfall på mye rot, og det at de har store tunge klasser og rettfrem forelesninger der det er vanskelig å få hjelp dersom de faller av i undervisningen. Hovedgrunnen til at det er mange som sliter der er vel pga de presser inn fagskolestudentene med høyskole elevene og de har ikke samme kunskapen med matte og fysikk og slikt, og trenger mere vanlig undervisning og ikke forelesninger.

Lenke til kommentar

Uff, det var nyheter jeg absolutt ikke trengte. Vet du om det er noen maritime skoler i Norge, som har god status eller er litt mer annerkjent enn andre?

Vet det ligger noe i Haugesund og Ålesund. Det er i og for seg litt vurdering å dra dit, da man er tettere på offshore miljøet i Norge.

 

Hva ville du gjort hvis du skulle inn på en maritim skole nå? Best å ta det gjennom fagskole eller høgskole? Tenker at det kan være greit med en bachelor når man er ferdig igrunn..

Lenke til kommentar

Selv om det jeg har hørt fra HIVE er dårlig så gjelder dette hovedsakelig for maskinistene og de studentene som går fagskole biten, de har ofte lav kunnskap når det kommer til matte og fysikk delen og blir hengende bakpå der. Jeg seiler og har seilt med flere styrmenn som kommer fra HIVE og de har skrytt av den.

 

Eneste jeg vet er at dersom du har muligheten til å gå fagskolen (må ha fagbrev som matros/motormann) så er den skolen i bodø (bodin) veldig bra, de har satset hardt ved innkjøp av simulator til både maskin og bro til en pris over 7 mill for hver.

 

Gikk selv i trondheim på fagskole og der var lærerne ved maskinistskolen grusome, men tror styrmennene hadde gode lærere.

 

Har hørt rykter om at det er diskusjoner om å legge ned alle småskolene rundt omkring og heller satse på store høyskoler slik de har gjort ved HIVE, da er det vel snakk om, HIVE, høyskolen i bergen/stavanger, ålesund og tromsø som kun skal tilby maritim utdannelse. dette er nok noe som ligger endel år fremover i tid.

Lenke til kommentar

Ser at det kan bli litt tricky hvis man kjører fagskoleelever sammen med f.eks noen som kommer rett fra allmennfag. Men må man ha fagbrev for å komme inn på fagskolen? Trodde det var der man kunne ta et fagbrev jeg? Bodø blir uansett alt for langt unna :p

 

Det blir nok høgskolen i Ålesund eller Haugesund som er alternativet til HiVe. Vet du noe om hvilke rederier man burde prøve å få "kontrakt" med? Er det ofte slik at hvis du har vært kadett i et rederi, så får man kontrakt med dem senere? Er det noen som er litt mer kadettvennlige enn andre kanskje? :p

Lenke til kommentar

Hadde egentlig planer om å bli sjømann selv. Har et år TIP og et år med maritime fag bak meg, men valgte å ta påbygging i år. Vil for tiden heller utdanne meg innenfor marin teknikk og bli ingeniør innenfor skipsfart istedenfor. Men det kan jo være jeg ombestemmer meg igjen og velger å ta høyskoleutdanning som styrmann. :)

 

Men spennende og interessant tråd!:thumbup:

Endret av KongKake
Lenke til kommentar

Om jeg skal utdanne meg til styrmann, så blir nok det på HiVe. :) For marin teknikk så er jo NTNU eneste alternativ ... Om jeg velger marin teknikk vil jeg sikte meg inn mot å designe og utvikle skip, da jeg egentlig synes slikt er mer interessant enn navigering og de mer praktiske tingene en styrmann gjør. Samtidig er jeg hjemmekjær og lite fan av å være borte over lengre tid. :p

Lenke til kommentar

EvenruD: kan forklare utannelseveien nærmere.

 

Det er to veier idag for å bli styrmann/kaptein og maskinist.

 

1. For de som har gådd allmenfag eller påbygging på vgs nivå så har du høyskolene med 3årig bachelor. DVS det tar 6år fra du går ut av 10.klasse til du har fullført skolen og du må ha 6mnd effektiv fartstid for og løse første sertifikat enten som maskinist eller styrmann.

 

2. Veien for de som vet at de vil på sjøen fra dag en er: GK elektro eller mekaniske fag samt etter det VK1 maritime fag her må du velge(tror jeg) om du skal på dekk eller i maskin. Etter 2år på vgs, så går du ut i lære som motormann eller matros i et rederi i 2år, når du er ferdig som lærling går du opp til en prøve og får fagbrev, og med dette fagbrevet kan du komme inn på teknisk fagskole for nautikk eller skipsteknisk drift som er en 2årig utdannelse. så må du ha kadett tid på 1mnd(maskin) og 6mnd(nautikk) for og løse ditt første sertifikat.

 

Begge veiene tar 6år etter 10.Klasse, men fagskole veien medfører at du får mere praksistid istede for teori, samtidig betyr det at du har mindre valg dersom du ønsker og begynne på et annet studie.

 

Du tar ikke fagbrevet på fagskolen, fagbrevet er jo en utdannelse i seg selv og det er et krav for å komme inn på fagskolen. dokumentert relevant erfaring feks fisker eller bilmekaniker elns kan gjøre at du kommer inn uansett.

Endret av staf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...