Gå til innhold

– Nokia-mobiler kan hackes med SMS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mannen burde bli skutt. Selv om det har krevd mye tid og resusser å finne de angivelige hullene så blir det feil å kreve penger for det.

Dessuten, hva gjør han hvis Nokia og Sun nekter å betale han?, selger han det til noen andre som ikke har til hensikt å reparere de?.

 

Det kan jo forsåvidt nevnes at Ericsson var i en lignende situasjon en gang, da ble mannen som ville selge dem hullene tatt av politiet pga. utpressing. Så man burde kanskje være litt varsome med hva man krever for sikkerhetsforskning på eget initiativ.

Lenke til kommentar

Tjah, de kunne funnet ut av hullet sitt selv. Får ikke folk betalt for sikkerhetshull av nokia, så betaler mafien godt med penger for slike hull. Helt uten at nokia finner ut av at det har vært ett hull. Er det noe mye bedre. Det står INGEN plass at man MÅ melde fra om ett sikkerhetshull man har funnet, jeg tror faktisk ikke det er ulovlig å selge det heller. Tjener man ikke penger på å selge det til nokia, så tjener man penger med å selge det til mafiaen (hadde jeg funnet ett hull til SE og vist at hvis jeg krever penger for infoen, så politianmelder de meg og "presser" meg for informasjonen som jeg har brukt av min tid for å finne) så hadde jeg heller kontaktet mafiaen som jeg VET lett hadde bladd opp noen gode grunker for å få fatt på infoen.

Lenke til kommentar
Tjah, de kunne funnet ut av hullet sitt selv. Får ikke folk betalt for sikkerhetshull av nokia, så betaler mafien godt med penger for slike hull. Helt uten at nokia finner ut av at det har vært ett hull. Er det noe mye bedre. Det står INGEN plass at man MÅ melde fra om ett sikkerhetshull man har funnet, jeg tror faktisk ikke det er ulovlig å selge det heller. Tjener man ikke penger på å selge det til nokia, så tjener man penger med å selge det til mafiaen (hadde jeg funnet ett hull til SE og vist at hvis jeg krever penger for infoen, så politianmelder de meg og "presser" meg for informasjonen som jeg har brukt av min tid for å finne) så hadde jeg heller kontaktet mafiaen som jeg VET lett hadde bladd opp noen gode grunker for å få fatt på infoen.

Det er egentlig ikke helt slik. Så fort han tilbyr Nokia å kjøpe det, og truer med at om de ikke betaler for seg selger han det til noen andre, så har man en utpressingssituasjon som han kan dømmes for. Dersom han faktisk selger det til noen andre, kan han ganske sikkert dømmes for medvirkning.

 

Personlig skulle jeg likt å sett store firma betale for slik informasjon, men bare dersom vedkommende faktisk tilbyr informasjonen frivillige uten å kreve noe. Så fort de begynner å kreve bør de taes hardt.

Lenke til kommentar

Står jo ikke noe om utpressing i artikkelen. Faren ved å ikke godta tilbudet må vel heller være at ondsinnede også finner ut av slike hull.

For Nokia er jo dette egentlig et kupp, 20 000 Euro er ingenting for et slikt selskap, og tenk hvor mange potensielle problemer de sparer både seg selv og kundene for.

Nokia burde gjøre intet annet enn å godta.

Lenke til kommentar
Det er egentlig ikke helt slik. Så fort han tilbyr Nokia å kjøpe det, og truer med at om de ikke betaler for seg selger han det til noen andre, så har man en utpressingssituasjon som han kan dømmes for. Dersom han faktisk selger det til noen andre, kan han ganske sikkert dømmes for medvirkning.

 

Personlig skulle jeg likt å sett store firma betale for slik informasjon, men bare dersom vedkommende faktisk tilbyr informasjonen frivillige uten å kreve noe. Så fort de begynner å kreve bør de taes hardt.

Hva om han publiserer sikkerhetshullene i stedet slik at hvem som helst kan prøve å utnytte dem?

 

Ellers så forstår jeg dette at han tilbyr sin informasjon for en viss sum, hvordan noen vrir det til krav og utpressing ser jeg ikke ;)

Lenke til kommentar
Det er egentlig ikke helt slik. Så fort han tilbyr Nokia å kjøpe det, og truer med at om de ikke betaler for seg selger han det til noen andre, så har man en utpressingssituasjon som han kan dømmes for. Dersom han faktisk selger det til noen andre, kan han ganske sikkert dømmes for medvirkning.

 

Personlig skulle jeg likt å sett store firma betale for slik informasjon, men bare dersom vedkommende faktisk tilbyr informasjonen frivillige uten å kreve noe. Så fort de begynner å kreve bør de taes hardt.

Jeg mener det er tull at personer skal tilby slikt uten å forvente å få noe tilbake, store firma som får slik informasjon burde være overlykkelige og bla opp.. Ikke var det mye penger han ba om heller (hvis hullet er så kritisk som han hevder) Ta ett enkelt scenario. Jeg sender denne meldingen til 300K personer, der jeg får telefonen til å ringe til ett nummer og legge på, dette er ett betalnummer der jeg tjener f.eks 5kroner pr. motatte samtale.... Det ville lage ett mareritt av dimensjoner for nokia. Det ville nok gått noen millioner i tapt salg pga publisteten.

 

Nei, å tro at noen gjør dette av godheten i sitt hjerte er som å tro på julenissen. Folk vil som regel ha betalt når de finner ut slike ting, å få slike personer politianmeldt fører bare med seg at flere velger å selge de på svartebørsen, der folk mer enn gjerne blar opp for "gode" sikkerhetshull.

 

Noe jeg nesten er på grensen til å synes er greit når alternativet er å bli politianmeldt for å forsøke å tjene en slant på en god oppdagelse når man gjør det riktige, istedenfor å gjøre det som er feil.

Lenke til kommentar

Så lenge denne mannen ikke truer med å selge informasjonen til kriminelle (på svartebørsen) eller andre kan han jo ikke anmeldes for utpressing. Hvis det er sant som han sier, at han har brukt mye tid på å finne disse sikkerhetshullene, er det bare rett å rimelig at han skal få penger for det. Det er ikke alle som liker ideen å jobbe pro bono for store selskaper med god likviditet og lønnsomhet. Hadde det vært snakk om et lite firma i oppstartsfasen, med begrensede midler, ville saken stilt seg annerledes. Men nå snakker vi altså om et gigantisk mobilselskap med mer enn nok penger til å betale for nyttig informasjon de strengt tatt burde ha greie på selv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Personlig synes jeg det blir feil å kreve penger. Hvem som helst kan sette seg ned med et hvilket som helst produkt og finne svakheter, bare man har nok tid. At man kan få en godtgjørelse er helt greit, men når man på eget initiativ velger å bruke tiden sin slik, kan man ikke kreve noe som helst.

 

Han må jo har gjort dette nettopp for å spekulere i å tjene gode penger på det. En god samaritan ville jo sendt all informasjon til nokia med en liten "klemz :)" på slutten.

Lenke til kommentar

Ja, det blir litt som en artikkel jeg leste for en stund tilbake. Et utenlansk firma asfalterte innkjøringen til folk (dette var ikke noe de hadde bestilt eller var klare over), og så krevde de betaling for jobben.

 

Men jeg skjønner også han her litt, han har oppdateg noe har en verdi for selskapet, noe som de også vanligvis betaler folk for å finne. Blir litt "freelance" jobb nesten.. ;)

Endret av Dain Bramaged
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...