Gå til innhold

Test: Safari


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den kanskje aller største fordelen med Safari er for min del at den får hele Internett til å ta seg bedre ut, da den inkluderer en egen teksttegnemotor som gjengir tekst bedre enn Windows' innebyggede.

 

Ellers opplever jeg Safari som en glimrende nettleser generelt, enkel og rask og god, selv om Opera forblir førstevalget bl.a. grunnet mye bedre bokmerkefunksjonalitet (med mulighet for sidemeny og sliktnoe).

Lenke til kommentar

Denne testen blir litt subjektiv og ufullstendig. Innstallasjonen min brukte 1/3 av tiden i testen, samt at den består ACID2 testen. Safari har feks bedre CSS støtte enn de fleste andre nettlesere. Hva med å faktisk vise til noen tall i ytelsestest så kan vi selv bedømme om det er ubetydlige forskjeller eller ikke. For å teste minnehåndteringer er det viktig å sammenligne med like sider i lik tilstand(samme flash/JavaScript historie), og ikke bare laste opp tilfeldige sider og lese av minnebruket etter tilfeldig tid. Er også imponerende at testeren mener at bokmerke systemet er uklart.

Lenke til kommentar
Kan Safari hevde seg i nettleser-krigen? Vi testkjører nyeste versjon.

 

 

 

Les mer

 

Dere trekker ned på det dere kaller "forsøk" på snikinstallering.

Hvorfor sjekker dere ikke nøyere etter:

 

 

Bildet til venstre viser min installasjon av safari med tydelig avmerket ekstra tillegg, som for eksempel software update.

 

Likevel presterer jeg å finne denne i mitt kontrollpanel etter installasjon. (til høyre)

post-3846-1217253421_thumb.png

post-3846-1217253427_thumb.png

Endret av alaruz
Lenke til kommentar

Denne testen var lite objektiv. Gjennom hele testen sammenligner dere nettleseren med Firefox. Ingenting gale i det. Men på de punktene der Safari faktisk er bedre enn Firefox og Opera, så klarer dere å få Safari til å se dårligere ut enn den er. Jeg kan jo bare gjette hvilken nettleser dere bruker til daglig. Firefox? Jeg bruker selv Firefox, men jeg er sterkt uenig med denne testen.

 

Den minner meg om:

 

A - Jeg har fått meg ny mobil, vil du se den?

B - Joda, få se da.

A - Så, hva synes du?

B - Helt grei denne. Kameraet var jo bra. Bedre enn min. Men min er fortsatt best.

Endret av Steffen Moss
Lenke til kommentar
Den kanskje aller største fordelen med Safari er for min del at den får hele Internett til å ta seg bedre ut, da den inkluderer en egen teksttegnemotor som gjengir tekst bedre enn Windows' innebyggede.

Det er, i aller høyeste grad, en smakssak. Fontrendering i Safari (og OS X) er kanskje mer typografisk korrekt enn fontrenderingen i Windows (uten ClearType), men det vi ser på skjermen leses fra skjermen. Jeg foretrekker Windows sin måte å rendre fonter på fordi den er mer behagelig for øynene.

Lenke til kommentar
Den kanskje aller største fordelen med Safari er for min del at den får hele Internett til å ta seg bedre ut, da den inkluderer en egen teksttegnemotor som gjengir tekst bedre enn Windows' innebyggede.

Det er, i aller høyeste grad, en smakssak. Fontrendering i Safari (og OS X) er kanskje mer typografisk korrekt enn fontrenderingen i Windows (uten ClearType), men det vi ser på skjermen leses fra skjermen. Jeg foretrekker Windows sin måte å rendre fonter på fordi den er mer behagelig for øynene.

 

Jupp, det er absolutt en smakssak, og Apple har fått en del pepper for å bruke en annen fontrendering enn det som er standard i Windows. I en senere versjon vil det dog komme mulighet for å velge (dette finnes allerede i nightly builds av webkit).

 

BTW, på Mac finnes det en hel del uoffisielle «plugins» («hacks» er vel den korrekte betegnelsen :-P) som gir masse snasne ekstrafunksjoner, sjekk ut pimpmysafari.com. Jeg kunne ikke levd uten PithHelmet, som er den beste adblockeren jeg har sett, Stand (som gjør en hel masse nyttig), og ForgetMeNot (åpne sist lukkede tab med cmd+z).

 

For utviklere har Safari en svært god web-inspektør, som er nesten like kraftig som Firebug til Firefox, og Safari 4 vil bli enda bedre.

Lenke til kommentar
Og du har ikke installert det før?

Ved installasjon av iTunes/Quicktime kanskje?

 

Nei har ikke det.

 

Har testet selv med både safari og quicktime standalone installasjoner. Får samme resultat. Jeg huker av Apple software update. Men den finner veien til kontrollpanelet for det om. Prøver du å huke av for software update under installasjon av iTunesSetup.exe feiler installasjonen.

 

Edit:

Kommer straks liten oppdatering. Tester nå itunes, qt og safari på vistaboksen min.

Endret av alaruz
Lenke til kommentar
Safari er utviklet av Apple

Er det nå jeg skal begynne å mase om KHTML? Uansett er Webkits utvikling flott og viser at selv Apple kan gjøre noe godt om de ønsker.

 

Vi gjennomførte såkalte Acid-tester, og vår konklusjon er at Safari støtter webstandarder på en god måte. Ytelsen viste seg også å være god.

Absolutt. Nightly ligger ganske klart i ledelsen på det området.

Lenke til kommentar

Nå bruker jeg riktignok Safari på Mac, så vet ikke helt om det er annerledes i Windows men: Jeg kan ikke skjønne at det er vanskelig å lese menytekster (Da bakgrunnen i menyer er nesten helt hvit) og heller ikke i "hoved"-uiet for den del. Har alldri opplevd at noen andre har hatt problemer med det heller.

 

I allefall jeg foretrekker Safari over Firefox og Opera rett og slett fordi den er lightweight og overpopulerer ikke skjermen min med et uryddig UI.

 

Edit: Må si at jeg er mektig imponert over Safari 4 Developer Preview btw, har ikke hatt et eneste kræsj enda. I Safari 3 måtte jeg vanligvis restarte Safari et par ganger om dagen.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Nå har jeg installert quicktime, itunes og safari alle sammen hver for seg på min Vista x64 maskin.

 

Installasjon av Quicktime

Bilde 1:

Velger å ikke ha med Apple Software Update

Bilde 2:

Det viser seg at denne kom med likevel..

Bilde 3:

Jeg avinstallerer Quicktime. Men gjett hva som ikke ble avinstallert?

Jeg avinstallerer sistnevnte og går videre..

 

Installasjon av iTunes - 64bit

Bilde 4:

Velger å ikke inkludere hverken snarveier, ha iTunes som standard avspillingsprogram eller å installere Apple Software Update

 

Bilde 5:

iTunes har installert Quicktime (dette får bruker beskjed om, og itunes er "avhengig" av quicktime. Greit nok) Men hvorfor får jeg Apple Software Update igjen, og Apple Device Support? Sistnevnte kan jeg forstå at kanskje gir driver støtte for ipod. Men hvorfor får jeg da også mye omtalte "MobileMe" i kontrollpanelet i tillegg. MobileMe forsvinner ikke med mindre jeg avinstallerer Apple Device Support. Men da forsvinner vel ipod støtten også. Det kan jeg ikke bekrefte da jeg ikke har ipod.

 

Men den siste jeg reagerte på her var Bonjour. For det første aner jeg ikke hva det er for noe, og jeg kan ikke huske å ha lest noe sted at den skulle inkluderes i iTunes..

 

5 avinstalleringer senere..

 

Installasjon av Safari

Bilde 6:

Jeg velger å hverken ha med Bonjour (her er den faktisk et valg..), eller å ta med Apple Software Update.

Bilde 7:

Apple Software Update blir igjen bundlet automatisk. Overaskende nok kom ikke Bonjour også automatisk sammen med safari.

post-3846-1217261830_thumb.jpg

post-3846-1217261839_thumb.jpg

post-3846-1217261847_thumb.jpg

post-3846-1217262369_thumb.jpg

post-3846-1217262375_thumb.jpg

post-3846-1217262381_thumb.jpg

post-3846-1217262386_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...