Gå til innhold

Saksøker over en lav sko


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Haha.. ja sjønner vel på sett og vis søksmålet når man ser på hvor plagiat f.eks den Xiaonei siden var. Tar jeg ikke helt feil, så bryr vel kineserne seg døyten om opphavsrettighet (eller menneskerettigheter og alt anna for den saks skyld), så om de kommer så langt med akkurat det søksmålet gjenstår å se..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Direkt latterlig. Syns ikke noen burde kunne ha rettigheter på annet enn tekster, bilder o.l. på websider. Du kan ikke ta copyright på html kode og design, det blir bare for dumt. Underliggende kode som php ol. er greit å ha copyright på. Ville faktisk følt meg æret om noen brukte et av mine webdesign på sin side. Men i denne saken når webdesign blir så simplistisk er det bare tull.

 

Hvis de vinner dette vet jeg lett om en håndfull websider som kan saksøke facebook for å ha kopiert funksjoner og design..

 

Typisk amerikanere... skal ha patent og copyright på alt. Eie syke...

Lenke til kommentar
Direkt latterlig. Syns ikke noen burde kunne ha rettigheter på annet enn tekster, bilder o.l. på websider. Du kan ikke ta copyright på html kode og design, det blir bare for dumt. Underliggende kode som php ol. er greit å ha copyright på. Ville faktisk følt meg æret om noen brukte et av mine webdesign på sin side. Men i denne saken når webdesign blir så simplistisk er det bare tull.

 

Hvis de vinner dette vet jeg lett om en håndfull websider som kan saksøke facebook for å ha kopiert funksjoner og design..

 

Typisk amerikanere... skal ha patent og copyright på alt. Eie syke...

 

Hvorfor skiller du på php og html? Ser ikke forskjellen på det. Hva med flash da for eksempel?

 

Tviler på det er copyright de prøver å hevde de har. Det er nok trademark eller lignende. Slik som Coca-Cola har saksøkt alt og alle som har laget logoer som ligner på deres logo og markedsføringsmateriell. Eller andre merker som nike og rebook som blir "piratkopiert" rundt om.

Lenke til kommentar
Direkt latterlig. Syns ikke noen burde kunne ha rettigheter på annet enn tekster, bilder o.l. på websider. Du kan ikke ta copyright på html kode og design, det blir bare for dumt. Underliggende kode som php ol. er greit å ha copyright på. Ville faktisk følt meg æret om noen brukte et av mine webdesign på sin side. Men i denne saken når webdesign blir så simplistisk er det bare tull.

 

Hvis de vinner dette vet jeg lett om en håndfull websider som kan saksøke facebook for å ha kopiert funksjoner og design..

 

Typisk amerikanere... skal ha patent og copyright på alt. Eie syke...

 

Hvorfor skiller du på php og html? Ser ikke forskjellen på det. Hva med flash da for eksempel?

 

Tviler på det er copyright de prøver å hevde de har. Det er nok trademark eller lignende. Slik som Coca-Cola har saksøkt alt og alle som har laget logoer som ligner på deres logo og markedsføringsmateriell. Eller andre merker som nike og rebook som blir "piratkopiert" rundt om.

 

Fordi html ikke ble laga med tanke på copyright i det heletatt. Blir nestn som å skulle ta copyright på en melding på msn med tre smileys og store bokstaver.

Lenke til kommentar

Hvis er like mye Facebook som Qpsa er Twitter stor de nok i stor fare for å tape.

 

Hvis man skal lage en kopi må man i hvert fall videreutvikle den og gjøre den bedre. Jeg syns både Jaiku og spesielt Pownce utmerker seg her. De har lært av Twitter og gjort alt det Twitter feiler på slik at resultatet er 10 ganger bedre.

 

Spørsmålet er riktignok om det faktisk er vits i å saksøke dem. De fleste vil nok bruke orginaltjenesten når den andre er helt lik.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Etter min mening kommer det litt an på intensjonen bak nettstedene. Hvis intensjonen til Xiaonei var å utvikle en Facebook-lignende tjeneste, uten å lage sitt eget opplegg, og heller stjeler Facebook sitt innhold, deriblant koder, grafikk og programmer, så synes jeg definitivt Facebook har en sak. Dessuten er det jo åpenbart at det er det som e greia, uten at jeg kan kinesisk da. Studivz derimot, med mindre de har stjålet innhold som tilhører Facebook, så virket jo det som en grei side. Men jeg tipper (håper) da at de har noe på Studivz også, i og med at de saksøker dem.

 

Det er jo uansett naturlig da. Aktører vil jo alltids hoppe på de siste trendene, så det blir jo galt av Facebook å saksøke noen for å starte et nettsted som har samme utgangspunkt som deres.

Lenke til kommentar

Synes det er bra at facebook slår tilbake og saksøker over en lav sko. De har tross alt tilbydd nesten alle som ønsker det ett nesten gratis samarbeid over en minst like lav sko.

 

FB-teamet har brukt mange årsverk på å lage ett avansert system som fungerer bra.

Det lille vi ser på overflaten utgjør kanskje bare 1 prosent av den koden som faktisk er i sving for å få dette gigantiske byggverket til å fungere.

 

Når da enkelte opportunister velger å stjele og etterligne de tingene de ser fungerer bra fra andre sine nettsider, så mener jeg virkelig at noen må sette ned foten og si nå er det nok.

 

 

Saken hadde vert en helt annen om facebook tok betalt for tjenesten og var i en monopolsituasjon.

De er ikke i noen monopol situasjon og de tilbyr tjenesten gratis og med mindre reklame enn det man finner hos mange nettjenester man allerede har betalt for.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

"Let's sue for using the color blue!"

 

Uansett, så er dette mer enn bare plagiat, det er blatant kopiering. Når folk "tjener godt" på andres idêer og tar det som sitt eget, plasker de langt ute i dammen. Mange vil kanskje mene at ulike "sosiale nettverk"-sider er inspirert av FB, men det er noe helt annet.

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

Dette må jeg si virket veldig tåpelig. En ting er hvis man har kopiert kode eller innhold, men generelt en ide? Kjære venne, da er det mange som kan saksøke hverandre. Flott å vite at de sannsynligvis ikke kommer noen vei med det, men de kunne ærligtalt spart seg for slikt tull. De har tross alt ikke enerett på to-kolonnet design hvor høyre kolonne er større enn venstre :no: Sannsynligvis «stjeler» vel disse sidene litt brukere, og det sier meg at de gjør et eller annet bedre enn Facebook. Da synes jeg virkelig Facebook kan lære av det og ikke nærmest sutre over at andre «tar» brukere fra de ved å være en bedre tjeneste for en målgruppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...