Gå til innhold

Lanserer ekstremkort for entusiastene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For noe tullball! En entusiast går heller inn i BIOS enn å rote på et 1,5" display med en joystick. Vannkjølingen er og ubrukelig, med mindre noe spesielt har skjedd siden X38 kortene. Entusiaster bruker vanligvis 1/2" slange, og når vannblokken er 3/8" og nokså restriktiv må man bytte den ut. Når den i tillegg er lite effektig og man må ta den av og føre på ny kjølepasta før man får OK resultater, så er det for min del bedre å kjøpe et kort uten kjøleløsning til 300kr.

 

~Torstein

Lenke til kommentar
Asus har på dette kortet introdusert noe de kaller for Tweakit. Med denne funksjonaliteten trenger man ikke gå inn i BIOS for små endringer i forbindelse med overklokking. Med en slags joystick kan man stille det meste man vil, samtidig som man følger med på et eget LCD-display.
Jaja overklokking er ikke hva det en gang var, jeg synes disse funksjonene gjør det mindre "spennende" å overklokke.. Tida med biostweaking og volt modding er jo nesten forbi :roll:
Lenke til kommentar
For noe tullball! En entusiast går heller inn i BIOS enn å rote på et 1,5" display med en joystick. Vannkjølingen er og ubrukelig, med mindre noe spesielt har skjedd siden X38 kortene. Entusiaster bruker vanligvis 1/2" slange, og når vannblokken er 3/8" og nokså restriktiv må man bytte den ut. Når den i tillegg er lite effektig og man må ta den av og føre på ny kjølepasta før man får OK resultater, så er det for min del bedre å kjøpe et kort uten kjøleløsning til 300kr.

 

~Torstein

 

Det overrasker meg litt at selve kjøleløsningen er såpass dårlig når de først kjører på med vannkjøling og er helt enig med din analyse.

Lenke til kommentar

Den vannkjølings-løsningen liker jeg ikke, helt enig i det Todda sier...Sitter selv med Formula som bruker nesten samme blokk og tempen blir ikke noe bedre enn luft så og si.

Og den overgangen de bruker fra 3\8 til 1\2 er i dårlig plastikk( hvis de ikke kommer med noe nytt da) som knekker bare de hører et dårlig ord:D

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

2000 kr for et hovedkort med sterkt begrenset varighet er mye. X48 kommer til å bli et kortlivet brikkesett siden arvtageren, X58, kommer allerede om 4-5 måneder. Siden Nehalem får en sokkel som er totalt inkompatibel med X48 så vil det bli begrenset med oppgraderingsmuligheter for X48-kortene. X58-kortene kommer derimot trolig til å bli oppgraderbare veldig lenge. Kanskje så mye som 3-4 år fremover.

Lenke til kommentar
2000 kr for et hovedkort med sterkt begrenset varighet er mye. X48 kommer til å bli et kortlivet brikkesett siden arvtageren, X58, kommer allerede om 4-5 måneder. Siden Nehalem får en sokkel som er totalt inkompatibel med X48 så vil det bli begrenset med oppgraderingsmuligheter for X48-kortene. X58-kortene kommer derimot trolig til å bli oppgraderbare veldig lenge. Kanskje så mye som 3-4 år fremover.

 

 

Du kan vell strengt tatt se på Intel P45 som en slags "storebror" til X48 alt den dag idag også, og det koster jaggu meg mindre og er bedre over hele fjøla, bortsett fra om du skal kjøre flere enn 2x kort i Crossfire? (noe som Rampage Extreme ikke har muligheten for uansett)

Lenke til kommentar

Jepp, lansering og rush kommer nok til forskjellig tid.

 

Jeg tipper Nehalem (3,2 GHz Extreme) og X58 blir lansert i november og at det dukker opp et par modeller på 2,93 og 2,66 GHz i januar-februar. Med priser i klassen 4000 - 10 000 kr. I april-mai tipper jeg det kommer et P55 brikkesett og ikke-ekstrem-utgaver på 2,33-2,66 GHz. Prisfall sommeren 2009 gjør det nok mer aktuelt for de fleste. En modell på 3,33 GHz kommer nok samtidig med prisfallet. I 3. og 4. kvartal raser det på med nye modeller bortsett fra i Celeron-serien. Core 2-arkitakturen fases sikkert helt ut i løpet av 2010.

Lenke til kommentar
For noe tullball! Entusiaster bruker vanligvis 1/2" slange, og når vannblokken er 3/8" og nokså restriktiv må man bytte den ut.

 

Er det egentlig noe å tjene på å bruke 1/2" slange kontra 3/8" ?

 

Mener at de fleste tester viser at flowen i sytemet ikke betyr noe.

Så lenge den er over et visst nivå selvsagt.

 

Med en "universal" kjøler, så får man jo kun kjølt NB, og ikke andre komponenter på hovedkortet. Greit å slippe å tenke på om de får nok kjøling, i ett stille system hvor CPU, GPU, (RAM, HD), er vannkjølt og behovet for luftflyt ellers er minimalt.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Man får ikke bedre temps enn på luft med den måten Asus bruker og det er flere som har sagt.

Jeg gidder ikke lengre å bruke blokka på Formula SE-kortet, skal sette egne blokker på nb og sb. Behovet for luftflyt når man har vannkjøling er meget viktig faktisk=)

Nå går jeg utifra at det er samme system som de har brukt før vel og merke, siden jeg ikke har noen tro på at de har forandret på det.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Litt rart at de bruker Creative lydkort,når de lager gode lydkort selv.

Creative er jo ikke akkurat kjent for å lage de beste og mest stabile driverne heller.

 

Det er ikke et Creative kort, det bruker en AD1988B chip fra Analog Devices, og man får heller ikke brukt PCIe-1x porten den står til noe annet siden den er proprietær. Jeg anbefaler folk å boikotte hovedkort med SupremeFX og tilhørende proprietære løsninger.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke så mye å tjene. Men når man er entusiast så bruker man 1/2" kontra 3/8" fordi det ikke koster noe mer, og i teorien er bittelitt bedre. Her snakker vi desimalprosent. Men 1/2" er også lettere, det er ofte pumper og blokker og tilogmed radiatorer som kun kommer med 1/2" nipler og avogtil uten mulighet for å skifte. Da kan man likesågodt bruke 1/2".

Å vannkjøle SB og Mosfet er tull, selv for entusiaster. Den eneste grunnen jeg kan tenke meg er vis man skal ha et lydløst eller veldig lydsvakt system. Å binde sammen SB, NB og Mosfet er også en dårlig idè - SB er i utgangspunktet veldig kald og varmesvak, og hadde klart seg med en bitteliten kjøleribbe, selv med ekstrem overklokking. Når man binder sammen SB med NB og Mosfet blir SB unødvendig varmet opp. Mosfet lager også lite varme uten overklokking og klarer seg fint UTEN heatsink i det hele tatt. Når man overklokker derimot så kan det være en fordel med heatsink på Mosfet.

Det jeg prøver og si, er at den aller beste kjølingen er bare en liten heatsink på SB, noen små heatsinker på Mosfet og en stor heatsink på NB. Dette vil være mye billigere å produsere og bedre for entusiaster vis man skal vannkjøle (slipper å bytte ut ALLE blokkene, noe som irriterer meg GRENSELØST).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...