Gå til innhold

Relé som ved lukking av en krets lukker en krets og åpner en annen


Anbefalte innlegg

Hei og hopp! Jeg er absolutt ikke dreven når det gjelder elektronikk, men det er lov å spørre! :)

 

Jeg skal ha det litt morsomt med ringeklokka mi. Bryteren (som selvfølgelig er montert på utsiden av inngangsdøren) er i dag koblet til en vanlig ringeklokke som drives av 2 AA-batterier og spiller en plagsom, elektronisk sang. Denne har jeg faktisk tenkt å beholde. Når jeg måler spenningen over bryteren er den på ca. 2.5V.

 

Men jeg vil utvide funksjonaliteten. På hjemmeserveren kjører jeg HomeSeer. Kort fortalt kan programmet trigge et "event" på bakgrunn av tilkoblet utstyr, og jeg kunne tenkt meg å koble til denne: DS90. I følge manualen kan denne sende et signal trigget av at en krets blir åpnet, ikke lukket som jeg trenger.

 

 

Det jeg altså er på utkikk etter (hvis jeg har forstått min egen problemstilling riktig) er et relé som når en krets blir lukket (noen trykker på bryteren på utsiden), lukker den kjapt (og åpner igjen) kretsen som er koblet til selve ringeklokken, mens den åpner (og lukker igjen) kretsen som er koblet til DS90'en.

 

Finnes det? I så fall; hvor får jeg fatt i det?

 

 

På forhånd takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg nesten skjønner hva du vil gjøre.

 

Er det det at når noen trykker på ringerklokken så skal:

 

1.Ringerklokken spille vanlig som den alltid gjør ved at ringerklokkekretsen blir lukket når noen trykker inn knappen og åpnet når den slippes igjen.

 

2.D90-kretsen blir åpnet når noen trykker på knappen og lukket når noen slipper den

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Jeg tror du kan bruke et slikt rele:

 

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=35483378

 

 

Koble det opp slik:

post-31177-1212160302_thumb.jpg

 

Spenningskilden må da være 12 V hvis du velger et 12V rele.

 

Du bør og sjekke at du ikke får et 12VAC rele, du vil vel bruke et 12V batteri el. som spenningskilde.

 

A1, A2, 11, 12 og 14 er vanlige markeringer på inngangene på de releer jeg har brukt. Jeg er ikke sikker på om det vil være det samme for dette releet.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Ja, det er ideen (tror jeg :p).

 

Se min amatørtegning nedenfor. Når kretsen til venstre (med bryteren) lukkes, skal kretsen til høyre (med høyttaleren) lukkes, samt den neden for (med DS90) skal åpnes.

 

post-13975-1212160749_thumb.jpg

 

 

EDIT:

Aha! Men problemet er at den eksisterende høyttaleren også er spenningskilde... :hrm:

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
Aha! Men problemet er at den eksisterende høyttaleren også er spenningskilde... :hrm:

 

Om du hadde tenkt å bruke den eksisterende høytaleren som spenningskilde for releet må du finne et rele som trekkes på 2,5V. Det har ikke jeg sett nå når jeg har søkt.

 

Om du ikke hadde tenkt det så kan du koble det slik som jeg har vist over.

Lenke til kommentar
Hmmm... er det mulig å koble det som vist nedenfor (spenningskilden er da selve ringeklokken)? Og MÅ jeg da ha et relé for 2.5 V?

 

post-13975-1212235342_thumb.jpg

 

Om du kobler det slik må du ha rele for 2.5 volt.

Jeg er dessuten ikke sikker på om ringerklokken vil ringe, jeg tror den vil ringe, men er ikke sikker.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Er som sagt litt usikker på om 3V vil trekke 5V rele, men du får gjøre et forsøk.

Snakket med Elfa. De mente det burde gå, men kunne ikke garantere det.

Så det vil vi finne ut i kveld. ;)

 

Tusen hjertelig takk for hjelpen, Ekko! Ditt bidrag har vært uvurderlig. :)

 

 

 

Jeg poster her med resultater...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...