Gå til innhold

8 GB på én modul


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I server-miljøet er såkalt registrert minne mer utbredt, og med en slik teknikk kan man øke kapasiteten på modulene ytterligere. Her er moduler på 4 GB mer utbredt.

Jeg skjønner ikke at det skal være mulig å øke kapasiteten som et resultat av at minnet er registrert. Stemmer dette? Jeg trodde at registrert minne hadde en mekanisme for å kontrollere at minnefeil ikke oppstår, og at det derfor kreves flere celler, ikke færre.

Lenke til kommentar
I server-miljøet er såkalt registrert minne mer utbredt, og med en slik teknikk kan man øke kapasiteten på modulene ytterligere. Her er moduler på 4 GB mer utbredt.

Jeg skjønner ikke at det skal være mulig å øke kapasiteten som et resultat av at minnet er registrert. Stemmer dette? Jeg trodde at registrert minne hadde en mekanisme for å kontrollere at minnefeil ikke oppstår, og at det derfor kreves flere celler, ikke færre.

 

Det er ECC som er feilkorreksjonen. Det er i utganspunktet ikke tilknuttet til om det er registrert (dog er det vanlig at moduler er begge deler)

 

AtW

Lenke til kommentar
Artikkelen dreide seg jo først og fremst om DDR3, så det var vel implisitt at det var det forfatteren mente.

Nei, det artikkelforfatteren sier her er altfor generaliserende.

Foreløpig er 2 GB den høyeste kapasiteten på minnemoduler rettet mot desktop-segmentet. I server-miljøet er såkalt registrert minne mer utbredt, og med en slik teknikk kan man øke kapasiteten på modulene ytterligere. Her er moduler på 4 GB mer utbredt.
Det finnes 4GiB moduler for desktop segmentet. Helt vanlig DDR2 uten reg

etc.

 

Servervarianten av DDR2 heter FB-DIMM PC5300 osv, mens artikkelen dreier seg om servervarianten av DDR3, RDIMM. Personlig synes jeg det er en uting å omtale FB-DIMM som eks. DDR2, det blir forvirrende selv om det er basert på den teknologien.

 

Bærbart minne bør omtales som SO-DIMM PC5300 osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...