Gå til innhold

Data og strøm i samme kabel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare synd at USB 3.0 kommer med 4,8 Gbps. Da vil eSATA komme i bakleksa i forhold til USB 3.0

Sant nok. Datomessig, vil eSATA ha fordelen med tanke på tidligere lansering. Jeg har liten tro på at dette blir en suksess med mindre vi kan plugge den direkte i en ordinær SATA disk uten noen slags split for å skille power- og data-lederene fra hverandre til 2 plugger som idag på SATA og IDE

Lenke til kommentar
Dette burde jo da etter all logikk føre til at INTERNE S-ATA disker kan få ström gjennom den vanlige S-ATA kabelen også, så det blir mindre rot i kabinettet?
Da måtte vi hatt drevstrøm koblet til hovedkortet. Ser flere ulemper i det.

Og hvor tror du den nye eSATA-standarden får sin strøm fra? :hmm:

Lenke til kommentar
Dette burde jo da etter all logikk føre til at INTERNE S-ATA disker kan få ström gjennom den vanlige S-ATA kabelen også, så det blir mindre rot i kabinettet?
Da måtte vi hatt drevstrøm koblet til hovedkortet. Ser flere ulemper i det.

Og hvor tror du den nye eSATA-standarden får sin strøm fra? :hmm:

Det blir sikkert en Y-kabel for dette på innsiden av kabinettet. Eller så vil vi få et ekstra kort som tar seg av både power og eSATA. Har sett printkort både smelte og brenne opp pga for stor strømmgjennomgang.

Men nå er eSATA en ekstern standard. Dermed vil det bli lite trolig at dette blir standarden på innsiden av kabinettet. Det nye er at det skal bli bare en kabel for sluttbruker. Ikke at montør/servicepersonell skal få en ryddiggere hverdag inni kabinettet. Skal det komme noe nytt for innamten til en PC, må vi få en standard som er kjappere enn USB3. For min del har jeg en kjappere standard enn USB3 da jeg kjører RAID på SATA

Lenke til kommentar

Dvs. at det blir som USB, man får strøm gjennom kontakten.

 

Men ang. USB3 og eSATA. Husk at eSATA er en mye mer optimal løsning for harddisker, man må ikke se seg blind på "topphastighet".

 

På samme måte som Firewire har vært bedre enn USB2.0 på mange områder selv om USB2.0 har en "topphastighet" på rundt 480.

Lenke til kommentar
Tror usb3 (om de rekker å få ut standarden fort nok) vinnner pga bakoverkompabilitet.

 

Synes kontaktene for sata (ekstern og intern) er for skjøre, man trenger en real plugg.

 

Sant. SATApluggen var aldri tiltenkt slik (ekstern) bruk. Merkelig nok er esata like lite robust, pluggen er uansett ikke kompatibel med sata pluggen så de kunne godt laget en bedre ekstern plugg når de først var i gang.

Endret av asshole
Lenke til kommentar

De lagde eSATA tilnærmingsvis SATA pluggen for at folk skulle se at det var snakk om SATA tror jeg. den er jo bare helt rett på hver side mens den interne varienten har en L form.

Ren spekulasjon fra min siden. Håper jeg ikke tar så altfor feil da.

 

Dessuten lever jo USB for lite strøm. Derfor finnes PoweredUSB som gir enheter mer enn 500 mA og brukes foreløpig mest av IBM og noen andre innen Point-of-sale systemer (POS).

 

Skal man tilby poweredSATA (hehe,, må jo nesten kalle det for det), så bør man ikke la hovedkortet tilby all strømmen, men heller sette disse portene på en egen brakett med en molexkontakt som PSU kobles til slik at kontakene får strøm direkte fra PSU og ikke via hovedkortets smale kretsbaner. Enkelte hovedkort leveres allerede med en brakett for "falsk" eSATA (bare en gjennomføringsbrakett med SATA til SATA og Molex til SATA power slik at du kan ha interne disker utenfor kabinettet).

Endret av saivert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...