Gå til innhold

Dårlig eksemplar? Sigma 10-20mm


Anbefalte innlegg

Etter mye om og men kjøpte jeg en sigma 10-20mm i går (etter råd fra flere forum-medlemmer, les her. Jeg liker veldig godt muligheten til å gå ut til å kunne gå helt ut til 10mm! Byggekvaliteten på objektivet virker også helt tipp-topp. Men: jeg er litt usikker på hvor skarpt objektivet er... Jeg var forberedt på at skarphet ikke var dette objektivets styrke, men må innrømme at jeg er litt skuffet. Særlig virker det som om venstre side er bløtere enn høyre.

På dette bildet av stortinget var venstre del helt til venstre i bildet og høyre del helt til høyre i bildet. For meg ser det ut som om den venstre er mye softere.

post-50883-1198249703_thumb.jpg

 

Tok også et bilde av en murvegg (!).

post-50883-1198251011_thumb.jpg

Her er den øverste delen klippet fra venstre del av bildet, og den nederste delen er fra høyre side av bildet. Igjen ser det ut som om den venstre er uskarp.

 

Har også lastet opp et par andre bilder på min Flickr-side.

 

Hva tror dere? Bør jeg komme meg tilbake til butikken og bytte?? Eller ser jeg syner her?

Endret av sverrelerre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Anew Posted Today, 17:03

Jeg har sett ganske mange klage over det du beskriver, så jeg tror nok dette er en nokså vanlig feil på dette objektivet. Du sier ikke noe om hvilken blender dette er tatt ved, men i mine øyne er dette uakseptabelt uansett.

 

Glemte vel å si noe om blender o.l. ja. Pga tåke måtte jeg ned på f/4 på bildet av veggen. Brukte f/6,3 på bildet av stortinget.

 

Da jeg kjøpte objektivet spurte jeg om de hadde mye problemer med retur o.l. på akkurat dette objektivet (jeg spurte siden jeg har lest noen dårlige erfaringer på nettet). Selgeren svarte kjekt "neida, Sigma har ikke kvalitetsproblemer lenger, disse nye objektivene har vi ingen problemer med"...

Lenke til kommentar
Jeg har sett ganske mange klage over det du beskriver, så jeg tror nok dette er en nokså vanlig feil på dette objektivet. Du sier ikke noe om hvilken blender dette er tatt ved, men i mine øyne er dette uakseptabelt uansett.

Hmmm... Hadde tenkt å kjøpe en pent brukt på eBay, men da er det kanskje ikke verdt sjansen.. Bedre å kjøpe her og enkelt kunne bytte. Men kjøper man med sikkerhet (noen tilbyr det), skal man jo få pengene tilabake hvis man ikke er fornøyd. Har noen erfaring med det?

Lenke til kommentar
Jeg har sett ganske mange klage over det du beskriver, så jeg tror nok dette er en nokså vanlig feil på dette objektivet. Du sier ikke noe om hvilken blender dette er tatt ved, men i mine øyne er dette uakseptabelt uansett.

Hmmm... Hadde tenkt å kjøpe en pent brukt på eBay, men da er det kanskje ikke verdt sjansen.. Bedre å kjøpe her og enkelt kunne bytte. Men kjøper man med sikkerhet (noen tilbyr det), skal man jo få pengene tilabake hvis man ikke er fornøyd. Har noen erfaring med det?

 

Nå vet jeg ikke hvor billig det går for på ebay, men på foto.no dukker det opp eksemplarer for rundt 2000,- med gjevne mellomrom. Kan ikke være så langt unna hva ebay handelen ville kommet på inkl mva og frakt?

 

Så lite det ikke ville være verdt det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...