Gå til innhold

TEST: Sunbeam Pyramid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette så VELDIG bra ut :thumbup:

Jeg har et serverprosjekt på gang, hvor jeg har lurt på hva jeg skal gjøre med viftestyring, og dette ser ut til å bli løsningen.

 

Men det er en ting jeg lurer på. Om den kun har to 3-pins viftekontakter, hvordan kan den da styre 3 - 6 vifter? Er drevkontakten regulert også? Det står at du ikke taper noen drev kontakter pga Y splitteren, men det gjør du vel om den også er temp styrt.

 

Går det ann å evt koble på en y-viftekabel på de 2 3pins kontaktene?

Lenke til kommentar

Drevkontakten gir kun strøm til viftene og til elektronikken, altså en ren "input". Dersom du ser nøye på dette bildet:

pyramid_innhold-300x200.jpg

ser du at det er en molex-kontakt med bare en sort og en gul ledning. Det er den ledningen du kobler mot andre vifter (som da må ha standard drevkontakt, evt. må du bruke adapter(e)).

 

Du kan også koble en Y-splitter på de to 3-pins kontaktene.

Lenke til kommentar

Denne lille saken kan gjøre min våte drøm om en PID regulert vannkjøling til en realitet. Hvis det er mulig å modifisere denne saken slik at den fungerer som en PID-regulator istedet for en PI-regulator.

 

Det hadde vært fint om den hadde funksjoner som gjør at man kan stille settpunktene på temperatur selv, og gjerne kalibreringsmulighet. Da hadde den i alle fall fått en stort stjerne i margen min.

 

Det er i og for seg en ulempe at ikke lysene kan skrus av, da ikke alle er like begeistret for masse lys i kabinettet.

 

Og dette er noe Sunbeam aldri kommer til å skjønne. Men ligger kanskje litt i navnet deres.

Lenke til kommentar
Denne lille saken kan gjøre min våte drøm om en PID regulert vannkjøling til en realitet. Hvis det er mulig å modifisere denne saken slik at den fungerer som en PID-regulator istedet for en PI-regulator.

Det ser ikke ut som den er så veldig konfigurerbar på det punktet. Mulig du finner en plass å modde den med en kondensator for å få den deriverte delen inn i reguleringa også.

 

Ved 18 °C kjøres viftene på 40 % RPM, som økes lineært fram til 100 % ved 32 °C.

Denne uttalelsen tyder også på at den ikke har I-ledd i reguleringa heller. Altså en ren P-regulator (P=Proporsjonal, i dette tilfellet proporsjonal med temperaturen i det gitte intervallet)

Lenke til kommentar
Ved 18 °C kjøres viftene på 40 % RPM, som økes lineært fram til 100 % ved 32 °C.

Denne uttalelsen tyder også på at den ikke har I-ledd i reguleringa heller. Altså en ren P-regulator (P=Proporsjonal, i dette tilfellet proporsjonal med temperaturen i det gitte intervallet)

 

Takk for oppklaringen. Tror jeg skal bestille en slik, og starte litt "forskning".

Lenke til kommentar

Snorre: Jeg regner med det er en transistor eller en opamp som forsterker signalet fra temperatursensoren for å styre viftehastigheten opp og ned. I sånne kretser kan du enten addere en konsensator i serie eller parallell med tilbakekoblingssløyfa for å lage I og D-regulering. Men jeg tror det er litt vanskelig å koble det inn i den ferdige kretsen på kretskortet. En slik regulator kan man lage relativt enkelt selv og få alle de justeringsmulighetene man vil. Jeg har dessverre ikke noe kretsskjema klart men det skal være relativt greit å sette opp selv basert på info man finner på nettet.

 

Blant annet prinsippskissen hos Wikipedia.

Du finner også noen tommelfingerregler for manuell finjustering av PID-regulatorer her.

 

Her er et par kretsskjemaer jeg fant i farta:

http://www.ecircuitcenter.com/Circuits/op_pid/op_pid.htm

http://newton.ex.ac.uk/teaching/CDHW/Feedback/DIY-PID.html

 

Merk at man kan gjøre det langt enklere enn det der ved å slå sammen input og tilbakekoblingssløyfer til en eneste opamp. Man trenger ikke å ha de separat og dermed trenger man heller ikke summeren eller invertoren på utgagstrinnet. P, I og D-leddet er bare separert for at det skal være pedagogisk og enkelt å forstå.

 

Regner med du holder på med slikt på skole eller jobb siden du er interessert i det. :)

Lenke til kommentar
haha. måtte nesten le litt av at denne testen har kommet først nå. dette produktet har jo vært hos microplex i minst 2 år.

 

Jeg skulle akuratt a skrive det samme.. HW er litt treige, eller er det bare postcount? :p (a)

 

Forovrig et veldig greitt produkt, er det mulig a ta ut elektronikken? Eller er den stopt inn?

Lenke til kommentar
Snorre: Jeg regner med det er en transistor eller en opamp som forsterker signalet fra temperatursensoren for å styre viftehastigheten opp og ned. I sånne kretser kan du enten addere en konsensator i serie eller parallell med tilbakekoblingssløyfa for å lage I og D-regulering. Men jeg tror det er litt vanskelig å koble det inn i den ferdige kretsen på kretskortet. En slik regulator kan man lage relativt enkelt selv og få alle de justeringsmulighetene man vil. Jeg har dessverre ikke noe kretsskjema klart men det skal være relativt greit å sette opp selv basert på info man finner på nettet.

 

Blant annet prinsippskissen hos Wikipedia.

Du finner også noen tommelfingerregler for manuell finjustering av PID-regulatorer her.

 

Her er et par kretsskjemaer jeg fant i farta:

http://www.ecircuitcenter.com/Circuits/op_pid/op_pid.htm

http://newton.ex.ac.uk/teaching/CDHW/Feedback/DIY-PID.html

 

Merk at man kan gjøre det langt enklere enn det der ved å slå sammen input og tilbakekoblingssløyfer til en eneste opamp. Man trenger ikke å ha de separat og dermed trenger man heller ikke summeren eller invertoren på utgagstrinnet. P, I og D-leddet er bare separert for at det skal være pedagogisk og enkelt å forstå.

 

Regner med du holder på med slikt på skole eller jobb siden du er interessert i det. :)

 

Takk for god informasjon. :)

 

Jeg er allerede igang med å simulere en del forskjellige løsninger. Og, ja, jeg jobber litt med slikt. Men har aldri prøvd meg på å lage en regulator selv. Men ut i fra det jeg har sett å lest til nå så virket det jo ikke som komplisert som en skulle tro.

Lenke til kommentar
haha. måtte nesten le litt av at denne testen har kommet først nå. dette produktet har jo vært hos microplex i minst 2 år.

Spør du meg så er det helt genialt siden jeg nå bygger MediaPC. Hadde testen kommet før hadde jeg kanskje aldri fått med meg dette produktet.

 

Bare synd at det bare er Microplex som selger dette produktet. Prisen blir vel mer eller mindre doblet med de gebyrene de har.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei,

Vil en sånn sak løse problemet mitt?

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=874433

 

Det virker som om viftereguleringen på hovedkortet har tatt kvelden siden viftene ikke fungerer med Smart Q fan enabled i bios. Men slår jeg det av går viftene på fullguffe(5000rpm cpu). Chassisviften må bare skrus av for den begynner å lage fæle lyder.

 

Hva gjør man med varsling for høy cpu temp med denne pyramiden?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Den generer så mye PWM støy i viftene, at den er helt uaktuell å bruke for meg. Har testet den mot forskjellige vifter med samme resultat. De stilleste viftene båker faktisk mere tilkoblet denne i kald romtemp, enn når de kjøres direkte på 12v.

 

Merkelig at HW greier å overse dette helt i testen. Produktet skulle hatt ett stort minus for å ikke ha god nok glatting av pulsene.

 

Mulig det blir mye bedre dersom du kobler til en sånn; KTC Attenuator, men skulle vært unødvendig.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...