Gå til innhold

Hjelp! Problemer med cpu og chassis vifter!


Mondain

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg et problem med en barebone pc her. (Denne forøvrig: http://www.dinside.no/php/art.php?id=212523)

 

Etter nylig formatering har jeg fått et stort problem. Cpu og Chassis viftene ville ikke gå! Når jeg slår på pcen ser jeg at cpu viften begynner å gå såvidt men den stopper igjen veldig fort. Det hører med til historien at rett før dette skjedde drev jeg å støvsugde vifta på cpu'en da den var litt støvete. Jeg kan ha vært litt hardhendt mot vifta da og kommet borti/bøyd noe på vifta.

 

Men jeg tviler litt på dette siden chassisvifta heller ikke vil starte. Igår eller overigår fikk jeg også en feilmelding i PC Probe (viftekontrollprogram som fulgte med pcen) da jeg startet opp. Tenkte ikke så mye mer over det, men CPU vifta stoppa også opp den dagen. Da mener jeg det ordna seg med en reboot. Det gjør det ikke nå. Har prøvd litt forskjellige ting nå. Blant annet har jeg satt cpu viftekontakten i chassiskontakten og omvendt. Begge er av 3-pins hovedkortkontakter.

 

Etter en kjapp gjennomgang i bios så jeg at Smart Q fan var enabled. Jeg slo av dette og nå fungerer begge viftene. MEN, de kjører opp helt til max.. CPU-kjøleren går opp til 5000rpm og bråker fælt. Chassisviftene tålte ikke denne hastigheten i det hele tatt tror jeg for de begynte å lage stygge ulyder så jeg måtte bare koble de fra.

 

Noen tips?

 

Jeg har fjernet asus viftekontroll programmet PC Probe nå da jeg trodde det kanskje hadde bugga. Siden jeg fikk feilmelding her omdagen. Det var også en veldig gammel versjon av PC Probe.. Finner ingen nye? Har Asus slutta med det programmet?

 

 

På forhånd takk. Beklager langt innlegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg et problem med en barebone pc her. (Denne forøvrig: http://www.dinside.no/php/art.php?id=212523)

 

Etter nylig formatering har jeg fått et stort problem. Cpu og Chassis viftene ville ikke gå! Når jeg slår på pcen ser jeg at cpu viften begynner å gå såvidt men den stopper igjen veldig fort. Det hører med til historien at rett før dette skjedde drev jeg å støvsugde vifta på cpu'en da den var litt støvete. Jeg kan ha vært litt hardhendt mot vifta da og kommet borti/bøyd noe på vifta.

 

Men jeg tviler litt på dette siden chassisvifta heller ikke vil starte. Igår eller overigår fikk jeg også en feilmelding i PC Probe (viftekontrollprogram som fulgte med pcen) da jeg startet opp. Tenkte ikke så mye mer over det, men CPU vifta stoppa også opp den dagen. Da mener jeg det ordna seg med en reboot. Det gjør det ikke nå. Har prøvd litt forskjellige ting nå. Blant annet har jeg satt cpu viftekontakten i chassiskontakten og omvendt. Begge er av 3-pins hovedkortkontakter.

 

Etter en kjapp gjennomgang i bios så jeg at Smart Q fan var enabled. Jeg slo av dette og nå fungerer begge viftene. MEN, de kjører opp helt til max.. CPU-kjøleren går opp til 5000rpm og bråker fælt. Chassisviftene tålte ikke denne hastigheten i det hele tatt tror jeg for de begynte å lage stygge ulyder så jeg måtte bare koble de fra.

 

Noen tips?

 

Jeg har fjernet asus viftekontroll programmet PC Probe nå da jeg trodde det kanskje hadde bugga. Siden jeg fikk feilmelding her omdagen. Det var også en veldig gammel versjon av PC Probe.. Finner ingen nye? Har Asus slutta med det programmet?

 

 

På forhånd takk. Beklager langt innlegg.

 

 

Prøv å gå inn i BIOS å justere CPU-vifta der. CPU fan Start: 35 grader.CPU fan Stop: 20 grader. Husker ikker ikke

hvor i BIOS det er.

Lenke til kommentar

hmm, fant ikke noe om dette her i BIOS. Innepå hardware monitor er det ikke noe sånt ihvertfall. Prøvde å trykke på rpm'en til cpu vifta men da kan jeg bare velge å ignorere eller kjøre på fullt som den gjør nå..

 

Håper på flere forslag fra dere snarest :) På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Vil cpuvifta få veldig forkorta levetid / få mye slitasje ved at den kjører på 5000rpm litt? Når den normalt ligger på rundt 2000.. Skal prøve å flashe bios nå. Da kommer jeg vel til å ha på pcen med 5000rpm noen minutter. Vil dette skade vifta eller noe annet nevneverdig?

Lenke til kommentar

Kom ingen vei med BIOS update.. Står på hovedkortet at bios'en er rev 2.00 mens ingen bios updates jeg finner på hjemmesiden til asus er over 1.07 :S Burde jeg prøve å flashe bios før jeg prøver noe annet?

 

Hvis ingen av dere her på forumet har noen tips til hvordan jeg kan løse dette problemet med at ikke viftene fungerer med Smart Q fan enabled, og de går alt for fort med smart q fan disabled så er dette et alternativ jeg kan gå for?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=303855 2stk sånne.. en for cpuvifta og en for chassis. Vil jeg da kunne få viftene ned til normalt nivå igjen med disse? Fra 5000 til rundt 2000? Synes det virker litt skummelt ut å tukle med dette selv.

 

Takk på forhånd. Ble mye spam det her :S

Endret av Mondain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...