Gå til innhold

Endelig dom: Fem års reklamasjon på mobiltelefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener det er uholdbart av mobilprodusentene å mene at en mobil ikke er ment å vare i mer enn to år.

 

Jeg kan forstå at man har ulike synspunkt på hvor lenge en billigmodell av en tlf. skal holde i forhold til en dyr modell.

 

Er det bare meg som har merket at både egen og andres mobiler begynner å bli mer kranglete etter ca 2 år? Da snakker jeg om mobiler til over kr 4000,-

Lenke til kommentar
Jeg mener det er uholdbart av mobilprodusentene å mene at en mobil ikke er ment å vare i mer enn to år.

 

Jeg kan forstå at man har ulike synspunkt på hvor lenge en billigmodell av en tlf. skal holde i forhold til en dyr modell.

 

Er det bare meg som har merket at både egen og andres mobiler begynner å bli mer kranglete etter ca 2 år? Da snakker jeg om mobiler til over kr 4000,-

9542584[/snapback]

 

Du betaler da inderlig kun for teknologien/designet om du kjøper en dyr mobiltelefon, og hvor ofte beholder du mobilen din lenger enn 2 år uansett?

 

Denne dommen er en skam for oss forbrukere som fra nå av må nøye oss med MYE dyrere mobiler.

Lenke til kommentar

 

Du betaler da inderlig kun for teknologien/designet om du kjøper en dyr mobiltelefon, og hvor ofte beholder du mobilen din lenger enn 2 år uansett?

 

Denne dommen er en skam for oss forbrukere som fra nå av må nøye oss med MYE dyrere mobiler.

9542609[/snapback]

 

Jeg håper da virkelig at de dyrere modellene har en bedre byggekvalitet og bedre komponenter enn de tlf. som er laget kun med lav pris som mål?

 

Jeg har en mobil som er to år nå, og vil gjerne ha den i to år til.

Jeg er hverken tenåringing som har behov for å vise fram ny mobil hvert halvår, eller opptatt av stadig nye mobilkjøp for å være "moderne med siste modell".

Jeg tror man bommer stort med å tenke at forbruker uansett vil ønske å bytte til nyere mobil innen et par år.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
og hvor ofte beholder du mobilen din lenger enn 2 år uansett?

 

Tråden ble slettet før jeg fikk postet innlegget mitt på den andre tråden...

 

Personlig så har jeg hatt 2 mobiler, en "vanlig" nokia telefon til 2000 kroner, som nå koster 400 kroner. Denne hadde jeg til 2005, da ville jeg ha en litt nyere av en eller annen grunn, kjøpte meg en ny nokia til 1300 kroner, og den har holdt seg bra til nå.

 

Bruker bare mobilen til å ringe og sende smser med, har et eget kamera og alt slags andre dupeditter som jeg ikke trenger at mobilen min har dårligere av.

Lenke til kommentar

Dette er veldig bra!

Mobilbransjen må skjerpe seg, og hvis flere følger Norges eksempel må de faktisk bygge (og teste) mobilene sine skikkelige.

 

Hvis elektronikkbransjen selv mener en mobiltelefon ikke skal holde mer enn to år, ja da ser det mørkt ut for oss mobilbrukere.

 

På kort sikt kan denne dommen kanskje føre til høyere priser på mobiler. For mobilbransjen mener vel de kan ta mer betalt for mobilene sine, for å få råd til å erstatte alle de ødelagte telefonene som vil ramle inn etter et par år?

 

Men på lengre sikt er dette bra: Vi forbrukere kan forvente mer holdbare telefoner og færre påtvungne mobilbytter.

Lenke til kommentar
Men på lengre sikt er dette bra: Vi forbrukere kan forvente mer holdbare telefoner og færre påtvungne mobilbytter.

9543969[/snapback]

 

Hehe. Klart det. Det norske markedet alene er jo stort nok til å tvinge fram denne endringen. Kanskje vi skal kreve at alle mobiltelefoner skal ha norsk flagg også? Så kommer jo alle mobilene til å ha det! Eller Norwegian Edition av alle mobilene. Woho!

 

...

Lenke til kommentar
Dette er veldig bra!

Mobilbransjen må skjerpe seg, og hvis flere følger Norges eksempel må de faktisk bygge (og teste) mobilene sine skikkelige.

 

Hvis elektronikkbransjen selv mener en mobiltelefon ikke skal holde mer enn to år, ja da ser det mørkt ut for oss mobilbrukere.

 

På kort sikt kan denne dommen kanskje føre til høyere priser på mobiler. For mobilbransjen mener vel de kan ta mer betalt for mobilene sine, for å få råd til å erstatte alle de ødelagte telefonene som vil ramle inn etter et par år?

 

Men på lengre sikt er dette bra: Vi forbrukere kan forvente mer holdbare telefoner og færre påtvungne mobilbytter.

9543969[/snapback]

Nei det er ikke veldig bra, og mobilbransjen har ingen grunn til å måtte skjerpe seg, da Norge er det eneste landet i Europa som vil føre en så streng politikk..

 

Dette vil ende med at vi i Norge må betale MYE mer for mobilene våres, og kanskje de også velger å droppe enkelte mobilserier i Norge.

 

Hva i all verden gjør til at du tror vi kan forvente emr holdbare telefoner? Er du klar over hvor LITEN DEL av mobilmarkedet til en produsent Norge faktisk utgjør? Herregud, hva med å tenke litt lenger enn nesetuppen rekker.

 

Vel, jeg blir ikke overrasket om man bruker dette som en unnskyldning til å sette opp prisene

9544221[/snapback]

Unnskyldning? Tror du at de gjør dette velvillig? De må da få hente inn kostnadene en plass. Mobilprodusenter som alle andre har kalkulerte analyser for å hente inn best mulig profitt, vanlige markedsprinsipp.

 

Mobilprodusentene skulle helst vært foruten denne prisstigningen som VIL føre til mindre profitt for mobilprodusentene, og at færre vil ha råd til å handle mobil så ofte, og må kjøpe billigere modeller.

 

Standard markedsteori.

Lenke til kommentar
Men på lengre sikt er dette bra: Vi forbrukere kan forvente mer holdbare telefoner og færre påtvungne mobilbytter.

9543969[/snapback]

 

Hehe. Klart det. Det norske markedet alene er jo stort nok til å tvinge fram denne endringen. Kanskje vi skal kreve at alle mobiltelefoner skal ha norsk flagg også? Så kommer jo alle mobilene til å ha det! Eller Norwegian Edition av alle mobilene. Woho!

 

...

9544746[/snapback]

Er vel ikke norsk flagg det dyreste å legge til en mobil. Utvendig design er vel det siste som kommer i produksjonen, og det er jo visse tilpasninger til forskjellige operatører i andre land.

Lenke til kommentar
Jeg mener det er uholdbart av mobilprodusentene å mene at en mobil ikke er ment å vare i mer enn to år.

 

Jeg kan forstå at man har ulike synspunkt på hvor lenge en billigmodell av en tlf. skal holde i forhold til en dyr modell.

 

Er det bare meg som har merket at både egen og andres mobiler begynner å bli mer kranglete etter ca 2 år? Da snakker jeg om mobiler til over kr 4000,-

9542584[/snapback]

 

Du betaler da inderlig kun for teknologien/designet om du kjøper en dyr mobiltelefon, og hvor ofte beholder du mobilen din lenger enn 2 år uansett?

 

Denne dommen er en skam for oss forbrukere som fra nå av må nøye oss med MYE dyrere mobiler.

9542609[/snapback]

 

Does not compute, om det er sånn som du sier at veldig få beholder mobilen mer enn to år, så vil dette heller ikke koste nevneverdig for bransjen. Jeg har svært liten tro på at det blir mye dyrere mobiler av dette. Det er bra at norge tar et standpunkt som viser at man bør kreve litt kvalitet av slike produkter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Den eneste som taper på dette er oss forbukere!

 

Det er ingen tvil at mobiltelefoner vil bli dyrere i tiden fremover. Dette er det vi forbrukere som taper på.

 

Til dere som da tenker at det bare er å kjøpe mobil fra Sverige eller Danmark, som forsatt har samme regler som vi hadde til nå, glem det. Telefoner som er kjøpt i disse landene vil ikke dekkes av norske regler om 5 års reklamasjonsrett. IMEI nr som er trykket på telefonen vil ikke gå under norske regler, da dem er registrert solgt i annet land. Dette gjelder idag. Sender man inn en telefon, f.eks. Nokia som er solgt i Sverige, vil ikke serviceverksteder i Norge kunne reparere denne. De vil rett og slett ikke få betalt av Nokia for jobben.

 

En annen side av saken er at det er kun privatpersoner som reguleres av forbrukerkjøpsloven og dermed har rett til reklamasjon. Bedriftskunder vil forsatt være avhengig av produsentenes garanti, som er på 1 år på de fleste, utenom Nokia som har 2 år.

 

Men det viktigste er vel hva reklamasjon er. For alle som har missforstått dette; REKLAMASJON DEKKER FEIL PÅ PRODUKTET SOM KOMMER AV PRODUKSJONSFEIL ELLER SVAKET I PRODUKTET. Ergo, om du har tastet meldinger på din telefon i tre og ett halvt år og tastene slutter å fungere -er det lite sansynelig dette vil rettes på ved reklamasjon. Dette er mest å regne som en slitasjeskade. Om du ikke har merket feil på produktet iløpet av 3 1/2 år så er dette mest sansynelig ikke en produksjonsfeil.

 

99% av feilene på telefoner er software feil eller feil som kommer av ytre påvirkninger. Softwarefeil burde du klare å oppdage innen for 2 års reglen. Disse ville du fått reparer gratis med dagens ordning. Feil som skyldes ytre påvirkninger dekkes ikke.

 

Så dagens nye lov om reklamsjon, vil neppe bedre retten for oss kunder. Det vil bare gjøre våre elskede (og hatede) telefone -ennå dyrere.

 

 

-liten sånn avsporing til sist. Kjenner en som hadde en BMW til nesten 500.000.-

Etter tre år var det ene sete skikkelig nedslitt. Dette grunnet veldig mye bruk. Ville dere synes dette skulle dekkes av produsent? Neppe... Svaret på hans tilfelle var at levrandør konkluderte med at det var en slitasjeskader.

 

Så tusen takk dere som har slitt for denne nye reglen.

Håper dere sponser meg neste gang jeg kjøper mobiltelefon.

Slik at jeg får dekket mine ekstra utgift grunnet økt pris.

Endret av andrees
Lenke til kommentar

99% av feilene på telefoner er software feil eller feil som kommer av ytre påvirkninger. Softwarefeil burde du klare å oppdage innen den tid som har vært i reglene som vi har hatt til og med nå. Disse ville du fått reparer gratis med dagens ordning. Feil som skyldes ytre påvirkninger dekkes ikke.

 

Så dagens nye lov om reklamsjon, vil neppe bedre retten for oss kunder. Det vil bare gjøre våre elskede (og hatede) telefone -ennå dyrere.

 

99% av feilene vil ikke bli dekt påstår du, mens telfonene blir også dyrere sier du, hvordan henger dette sammen?

 

AtW

Lenke til kommentar

99% av feilene på telefoner er software feil eller feil som kommer av ytre påvirkninger. Softwarefeil burde du klare å oppdage innen den tid som har vært i reglene som vi har hatt til og med nå. Disse ville du fått reparer gratis med dagens ordning. Feil som skyldes ytre påvirkninger dekkes ikke.

 

Så dagens nye lov om reklamsjon, vil neppe bedre retten for oss kunder. Det vil bare gjøre våre elskede (og hatede) telefone -ennå dyrere.

 

99% av feilene vil ikke bli dekt påstår du, mens telfonene blir også dyrere sier du, hvordan henger dette sammen?

 

AtW

9546903[/snapback]

 

... eller feil som kommer av ytre påvirkninger.

Feil som skyldes ytre påvirkninger dekkes ikke. (selv om du får 5års reklamasjonsrett!)

 

 

sw feil burde du jo strengt tatt oppdage innen to år. som var reglen inntil nå.

Endret av andrees
Lenke til kommentar

Fikk med meg dette idag, men skal ikke si ka mening eg har i denne saken..

Men det eg ville kommentere var hvordan NRK håndterte saken, for å si det sånn, de som så den saken tror nå at viss de knuser mobilen med vilje så har de krav på gratis reperasjon i 5 år.

 

Sitat: "Du har nå KRAV på 5 års gratis reperasjon, eller pengene igjen"

 

Det hadde gått greit å si det på den måten, men det som er problemet var at de helst skulle ha utdypt den artikelen med at dette gjelder f.eks "Produksjonsfeil" og ikke viss du knuser mobilen med en hammer.

 

Jobber i en butikk som selger mobil, og jeg har ingen problem med å hjelpe kunder som sliter eller er piss lei en ubrukelig telefon. Men de som fulgte med på den artikkelen kommer nå til å skape store problemer for oss som jobber med dette daglig.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...