Gå til innhold

Open XML ble nedstemt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er fordelene med Open XML?

9429905[/snapback]

 

Microsoft spiller mye på at det er bakoverkompatibelt med eksisterende dokumenter, mens motstanderne mener at det gjør formatet unødvendig komplekst.

 

Ellers er formatet hakket med avansert enn Open Document. Om det er en fordel eller ulempe kan nok diskuteres.. Tok meg iallfall bare noen timer å skrive en php klasse som genererte enkle dokument i odf formatet.

Endret av astrox
Lenke til kommentar

Microsoft var jo tidligere «kongen på haugen» når det gjaldt bakoverkompabilitet. Det var trygt å være Micoisoftkunde. Min subjektive mening om dette pr dags dato er helt motsatt faktisk. Hadde veldig dårlig erfaring med Officepakken i et kontormiljø som brukte diverse versjoner av denne pakken.

:thumbdown:

 

Så for meg må det gjerne bli ODF som blir ny standard.

Åpne, felles standarder er viktige, samme hva det blir.

Lenke til kommentar

Dette må jeg si er et flott resultat. Pr. dags dato er ikke OOXML noe som bør godkjennes, men blir mange av de problemene rettet opp kan den fult ut være det. Derimot har jeg min tvil om MS klarer å lage en revisjon både de og "alle andre" er fornøyd med, men ingenting hadde vært bedre enn om MS & Co og "alle andre" hadde blitt enig om en standard begge "leirer" kan godta.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal saken behandles på nytt? Når Norge stemte nei til EU (EF) i 1972 så tok det hele 22 år før neste gang det ble EU-avstemning. Nå ble det jo Nei i 1994 også og da har myndighetene respektert svaret ved å unngå å mase om EU-medlemskap hvert år. EU-debatten kommer trolig til å ligge i dvale minst et tiår til før det har blitt store nok samfunnsendringer til at det kan rettferdiggjøre et nytt valg.

 

Stemmes det nei til OOXML så mener jeg at svaret også bør respekteres og at MS bør holde seg for god for å dra i buksebenet på ISO og mase om standardisering hvert bidige år. MS kan heller ta seg god tid og bruke et tiår på å se an utviklingen i markedet og virkelig dra lærdom av nederlaget fra 2007. Ikke bare klæsje på litt blanko og omformulere litt her og der og slenge inn søknaden på nytt. Det blir for respektløst og for ugjennomtenkt.

Lenke til kommentar

Vel, nå er det strengt tatt ikke noe nei det er snakk om. Det er et nei med kommentar. Dvs. hvis MS retter seg etter kommentarene som er gitt så kan man kanskje godkjenne det. Å sammenligne det med EU blir sådann feil. Når man stemmer om EU-medlemskap er det snakk om man vil være eller ikke være medlem. Det finnes ingen mulighet til å si "Ja, vi vil være medlem, men bare hvis det og det blir gjennomført". I forhold til OOXML er det nettopp det som har skjedd. OOXML kan godkjennes, men bare hvis det skjer endringer i standarden.

Lenke til kommentar
enrdingene som Norge ville ha med var såpass omfattende at hvis Microsoft føyre seg etter dem, så blir XML formatet ganske bra har jeg forstått

9430493[/snapback]

Ja, enig i det, men jeg har ikke noen tro på at de kommer til å etterkomme Norges vært strenge kommentarer. De vil sikkert gå gjennom resultatene for å se hvor mye de må etterkomme for å vippe det over 2/3 flertall med 2-3 stemmers margin. I mellomtiden gjelder det at motstanderne mobiliserer slik at flere land skjønner innvendingene til blant annet Norge og retter tilsvarende krav i neste runde. Krav som MS neppe vil etterkomme fullstendig. Med andre ord at det blir et nytt "Nei med kommentarer".

 

Enig i at EU ikke er helt sammenlignbart men jeg mener et Nei bør respekteres mer enn at de kommer tilbake som en boomerang med en så minimalt justert versjon neste år.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Simen at en avstemming burde vært endelig, men slik jeg forstår det er regelverket i ISO slik at det blir en ny avstemming kort tid etter, dersom søkeren ønsker det. Men da er det endelig. Jeg håper og tror Microsoft vil tape den andre avstemmingen også. Uten at jeg vet det sikkert, tror jeg kommentarene spriker såpass mye fra land til land at Microsoft neppe vil kunne ta innover seg å ta hensyn til alle. Istedet tror jeg de vil satse på å rette opp "de viktigste" (les: de som kommer fra de viktigste/største landene) i spesifikasjonen. Videre tror jeg de kynisk vil kalkulere hvor mange kommentarer de må ta hensyn til før de oppnår 67% av stemmene. Så de vil nok bare fikse det de må og med størst mulig motstand.

Lenke til kommentar

Helt enig med Simen1. Men det er Microsoft vi snakker om her, og vi har jo sett hvordan de har oppført seg så langt i standardiseringsprosessen. At de kommer til å oppføre seg mer etisk riktig og mindre kritikkverdig i fremtiden er ganske usannsynlig.

 

Med mindre ISO sine regler nekter Microsoft å forsøke å få OOXML standardisert også til neste år, kommer de til å gjenta det siste halve året med korrupsjon, penger under bordet, lobbyvirksomhet og andre lyssky aktiviteter i mange år fremover helt til OOXML blir godkjent. La oss bare håpe ISO ikke godtar dette og forkaster OOXML for lang tid fremover i mars 2008. OOXML har ikke livets rett i ISO.

Lenke til kommentar
Helt enig med Simen1. Men det er Microsoft vi snakker om her, og vi har jo sett hvordan de har oppført seg så langt i standardiseringsprosessen. At de kommer til å oppføre seg mer etisk riktig og mindre kritikkverdig i fremtiden er ganske usannsynlig.

9430776[/snapback]

Jepp, jeg har ikke noen naiv tiltro til MS sin etikk, så jeg tror også de kommer til å blimer kynisk kalkulerende og prøve ennå sterkere på å kuppe søke prosessen. Men jeg tror også at den overordnede prosessen vil foregå mer redelig neste gang i lys av hva som har skjedd i ulike lad denne gangen. Flere av de involverte vil trolig også ha ute antennene for lobbyteknikkene til MS og dermed få ennå kraftigere følelse av hvem som er den store stygge ulven og hvorfor.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har skjønt det er det slik at Microsoft har prøvd å få OOXML hurtig godkjent, den prosessen ender ca mars neste år. Blir ikke OOXML godkjent da kan Microsoft velge å sende OOXML på den vanlige prosessen, en som tar mye lengre tid.

 

Blir den ikke godtatt da heller, noe som er svært usannsynlig, tror jeg ikke at Microsoft kan prve seg igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Generelt sett syns jeg et nei til OOXML er bra. Siden vi allerede har ODF vil utvidelse av denne være bedre enn å ha to standarder for samme formål.

Uttrykk som "Hvilken standard støtter du?" er implisitt en deklarering av at det ikke finnes noen felles standard.

 

Dersom ISO tillater OOXML som standard (neste år eller senere) må, etter min mening, ODF slettes.

 

Edit: trykkleif.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Så for meg må det gjerne bli ODF som blir ny standard.

Åpne, felles standarder er viktige, samme hva det blir.

9430020[/snapback]

ODF er allerede ISO-standard.

 

Generelt sett syns jeg et nei til OOXML er bra. Siden vi allerede har ODF vil utvidelse av denne være bedre enn å ha to standarder for samme formål.

Uttrykk som "Hvilken standard støtter du?" er implisitt en deklarering av at det ikke finnes noen felles standard.

 

Dersom ISO tillater OOXML som standard (neste år eller senere) må, etter min mening, ODF slettes.

Edit: trykkleif.

9431008[/snapback]

Microsoft har jo kommet med påstand på påstand om at OOXML ikke konkurerer med ODF. Det er noe de må klare å vise, hvis ikke ville ikke OOXML blitt vurdert engang. Det skal ikke være stridende standarder, og det er det Microsoft vil vise at det ikke er.
Lenke til kommentar

Informasjon om videre prosess: http://www.consortiuminfo.org/standardsblo...070831151800414

 

Såvidt jeg forstår kan det fortsatt taes inn nye land inn i gruppen som bestemmer. Det vil si at Microsoft vil sørge for å få et flertall. dessuten kan de som stemte "abstain" stemme i neste runde.

 

Det gjeldende samme reglene som tidligere, ved uenighet så kreves det >66% stemmene i sc34. Siden Microsoft fortsatt kan få sine and til å bli medlem av sc34 er utfallet ganske sikkert, OOXML vil bli en ny ISO standard.

 

@Zerd

 

Poenget er at Microsoft ikke behøver å vise noe som helst, sålenge de klarer å få sine land inn i de rette komiteene blir det ikke vurdert engang om OOXML og ODF dekker samme område. Etter at OOXML blir vedtatt er det bare å vente på at Microsoft beordrer sine land til å fjerne ODF siden det viser seg at det finnes to standarder som dekke det samme området.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
"ZDNet has up a great interview with Michael Meeks, the distinguished Novell engineer, who's currently deeply involved in open document format and OpenOffice.org. In the interview, Meeks takes Microsoft to task on its alternative format OOXML and argues that Microsoft should adopt ODF — but says that realistically they never will. He also mentions his favorite example to explain the benefits of open source software to a nontechnical person: the flexibility of open source would have allowed us to free ourselves from Clippy, the world's most despised paperclip, by changing a single line of code."

Killing Microsoft's Clippy with open source

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Problemet med Open XML er at formatet ikke er et åpent format. Det inneholder deler som ikke har åpen kildekode. Disse delene er de som gjør det mulig å åpne gamle Office dokumenter i den nye standarden. Det gjør også standarden unødvendig stor.

 

Microsoft burde tatt et skarpt skille og begynt med blanke ark på ny standard. Office programmene har jo bakoverkopatibilitet og kan åpne gamle standarder, så hvorfor de absolutt skal dra dette inn i den nye standarden aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Disse funksjonene har vært tatt med av kompatibilitetshensyn og i det forslaget som ligger til grunn for BRM i slutten av februar er alle slike funksjoner flyttet til et anneks. Nye dokumenter som opprettes inneholder ikke slike funksjoner og gamle dokumenter som lagres i nytt format inneholder heller ikke slike funksjoner.

 

Det er forøvrig et skarpt skille mellom de gamle og nye formatene men det er vel ikke tvil om at MS hadde litt vel dårlig tid da de la fram det første forslaget for ISO i fjor høst, og da de lanserte Office 2007. Da ble det med en del slike funksjoner på lasset men de er altså nå ikke lenger en del av anbefalt standard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...