Gå til innhold

Mer trøbbel for WGA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er for ille at når det først går ned for telling, så skal betalende kunder lide enda mer. Sånt burde vært fikset omgående, og så raskt som mulig.

 

Har nok problemer med MS fra før, om ikke sånt unødvendig tull også skal lage enda mer. Det er en grunn til at windows brukes mindre og mindre på mine maskiner.

 

Heldigvis hadde jeg ikke behov for å måtte validere noe denne gangen, men det var senest på torsdag.

Lenke til kommentar
Det er for ille at når det først går ned for telling, så skal betalende kunder lide enda mer. Sånt burde vært fikset omgående, og så raskt som mulig.

 

Har nok problemer med MS fra før, om ikke sånt unødvendig tull også skal lage enda mer. Det er en grunn til at windows brukes mindre og mindre på mine maskiner.

 

Heldigvis hadde jeg ikke behov for å måtte validere noe denne gangen, men det var senest på torsdag.

9362724[/snapback]

 

Gjorde det faktisk på lørdag,merket ingen problem :hmm:

Lenke til kommentar

wga er en morsom sak. Lovlydige betalende kunder må lide seg gjennom, men de som bruker pirat-utgaver lekende lett omgår hele wga-problemstillingen...

 

Selvfølgelig; noe effekt kan nok valideringen ha - men neppe noen stor effekt. Hadde vært interessant å se tall på hvor mye piratkopieringen har sunket etter at wga bla innført. Jeg vil tippe null og niks.

Lenke til kommentar
wga er en morsom sak. Lovlydige betalende kunder må lide seg gjennom, men de som bruker pirat-utgaver lekende lett omgår hele wga-problemstillingen...

 

Selvfølgelig; noe effekt kan nok valideringen ha - men neppe noen stor effekt. Hadde vært interessant å se tall på hvor mye piratkopieringen har sunket etter at wga bla innført. Jeg vil tippe null og niks.

9362941[/snapback]

 

Ja, det har jo blitt det vanlige med disse beskyttelsene, den lovlydige kunde må igjennom, piraten slipper hele greia.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette illustrerer jo ganske fint hovedproblemet med WGA og lignende aktiveringsmetoder: når serveren er nede, får en ikke tatt i bruk programmet/OSet en selv har kjøpt og betalt. Se for deg hva som skjer om ti år, når Windows XP er så gammelt at MS ikke lenger vil holde WGA-serverne sine oppe. Eller hva som skjer hvis MS går konkurs eller på annen måte ikke er i stand til å holde sine WGA-servere oppe.

 

Hovedproblemet med WGA er ikke at det klikker av og til, eller kriminaliserer brukeren unødig, men at du er 100% avhengig av MS for å få aktivert din windows-kopi. Virker ikke så kjekt å tenke på at om MS hadde gått konkurs, ville alle Windows-maskiner kunne slutte å fungere? :)

Lenke til kommentar
wga er en morsom sak. Lovlydige betalende kunder må lide seg gjennom, men de som bruker pirat-utgaver lekende lett omgår hele wga-problemstillingen...

 

Selvfølgelig; noe effekt kan nok valideringen ha - men neppe noen stor effekt. Hadde vært interessant å se tall på hvor mye piratkopieringen har sunket etter at wga bla innført. Jeg vil tippe null og niks.

9362941[/snapback]

 

Det er jo veier forbi WGA, pirat windows xp nå til dags får alle oppdateringene osv som vanlige windows brukere får, WGA stopper ingenting med dagens Aktiverings Cracker, så hadde jeg vert microsoft hadde jeg bare fjernet WGA, det er ingen point i det uansett.

Lenke til kommentar
Dette illustrerer jo ganske fint hovedproblemet med WGA og lignende aktiveringsmetoder: når serveren er nede, får en ikke tatt i bruk programmet/OSet en selv har kjøpt og betalt. Se for deg hva som skjer om ti år, når Windows XP er så gammelt at MS ikke lenger vil holde WGA-serverne sine oppe. Eller hva som skjer hvis MS går konkurs eller på annen måte ikke er i stand til å holde sine WGA-servere oppe.

 

Hovedproblemet med WGA er ikke at det klikker av og til, eller kriminaliserer brukeren unødig, men at du er 100% avhengig av MS for å få aktivert din windows-kopi. Virker ikke så kjekt å tenke på at om MS hadde gått konkurs, ville alle Windows-maskiner kunne slutte å fungere? :)

9363213[/snapback]

 

Samme hva som sjer med Windows sine servere så vil ikke windows slutte å fungere (me mindre de legger inn et virus som en windows update da). For windows maskiner er ikke avhenige av internett for å fungere, derme er de heller ikke avhenige av microsoft servere for å fungere.

Lenke til kommentar
jorgis: Viss MS vel å leggje ned WGA-serverane sine kan det vel og hende at dei fjerner WGA frå dei produkta som treng det. :)

9363322[/snapback]

Joa, om de har planer om å stenge wga-serverne kan det tenkes det slippes en oppdatering for å fjerne wga fra produktene. Men jeg tviler på at microsoft kommer til å stenge wga-serverne med det første.

 

Men som jorgis påpeker: med Windows er man nødt til å ha tilkobling til microsoft sine nettsider hver gang man vil installere et program, oppdater win m.m. Det er jo ikke alle som har internet, og det blir for dumt at operativsystemet slutter å virke bare fordi man ikke er påkoblet Internett.

 

Samme hva som sjer med Windows sine servere så vil ikke windows slutte å fungere (me mindre de legger inn et virus som en windows update da). For windows maskiner er ikke avhenige av internett for å fungere, derme er de heller ikke avhenige av microsoft servere for å fungere.

9363346[/snapback]

Jo, prøv å installer en standard OEM-kopi av XP/Vista. Kobler du deg ikke på nett for å validere ekt-heten, vil operativsystemet blir låst etter en periode. Nå husker jeg ikke antall dager, men det er vel ikke så alt for lang tid man har på seg...

 

Videre: La oss si at man ikke har tilgang på internett, og har fått noen til å brenne Windwos Live Messenger, Windows Media Player og andre gratis, lovlige, nedlastbare produkter på en CD. Men under install viser det seg at man må validere... What to do?

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
jorgis: Viss MS vel å leggje ned WGA-serverane sine kan det vel og hende at dei fjerner WGA frå dei produkta som treng det. :)

9363322[/snapback]

 

Om MS legger ned WGA i dag, kan de ikke fjerne WGA fra XP SP2 med mindre de kommer med en oppdatering som fjerner WGA. En eventuell situasjon hvor WGA-serverne går ned permanent vil være et ekstremtilfelle, og da er det ikke sikkert at MS har muligheter (eller vilje) til å legge ut en WGA-oppdatering.

 

Dette illustrerer jo ganske fint hovedproblemet med WGA og lignende aktiveringsmetoder: når serveren er nede, får en ikke tatt i bruk programmet/OSet en selv har kjøpt og betalt. Se for deg hva som skjer om ti år, når Windows XP er så gammelt at MS ikke lenger vil holde WGA-serverne sine oppe. Eller hva som skjer hvis MS går konkurs eller på annen måte ikke er i stand til å holde sine WGA-servere oppe.

 

Hovedproblemet med WGA er ikke at det klikker av og til, eller kriminaliserer brukeren unødig, men at du er 100% avhengig av MS for å få aktivert din windows-kopi. Virker ikke så kjekt å tenke på at om MS hadde gått konkurs, ville alle Windows-maskiner kunne slutte å fungere? :)

9363213[/snapback]

 

Samme hva som sjer med Windows sine servere så vil ikke windows slutte å fungere (me mindre de legger inn et virus som en windows update da). For windows maskiner er ikke avhenige av internett for å fungere, derme er de heller ikke avhenige av microsoft servere for å fungere.

9363346[/snapback]

 

Nei, om du ikke har internett tilgjengelig, må du ringe aktiveringsnummeret til Microsoft. Uansett hvordan du vrir og vender på det; du er avhengig av goodwill fra MS for å få bruke Windows.

 

Hvis MS går konkurs, vil ikke Windows virke lenger. Hvis MS bestemmer av WinXP er for gammel, vil WinXP slutte å virke. Hvis MS rammes av et virus eller en svakhet i WGA, vil Windows kunne settes ut av spill.

 

jorgis: Viss MS vel å leggje ned WGA-serverane sine kan det vel og hende at dei fjerner WGA frå dei produkta som treng det. :)

9363322[/snapback]

Joa, om de har planer om å stenge wga-serverne kan det tenkes det slippes en oppdatering for å fjerne wga fra produktene. Men jeg tviler på at microsoft kommer til å stenge wga-serverne med det første.

9363385[/snapback]

 

I en situasjon hvor MS ikke er i stand (eller ikke ønsker) å holde WGA-systemene oppe lenger, er det meget sannsynlig at de ikke er i stand eller ikke ønsker å holde de tilknyttede Windows-systemer oppe heller. Dessuten er det alltids risken for at MS utsettes for f.eks. et DDoS-angrep eller en sårbarhet i WGA-systemet fører til trøbbel...

Lenke til kommentar

Har ingen problemer med WGA selv. Jeg skjønner også hvorfor Microsoft har det.

Jeg er ganske sikker på at meningen med WGA er at ellers lovlydige folk som bare låner en windows-CD, skal få nok problemer til at de ikke gidder å piratkopiere.

Det kan godt hende at MS driter i de som cracker/kopierer alt, de kommer seg forbi all beskyttelse tilslutt uansett. Og MS synes sikkert det er bedre at de klarer å cracke WGA, enn at de går over til Linux/Mac OS.

Lenke til kommentar
Har ingen problemer med WGA selv. Jeg skjønner også hvorfor Microsoft har det.

Jeg er ganske sikker på at meningen med WGA er at ellers lovlydige folk som bare låner en windows-CD, skal få nok problemer til at de ikke gidder å piratkopiere.

Det kan godt hende at MS driter i de som cracker/kopierer alt, de kommer seg forbi all beskyttelse tilslutt uansett. Og MS synes sikkert det er bedre at de klarer å cracke WGA, enn at de går over til Linux/Mac OS.

9364238[/snapback]

 

Problemet er at ellers lovlydige folk bare får ole på 14 til å brenne en piratversjon til de. Pirat-windows er svært vanlig blant folk med liten data-kompetanse.

 

AtW

Lenke til kommentar
Har ingen problemer med WGA selv. Jeg skjønner også hvorfor Microsoft har det.

Jeg er ganske sikker på at meningen med WGA er at ellers lovlydige folk som bare låner en windows-CD, skal få nok problemer til at de ikke gidder å piratkopiere.

Det kan godt hende at MS driter i de som cracker/kopierer alt, de kommer seg forbi all beskyttelse tilslutt uansett. Og MS synes sikkert det er bedre at de klarer å cracke WGA, enn at de går over til Linux/Mac OS.

9364238[/snapback]

 

Problemet er at ellers lovlydige folk bare får ole på 14 til å brenne en piratversjon til de. Pirat-windows er svært vanlig blant folk med liten data-kompetanse.

 

AtW

9364423[/snapback]

 

Mer som alle så har liten data kompentanse kjøper ferdig bygde pcer så det følger windows med.

Lenke til kommentar
Har ingen problemer med WGA selv. Jeg skjønner også hvorfor Microsoft har det.

Jeg er ganske sikker på at meningen med WGA er at ellers lovlydige folk som bare låner en windows-CD, skal få nok problemer til at de ikke gidder å piratkopiere.

Det kan godt hende at MS driter i de som cracker/kopierer alt, de kommer seg forbi all beskyttelse tilslutt uansett. Og MS synes sikkert det er bedre at de klarer å cracke WGA, enn at de går over til Linux/Mac OS.

9364238[/snapback]

De fleste kjøper jo ferdige PCer med Windows preinstallert. Lisensen er altså kjøpt og betalt allerede før kunden skaffer seg PCen. De som bygger selv er uansett mer avanserte brukere, og fikser vel lett cracks og slikt hvis de ønsker. Tante Olga kjøper derimot ferdig PC m/Windos. Derfor burde ikke WGA være nødvendig for Microsoft.

 

Problemet sånn som jeg ser det, er av mer filosofisk karakter. Jo, det er mulig å fjerne sperrene ved å bryte loven, men hva sier det om programvare? Man betaler opptil flere tusen for et produkt man ikke selv kan installere og bruke når man ønsker, men isteden på nåde fra Microsoft. Hadde man tålerert det samme med sykler fra DBS eller biler fra Toyota. "Sorry, du har gjort for mange modifikasjoner på bilen at den må reaktiveres før du får lov å bruke den igjen". Men det er jo DIN bil??

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Har ingen problemer med WGA selv. Jeg skjønner også hvorfor Microsoft har det.

Jeg er ganske sikker på at meningen med WGA er at ellers lovlydige folk som bare låner en windows-CD, skal få nok problemer til at de ikke gidder å piratkopiere.

Det kan godt hende at MS driter i de som cracker/kopierer alt, de kommer seg forbi all beskyttelse tilslutt uansett. Og MS synes sikkert det er bedre at de klarer å cracke WGA, enn at de går over til Linux/Mac OS.

9364238[/snapback]

 

Fun fact #1: Piratkopiering er en stor bidragsyter til Microsofts dominans i desktop-markedet, spesielt i Asia.

 

Fun fact #2: Microsoft er ikke interessert i å forhindre piratkopiering, bare å lamme den akkurat nok til at størsteparten fremdeles betaler for Windows.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...