Gå til innhold

Årets kjipeste mobil-kontrakt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror dere at vi vil kunne oppleve noe av de samme vilkårene her i Norge hvis iPhone kommer hit? :(

9070868[/snapback]

 

Nei, det er jeg helt sikker på at vi slipper. Man må huske at USA er et ekstremt land med tanke på business, juss og avtaler. Norge har et ganske annet syn på forbrukerrettigheter og juss. Norge setter forbrukeren først, USA ser på forbrukeren som et nødvendig onde.

Lenke til kommentar
Når amerikanske mobilbrukere ringer noen, blir den som ringes til også belastet for samtalen. Dette er gjeldende praksis for alle mobiloperatører i USA.

Det er ikke så lenge siden det var sånn i Norge også. Det var vanlig i begynnelsen at mottakeren måtte betale, og prisen varierte etter tid på døgnet.

Lenke til kommentar

Mye av det som sto der var såpass vagt at brukeren nesten må tolke selv. Hvor er grensen for å bruke internettilkoblingen for mye eller for lite? :hmm:

 

Dersom den hun ringer til ikke tar telefonen, er hun nødt til å betale for det.
Det var litt merkelig å lese at "hun" ikke gjorde ditt og datt. Uvant kanskje. Jeg måtte sjekke hvem som hadde skrevet artikkelen. Forventet nesten at det skulle være et eller annet feministisk opplegg.
Lenke til kommentar

 

Har det vært slik med mobilsamtaler? Det må være en god del år siden.

9071448[/snapback]

Tror aldri det var sånn med GSM men på NMT nettet var det ikke uvanlig. Men det var i de Tider Telenor(Televerket) regjerte markedet alene.. Også kosta det gjerne 7kr minuttet på de billige abonnememntene ;-) Those where the days ;-)

 

Det var litt merkelig å lese at "hun" ikke gjorde ditt og datt. Uvant kanskje. Jeg måtte sjekke hvem som hadde skrevet artikkelen. Forventet nesten at det skulle være et eller annet feministisk opplegg.

9071718[/snapback]

 

Hehe, jeg reagerte også på det. Ble så unaturlig, måtte lese teksten en gang til for å se om det var en spesifik person han skrev om ;)

Lenke til kommentar

Drev å så inne på AT&T's hjemmeside. Plutselig kommer det opp ett bilde, der det sto Gratis razor tlf.

Tenkte jo med en gang at den ikke var gratis, men måtte jo sjekke. Etter å ha sett på den, så fant jeg faktisk ingen telefon som var gratis. For å få telefonen, måtte jeg alikevell betale 200Dollar.

Og hva skjer med 2 års abbonemang?

Lenke til kommentar

Jo'a....her i USA er mobil et helt annent dyr enn hjemme i Norge. Denne artikkelen la ut en del negative tendenser med AT&T (som også gjelder T-Mobile, Verizon, Sprint, og alle de andre). Men la meg komme med et positivt innlegg:

 

Jeg har vært Cingular (nå AT&T) kunde i flere år...rundt 4-5 år tror jeg og må si jeg foretrekker AT&T over hvilke som helst europeisk operatör (sorry if norsken min er litt skrakken....har ikke skrevet så altfor mye norsk de siste 10 årene).

 

Marius skev "unlimited ikke betyr unlimited" og det er veldig riktig. AT&T bröt kontrakten med noen av kundene sine tidligere iår for "excessive downloading". Men husk at disse hadde brukt flere hundre GB. Selv har jeg "Unlimited MediaNet" i kontrakten min for $19.95 per month. Jeg bruker i snitt 1 GB per måned via e-mail, web, programmer (med en Nokia N95 er det lett å bruke en del data lol). Så det er ikke problemet. De som ble kasta ut hadde koblet mobilen sin opp mot data maskinen sin og koblet seg mot Internet 24/7.

 

Alle operatörer har begrenset med båndbredde de må fordele med alle kundene sine. Hvis noen få bruker opp all båndbredden (via konstant laptop opp mot nettet) så sier deg seg selv at de andre kundene (i samme området/base statsjon) vil oppleve tregere EDGE eller 3G/Super 3G tilkopling.

 

Og jepp....vi betaler for innkommende minutter. Men la meg ta meg selv som et eksempel siden jeg tror jeg representerer en god del at AT&T kunde masse når det gjelder snakking. De fleste jeg kjenner har AT&T. Hvis jeg ringer AT&T kunde er det 100% GRATIS. Etter klokka 19.00 på hverdager er det gratis og ringe hvem som helst i USA (andre operatörer eller fasttelefon (fasttelefon?? hva er det lol)). Og helger er det gratis 24/7. I kontrakten min har jeg (og samboeren min) tilsammen 2100 minutter (dette gjelder altså ikke gratis samtaler. Ringer jeg en annen AT&T kunde så bruker ikke det noen av mine 2100 minutter). Alle ubrukte minutter blir automatisk overfört til neste måned (opp til 12 måneder). Disse kalles roll over minutes.

 

I disse dager har vi over 3000 roll-over minutes itillegg til de 2100 per månede vi får. Hvilke operatör i Norge har noe slikt (okay, dette er AT&T...Verizon, T-Mobile, og Sprint har ikke slikt....men til gjengjeld er disse tre operatörene rett og slett ubrukelig i min mening).

 

Anyway....ville bare gi et annent, litt mer positivt, bilde av AT&T.

 

PS. Angående iPhone.....det er en iPod med telefonsamtale mulighet. Mangler så mye at jeg skjönner ikke at folk betaler så mye peng for noe slikt.

Lenke til kommentar
10 årene).

 

Marius skev "unlimited ikke betyr unlimited" og det er veldig riktig. AT&T bröt kontrakten med noen av kundene sine tidligere iår for "excessive downloading". Men husk at disse hadde brukt flere hundre GB. Selv har jeg "Unlimited MediaNet" i kontrakten min for $19.95 per month. Jeg bruker i snitt 1 GB per måned via e-mail, web, programmer (med en Nokia N95 er det lett å bruke en del data lol). Så det er ikke problemet. De som ble kasta ut hadde koblet mobilen sin opp mot data maskinen sin og koblet seg mot Internet 24/7.

 

Alle operatörer har begrenset med båndbredde de må fordele med alle kundene sine. Hvis noen få bruker opp all båndbredden (via konstant laptop opp mot nettet) så sier deg seg selv at de andre kundene (i samme området/base statsjon) vil oppleve tregere EDGE eller 3G/Super 3G tilkopling.

 

 

Det kan så være, men kan du ikke levere unlimited, så sier du ikke at det er unlimited.

 

AtW

Lenke til kommentar

Litt viktig å merke seg ordbruken, telenor og netcom gir jo ubegrenset nedlasting med sine pakkeløsninger for bærbare, og såvidt jeg vet har ingen blitt kastet av fordi de har lastet ned så mye at de har kommet over en usynlig grense som bare operatørene kjenner til. AT&T burde kanskje ikke bruke så sterke ord som gir inntrykk av at ting er helt ubegrenset samme hva.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...