Gå til innhold

Pakkeløsning for fotografer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Resultatet er at fargene og kontrastene på det fremkalte bildet blir likt som originalbildet på dataskjermen.

 

Ehhhmmmm....så datt jeg av lasset....

 

Punkt 1;

Hva har "Fremkalling" med dette å gjøre? Snakker vi om Film?

 

Punkt 2;

Må ikke også en evt skriver kalibreses riktig i dette tilfellet? Eller er det snakk om noe helt annet her.

Lenke til kommentar

Det har med slik farger fremstår på pc-skjermen iforhold til på papir. På pc-skjermen legges fargene til en svart overflate, men når de trykkes så er det på en hvit overflate, dermed forskjellig resultat. (Correct me if I'm wrong...)

 

Nec sin skjermløsning skal vistnok fjærne denne forskjellen, hvordan vet jeg ikke..

Lenke til kommentar

Det er dessverre ikke så enkelt - om man skal gjøre det skikkelig. Da må man kalibrere mot ut-enheten man skal benytte også.

 

Det e så mange variabler som spiller inn, som f.eks. "trykke"-teknologi, papir m.m. Selv om man har to identiske skrivere, eller skjermer for den del, vil det være avvik i egenskapene..

 

Fargekalibrering - til et perfekte, er relativt komplisert.

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at det som er foreslått i denne løsningen er en start, Man bør starte med å få korrekte farger på skjermen, skal man videre sene filer til print (eksterne firmaer) så er det ikke mye man kan gjøre her vil jeg tro.

 

Printer man med høykvalitets printer (og hvermans printer for den saksskyld) så bør man justere printeren også, selv HPs billig printer har justerings muligheter i "vinkel"

 

Frankie

Lenke til kommentar

Poenget er vel enkelt og greit at folk skal kunne stole på at fargene de ser på skjermen er "de korrekte", og så kalibrere utstyr/klage til eksterne leverandører i ettertid.

 

Men, vel, ville nok satset på en enkel kalibrator, f. eks Pantone Huey (http://www.pantone.com/pages/products/product.aspx?ca=2&pid=79) istedet for å kjøpe en spesialskjerm - ja, det er mye bedre å ha en skjerm med god fargegjengivelse, men er det verdt prisen?

Lenke til kommentar
..men er det verdt prisen?

Har arbeidet med grafisk siden '94, og har gjort manuell kalibrering "nå og da" i årevis. Etter at jeg gikk over til LCD-skjermer har jeg benyttet en Huey - og nei, det er ikke så pissetrengt at man må ha dyr skjerm for å ha grei kontroll på hva man gjør!

Endret av Autodidact
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det verkar råda många ideér om varför denna produkt finns.

 

Det viktigaste är att säkerställa bilden genom hela processen!

 

Det betyder att man vet hur bilden kommer se ut om man vill printa eller trycka sin bild. När man gjort en kalibrering så skapar mjukvaran till skärmen en ICC-profil. Denna profil kan man skicka till sitt framkallningslab (förutsatt att de accepterar ICC-profiler, gör de inte det: välj ett annat lab). Många fotografer idag använder sitt labs ICC-profil i sin dator. Detta är för mig helt förkastligt. Hur kan man då veta hur bilden kommer se ut på deras skärm i deras "preview-miljö". Labbet kan ju aldrig veta vilken skärm du har och hur din skärm är kalibrerad, med andra ord: Hur ser du bilden när du arbetar med den!?

 

En sådan här produkt är inte till för att visa "rätt" färger. Alla som seriöst sysslar med bild vet att det inte finns något sådant begrepp som "rätt färger". Färg är en kombination av ljus, yta och hjärna. Ljus och hjärna går aldrig att lagra i ett papper...

Däremot kan skärmen optimeras så att maximalt antal färger kan visas (efter skärmens, grafikkortet och ICC-profilens begränsningar).

 

Men som sagt var: det viktigaste är att veta vad man ser och kunna berätta för andra maskiner hur man tolkar informationen. Det är därför denna produkt existerar.

 

//Dick

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...