Gå til innhold

Slik tar du bedre mobilfoto


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel en grei artikkel å lese for de som ikke har så gode kunnskaper om emnet, eller?  :roll:

8880177[/snapback]

Joda. Men jeg skjønner ikke hvor mobil kommer inn i bildet. Artikkelen kunne likegjerne vært "hvordan ta bedre bilder i sommer". Det står ikke nevnt en eneste ting som er spesifikt for mobil-kamera i artikkelen.

Og det finnes mange artikkler allerede om nettopp dette emnet, som langt overgår kvaliteten på denne. Så når de først skal lage en artikkel om hvordan å ta bedre mobil-bilder så syns jeg de skulle fokusere på det, i stedet for å lage en halvgod "hvordan ta bedre bilder" artikkel.

 

Alt som skrives her er standard tips for fotografering, ikke mobil-fotografering. Det nevnes ikke med et ord ting slik som begrenset blitz på mobil, hvordan få mest mulig ut av den dårlige optikken på en mobil, e.l.

 

Det blir litt sånn, hvorfor finne opp hjulet på nytt og kalle det et bil-hjul, om du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Ta heller ti bilder for mye enn ett for lite. Sparing på fotoene tilhører 90-tallet, da filmen i kameraet ble oppbrukt etter noen titalls bilder.

Så sant så sant. Mange som fortsatt gjør dette, men stadig flere tar masse bilder.

Masse av denne guiden gjelder jo også for vanlig kameraer, synes jeg.

Synes også det var bra at dere illustrerte det dere mente med bilder, slik at det er lettere å forstå. :)

Lenke til kommentar

Satt akkurat å fotograferte med mobilen min, har ikke eget kamera. Derfor passet denne guiden veldig bra :) Er ingen proff fotograf, nei langt der i fra, er nemlig bare 14 år :p

Selv sitter jeg å prøver å ta bilder med min SE w810i, har 2.0 MEGA PIXELS, er dette en bra telefon å ta bilder med CesiuM_e?

 

Tusen takk for flott guide :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Satt akkurat å fotograferte med mobilen min, har ikke eget kamera. Derfor passet denne guiden veldig bra :) Er ingen proff fotograf, nei langt der i fra, er nemlig bare 14 år :p

Selv sitter jeg å prøver å ta bilder med min SE w810i, har 2.0 MEGA PIXELS, er dette en bra telefon å ta bilder med CesiuM_e?

 

Tusen takk for flott guide :)

8882782[/snapback]

Her er jeg litt treg på avtrekkeren ;)

 

W810i er absolutt helt grei å ta bilder med. Det viktigste, etter min mening, er lysfølsomheten som gjør at bildene ikke blir kornete - og der gjør W810i en god jobb. Fargene blir også naturtro med W810i. Knips i vei :)

Lenke til kommentar
Satt akkurat å fotograferte med mobilen min, har ikke eget kamera. Derfor passet denne guiden veldig bra :) Er ingen proff fotograf, nei langt der i fra, er nemlig bare 14 år :p

Selv sitter jeg å prøver å ta bilder med min SE w810i, har 2.0 MEGA PIXELS, er dette en bra telefon å ta bilder med CesiuM_e?

 

Tusen takk for flott guide :)

8882782[/snapback]

Her er jeg litt treg på avtrekkeren ;)

 

W810i er absolutt helt grei å ta bilder med. Det viktigste, etter min mening, er lysfølsomheten som gjør at bildene ikke blir kornete - og der gjør W810i en god jobb. Fargene blir også naturtro med W810i. Knips i vei :)

9178285[/snapback]

Takk for svar :) Merker at bildene mine med W810i blir litt kornete når jeg tar bilder inne. Serlig når det ikke er kjempelyst. Men er fornøyd med ute bildene :)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Jeg oppdaget først denne artikkelen nå og vil gi den litt skryt sånn at den forhåpentligvis vil oppdages av flere på forumet.

 

Evt. at skribentene kjører en reprise på den når agurktida setter inn for fullt.

 

Tipsene i artikkelen er bra og skal fungere med både mobilkameraer og med dedikerte fotoapparat. I samme slengen vil jeg føye på noen flere tips:

- Ta gjerne bilder i dagslys på overskyete dager. Da unngår man høylys og refleksjoner fra blanke/lyse ting og grimaser fra de som ser mot sola. Hvis sola skinner kraftig så kan det være lurt å ta bilde på et lyst sted i skyggen. F.eks i skyggesiden av et lyst hus.

- Bruk blitsen i riktig avstand. Dvs. ca 0,5 - 2 meters avstand avhengig av type mobilkamera. Prøv deg frem for å finne den beste avstanden. En blits kan ikke lyse opp en fjellside flere hundre meter borte så blits og landskapsfoto er en dårlig kombinasjon. Skal du ta nærbilder av folk, blomster, katten etc så slå av blitsen. Den gjør bare bildene alt for lyse når motivet er for nært.

- Husk at mobilkameraet er et mobilkamera. Det er ikke en erstatning for et skikkelig fotoapparat. Skal du ta bilder av brudeparet, konfirmanten eller andre høytidelige bilder, bruk et skikkelig kamera.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...