Gå til innhold

Kjølenytt fra Scythe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min Zalman S7700 Cu veier nette 918 gram! Det var med stor tvil at jeg trodde denne ville holde kontaktflaten for kjøling bra siden den så og si "henger" på hovedkortet. Og jeg hadde nok rett i at den mister fort sin effektive kjøleeffekt rett og slett fordi tyngden drar den ut fra CPU og ikke presser ned slik den skal - selv om skruene er strammet godt opp. Den hadde vært ypperlig i et desktop kabinett med liggende hovedkort... tror min neste stasjonære vil være en slik.

Lenke til kommentar

Jeg er litt spent på festemekanismene. Det er jo mange dårlige festemekanismer i salg.

 

Ellers så tror jeg Scythe Ninja Mini kan bli bedre enn mange forventer. En mer spredt plassering av heatpipene vil fordele varmen godt utover kjøleribbene. Aluminium kjøleribber leder varme bedre per vektenhet enn kobber. Dermed oppnår man god kjøleevne i forhold til vekta. En Scythe Ninja Mini på 580 gram ville kanskje tilsvart en kobber-utgave på 750 gram. Med andre ord ikke så langt unna 970-grams utgaven i kobber.

Lenke til kommentar

Jeg er litt spent på festemekanismene. Det er jo mange dårlige festemekanismer i salg.

 

 

sant det, schyte ninja har faktisk bare vanlige "klips" slike som intel har på stock kjøler.

 

ellers fint med 14cm, flytter jo heftig mye luft på lav rpm, halv hastighet og man er fortsatt på 40cfm.

 

brukte og bli stressa av høy kjølervekt, men etter og ha prøvd og brekke et 939 hk skjønnte jeg fort hvor kraftige de egentlig er, så en kjøler på 2 kg er ikke noe heft etter min mening så lenge man har festa hk med alle skruer

Lenke til kommentar
Morsomt navn på den toppmodell-kjøleren, Zipang, høres ut som en lyd eller noe sånt. Zip-pang!

8857688[/snapback]

Det første som slo meg også :D

 

Ang vekt så tror jeg ikke det er noe problem, bare det å brekke en cpu med hendene er jo tilnærmet umulig, og hovedkortene er enda hardere. JEg har lagt et hovedkort på to lekablokker langt fra hverandre og slått med hammer, pci-porter fly og alt annet i plastikk fløy avgårde, et par kondensatorer brakk, men hovedkortet i seg selv fikk bare noen hvite hakk i den grønne fargen

Lenke til kommentar

Jeg sitter på jobb og skal egentlig begrense min diskusjon.no bruk til lesing, men etter å lese er klarer jeg ikke å dy meg!!

 

Jeg har selv Ninjaen hjemme, og stort sett ALL vekt ligg i basen!! Det er ingen fare for at HK skal knekke av, det værste som evt kan skje (og dette krever en del kasting av maskinen) er at plassikkfestene knekker.

 

Hvordan Zalman gjør dette, er jeg usikker på. Men jeg tipper at det meste av vekten vil ligge i basen, minst 40%. Det er klart at hvis alt vek hadde ligget 10cm ut fra HK, ville INGEN kjøpt eller laget kjølerene.

 

Må si at jeg liker Scythe kjølerene, dem er ganske tøffe å se på! :D Though blir Zalman på min nye maskin, dette pga levrandør valg.

Lenke til kommentar

Zipang så jo interessant ut. Det er jo ikke bare vekten på kjøleren det kommer an på ifht hvor mye den "drar" seg vekk fra CPU, men også hvor høy den er. Zipang ser ut til å ha en fin høyde, så selv om den også er ganske tung, vil den ha bedre kontaktflate med CPU-en (skulle jeg tro, i hvert fall) enn Ninja-kjølerne har, fordi den er en god del lavere. 14cm vifte er jo også knall. Håper vi får se en test av Zipang på HW snart!

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt, man trenger ikke knekke hovedkortet fysisk i to deler for at det skal bli ødelagt. Printbaner og mye annen snask som ligger mellom lagene i PCB-en kan ta kvelden, uten at kortet ser skadet ut i det hele tatt. Men har likevel til gode å se et kort ta kvelden på grunn av tung kjøler.

Lenke til kommentar
Jeg sitter på jobb og skal egentlig begrense min diskusjon.no bruk til lesing, men etter å lese er klarer jeg ikke å dy meg!!

 

Jeg har selv Ninjaen hjemme, og stort sett ALL vekt ligg i basen!! Det er ingen fare for at HK skal knekke av, det værste som evt kan skje (og dette krever en del kasting av maskinen) er at plassikkfestene knekker.

 

Hvordan Zalman gjør dette, er jeg usikker på. Men jeg tipper at det meste av vekten vil ligge i basen, minst 40%. Det er klart at hvis alt vek hadde ligget 10cm ut fra HK, ville INGEN kjøpt eller laget kjølerene.

 

Må si at jeg liker Scythe kjølerene, dem er ganske tøffe å se på! :D Though blir Zalman på min nye maskin, dette pga levrandør valg.

8857843[/snapback]

Jeg er enig i det du sier og jeg har selv Ninjaen. Men på den game Ninjaen så er kobberet innerst og alu ytterst og dermed blir vektfordelinga slik som du skriver. Når hele kjøleren er av kobber så vil tyngdepunktet komme lengre ut på kjøleren og dermed blir belastninga større på festemekanismen. Men så lenge maskinen står i ro og ikke er på lanparty så ofte så går det nok greit. Man kan jo og bare lage et oppheng med strips eller gaffateip :thumbup:

Lenke til kommentar
Når hele kjøleren er av kobber så vil tyngdepunktet komme lengre ut på kjøleren og dermed blir belastninga større på festemekanismen. Men så lenge maskinen står i ro og ikke er på lanparty så ofte så går det nok greit. Man kan jo og bare lage et oppheng med strips eller gaffateip  :thumbup:

8858393[/snapback]

 

Godt mulig at det vil bli en litt gjevnere vektfordeling på den nye kjøleren, men fremdeles vil det meste av vekten ligge i basen.

 

Når jeg flytter på maskinen min, lar jeg den ligge i bilen. På denne måten er det ikke noe fare what so ever! Jeg var though litt bekymra når jeg skulle selge den, med tanke på å sende i posten, men fant en i byn min som ville kjøpe den! :D

 

 

@RBW

Nei, HK trenger ikke å ha noe synlig skade som følge av belastningen, men selv denne skaden er svært usannsynelig vil jeg nå si. Men dette kommer en del an på bruken selvfølgelig! =)

 

Btw, hvis kjøleren skulle ødlegge HK så tenkte jeg at kun CPU festet ble revet ut, ikek at HK ble delt i to... Hadde vært litt tøft! =D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...