Gå til innhold

Den følsomme Linux-mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde håpet at wifi skulle være på plass til september. Det ville gjort det mye mer morsomt å utvikle programvare til den.

 

Si, når du kommer hjem syncer den automatisk telefonen, roterer på musikk samlingen eller liknende. Tror ikke jeg kommer til å investere i den før dette kommer på plass - gps er bra, men ikke noe jeg kommer til å bruke mye.

 

//Torgeir

Lenke til kommentar

Ja, de ligger jo litt etter det opprinnelige tidsskjemaet hva angår både hardware og software. Det er jo fint at de fant en leverandør av WLAN-brikker som leverer specs/driver under GPL, slik at det kommer i GTA02-utgaven. Jo fortere de får pumpet ut GTA01(Bv4)-telefonene til utviklere så får man litt mer fart på OpenMoko-utviklingen, så det er vel første prioritet.

 

Ikke bruke GPS? Jo, det skal jeg.

GPS + kart for å finne veien i ukjente strøk?

Legge inn geografiske "hotspots" slik at telefonen automatisk bytter (lyd)profil når du kommer på eller forlater jobben eller hjemme?

 

Det er mange bruksmuligheter og siden den fritt kan modifiseres vil vi nok se dem (nesten) alle :-)

 

Edit:

Og som en kommentar til videoen, det var litt vanskelig å høre hva som ble sagt, men såvidt jeg forstod det var det noe slik:

- So what kind of Linux software will it be?

- [...] like a [...] community port. It will use the mainstream kernel ((her sparer vi ikke på noe --kommers)). At the point it's 2.6.21. [...]

- Right [...]

- [...] and it will use something like "apt-get" to update the software ((FOSS powah! den vil faktisk bruke "ipkg" (.ipk-pakker) --kommers)).

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Litt av grunnen til at den er forholdsvis stor er fordi den blant annet inneholder en ryddig JTAG-kontakt slik at man lett kan koble til et debug-board for å flashe den om man ønsker det og åpen tilgang til ubrukte test-pads slik at den blir "snill" å modifisere. Jeg tror nok de kunne laget den mer kompakt/trang om de ønsket.

 

Flere OpenMoko-terminaler vil komme med tiden, og det dukker nok opp mer snertne modeller etter hvert. Det er bare litt viktig at de(n) første er utviklervennlig & billig slik at flest mulig utviklere blir med ombord og drar lasset.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

kanskje fordi grensesnittet for øyeblikket er begrenset?

 

såg faktisk ut som om den kjørte en eller annen form for grafikkdemo med tanke på tallene osv...

 

pokker og, det går svjv knapt nok an å ringe med dagens programvare.

 

når de først får fase en modellen ut døra slik at en kan gjøre mer den tørrutvikle (er en sdk osv ute men en har jo ingen hardware å teste på) så blir det nok mer spennende å se hva folk finner på når det gjelder bruk av skjermen. har sett noen diskusjoner om alternative måter å skrive inn tekst for eksempel.

 

forøvrig så er ikke skjermen i stand til å se forskjell på flere berøringer pr dags dato...

 

men husk at vi snakker her om ett utviklerprodukt, ikke ett forbrukerprodukt.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Si, når du kommer hjem syncer den automatisk telefonen, roterer på musikk samlingen eller liknende. Tror ikke jeg kommer til å investere i den før dette kommer på plass

8804755[/snapback]

Det gjør den nok hvis du skriver programvare for det :p

 

Virker spennende den telefonen der ja. Må nok følge litt med på utviklingen framover!

Lenke til kommentar

Genialt konsept, selv om jeg vil vente med å kjøpe en slik før wlan og 3g er på plass.

 

Liker det at man kan fornye selve os'et og mulighetene i telefonene, noe som skulle tilsi at man kan oppgradere telefonen på en helt ny måte og dermed vil den ha lengre livssyklus. Ser man på dagens mobilmarked er jo forskjellen mellom mange nye og gamle modeller stort sett programvaren og ikke nødvendigvis hardware.

Lenke til kommentar
3G vet jeg ikke mye om, men jeg tror den første serien for forbrukere vil ha wlan/wifi i det minste (noe som var sårt etterspurt fra dag en).

8825765[/snapback]

 

Stemmer. Artikkelen er litt utdatert på dette feltet. Den versjonen som kommer i alment salg i september har Wifi, dobbel mengde RAM (256MB), 2D/3D-akselerator og 50% raskere CPU (400MHz). I tillegg vil den få to (2) akselerometre, som vil garantere mye kul programvare og nye UI-vrier. Grafikkakseleratoren er kraftig nok til at neo1973 vil kunne vise mpeg4-video, samtidig som grafikkbrikken har kamerainterface som støtter kameraer opptil 7mpx, noe som tyder på at vi kan få se modeller med kamera på et senere tidspunkt. :)

 

Etter det jeg har hørt (fra mailinglisten) er det meste av hardware-problemer løst og snart klart for produksjon. Det som gjenstår er software, som i øyeblikket er i en svært tidlig utviklingsfase. Det er nok derfor videoen ikke viser mer enn den gjør, rett og slett fordi det i øyeblikket ikke er så veldig mye mer som fungerer. Nå når hardware-problemene er rettet, vil fokuset rettes nærmest 100% på software, og jeg har stor tro på at mobilen vil ha alt av software klart for en lansering i september (og om det ikke er helt klart, kan du oppdatere det via innebygd software-oppdateringssak (tenk apt-get)). Jeg har allerede begynt å spare. :)

Lenke til kommentar

og for den del så vil en nok være i stand til å legge til eller ta bort de funksjoner en føler en trenger. så hadde den hatt nummertaster så kunne en nok ha strippet ned programvaren og rettet den mot folk som snakker om at de bare ønsker en telefon til å ringe og sende sms med (selv om visse slike jeg kjenner fikk en annen lyd når dem fikk tak i en mobil med musikkspiller innebygget, go fig).

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...