Gå til innhold

Vannkjøling for GeForce 8800 GTX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Synes jeg ser en stooor vifte der. Er dette vannkjøling bare for klokkerne, eller også for de som vil ha et stillegående system?  :hmm:

8435003[/snapback]

Vannkjøling med vifte er vel helst for overklokkerene, vannkjøling uten vifte vil stort sett holde for de som vil bli kvitt lyden.

Lenke til kommentar
Synes jeg ser en stooor vifte der. Er dette vannkjøling bare for klokkerne, eller også for de som vil ha et stillegående system?  :hmm:

8435003[/snapback]

Vannkjøling med vifte er vel helst for overklokkerene, vannkjøling uten vifte vil stort sett holde for de som vil bli kvitt lyden.

8435033[/snapback]

Jeg tenkte litt på at det kanskje ikke er noen særlig vei utenom å ha vifter på kortet. Dvs. 8800GTX er jo et strømsluk uten like og har langt flere komponenter enn bare GPU som trenger aktiv kjøling. Både minne og spenninsgregulatorer trenger aktiv kjøling. En vannblokk som dekker alt det ville kanskje blitt både dyr og komplisert å lage samt at det ville blitt vanskelig å gi kontakt mellom kjøleren og kortet på et så stort område. PCB'er er jo litt fleksible, men kjøleblokker er det ikke. Hvis kortet bøyes bare litt så mister det kanskje kontakten med f.eks noen minnebrikker eller spenningsregulatorer.

Lenke til kommentar
Synes jeg ser en stooor vifte der. Er dette vannkjøling bare for klokkerne, eller også for de som vil ha et stillegående system?  :hmm:

8435003[/snapback]

Vannkjøling med vifte er vel helst for overklokkerene, vannkjøling uten vifte vil stort sett holde for de som vil bli kvitt lyden.

8435033[/snapback]

Jeg tenkte litt på at det kanskje ikke er noen særlig vei utenom å ha vifter på kortet. Dvs. 8800GTX er jo et strømsluk uten like og har langt flere komponenter enn bare GPU som trenger aktiv kjøling. Både minne og spenninsgregulatorer trenger aktiv kjøling. En vannblokk som dekker alt det ville kanskje blitt både dyr og komplisert å lage samt at det ville blitt vanskelig å gi kontakt mellom kjøleren og kortet på et så stort område. PCB'er er jo litt fleksible, men kjøleblokker er det ikke. Hvis kortet bøyes bare litt så mister det kanskje kontakten med f.eks noen minnebrikker eller spenningsregulatorer.

8435257[/snapback]

Det funker fint, men det blir muligvis en smule dyrt for produsenten med en heldekkende blokk. Selv bruker jeg denne.

Lenke til kommentar

Ser helt ok ut den kjølinga der.

 

Personlig så har jeg brukt heldekkende vannblokk fra EK waterblocks på mitt 8800GTX de siste 3-4 mnd. Har fungert ypperlig og senket tempen betraktelig mer enn 12C på mitt kort.

Hadde vel load temp på 80-100C før. Nå har jeg load temp på 52C ca. Da med 652mhz på core og 2140mhz på minnet.

 

Dette er også kjørt i samme loop som en QX6700@ 3810mhz.

 

Jeg er i allefall fornøyd.:D

 

Mvh

MajorP

Lenke til kommentar

- 12 C var lite temperatursenkning, synes jeg. Ut fra tester jeg har lest ligger temp på over 80 grader med vanlig luftkjøling under load. Det betyr at den bare kommer ned på rundt 70 grader med denne vannkjølingen. Da ville jeg se meg om etter en bedre vannkjøling istedet. Når man først skal installere slikt, som jo er litt jobb, er det vel bedre å satse på løsninger med bedre ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...