Gå til innhold

AMD lanserte 65 nm-prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hm, ser at de kutter ut 2 x 1mb cache. kan ikke si at det er et lurt trekk. er en del ytelses forskjell på 1 og 2 mb cache.

7436341[/snapback]

 

det er vel egentlig ganske liten forskjell mellom 1 og 2 mb cache på A64, så dette er nok et lurt trekk, for det koster nok mye mer prosentvis å dobble cachen enn de får ut i ytelse.

Lenke til kommentar
hm, ser at de kutter ut 2 x 1mb cache. kan ikke si at det er et lurt trekk. er en del ytelses forskjell på 1 og 2 mb cache.

7436341[/snapback]

Jeg vil si det er et lurt trekk. Det vil gi oss mer ytelse for pengene fordi det senker produksjonsprisen å lage mindre cache uten at det går ut over gjennomsnittlig ytelse. Faktisk stiger ytelsen noe på grunn av økte klokkehastigheter uten at modellnumrene settes opp. F.eks blir en 4800+ 2,5GHz i stedet for dagens 2,4GHz. Ytelsetapet av mindre cache mer enn oppveies av ytelsegevinsten på grunn av høyere hastighet. Jeg snakker selvsagt om gjennomsnittlig ytelse i programmer som er vanlig innen denne kundegruppen.

Lenke til kommentar
hm, ser at de kutter ut 2 x 1mb cache. kan ikke si at det er et lurt trekk. er en del ytelses forskjell på 1 og 2 mb cache.

7436341[/snapback]

 

det er vel egentlig ganske liten forskjell mellom 1 og 2 mb cache på A64, så dette er nok et lurt trekk, for det koster nok mye mer prosentvis å dobble cachen enn de får ut i ytelse.

7436587[/snapback]

 

vel jeg får en del bedre ytelse med 2 mb cache. mellom 5-10 fps i spill. syns det er en del jeg. syns 2 x 512kb passer best i low end jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja du får dårligere ytelse i SuperPi, 3DMark01.. og tilsvarende nyttige tester (og ett par fps-dropp i ditt livsviktige spill) med mindre L2-cache.

Så må du vurdere dette opp mot hva du vil merke i andre typer mindre nyttig bruk.

"Holder med" Simen1 her jeg.. :thumbup:

Lenke til kommentar
AMD lanserer 65mn prosessorer, og Intel jobber med 32nm :) guud! :p

7436597[/snapback]

Hehe jeg må både le og får vondt i magen samtidig. Du er kanskje ikke klar over at Intel fortsatt produserer på 65nm? ;)

 

Intel har såvidt begynt å teste produksjon på 45nm, men det er en stund til de går over til 45nm. De forsker på 32nm. Og for de som lurer så er neste steg 23nm, så sier det vel stopp faktisk. Om de ikke har klart å løse problemene de forespeilte for 16nm.

 

AMD er nå i produksjon på 65nm og har ikke hatt behov for å gå hit før nå fordi det er først når K8L kommer med 4 kjerner at de trenger dette. Å ha produksjonslinjene klare med 65nm når K8L kommer er et bra trekk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Intel kommer jo med 45nm. bare ett halvt år eøøer ett kvartal etter K8L, den K8L kjernen må bli knall for at AMD skal ha noen sjanse til å ta igjen Intel.

7438611[/snapback]

Det er mulig at det du sa stemmer, men husk også at selve produksjonsteknikken i seg selv ikke innebærer bedre ytelse. Men det gjenstår å se.
Lenke til kommentar
Ja, 65nm eller ikke.. Så ytre jo ikke prosessoren noe bedre..

Dermed er jo enn så lenge Intel Core 2 Duo vesentlig bedre enn Athlon64 x2

7439406[/snapback]

Du bør være mer spesifikk. Det er ikke store forbedringer av cpuene til AMD, men forandringer er det. Jeg vil tippe 1-2% bedre ytelse enn før.

 

Toppmodellene til Core 2 Duo har uten tvil ytelsetronen, men det blir feil å si at det automatisk gjør alle Core 2 Duo best. Pris, varmeutvikling osv. på lavere modeller er da stikkord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...