Gå til innhold

BIOS-oppgradering blir enklere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er på tiden at BIOS blir gjort mer brukervennlig. Dessuten så er det ikke vanskelig å lage til et program som booter direkte fra cden og bruker DCHP til å laste ned ny BIOS, eller eventuellt legge inn denne funksjonen direkte i BIOS.

 

Og så må det ikke glemmes at DOS ikke er nødvendig for å gjøre slikt. Mange lever i troen om at alt utenfor Windows heter DOS, men det stemmer ikke. Om noen ønsker å bruke ferdige kjerner til slike program, så finnes Linux og Unix. Men ofte er det enklest å lage et eget "oppstartbart" program (eksempel MemTest86). Det skal tross alt ikke mer til enn en bootsector, muligens en liten bootloader og ren kode. (satt på spissen) Så må selvsagt nødvendige funksjoner legges inn, men det blir ikke så mye kode. Noe behov for drivere er det heller ikke i stor grad, for eksempel kan VESA VBE benyttes til grafikken, der støtten allerede er innebygget.

 

Equerm:

EFI er vel egentlig et tillegg til BIOS, ivertfall i følge dokumentasjonen som jeg har lest. En stor ulempe med dette er at "EFI Image"(samme funksjon som bootsektor + bootloader i dag, pluss litt mer) som den trenger for å starte et operativsystem, er faktisk ei fil i PE-format, som er Microsofts format.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Det er på tiden at BIOS blir gjort mer brukervennlig.

BIOS er ikke ment som noe "brukerprogram", men heller ment for at "teknikere" skal stille inn maskinen (pålinje med andre instillinger på hovedkortet).

7081575[/snapback]

 

Det hjelper jo ikke så mye å være "tekniker" om man ikke får bootet maskinen og kommet seg inn på biosen, jeg har selv brent meg på dette pga feilaktig informasjon i en HK-manual.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er på tiden at BIOS blir gjort mer brukervennlig.

BIOS er ikke ment som noe "brukerprogram", men heller ment for at "teknikere" skal stille inn maskinen (pålinje med andre instillinger på hovedkortet).

7081575[/snapback]

 

Det hjelper jo ikke så mye å være "tekniker" om man ikke får bootet maskinen og kommet seg inn på biosen, jeg har selv brent meg på dette pga feilaktig informasjon i en HK-manual.

 

AtW

7081751[/snapback]

Det er sånnt tull man IKKE skal drive med. BIOS-en var vel i orden før du startet tenker jeg....

Lenke til kommentar
Det er på tiden at BIOS blir gjort mer brukervennlig.

BIOS er ikke ment som noe "brukerprogram", men heller ment for at "teknikere" skal stille inn maskinen (pålinje med andre instillinger på hovedkortet).

7081575[/snapback]

 

Det hjelper jo ikke så mye å være "tekniker" om man ikke får bootet maskinen og kommet seg inn på biosen, jeg har selv brent meg på dette pga feilaktig informasjon i en HK-manual.

 

AtW

7081751[/snapback]

Det er sånnt tull man IKKE skal drive med. BIOS-en var vel i orden før du startet tenker jeg....

7081791[/snapback]

 

Det må du gjerne tenke, ellers lurer jeg litt på hva slags tull man ikke skal drive med? Mener du det er "tull" å kjøpe et HK, og en CPU (der manualen oppgir å støtte CPUen), og deretter forsøke å botte PCen? Isåfall er det mange som driver med "tull de ikke skal drive med".

 

AtW

Lenke til kommentar
Det må du gjerne tenke, ellers lurer jeg litt på hva slags tull man ikke skal drive med? Mener du det er "tull" å kjøpe et HK, og en CPU (der manualen oppgir å støtte CPUen), og deretter forsøke å botte PCen? Isåfall er det mange som driver med "tull de ikke skal drive med".

 

AtW

7081850[/snapback]

Det er mange ja...

Husk: Du har angrefrist som alle andre....

Lenke til kommentar
Det må du gjerne tenke, ellers lurer jeg litt på hva slags tull man ikke skal drive med? Mener du det er "tull" å kjøpe et HK, og en CPU (der manualen oppgir å støtte CPUen), og deretter forsøke å botte PCen? Isåfall er det mange som driver med "tull de ikke skal drive med".

 

AtW

7081850[/snapback]

Det er mange ja...

Husk: Du har angrefrist som alle andre....

7081897[/snapback]

 

Jeg vet jeg har angrefrist, men det er ganske tungvint. Det er jo klart å foretrekke å ha mulighet til å oppdatere biosen. I mitt tilfelle var butikken behjelpelig, men jeg hadde foretrukket å slippe å montere ut hovedkortet, og ned på en butikk for å ordne opp i biosen, noe denne forbedringen kunne ha gjort at jeg slapp.

 

Personlig mener jeg ikke det er tull å kjøpe HK og CPU selv og montere det, men såklart, om man mener det er tull, så er det mange som driver med tull.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg vet jeg har angrefrist, men det er ganske tungvint. Det er jo klart å foretrekke å ha mulighet til å oppdatere biosen. I mitt tilfelle var butikken behjelpelig, men jeg hadde foretrukket å slippe å montere ut hovedkortet, og ned på en butikk for å ordne opp i biosen, noe denne forbedringen kunne ha gjort at jeg slapp.

AtW

7081930[/snapback]

Da er vi på linje.

AtW

Personlig mener jeg ikke det er tull å kjøpe HK og CPU selv og montere det, men såklart, om man mener det er tull, så er det mange som driver med tull.

AtW

Jeg har ikke sagt:"det er tull å kjøpe HK og CPU selv og montere det".

 

Du kan vel ikke mene at du som moderator i et høgst offisiellt forum, og med nær 12000 inlegg kan predikere at det er normalt at Ola og Kari skal eller bør mekke BIOS?

Lenke til kommentar

Man har jo alltid kunnet ta ut CMOS-chip-en med et egnet uttakingsverktøy, for så å oppdatere den enten i en egnet enhet eller i hovedkortet til en PC som allerede er påskrudd, og som dermed har lastet det nødvendige over i RAM. Men det er klart, da driver man med ting de aller fleste bør holde seg langt unna.

Lenke til kommentar
Det er på tiden at BIOS blir gjort mer brukervennlig.

BIOS er ikke ment som noe "brukerprogram", men heller ment for at "teknikere" skal stille inn maskinen (pålinje med andre instillinger på hovedkortet).

7081575[/snapback]

Så du synest at vanlige folk skal kontakte supporter for å gjøre en innstilling? Det er faktisk en liten del av befolkningen som klarer å bruke BIOS-menyen.

 

Men spesiellt det som artikkelen handler om, altså det å legge inn ny BIOS kan være vanskelig for mange. Og det er ofte litt risikabelt også.

 

Det jeg ønsker i fremtidige BIOSer er flere valg, bootmeny innebygd (valgfri selvsagt) og så høyere oppløsning (640x480 eller lignende) så det blir rom for flere innstillinger. Og et felt nederst på skjermen med forklaring av hver enkel innstilling vil være fint.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt:"det er tull å kjøpe HK og CPU selv og montere det".

 

Du kan vel ikke mene at du som moderator i et høgst offisiellt forum, og med nær 12000 inlegg kan predikere at det er normalt at Ola og Kari skal eller bør mekke BIOS?

7082049[/snapback]

 

Ok, men når det er en forbedring som gjør at du kan boote selv om biosen ikke støtter CPUen, og jeg skriver: "jeg har selv brent meg på dette pga feilaktig informasjon i en HK-manual."

 

Og du svarer: "Det er sånnt tull man IKKE skal drive med. BIOS-en var vel i orden før du startet tenker jeg...."

 

Så er jo det en ganske nærliggende tolkning, jeg beklager om jeg misforsto, men måten du formulerte deg på var heller ikke klokkeklar om det ikke var det du mente.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er vel ikke uvanlig å måtte gå inn i BIOS for å kontrollere oppsett eller endre det. Selv helt ferske brukere vil måtte gå inn i BIOS (med veiledning, selvsagt) for å sjekke at maskinen booter fra CD-ROM før harddisk f.eks.

 

Jeg regner med at det er mange som bygger PCer selv her i forumet. Personlig har jeg bygget PCer for meg selv i over 10 år. Det er rimeligere å kjøpe de delene som blir for gamle, som f.eks. hovedkort, skjermkort, minne og CPU, enn å kjøpe en komplett maskin. For disse er det ofte nødvendig å endre i BIOS og oppgradere BIOS til nye versjoner.

 

Så jeg ser ikke noe galt i at Ola og Kari mekker sine egne BIOS. Alt under ansvar. Man får selv avgjøre om man har egenkompetanse til å utføre slike stunts, eller om man vil overlate det til andre. Risikofritt et det ikke, men det er heller ikke bilkjøring eller flyreise til Tyrkia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...