Gå til innhold

Syns du homofile har rett til barn?


g@bb@

Anbefalte innlegg

En i klassen er svært konservativ på dette punktet og mener at verken homofile eller lesbiske har rett til å ha barn.

 

Jeg syntes at homofile og lesbiske har like stor rett som hvem som helst til å få barn. Da mener jeg selvfølgelig at man ser på ting som om de har økonomi til det, og om de er ansvarlige nok, men det er noe som gjelder alle.

Vi er jo alle mennesker.

Endret av g@bb@
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvis et barn ikke har en fars figur, er det da ikke naturlig for ungen og finne en. Som en bror, eller en kamerat, en eldre venn osv.

 

Si at en mor og far får unge sammen, og faren dør før ungen ewr født og moren ikke vil finne seg en ny far. Blir det også feil, siden ungen ikke har en fars figur? Tenk på single mødre. Skal da kommuen si at siden lesbiske foreldre ikke får ungen siden det ikke er en farsfigur i bildet, skal da denne ungen også bli "sendt vekk" ewller plassert i en forsterfamilie siden den ikke har en fars figur fordi faren gikk bort??

Lenke til kommentar
Si at en mor og far får unge sammen, og faren dør før ungen ewr født og moren ikke vil finne seg en ny far. Blir det også feil, siden ungen ikke har en fars figur?
Utgangspunktet er forskjellig, moren og faren visste ingenting om at faren skulle dø, mens et homofilt par uansett vil bestå av én eller to av samme kjønn, og det er ikke sånn at man mister retten til omsorgen for sine egne barn bare fordi en av foreldrene dør. Forskjellen er jo at det heterofile paret allerede hadde en bolle i ovnen, mens det homofile fortsatt hadde søknaden inne til behandling (i overført betydning, muligens). Høres litt kynisk ut, men men...

 

Om det er naturlig for et barn å finne en fars-/morsfigur som mangler, kan så være, det må være de faktiske mulighetene og alternativene dette barnet faktisk har som må være avgjørende.

 

 

Nå er jeg ingen ekspert på oppdragelse og oppvekst, langt i fra, men jeg vet såpass at det er veldig bra med både kvinnelige og mannlige impulser i oppveksten og videre utover i livet, og dette er noe som ikke blir så lett for homofile par. De kan likevel være veldig flinke med barn osv., men dette med fars-/morsfigur som mangler vil alltid ligge i bunn.

 

I alle fall sånn jeg tenker.

Lenke til kommentar
Å ha barn er ingen rettighet. Verken for homofile eller noen andre.
Så lenge man har barn og er skikket for det, har heller ingen rett til å ta det fra deg, hvis det var som et svar på noe jeg skrev.

 

Var det generelt, go on.

6907269[/snapback]

At ingen har rett til å ta fra noen et barn er ikke det samme som at man har rett til å ha barn.

 

Ingen har rett til å ha barn. Det er et viktig poeng, fordi diskusjoner om homofile skal få adoptere o.l. handler ikke om homofiles rettigheter.

 

Det er ikke slik at homofile mangler en rettighet hetereofile har. Homofile mangler et privilegie heterofile har.

 

Å ha/få barn er et priviliegie. Ikke en rettighet.

 

Det er en viktig forskjell man bør ha klart for seg. Da slipper man en rekke unødvendige diskusjoner.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen rettighet for et heterofilt (for enkelhets skyld), skikket og fertilt par å få barn? Hvorfor skulle noe så naturlig (og nødvendig) være et privelegie?

 

Mulig du har «rett», utdyp det gjerne bedre enn det der - det du sier framstår som ganske så subjektivt, JBlack.

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar

Så en dokumentar omkring dette emnet der psykologer hadde studert familier med homofile foreldre, i en 10 år tror jeg det var. De sa det ikke var noen forskjell på oppdragelse i en tradisjonell familiemodell, annet enn at noen få av barna gjennomgikk en periode (1-3 mnd) med hva de beskrev som homofobi.

 

Skal se om jeg kan finne den på nettet.

 

Synes på grunnlag av konklusjonen disse psykologene har vist gir grunnlag for at homofile skulle ha grunnlag til å få gå gjennom adopsjonsprosessen der de vil bli vurdert om de kan bli foreldre :)

 

Men legg gjerne frem annen forskning på område som kan evt gi perspektiv rundt tema. Skal se om jeg kan finne litt selv også, det er jo en intressang debatt.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Hvorfor er det ingen rettighet for et heterofilt (for enkelhets skyld), skikket par å få barn? Hvorfor skulle noe så naturlig være et privelegie?

 

Mulig du har «rett», utdyp det gjerne bedre enn det der - det du sier framstår som ganske så subjektivt, JBlack.

6907350[/snapback]

Spørsmålet er feil stillt. Spørsmålet bør være, hvorfor skal det være en rettighet?

 

Svaret er at det blir feil da det betyr at dersom noen krevde å få krevd retten sin, så ville det bety at de hadde krav på å få utdelt et barn av de som har gitt rettigheten.

 

Man har en frihet til å lage barn. Men en frihet er ikke i seg selv en rettighet.

 

Man har ingen rettigheter, med mindre man er gitt rettigheter av noen andre. Uten 'noen andre' så har man bare naturen igjen, og naturen foreskriver ikke rettigheter, plikter, rett, galt eller liknende.

 

Fravær av rettigheter er utgangspunktet. Rettigheter er altså noe man gir av en grunn.

 

Verken homofile eller heterofile har altså rett til å ha eller få barn. De kan ikke kreve noen av delene. Dersom de derimot er så heldige å få barn (på naturlig måte eller via adopsjon) så er de prviligerte.

Lenke til kommentar

jeg syntes homofile skal ha samme rett til å ha barn som alle andre.

men man må jo tenke på ungene å...

 

"HAHA, Pappan(e) din er romperytter(e)" osv...

 

hvis mange har homofile som foreldre, vil det sikkert være veldig få som blir mobbet pga det, men jo færre det er av de, jo flere vil nok bli mobbet, pga å ha foreldre av samme kjønn...

Lenke til kommentar
OK, det er bare semantikken det står på her, fortsett diskusjonen :)

6907418[/snapback]

Leste du ikke skikkelig?

 

Ser du virkelig ikke forskjellen på at noen kommer og krever å få utdelt et barn, og at noen får muligheten til å bli vurdert?

 

Ser du virkelig ikke forskjellen på å eie et barn, og å ha det privilegiet det er å få oppdra et barn?

 

Dette er ikke "bare semantikk" men essensielt for store deler av debatten.

 

Helt utrolig. :no:

Lenke til kommentar

Er enig i at det ikke er en rett å ha barn. Barn har derimot rett på foreldre, i mine øyne både en mor og en far. I noen tilfeller kan det nok fungere å ha to mødre/fedre, men normalt trenger barn både en mors- og en farsfigur.

Onkelen min døde for 5 år siden, og jeg har en fetter som da var rundt 5 år, og har nå vokst opp uten far. På mange måter har dette fungert fint, men det har absolutt preget oppførselen og væremåten hans å ikke ha en far.

Han skal selvfølgelig ikke bli tatt fra moren, men jeg synes det blir galt å la "familier" som har dette som utgangspunkt få barn.

 

Dette er min politiske oppfatning av dette, men man skjønner vel av profilen min at jeg personlig også har andre grunner til å være i mot homofil adopsjon ;)

Lenke til kommentar
jeg syntes homofile skal ha samme rett til å ha barn som alle andre.

men man må jo tenke på ungene å...

 

"HAHA, Pappan(e) din er romperytter(e)" osv...

 

hvis mange har homofile som foreldre, vil det sikkert være veldig få som blir mobbet pga det, men jo færre det er av de, jo flere vil nok bli mobbet, pga å ha foreldre av samme kjønn...

6907432[/snapback]

Ja, det er de homofile foreldrene som er problemet, ikke de hetrofile som ikke klarer å oppdra ungene sine.

Lenke til kommentar
jeg syntes homofile skal ha samme rett til å ha barn som alle andre.

men man må jo tenke på ungene å...

 

"HAHA, Pappan(e) din er romperytter(e)" osv...

 

hvis mange har homofile som foreldre, vil det sikkert være veldig få som blir mobbet pga det, men jo færre det er av de, jo flere vil nok bli mobbet, pga å ha foreldre av samme kjønn...

6907432[/snapback]

Ja, det er de homofile foreldrene som er problemet, ikke de hetrofile som ikke klarer å oppdra ungene sine.

6907514[/snapback]

Dersom det er et problem, så er det vel samma f..n hvem som er problemet?

 

(Jeg sier 'dersom' ettersom jeg ikke er sikker på om det er et reelt problem eller ikke.)

Lenke til kommentar
I naturen kan homofile ikke få barn. Så enkelt er det bare.

 

At dagens samfunn muliggjør dette er en helt annen sak.

 

Det at homofile kan få barn gjør det ikke noe mer riktig av den grunn.

6907451[/snapback]

 

Mellom 10 og 15% av alle par i Norge har problemer med å få barn. Er det riktig å hjelpe disse med å få barn siden dagens samfunn muliggjør dette, eller må disse bare ta til takke med det naturen har gitt dem og være barnløse?

 

Og dette blir kanskje litt på siden, men siden du bringer opp poenget med "i naturen": I dag kan vi kurerere utrolig mange sykdommer med moderne medisin, skal man la være å behandle disse siden de ikke hadde mulighet til å overleve i naturen?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig burde homofile kunne ha barn, hvorfor i all verden ikke? Å dra frem mobbe-argumentet blir jo helt hull i hodet, da kunne jo aldri folk med morsomme jobber, folk som har en fysisk defekt, fiolk som er feite osv ha barn. De vil jo også bli mobbet.

 

Homofile kan vel være vel så bra foreldre som hetrofile, sannsynligvis bedre ettersom homofile ikke kan bli foreldre ved en tilfeldighet (uønsket graviditet f.eks) Alle homofile foreldre vil jo velge selv å få barnet, og derfor sannsynligvis ta oppgaven mer alvorlig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...