Gå til innhold

Lanserer mini-DVD-brenner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Strømforbruket er oppgitt til 4,8w under DVD-R 8x-innspilling.

I så fall må det bety at den må fores med strøm fra to USB-porter. Hver USB-port kan bare levere 2,5W (5V*0,5A).

 

Hvis batteriet er 48Wh og man brenner DVD-R på 8x hele tiden så vil brenneren tappe batteriet for 4,8Wh hver time. Hvis brukstiden i utgangspunktet er 4 timer og man brenner konstant på maks hastighet så vil brukstiden bli redusert med 40% til 2 timer og 24 minutter.

 

Jeg fant ingen tall på hvor mye strøm den trekker når den er standby så jeg får ikke regnet ut hvor mye det vil redusere brukstiden. Det er trolig snakk om en bagatell. Kanskje 2 minutter reduksjon.

 

Hvis vi definerer normal bruk til å være lesing 5% av tida og brenning 5% av tida og så kan vi bruke tallet på 4,8W ved brenning, og anta f.eks 2,4W ved lesing og 0,1W i standby så vil batteritiden i eksemplet over reduseres med omlag 9 minutter fra 4 timer til 3 timer og 51 minutter.

 

Jeg tipper dette er på nivå med strømforbruket til interne DVD-brennere i bærbare.

Lenke til kommentar

Er det ikke derfor man har "self powered USB hubs", hubber med strømtilkobling? For morro skyld rotet jeg fram originalboksen og manualen for en Adaptec XHub4 4 porters USB2 hub med strøm/adapter.

 

Power adapter output: DC 5V / 2.5A

 

Luksusversjonen av hubben, XHub7+, er på 7 porter:

Power adapter output: DV 5V / 5A

Endret av Boye
Lenke til kommentar
hmm, hvor mange watt trenger en vanlig 3,5" hd igjen? eller er det mer problemet at den krever 12volt? om ikke så kunne en kansje dradd samme "bundlingen" av usbporter (om det er hva plextor har gjort).

6764728[/snapback]

Rundt 30W når den spinner opp og rundt 12W ved søking og 7W på tomgang. Det går an å ha en spenningsomformer så 12V er ikke det største problemet selv om en omformer vil ha litt tap og dermed gjøre at disken inkludert omformeren bruker ennå litt mer strøm. En omfomer koster også litt. Det største problmet med å kjøre 3,5" kun fra USB er at man trenger effekten fra hele 12 USB-porter for å fore den med nok strøm.

 

hmm, 5A. gir vel 25W med litt godvilje, eller?

6764797[/snapback]

Ja, men det er maks 2,5W per port. Og hvis man må ha en 7-porter USB-HUB med strømadapter for å få nok strøm + 7 USB-kabler spleiset sammen så er det vel litt enklere å ha en stømadapter direkte til disken i stedet for?

Lenke til kommentar
hmm, 5A. gir vel 25W med litt godvilje, eller?

6764797[/snapback]

For en sausegjeng :D (ment som morsomhet) :D

Vis spenningen er 12V da blir 12volt*5A= 60W.

Så kommer vi borti noe av det som jeg tenkte på : Motstand i printet og øket motstand pga. varmgang.

Men det er vel ivaretatt som ved den USB-støvsugeren som jeg fikk i julegave: Caution "Må ikke brukes påfull hastighet over lenger tid" ellernoesånnt :D

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...