Gå til innhold

Microsoft dropper WinFS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vista har vel etter hvert blitt en stor og treig kloss på 16 GB som ikke har fler funksjoner enn XP bortsett fra raskere søk og gjennomsiktige vinduer (hvis maskinen din er bra nok).

 

Litt synd i grunn at de ikke får på plass de tingene som skulle gjøre ting bedre for brukerne også.

Lenke til kommentar

Usj, jeg gledet meg sånn til det nye filsystemet, etter mye tidlig skryt fra flere kanter. Nyheten om at den ble droppet i de første Vista-versjonene er ganske gammel, egentlig. Det var da også begrunnet med tidspress. At det nå er droppet fullstendig lover ikke helt bra for Windows syns jeg.

Lenke til kommentar

minner meg om hvorfor jeg dro til Linux i tillegg til at det er gratis...

Men at WinFS ikke skulle være en del av Vista har da vært klart leeeenge! Greia var at dem skulle droppe det i Vista og heller lansere det som et selvstendig produkt senere(lurer på om det også skulle fikses til XP)... Nyheten er at dem har kutta det ut helt og heller fokuserer på å stappe teknologien inn i SQL produktene deres... Trukke WinFS kommer til å savnes, du kan jo allerede benytte deg av søkingen i Vista som fungerer ganske bra, eller hvertfall mye kjappere enn tidligere...

Lenke til kommentar

Avalon, Indigo og WinFS.

 

Hørtes spennende ut når jeg for noen år siden leste om disse tre grunnpilarene for det revolusjonerende nye operativsystemet til Microsoft.

satt til å lansering mot slutten av 2005.

 

Avalon skulle ta seg av grafikken, Indigo var for nettverk og WinFS et revolusjonerende nytt filsystem.

 

Er ikke mye dem står igjen med nå etter de opprinnelige planene.

 

DX10 (Avalon) er vel det eneste ordentlige nyheten med Vista, satser på at MS har gjort den delen riktig i hvertfall.

Lenke til kommentar
WinFS betyr blant annet at den hierarkiske mappestrukturen vi kjenner i dag blir borte. Dette betyr i praksis at filer ikke nødvendigvis blir lagret i mapper som Mine dokumenter, men at Windows ville vise filer som er knyttet til et bestemt ønske, filtype eller søkeord.
Jeg er for så vidt glad at dette ble kuttet ut. Det er nettopp en god mappestruktur som gjør arbeid effektivt. Om jeg skulle hele dagen søke etter filene jeg er ute etter, så hadde jeg kastet bort utrolig mye tid.
Lenke til kommentar
WinFS betyr blant annet at den hierarkiske mappestrukturen vi kjenner i dag blir borte. Dette betyr i praksis at filer ikke nødvendigvis blir lagret i mapper som Mine dokumenter, men at Windows ville vise filer som er knyttet til et bestemt ønske, filtype eller søkeord.
Jeg er for så vidt glad at dette ble kuttet ut. Det er nettopp en god mappestruktur som gjør arbeid effektivt. Om jeg skulle hele dagen søke etter filene jeg er ute etter, så hadde jeg kastet bort utrolig mye tid.

6387499[/snapback]

 

Kan jo fint kombinere en mappe-aktig struktur med databaser, WinFS var jo en av de store nyhetene med vista, er jo nesten ikke noe igjen av de funksjonene det ble skrytt av når det først var snakk om Vista.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sitter egentlig å lurer litt på hva de egentlig sitter og koder på der inne i M$'s hovedkvarter. Etter å ha droppet nesten alle de nye funksjonene som er nyttig og etter alle utsettelsene begynner man å lure.

 

Win XP (2001) - - - - - (6 år) ------> Win Vista (2007 (?)) = ingening? :hmm:

Lenke til kommentar

Med WinFS beveget jo MS seg ut på ukjent grunn. ingen som har laget akkurat noe sånt før.

 

tror dem var ute på tynn is og at isen brast under beina dems, for å være metaforisk.

skulle dem fått med WinFS hadde dem nok trengt enda noen år med utvikling.

Lenke til kommentar
:!: Hva er egentlig nytt i Vista nå da? :ermm: Utennom ny skinn og litt småtteri :hmm:

6387750[/snapback]

Slik jeg ser det. Hardwareprodusentene får grunn til å selge nye og raske produkter. Brukeren sitter med dyre investeringsutgifter til denne hardware'n.

 

Bedrifter som benytter DRM (Digital Rights Managment) løsninger får det enklere, mens brukeren kan risikere å bli utestengt, og kanskje få enda mer plunder.

Lenke til kommentar

Det er betydelig forskjell mellom winxp og vista hvis man ser på tin under motoren, mye av koden som før satt i kjernen er flyttet opp på brukernivå. Dette øker sikkerheten og stabiliteten kraftig da kjernen er mindre angripelig.

 

Prøver du Vista vs Winxp på en maskin som klarer å dra nytte av Aero vil du merke betraktelig ytelsesøkning.

 

Men igjen, windows bør gå i motsatt retning: mindre, kompakt, lettere å tilpasse samt for all del kvitte seg med all den dritten som på død og liv må innstalleres i windows mappa. Registeret bør også snart møte sin grav.

Endret av texaco
Lenke til kommentar
Det er betydelig forskjell mellom winxp og vista hvis man ser på tin under motoren, mye av koden som før satt i kjernen er flyttet opp på brukernivå. Dette øker sikkerheten og stabiliteten kraftig da kjernen er mindre angripelig.

 

Prøver du Vista vs Winxp på en maskin som klarer å dra nytte av Aero vil du merke betraktelig ytelsesøkning.

 

Men igjen, windows bør gå i motsatt retning: mindre, kompakt, lettere å tilpasse samt for all del kvitte seg med all den dritten som på død og liv må innstalleres i windows mappa. Registeret bør også snart møte sin grav.

6388096[/snapback]

At kode er flyttet fra kernelen til brukernivå kan føre til at kernelen lettere kjører kode som krasjer systemet. Det spørs selvsagt hvilken kode det er snakk om, og det er sikkert mye rusk.

 

Registeret er egentlig bare rot og burde vært avskaffet etter min mening også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...