Gå til innhold

Hybrid-disk med flashminne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror Intel jobber med et lignende konsept der en bruker non-volatile minne til å cache I/O mer generelt. I steden for å ha flash minne på hver disk vil de implementere det ved chipsettet. Jeg har ikke tenkt så nøye igjennom mulige fordeler/ulemper med de to løsningene. Ser vel kanskje for meg at det er billigere å få høyere kapasitet på I/O cache om en samler alt en plass. Muligens lavere forsinkelse om en plasserer det ved chipsettet også.

Lenke til kommentar
Hmm, 2007, litt lengre til enn jeg hadde håpt, kanskje litt lite flashkapasitet også. Håper ikke dette betyr at SSD-dikser kommer senere enn jeg håper på...

6113238[/snapback]

Ja, det virker nesten som Samsung prøver å hale ut overgangen til flash som lagringsmedie for OS og programmer. Jeg kunne heller tenkt meg en ren SSD-disk. Flash er jo ikke så dyrt lengre og det er ikke så mange GB man trenger til kun OS og programmer. 16GB i rene flashbrikker koster jo i underkant av 3000kr nå. Et ferdig produkt kunne de sikkert tatt 4-5.000kr for.

Lenke til kommentar
Hmm, 2007, litt lengre til enn jeg hadde håpt, kanskje litt lite flashkapasitet også. Håper ikke dette betyr at SSD-dikser kommer senere enn jeg håper på...

6113238[/snapback]

Ja, det virker nesten som Samsung prøver å hale ut overgangen til flash som lagringsmedie for OS og programmer. Jeg kunne heller tenkt meg en ren SSD-disk. Flash er jo ikke så dyrt lengre og det er ikke så mange GB man trenger til kun OS og programmer. 16GB i rene flashbrikker koster jo i underkant av 3000kr nå. Et ferdig produkt kunne de sikkert tatt 4-5.000kr for.

6113420[/snapback]

Siden en bruker en caching algoritme trenger en ikke kapasitet til å lagre alt daukjøttet på OS og programmer. lagrer bare det som lastes. Da slipper en unna med mye mindre behov enn ved "dum" lagring av hele OS/program. Det vil bare ta et par oppstarter før cachen er tilpasset brukermønsteret.

Lenke til kommentar

A.J. Det kan sikkert hjelpe med en sånn algoritme, men jeg tror ikke det blir noen fullgod løsning siden det ikke vil øke ytelsen i programmer man bruker skjeldent. En annen ting er at jegtror 128MiB blir alt for lite. Da liker jeg bedre det kompromisset som Vista åpner for: Bruke USB minnepinne som cache for DLL-filer hvis det ikke er nok ram i maskina. Vista skal vist også være bedre til å ta i bruk hele minnet enn XP. Ting som kan caches det caches. XP bruker strategien: Cache litt, men la store deler av minnet stå helt ubrukt i tilfelle det trengs. Vista tar i bruk hele minnet til caching men lar de cachede områdene stå åpne for bruk av programmer hvis de trenger det.

 

Jeg tror altså Vista gjør så mye av jobben som en hybriddisk kunne gjort, at man ikke vil oppnå noen ytelseøkning av å bruke hybriddisken. En ren flashdisk til OS kan gjøre det hybriddisker og Vista ikke kan: cahce hele OS'et og alle programmer for rask oppstart av både mye og lite brukte programmer.

Lenke til kommentar
256MB var ikke rare greiene. En må vel opp på en del mer hvis det skal gi reell ytelsesøkning i spill? Eller er det jeg som ikke har skjønt hvordan dette fungerer?

6113374[/snapback]

 

Spill blir lastet opp i RAM uansett, og derfor har ikke harddiskytelsen noe spes å si annet enn under loading. Det det snakkes om her er ekstra flashminne som buffer på harddisken, så en kan ikke sammenligne størrelsen på systemminnet.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Åpen standard for overklokking av minne har dette noe sammenheng med dere tenker på her.

 

Nvidia har utviklet en metode som skal gi brukerne bedre mulighet til å overklokke PC-minne.

 

http://www.digi.no/php/art.php?id=303838

6113761[/snapback]

Hva hadde dette å gjøre med hybrid disker? :)

 

256mb flash? typisk overgangsprodukt, lite nytte, mye hype.

nesten men ikke helt. jeg venter til de skikkelige sakene kommer.

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar
Hmm, 2007, litt lengre til enn jeg hadde håpt, kanskje litt lite flashkapasitet også. Håper ikke dette betyr at SSD-dikser kommer senere enn jeg håper på...

6113238[/snapback]

Ja, det virker nesten som Samsung prøver å hale ut overgangen til flash som lagringsmedie for OS og programmer. Jeg kunne heller tenkt meg en ren SSD-disk. Flash er jo ikke så dyrt lengre og det er ikke så mange GB man trenger til kun OS og programmer. 16GB i rene flashbrikker koster jo i underkant av 3000kr nå. Et ferdig produkt kunne de sikkert tatt 4-5.000kr for.

6113420[/snapback]

 

256 Mb er jo en vits, slik blir det bare tull av. Når en ser på hva minne koster om dagen, så mener nå jeg at dersom en skal få futt i maskina så er stacks med flash eneste løsning. 256 blir for puslete. Smell til med minimum 4 Gb, slik at i allefall temp/swap kan kjøres fra flash. Helst opp i mot 16 Gb, da kan en kjøre hel OS, med programmer og DB fra minnet, og kun lagre filer til den gamle rotasjonsdisken. Da snakker vi hastighet.

 

Nei denne hybridløsnignen minner om en interim løsning. Kun halvveis og lite gjennomtenkt. Her burde jo alt ligge åpent for de som tør satse på entusiaster. Rart egentlig at ikke noen små produsenter har satset på SSD eller store hybrid løsninger til entusiastene. Kan ikke annet enn å tro at betalingsviljen er tilstede. Virker slik hver gang dette har vært diskutert her på forumet.

 

Og det værste av alt, er jo at det tross alt ikke er space-science. Det er egnetlig et område hvor det burde være rimelig enkelt å smelle igang mindre produksjoner. Kjør det som 5,25" bokser, Sata 2 kontakt, Iscsi eller FC, og jeg er sikker på at folk ville kjøpt.

Lenke til kommentar
Hmm, 2007, litt lengre til enn jeg hadde håpt, kanskje litt lite flashkapasitet også. Håper ikke dette betyr at SSD-dikser kommer senere enn jeg håper på...

6113238[/snapback]

Ja, det virker nesten som Samsung prøver å hale ut overgangen til flash som lagringsmedie for OS og programmer. Jeg kunne heller tenkt meg en ren SSD-disk. Flash er jo ikke så dyrt lengre og det er ikke så mange GB man trenger til kun OS og programmer. 16GB i rene flashbrikker koster jo i underkant av 3000kr nå. Et ferdig produkt kunne de sikkert tatt 4-5.000kr for.

6113420[/snapback]

 

256 Mb er jo en vits, slik blir det bare tull av. Når en ser på hva minne koster om dagen, så mener nå jeg at dersom en skal få futt i maskina så er stacks med flash eneste løsning. 256 blir for puslete. Smell til med minimum 4 Gb, slik at i allefall temp/swap kan kjøres fra flash. Helst opp i mot 16 Gb, da kan en kjøre hel OS, med programmer og DB fra minnet, og kun lagre filer til den gamle rotasjonsdisken. Da snakker vi hastighet.

 

Nei denne hybridløsnignen minner om en interim løsning. Kun halvveis og lite gjennomtenkt. Her burde jo alt ligge åpent for de som tør satse på entusiaster. Rart egentlig at ikke noen små produsenter har satset på SSD eller store hybrid løsninger til entusiastene. Kan ikke annet enn å tro at betalingsviljen er tilstede. Virker slik hver gang dette har vært diskutert her på forumet.

 

Og det værste av alt, er jo at det tross alt ikke er space-science. Det er egnetlig et område hvor det burde være rimelig enkelt å smelle igang mindre produksjoner. Kjør det som 5,25" bokser, Sata 2 kontakt, Iscsi eller FC, og jeg er sikker på at folk ville kjøpt.

6115024[/snapback]

 

Flash minne er fortsatt forholdsvis dyrt og de 256 megabytene i denne hybrid harddisken er bare beregnet som en hurtigbuffer, og etter det jeg har hørt så fungerer det veldig bra. Harddisken har jo selvfølgelig også plater, den er akkurat som en vanlig 80, 160, 250, 500GB disk bare med NAND minne i tillegg. Etter hvert tror jeg at større disker laget av bare flash er veien å gå, iallefall når overføringshastighetene begynner å stige.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...