Gå til innhold

Ekstern harddisk med eSATA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jepp. det har det.

 

prisen er høy fordi det er eSATA. Men om det forsvarer prisen er noe annet... du vil vel ikke merke noe forskjell på ytelsen på denne kontra en intern disk. Men så er spørsmålet om fw/USB2 er så mye treigere att det blir merkbar forskjell da...

Lenke til kommentar

huh? betale mer enn dobbelt så mye for teoretisk høyere overføringshastighet? er vel disken i seg selv som er flaskehalsen uansett!

 

ellers er jeg litt forvirret over hva de kaller de forskjellige sata greiene\hastighetene

 

orginale sata er jo 150MB\s og "sata2" er liksom det dobbelte altså 300MB\s

 

men så ser jeg flere plasser at det stå sata 1.5GB\s og 3GB\s

 

også hva er eSATA fornoe da?

 

er litt forvirret jeg....

Lenke til kommentar

det står 1.5GB og 3GB mener de gigabit...ikke Gigabyte..

 

eSATA er SATA overføring beregnet på eksterne disker/tilkoblinger. derfor er bl.a. kontakten mye mer robust enn en standard SATA kontakt (som jo ofte faller utav kontakten bare du ser skeivt på den)

 

eSata er forskjellig alt etter hvilken implementasjon man bruker , denne er vel sata150...

Lenke til kommentar

Det kunne sikkert forvirret mindre om folk skillte på b (bit) og B (Byte) også.

 

MB/s ≠ Mb/s

 

Ellers vil jeg bare slenge meg på å si at e'en i eSATA er en forkortelse for ekstern og at det overføres 10 bit med data totalt for hver Byte med nyttedata. 8 bit for nyttedataene og 2 bit til paritetssjekk og feilretting. Den reelle overføringshastigheten av nyttedata er altså 150 MB/s = 1200 Mb/s.

 

Angående praktisk bruk og båndbredde så gir USB2.0 i praksis inntil ca 25 MB/s på eksterne disker, mens Firewire400 gir i praksis inntil ca 40 MB/s. Selve diskene har en intern hastighet på opptil ca 65-70 MB/s (Raptor 150: 88 MB/s) så både firewire400 og USB2.0 er flaskehalser i den sammenhengen. eSATA klarer 150 MB/s og gir dermed ytelsegevinst i forhold til USB2.0 og Firewire400, men ikke noe ytelsegevinst i forhold til interne disker med SATA eller PATA.

Lenke til kommentar
hva er vitsen med at den tar 1500mbit/s når usb bare kan overføre 480mbit/s?

6113483[/snapback]

Poenget med eSATA er at det ikke går via USB2.0 i noe ledd. Dermed slipper man den teoretiske begrensningen på 60MB/s (i praksis er det nærmere 25MB/s).

6113657[/snapback]

hva går den på da? ethernet?

Lenke til kommentar

kan du lese eller ikke? bare spør jeg :whistle:

 

de skrev jo "Sammen med harddisken følger det også med et eSATA PCI-kort slik at brukere uten en slik port på hovedkortet kan nyte godt av eSATA."

 

hva er vitsen med at den tar 1500mbit/s når usb bare kan overføre 480mbit/s?

6113483[/snapback]

Poenget med eSATA er at det ikke går via USB2.0 i noe ledd. Dermed slipper man den teoretiske begrensningen på 60MB/s (i praksis er det nærmere 25MB/s).

6113657[/snapback]

hva går den på da? ethernet?

6113676[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...