Gå til innhold

Tollklarering på pakker fra utlandet, lureri?


Anbefalte innlegg

Jeg hadde bestilt ett par film bokser fra Play.com. Jeg viste at desse var godt over tollgrensen på 200,- og ventet på meldingen fra posten.

 

Men da kom sjokket. Disse to pakkene (siden play sender varene enkeltvis) ble ikke tollklarert av Posten, men av noe som heter Nordisk Express AS. Siste jeg fikk noe fra posten som det måtte betales moms av så tok de 85,- (eller noe slikt).

 

Nordisk Express AS tok hele 165,-+moms av det beløpet (41.25,-). Momsen på selve filmboksen var kun 155,-

 

Hvorfor gikk ikke denne via Posten?, og hvorfor krever de så mye mer?

 

Det står at jeg kan fortolle selv, men dette koster 155 kr, noe som er nesten like dyrt (det står ikke noe om at det er hva jeg da kun må betale, inkludert momsen på filmboksen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk en pakke fra dem nettopp... (gjennom tyske GLS). De skulle ha mye for fortolling, men værst av alt lot de pakken min ligge å vente fra den hadde kommet inn fra fortolling i mange dager helt til jeg ringe og spurte dem hvorfor pakken hadde stoppet. Først da fikk jeg vite at jeg måtte betale inn moms til dem før de sendte pakken videre....

 

Ekspress my ass....

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Her må det være noe galt... Nordisk Express kan ikke "ta" pakker som skal tollklareres av posten uten at de har tatt over en kontrakt. For Play regner jeg med at dette er Royal Mail(?) som var avsender, og det er grunn til bekymring dersom Royal Mail har inngått en kontrakt med dette selskapet...

Lenke til kommentar
Her må det være noe galt... Nordisk Express kan ikke "ta" pakker som skal tollklareres av posten uten at de har tatt over en kontrakt. For Play regner jeg med at dette er Royal Mail(?) som var avsender, og det er grunn til bekymring dersom Royal Mail har inngått en kontrakt med dette selskapet...

6087783[/snapback]

 

Sakset fra www.home.no/uspsnorway: "P.S. Per dags dato så håndterer NE også pakkeposten fra Kanada og Storbritannia, såvidt vites også denne med gebyr. Foreløpig er aksjonen rettet mot USA, en aksjon med tanke på Kanada og Storbritannia er i emning og vil bli lagt ut her i nærmeste framtid." :hrm:

Lenke til kommentar

Jeg mottok en annen pakke fra Endland i dag. Denne var kjøpt i fra Amazon.Co.UK.

 

Den pakken jeg nevnte i første post kostet hos Play £55. Og kostet med via Nordisk Express 361,- i mva og gebyr.

 

Den jeg fikk fra Amazon gikk via Postens fortolling. Og pakken kostet hos Amazon £74 (etter at de tok vekk den engelske momsen), og posten tok 209,- i mva og gebyrer.

 

Dermed ble nesten den dyreste pakken billigst.

 

Privatisering er noe skikkelig dritt.

Lenke til kommentar

betalte regningen med en gang, så det skulle gå litt fortgang på sakene. Fikk brev i posten i dag at de krever personnummer også. Dermed må jeg vente til mandag før det kan fikses, og da sendes ikke pakkene før tirsdag tipper jeg. Og da er de hos meg torsdag/fredag.

 

For noe idioti.

Lenke til kommentar
betalte regningen med en gang, så det skulle gå litt fortgang på sakene. Fikk brev i posten i dag at de krever personnummer også. Dermed må jeg vente til mandag før det kan fikses, og da sendes ikke pakkene før tirsdag tipper jeg. Og da er de hos meg torsdag/fredag.

 

For noe idioti.

6093807[/snapback]

Personnummer er det Toll/Finansdept'et som krever (Posten har, så vidt jeg vet som eneste aktør, hatt en kontinuerlig prøveordning de siste årene der Toll og Avgifts ikke forlanger personnummer for fortollede pakker under NOK1000).

At de ikke informerte om at de trengte personnummer ved første kontakt er derimot deres eget ansvar, og dårlig kundebehandling.

 

Generell betraktning om dyrere varer hos Play vs Amazon UK:

Hvis det ikke er ting som er på spesielt salg hos Play vil som oftest Amazon være billigere, selv når du ser bort fra hvem som gjør fortollingsjobben. Husk at hvis det er ting det betales VAT (Value Added Tax, engelsk mva) i England trekkes denne fra ved forsendelse ut av EU (VAT er 17.5% på ting som DVD'er og CD'er, bøker er mva-fritt i både England og Norge).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har nå også fått ett krav fra Nordisk Express. Først fikk jeg ett krav på både tollklarering og moms, når jeg ringer til dem innrømmer de at de så feil på fakturaen og at jeg ikke skal betale noe moms på pakken (varens verdi er 14,50 euro) men at de skal ha 206,- kroner (165 + mva) for tollklareringen av meg. 206 kroner i tollklarering for en TOLLFRI vare?!??!?! Er dette mulig? Har skrevet om alle detaljene på blog.kak.net! :mad::mad:

Lenke til kommentar
Jeg har nå også fått ett krav fra Nordisk Express. Først fikk jeg ett krav på både tollklarering og moms, når jeg ringer til dem innrømmer de at de så feil på fakturaen og at jeg ikke skal betale noe moms på pakken (varens verdi er 14,50 euro) men at de skal ha 206,- kroner (165 + mva) for tollklareringen av meg. 206 kroner i tollklarering for en TOLLFRI vare?!??!?! Er dette mulig? Har skrevet om alle detaljene på blog.kak.net! :mad:  :mad:

6478982[/snapback]

 

Jeg mistenker at følgende kan ha skjedd:

 

Utenlandsk avdeling har en del av fortollingssakene, og fortoller denne sendingen feil. Du får faktura, og klager.

 

NE har da i mellomtiden innbetalt fortollet beløp til Tollvesenet for sendingen, og får så en refusjonssak for å få tilbake utlegget sitt. Og manglende rutiner og/eller dårlig kundeservice gjør at de vil ha innbetalt gebyr for å ha gjort en fortollingsjobb.

 

Eventuelt satser de på at du som kunde betaler slik at de kan få tilbake noen av kostnadene de har pådratt seg ved selv å gjøre feil i saken.

 

Jobbet på TNT for noen år siden, og husker at en slik "utenlandsk avdeling" der ga oss som drev med kundeservice en god del ekstraarbeid mht. fortollingssaker til private...

Lenke til kommentar

Dersom NE har overtatt fortolling fra Royal Mail, og krever fortollingsgebyr for tollfrie varer, anbefaler jeg at dere som er utsatt for dette "Tipser" media. Det er agurktid og en rekke mindre saker får mye spalteplass.

 

Tips f.eks Aftenposten, de fyller hele nettavisen med forbrukersaker.

Lenke til kommentar
Foreslår at du kontakter tv2 hjelper deg . Ikke sikkert at dem tar opp saken , men kæm vet =)

6523160[/snapback]

Med så mange missfornøyde folk, og så mye bråk det er rundt dette, tror jeg TV2 hjelper deg gladlig vil ta saken. Henvis til denne tråden, og prøv å host opp noe fra Google osv. Nordisk Ekspress har jo åpenbart en tvilsom måte å drive foretning på. Og så burde alle klage til play.com, og de andre som sender via Nordisk Ekspress, for klager mange nok slutter de kanskje å bruke Nordisk Ekspress.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...