Gå til innhold

- Mishandler barna


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakk om missbruk av egen stilling/ekspertise.

 

Joda, eg er enig i at yngre folk/barn i dag bruker mobilen og internett på helt andre måter en hva den eldre generasjonen er vandt til.

 

Men det er da ikke barnemisshandling!

 

Da vil man faktisk automatisk stille de som ikke har råd til mobil eller internett hjemme i et nytt søkelys, de som misshandler barna sine. Som om de ikke har nok å streve med så skal de også være redd for å bli sett på som barnemisshandlere. Flott!

 

Eg vet ikke hva som er verst, foreldre som slår barna sine, eller de som nekter de mobiltelefon. Eg vet snart ikke forskjellen heller.

Lenke til kommentar

tja, spørsmålet er om barnemishandling også dekker ting som å nekte kontakt med andre barn osv...

 

har merket den senere tid at det å ikke ha mobil eller im gjør at en fort ikke får vite om at ting skjer osv.

 

en annen ting en kan undre seg over er hva im og mobil gjør med skillene mellom sosiale grupper. kan være utrolig lett å stenge en person ute ved å nekte personen mobil-nummer og im-addresser...

Lenke til kommentar
tja, spørsmålet er om barnemishandling også dekker ting som å nekte kontakt med andre barn osv...

 

har merket den senere tid at det å ikke ha mobil eller im gjør at en fort ikke får vite om at ting skjer osv.

 

en annen ting en kan undre seg over er hva im og mobil gjør med skillene mellom sosiale grupper. kan være utrolig lett å stenge en person ute ved å nekte personen mobil-nummer og im-addresser...

5168534[/snapback]

 

Du har selvfølgelig rett i at å nekte barn å kommunisere med venner og bekjente på dagens mest brukte måte er noe som kan føre til mindre sosial omgang og igjen ha mange ringvirkninger. Jeg tror de fleste her i tråden er enig i det. Å hindre barn i normal sosial kontakt (som SMS og MSN har blitt) er noe de fleste foreldre bør unngå, tror nå jeg.

 

Det er likevel det å bruke definisjonen barnemishandling som jeg ikke liker. Det blir som nevnt i min post tidligere i tråden å sidestille det, begrepsmessig, med handlinger som vold og overgrep. Det er altså ordleggingen jeg reagerer på.

Lenke til kommentar

Barnemishandling? Jeg er enig med andre poster i denne tråden, å nekte barna mobil bør ikke nødvendigvis kunne kalles mishandling. Merk at jeg nå snakker om BARNA. Det nevnes i artikkelen at å nekte å gi en 14-åring mobil, eller rett og slett nekte denne personen å bruke msn, er mishandling.

 

Personlig mener jeg at 14-åringer ikke er barn lengre, men snarere ungdommer. Og jeg vil også nevne at det er ikke alle som har penger til å gi avkommet mobiltelefon, eller hjelpe dem å holde abonnementet. For i motsetning til andre "gaver" (som man kan spare til, og kjøpe en gang) er abonnement (som jo er en viktig del av mobiltelefonens virkemåte) noe som kommer hver måned, og det er ikke sjelden at dette blir mye dyrere enn mobilen over et år eller mindre.

 

Når jeg var 14 år gammel hadde jeg ikke så mye. Foreldrene mine jobbet begge to, men jeg hadde to yngre brødre. De måtte kjøpe klær til oss 3 guttungene, i tillegg til å holde oss med ukepenger (50 kr tror jeg det var, og det var en STOR sum for 12 år siden). Jeg hadde ikke egen datamaskin før jeg kjøpte meg en for konfirmasjonspengene. Jeg hadde fotoapparat (kjøpt for penger jeg hadde fått av hele familien til 13 årsdagen), et Canon Prima 5 (kostet 1095 kr når jeg kjøpte det), en kassettspiller (som jeg fikk til 12-års-bursdagen av foreldrene mine).

 

Hadde jeg hadde hatt en mobil på den tiden, og med min manglende styring over hvor mye jeg bruker den, så hadde det blitt mye dyrere for dem, og jeg hadde antageligvis ødelagt mye rent økonomisk sett). Det er greit at nordmenn generelt har det veldig godt, men jeg tror nok at det fremdeles er de som ikke har så mye penger til overs at de kan betale mobil+abonnement/kontaktkort for tre ungdommer.

 

MSN derimot er gratis tilgjengelig så lenge man har internett og en datamaskin en kan benytte.

Lenke til kommentar

Om det er slik samfunnet begynner å bli er det ikke rart eg får skyldfølelse når eg nekter dattera mi noe i butikken. Alle blikkene, all oppmerksomheten rundt surmulinga til 2 åringen som ikke får det som ho vil. Av og til ser det ut som om de ser ned på meg, blikkene til de andre altså. Som om eg var direkte stygg mot henne.

 

Det er nesten så eg gir etter. Ikke fordi ho surmuler/griner, men pga blikkene. Og da orker eg ikke å tenke hvordan det blir når ho blir 8-9 år...

Lenke til kommentar
hmm, kan se ut til at noe har forsvunnet i avskrivningen...

 

aftenposten sin forbruker.no sier det grenser til misshandling:

http://www.aftenposten.no/foreldreogbarn/article1158514.ece

5181157[/snapback]

 

Så brukte jeg da heller ikke Aftenposten som kilde.

 

Det ser uansett ut til at DN, min kilde, har endret sine sitater etter at jeg skrev artikkelen. Nå er de nemlig litt mindre bastante.

Det er imidlertid en drøss andre artikler på nett som har sitert henne på samme måte som meg, med samme kilde, noe et kjapt Google-søk kan bekrefte. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...