Gå til innhold

- Et nyvinnende design


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om dette ikke er WDS delen tror jeg at jeg skal slenge inn en liten kritikk :)

 

--------------------

Siden den er gått over til xhtml og "semantisk" markering vil jeg starte med koden:

* XHTML sendt som text/html er fy

* Bruk av target="_blank" er fy

* Endel feil bruk av img tag, som for eksempel header(tilbake til forsiden knappen) som burde vært en h1 etter mitt syn

* Ulogisk bruk av klasser

-

<div id="navigation">
<ul>
 <li class="section"><a href="http://bruktmarked.amobil.no">Bruktmarked</a></li>
                 <li class="section"><a href="http://forum.amobil.no">Diskusjonsforum</a></li>
 <li class="section"><a href="/guider/">Guider</a></li>
 <li class="section"><a href="/mobilsok/">Mobilsøk</a></li>
...

Her kunne man strengt tatt glemt div id="navigation" og satt den id'n på ul

og droppa class="section"

 

* Bruk av br i "sisterFeeds" er unødvendig, kunne vært løst på en riktigere måte.

*

<a name="content" /></a>

Hva skjer?

* Vil bare nevne Div mania som forekommer her. div rundt en p?

*

<font color="#FFFFFF">Test</font>

huh?

-----------------

Nå orker jeg ikke lese lenger :p

Over 300 valideringsfeil da, mesteparten går på javascript og "&"

 

Men litt positive ting:

+ Mye bedre enn det var

+ Fine tilgjenlighets tiltak for mobilbrukere og blinde

- Men linken Diskutér denne artikkelen i forumet » burde hatt en mer beskrivende tittel. Hva er denne for en blind?

 

Så designet:

* Synes det var pent

+ Behagelige farger

+ Reklamen er ikke for forstyrrende

+ Likte undermenyen

/ Tror det hadde vært pent om alle pilene i menyen lyste opp, ikke bare den du var i.

- Litt dårlig hover på linker

/ Noe rart med amobil logoen, trekker veldig til høyre

/ Ville likt en hover efekt på "Print ut" ikonet

/ Alt som kan trykkes på bør markere dette.

 

Alt i alt er jeg fornøyd, men er endel som kan rettes opp i. Uten å endre designet :)

Hadde dere gått over til html hadde det vært aller best :w00t:

Lenke til kommentar

Fint design, selv om jeg gjerne ville sett en litt tydligere overgang fra menyen og hovedinnholdet. Ellers ser dette virkelig bra ut!

 

orsus, du er deg selv lik... :p

 

Edit: En ting... Det er lagt til et mellomrom etter logoen, som også har en lenke til forsiden. Avslutt <a> før mellomrommet, så slipper man det. ;)

Endret av @kd
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

 

Jeg kan kun svare på ting som går på design/css..

 

* Endel feil bruk av img tag, som for eksempel header(tilbake til forsiden knappen) som burde vært en h1 etter mitt syn

 

"Tilbake til forsiden" har stor tekst, men det er vel strengt tatt ingen overskrift.

 

Her kunne man strengt tatt glemt div id="navigation" og satt den id'n på ul

og droppa class="section"

 

Jeg brukte først class="navigation" på navigasjonen, men jeg måtte wrappe den i en container-div for å få til designet.

 

class="section" brukes som en hook for javascriptet som fikser mouseover. det kunne selvfølgelig ha blitt løst på en annen måte, men jeg prøvde å begrense bruken av javascript mest mulig.

 

Nå orker jeg ikke lese lenger tongue.gif

Over 300 valideringsfeil da, mesteparten går på javascript og "&"

 

desverre. :smile: mesteparten av javascript-feilene kommer fra eksterne annonseleverandører, jeg skulle ønske vi kunne ha gjort noe med dette.

Lenke til kommentar
class="section" brukes som en hook for javascriptet som fikser mouseover. det kunne selvfølgelig ha blitt løst på en annen måte (...)
Ja, med CSS (selvfølgelig) :)

 

orsus sin kritikk er absolutt noe dere bør ta til dere. Amobil-logoen burde være som en slags overskrift på øverste nivå (h1), som styles med CSS.

 

Ellers syns jeg designet var pent, men ting var kanskje litt i overkant klemt sammen.

Lenke til kommentar

Det vante problemet med dårlig kode i annonsene kommer vi fremdeles ikke unna.

Å sende filen som application/xhtml+xml er selvsagt uaktuelt så lenge det vil gi parseerror som i dag. *dumme dårlige html i annonsekoden*

Ellers synes jeg selv at designet er nydelig sammenlignet med det gamle. Solide forbedringer på alle felt.

Jeg liker også testforsiden veldig godt.

Lenke til kommentar
class="section" brukes som en hook for javascriptet som fikser mouseover. det kunne selvfølgelig ha blitt løst på en annen måte, men jeg prøvde å begrense bruken av javascript mest mulig.

5089417[/snapback]

Hvorfor bruke javascript for hover? pga bytte bilde? Absolutt unødvendig :)

 

Håper dere er såpass fleksible at dere kan pusse litt på koden etterhvert da :)

 

EDIT: Problemene med koden kan bli bedre om dere velger html, som er mye mer tollerang ovenfor feil i koden osv. Den har en mye mer intelligent DOM parser.

Endret av orsus
Lenke til kommentar
class="section" brukes som en hook for javascriptet som fikser mouseover. det kunne selvfølgelig ha blitt løst på en annen måte, men jeg prøvde å begrense bruken av javascript mest mulig.

5089417[/snapback]

Hvorfor bruke javascript for hover? pga bytte bilde? Absolutt unødvendig :)

 

Håper dere er såpass fleksible at dere kan pusse litt på koden etterhvert da :)

5089668[/snapback]

 

unødvendig.. ja.

 

det hadde absolutt ikke vært nødvendig om internet explorer hadde støttet :hover på andre elementer enn link-tagen. og ja, vi kunne stylet link-tagen om til et block-level element, men da kunne ikke menyen sett ut som den gjør. :)

 

browsere som har blokket eller ikke støtter javascript vil fremdeles vise en annen linkfarge når musen er over menyvalget.

Lenke til kommentar
* Endel feil bruk av img tag, som for eksempel header(tilbake til forsiden knappen) som burde vært en h1 etter mitt syn

 

"Tilbake til forsiden" har stor tekst, men det er vel strengt tatt ingen overskrift.

5089417[/snapback]

 

 

Det er snakk om amobil-logoen øverst til venstre, som fungerer som en "Tilbake til forsiden"-knapp. Dette er jo heilt klart og enkelt overskrifta på sida. Det er den som fortel deg at du faktisk er på amobil.no! Burde absolutt vert plassert i h1.

 

...det er et vanvittig hopp i HTML-koden - er det en grunn til det?

 

Alt i alt en finfin forbedring til tross for ein del feil :)

Lenke til kommentar

Å ha en 'utskriftsfunksjon' som bare kaller javascript:print(); er passe ubrukelig... Her burde dere i det minste skifte til et stilsett først som skjuler unødvendige navigasjons- og designelementer, og aller helst slå sammen alle artikkelsidene i én. En test på første side av W550i-tsten gav 3 sider vettig printet materiale, og fem sider søppel. Å gjøre dette på alle sidene i en multisides artikkel er totalt uaktuelt.

 

Ellers er jeg enig i at dette er en enorm positiv utvikling fra forrige versjon, men det er fortsatt rom for forbedringer.

Lenke til kommentar

Jeg syns at menylinjen er litt for bred, og jeg tror den også kunne hatt godt av definerte sider, i det minste på knappene.

Ellers har jeg ikke noe å sette fingeren på.

 

For øvrig er design et hankjønnsord, altså burde artikkelen hett «- En nyvinnende design».

Endret av nerdVANNA
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...